پروژه Soli گوگل بخشی از آینده اینترنت اشیاء است

شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
پروژه فناوری ژست حرکتی گوگل که Soli نام دارد، در ابتدا شکست خورد اما اکنون از سوی کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا تاییدیه دریافت کرده است و در آینده شاهد احیای آن خواهیم بود.
تبلیغات

بخش آلفابت گوگل برای استقرار دستگاه حسگر حرکت بر پایه رادار که با نام پروژه Soli شناخته شده است، از سوی قانون‌گذاران ایالات متحده تاییدیه دریافت کرد.

در جدال آینده آلفابت با آمازون بر سر آینده محصولات مصرفی، Soli بسیار مهم خواهد بود.

فناوری ژست‌های حرکتی بدون نیاز به لمس کردن، آینده اینترنت اشیاء را رقم خواهد زد. استفاده از فناوری ژست‌های حرکتی نسبت به عینک‌های واقعیت افزوده ای که شرکت‌هایی مانند اپل و هواوی تولید می‌کنند، درجه تهاجمی کمتری دارند و برای افراد درون‌گرا، نسبت به دستیارهای صوتی گوگل، الکسا، علی‌بابا و شیائومی گزینه راحت‌تری محسوب می‌شوند. آینده دستگاه‌های تلفن همراه‌با فناوری نامرئی رقم می‌خورد که همه جا در دسترس خواهد بود و با سرعتی باورنکردنی درحال محقق شدن است.

کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) گفته است که تاییدیه‌ای را به گوگل اعطا می‌کند تا با قدرت هرچه تمام از سنسورهای Soli بهره‌برداری کند. گوگل تا‌به‌حال برتری خود را در زمینه پردازش زبان طبیعی نشان داده است؛ اما این برای رقابت با ظرفیت‌های بالای آمازون یا شرکت‌هایی مانند هواوی و علی‌بابا کافی نیست.

فناوری ژست حرکتی بر پایه رادار، تنها با حرکات انگشتان دست قادر به انجام کارهایی باورنکردنی است.

soli

ابتکار پروژه Soli در سال ۲۰۱۵ از درون واحد فناوری‌های پیشرفته و پروژه‌های گوگل متولد شد؛ بخشی که وظیفه آن تبدیل ایده‌های نوآورانه این غول تکنولوژی به محصولات نهایی است. بخش آلفابت گوگل تلاش‌ها و پژوهش‌های زیادی انجام می‌دهد اما این تلاش‌ها به‌ندرت به نتیجه می‌رسند؛ ولی به هرحال در پیشرفت بشر نقش بسزایی ایفا می‌کند. در زمینه فناوری اتوموبیل‌های خودران، Waymo از اوبر و تسلا پیشی گرفته است؛ اما پروژه‌های Dragonfly و Soli موفقیت چندانی نداشته‌‌اند.

کمیسیون ارتباطات فدرال می‌گوید که تصمیمش مبنی بر اعطای اجازه فعالیت پروژه Soli به کوگل، به‌نفع منافع عمومی خواهد بود؛ زیرا این پروژه ویژگی‌هایی نوآورانه همچون کنترل دستگاه‌های مختلف با ژست‌های حرکتی و بدون نیاز به لمس را ارائه می‌دهد. ماهم با این عقیده موافقیم.

با روی کار آمدن فناوری 5G و نسل جدید اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی توسط ByteDance و همچنین ابزارهای توسعه‌داده‌شده در بستر Alexa Skills، اینترنت اشیاء سرانجام درحال پدیدار‌شدن است. اعجوبه دستیار صوتی گوگل هم چیزی از نام‌های ذکرشده کم ندارد.

بنابر گفته وبسایت TechCrunch، پروژه سولی یک حسگر رادار را در تراشه‌ای بسیار کوچک تعبیه می‌کند تا حرکات انگشت را با سرعت و دقت بالا رهگیری کند. شما هیچ‌گاه بخش آلفابت گوگل را به خوبی نشناخته‌اید. در این بخش تعدادی از باهوش‌ترین و بااستعدادترین افراد جهان با تعدادی از احمق‌ترین بازاریاب‌ها و رهبران و با استراتژی‌های غلط ترکیب شده‌اند. مدیران این بخش درحال پیرشدن هستند و دیگر نوآوری ندارند.

پروژه سولی، نسلی جدید از کاربردهای مصرفی را معرفی می‌کند و جهان باید این مسئله را مهم بشمارد. در اماکن عمومی هیچ‌کس دلش نمی‌خواد در واقعیت مجازی باشد، فناوری واقعیت افزوده را بپوشد یا دائما با موبایل یا فناوری‌های پوشیدنی درحال بازی‌کردن باشد؛ ما نیاز داریم که نجیب باشیم. فناوری ژست حرکتی، می‌تواند یک فناوری انسانی‌تر را ارائه بدهد که در درازمدت برای کاربران حائز اهمیت است.

منظور کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) از «تأمین منافع عمومی» احتمالاً همان راحتی آحاد مردم است. جهان به سربازان رباتی یا هولولنز برای کارگران نیاز ندارد؛ در عوض به رابط‌های کاربری بدون نیاز به لمس احتیاج دارد.

تست نمونه آزمایشی پروژه سولی واقعا جالب بود؛ که در آن مانند شخصیت فیلم Minority Report، بدون نیاز به لمس رابط کاربری کنترل می‌شد. اما اکنون سال ۲۰۱۹ است.

ما باید آینده فناوری‌های بعد از موبایل را جدی بگیریم. برای مثال تراشه رادار Soli نمونه آزمایشی سخت‌افزار گوگل را قادر می‌ساخت تا به حرکات دست پاسخ دهد. برای افراد آینده‌نگر، این دقیقا همان چیزی است که انتظارش را دارند. سینرژی حاصل از فناوری پاسخ به حرکات دست را تصور کنید و به داده‌ها و عکس‌العمل‌هایی که در نتیجه رفتار ما در محیط واقعیت افزوده ممکن است جریان داشته باشند بیاندیشید؛ واقعا احساس خوبی خواهد داشت!

ما تکنولوژی را برای ساختن دنیایی بهتر نیاز داریم؛ نه اینکه خودمان را در زندان اعتیاد به آن حبس کنیم. در زمانی‌که حق اشتراک آمازون برای فیلم‌های نت‌فلیکس گران‌تر از همیشه هستند و درحالی که گوگل با ساخت موتور جستجوی سانسورشده برای دولت چین، حقوق بشر را نقض می‌کند و همچنین با یادگیری ماشین به ساخت پهپادهای کشنده ارتش کمک می‌کند، به گوگلی نیاز خواهیم داشت که کاری ناب و حرکتی الهام‌بخش انجام دهد؛ گوگلی که دوباره کارهای خوب را آغاز کند.

Soli Project/ پروژه سولی

به‌گفته کمیسیون ارتباطات فدرال، حسگر سولی با استفاده از پرتوهای رادار، حرکات را در فضای سه‌بعدی دریافت می‌کند تا بدون نیاز به لمس کردن، قابلیت انجام فرامین را به کاربران بدهد. این قابلیت می‌تواند برای افراد دارای نقص‌های جسمی‌حرکتی یا نقص‌های گفتاری مفید باشد. این قابلیت به‌عنوان یک فناوری برای مقاصد انسان‌دوستانه جلوه می‌کند.

با اینکه گوگل پلاس تعطیل شده است اما آلفابت باید به اخلاق اهمیت بیشتری بدهد و هرچند که اندروید در انحصار گوگل قرار دارد اما آمریکا اگر می‌خواهد در آینده با چین رقابت کند، باید دست به نوآوری و ابتکار بزند. آیا می‌توان روی پروژه Soli حساب کرد؟ زمان همه‌چیز را مشخص خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات