سرویس استریم بازی گوگل چگونه پنج صنعت مختلف را متحول می‌کند

پنج‌شنبه ۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
پلتفرم استریم بازی گوگل موسوم به Stadia، می‌تواند صنایع و کسب‌وکارهای مختلفی را دستخوش تغییر کند. در این مطلب به بررسی این تغییرات احتمالی پرداخته‌ایم.
تبلیغات

اگر از علاقه‌مندان دنیای فناوری و بازی‌های رایانه‌ای باشید، از معرفی پلتفرم بازی گوگل موسوم به Stadia مطلع هستید. در این مقاله به بررسی پنج صنعتی می‌پردازیم که تحت تاثیر این دستاورد جدید گوگل قرار خواهند گرفت.

سرویس استریم بازی گوگل چیست

مدتی پیش، اهالی مانتن‌ویو در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان خود، از پلتفرم جدیدی موسوم به Stadia پرده‌برداری کردند؛ پلتفرمی که به اعتقاد افراد زیادی، آینده‌ی بازی‌های رایانه‌ای خواهد بود. هرچند گوگل جزئیات زیادی در رابطه با این سرویس منتشر نکرد، اما در پیش‌نمایشی که به توسعه‌دهندگان نشان داده شد، شاهد اجرای بازی Assassin's Creed Odyssey بودیم. دراین‌میان، نمی‌توان انکار کرد که این پیش‌نمایش از هر لحاظ شگفت‌انگیز بود.

گوگل استیدیا / Google Stadia

در پلتفرم Stadia، دسترسی به هرچیزی به‌صورت لحظه‌ای صورت می‌گیرد. تصور کنید که در یوتیوب روی لینک بازی کلیک می‌کنید و بلافاصله می‌توانید در هر دستگاهی بازی را شروع کنید. فرقی نمی‌کند که دستگاه مورد استفاده‌ی شما چیست؛ تلویزیون، گوشی‌هوشمند، تبلت یا رایانه‌ی رومیزی، امکان بازی روی هر دستگاهی وجود دارد. علاوه‌بر این، می‌توانید بازیکنان بیشتری را هم به بازی اضافه کنید.

در دموی به‌نمایش‌درآمده، کاربر می‌توانست به‌طور آنی از دستگاهی به دستگاه دیگر منتقل شده و بازی را در دستگاه دوم ادامه دهد. ولی چیزی که بیشتر توجه ما را به خود جلب می‌کند این است که در حین تغییر دستگاه‌ها، بازی با رزولوشن Full HD و نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه ادامه پیدا می‌کرد.

اگر از خود می‌پرسید که غول دنیای جست‌وجو چگونه می‌تواند چنین تجربه‌ی خارق‌العاده‌ای را به بازیکنان ارائه دهد، پاسخ شما بسیار ساده خواهد بود: مراکز داده‌ی گوگل این امکان را فراهم می‌کنند. قدرتی که سیستم ابری گوگل در اختیار کاربران قرار می‌دهد، معادل قدرت یک کنسول بازی با توان پردازش گرافیکی ۱۰.۷ ترافلاپس است. این قدرت بیش از مجموع توان پردازش گرافیکی اکس‌باکس وان و پلی‌استیشن ۴ پرو است.

شکی نیست که چنین قدرت پردازشی خارق‌العاده‌ای می‌تواند همه‌چیز را در دنیای بازی تغییر دهد. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به پنج  صنعت که عمیقا تحت تاثیر پلتفرم Stadia قرار خواهند گرفت.

گوگل استیدیا / Google Stadia

بالا گرفتن رقابت در دنیای رایانش ابری

گوگل سرمایه‌گذاری عظیمی در زیرساخت داده‌ای خود انجام داده است. در زمان معرفی پلتفرم Stadia، از شبکه‌ی فیبر نوری گوگل صحبت به میان آمد. علاوه‌براین، به این مسئله نیز اشاره شد که مراکز داده‌ی گوگل در سراسر پهنه‌ی جهان واقع شده‌اند و شامل ۷۵۰۰ گره‌اصلی در سراسر جهان می‌شوند.

مجد باکار، رئیس بخش مهندسی پلتفرم Stadia در این رابطه می‌گوید:

Stadia براساس پلتفرمی بنا شده که در اختیار هیچ رقیب دیگری قرار ندارد.

این مسئله نه‌تنها موجب برتری استراتژیک گوگل خواهد شد، بلکه انگیزه‌ی آن‌ها برای کسب درآمد از زیرساخت‌های ابری را هم افزایش می‌دهد. با افزایش استفاده از زیرساخت ابری گوگل، این شرکت می‌تواند این زیرساخت‌ها را سریع‌تر گسترش دهد؛ گسترشی که می‌تواند موجب پیروزی گوگل در جنگ سرویس‌های ابری شود.

گوگل استیدیا / Google Stadia

فصل جدیدی در کسب درآمد از فروشگاه‌های اپلیکیشن

کسب درآمد از فروشگاه‌های اپلیکیشن برای شرکت‌هایی مانند اپل و گوگل سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود. شرکت‌هایی همچون Epic Games (سازنده‌ی بازی Fortnite)، نتفلیکس و اسپاتیفای از پرداخت «مالیات»‌ به صاحبان فروشگاه‌های اپلیکیشن سر باز زده‌اند. در چنین شرایطی، واضح است که کسب سود کلان ازطریق فروشگاه‌های اپلیکیشن، کسب‌وکار پایداری نخواهد بود.

کسب درآمد از فروشگاه‌های اپلیکیشن سخت‌تر شده است

در حال حاضر توسعه‌دهندگان حاضر نیستند صرفا برای قرار گرفتن اپلیکیشن‌های‌شان در فروشگاه‌ها هزینه‌های سنگینی بپردازند؛ اما به‌لطف ترکیب شدن زیرساخت‌های ابری با فروشگاه‌های اپلیکیشن همه‌چیز تغییر خواهد کرد. زیرساخت‌های ابری به اپلیکیشن‌ها اجازه می‌دهند تا در هر پلتفرمی حضور داشته باشند و همین مسئله توسعه‌دهندگان را مجاب خواهد کرد تا هزینه‌ی لازم برای باقی‌ماندن در فروشگاه‌های اپلیکیشن را بپردازند.

گوگل استیدیا / Google Stadia

تثبیت جایگاه گوگل در رقابت سرویس‌های استریم رسانه‌ای و بازی

برای سال‌ها، یوتیوب برترین سرویس استریم ویدئویی بوده است و احتمالا این مسئله در سال‌های آینده نیز تغییر نخواهد کرد. شروع به کار سرویس‌های استریم رسانه‌ای دیگری همچون نتفلیکس باعث شد تا گوگل هم مجموعه‌ی YouTube Originals را ارائه کرده و سرویس پریمیوم یوتیوب را بدون تبلیغات در اختیار کاربران قرار دهد. سرویس‌هایی مانند Hulu و Playstation Vue که باعث خراب شدن کسب‌وکار تلویزیون‌های کابلی شدند هم گوگل را بر آن داشتند تا با سرویس YouTube TV وارد کارزار شود.

از سوی دیگر آمازون و سرویس Twitch هم بیشتر توجه خود را بر بازی‌های رایانه‌ای معطوف کرده‌اند. همین مسئله یکی از دلائل عرضه‌ی Stadia است. یکپارچه بودن Stadia با YouTube می‌تواند به‌منزله‌ی میخی بر تابوت Twitch باشد. باکار در رابطه با این مسئله می‌گوید:

علاوه‌بر سرویس استریم بازی که امکان انجام بازی را به کاربر می‌دهد؛ امکان استریم مستقیم بازی از پایگاه داده‌ی Stadia به یوتیوب با رزولوشن 4K و نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه وجود خواهد داشت.
گوگل استیدیا / Google Stadia

پشت سر گذاشتن رقبای سخت‌افزاری همچون اکس‌باکس و پلی‌استیشن

Stadia می‌تواند رقیب سرسختی برای اکس‌باکس مایکروسافت و پلی‌استیشن سونی هم باشد. کاربران برای تهیه‌ی این دستگاه‌ها باید مبالغی بالاتر از ۳۰۰ دلار را پرداخت کنند؛ بدتر اینکه این کنسول‌ها احتمالا سازگاری چندانی با دیگر ابزارهای کاربران هم نخواهند داشت. باکار در این رابطه می‌گوید:

با قرار دادن سخت‌افزار در اختیار همه، مادامی که به سرویس‌های گوگل متصل هستید، هر کاربر می‌تواند کنسول خود را ایجاد کند. علاوه‌بر این، توسعه‌دهندگان نیز لازم نیست به‌خاطر محدودیت‌های سخت‌افزاری، گستره‌ی خلاقیت خود را محدود کنند.

همچنین، سخت‌افزار ارائه‌شده توسط گوگل هم فوق‌العاده ارزان است. کنترلر Stadia هرچیزی که برای بازی لازم است را در اختیار شما قرار می‌دهد و در عین حال قیمت آن تنها ۵۰ دلار است. با Stadia، از این پس با مشکلاتی نظیر قدیمی شدن سخت‌افزار و ناتوانی در انجام بازی‌های جدید خداحافظی خواهیم کرد.

گوگل استیدیا / Google Stadia

تغییرات عظیم در دنیای واقعیت مجازی

شاید جذاب‌ترین موردی که به‌لطف Stadia تغییر خواهد کرد، دنیای واقعیت مجازی باشد. پلتفرم جدید گوگل همان عنصری است که از ظرفیت لازم برای ایجاد تغییر در دنیای واقعیت مجازی برخوردار است. همه‌ی ما به‌خوبی از این مسئله آگاه هستیم که باوجود نیاز به سخت‌افزاری با قیمت ۱۰۰۰ دلار یا بیشتر، نمی‌توان شاهد استقبال عمومی از واقعیت مجازی بود.

Stadia از ظرفیت بالایی برای پیشبرد صنعت واقعیت مجازی برخوردار است

علاوه‌براین، می‌دانیم که ابزارهای واقعیت مجازی که ازطریق سیم به رایانه‌ها متصل می‌شوند نیز مورد استقبال عمده‌ی کابران قرار نمی‌گیرند. در مقابل، محصولاتی همچون هولولنز ۲ مایکروسافت و Oculus Quest که به‌طور مستقل کار می‌کنند، از ظرفیت بالاتری برای پیشبرد صنعت واقعیت مجازی برخوردار هستند. در عین حال، چنین دستگاه‌هایی نمی‌توانند بهترین تجربه را هم به کاربر ارائه کنند؛ چرا که بهینه‌سازی مصرف انرژی، یک نیاز اساسی در چنین دستگاه‌هایی است.

HoloLens 2

احتمالا در آینده‌ی نزدیک، شاهد عرضه‌ی هدست واقعیت مجازی مستقلی از سوی گوگل باشیم؛ هدستی که رزولوشن 4K یا 8K را ارائه می‌کند، دارای ۶ کنترل کننده‌ی حرکتی بی‌سیم است و عمر باتری آن هم به ساعت‌ها می‌رسد. هدستی که کیفیتی قابل‌مقایسه با رایانه‌های رومیزی را تنها با قیمتی کمتر از ۴۰۰ دلار به کاربر ارائه می‌کند.

Stadia تجربه‌ای هم‌طراز با گران‌ترین رایانه‌های شخصی ارائه می‌کند

Stadia تجربه‌ای قابل‌مقایسه با گران‌ترین رایانه‌های شخصی را ضمن حداقل‌سازی مصرف انرژی در اختیار ما قرار می‌دهد. به‌ادعای اپل، آیفون ۷ می‌تواند به‌مدت ۱۳ به‌صورت ممتد و ازطریق ارتباط بی‌سیم به پخش ویدئو بپردازد. حال تصور کنید که یک باتری در حد و اندازه‌های آیفون در کالبد یک ابزار واقعیت مجازی قرار گرفته است؛ ابزاری که به شما اجازه می‌دهد تمام روز را با بازی‌های مبتنی بر واقعیت مجازی سپری کنید. چنین ابزاری می‌تواند بازی را به‌طور کلی تغییر دهد.

درکنار فروشگاه اپلیکیشن‌های Daydream گوگل، تولیدکنندگان سخت‌افزار از هم‌اکنون در اندیشه‌ی برتری بر Oculus در بازار آسیا هستند. در کمترین حالت، Stadia می‌تواند نحوه‌ی بازی کردن ما را متحول کند. این پلتفرم آمده تا صنعت بازی را به صنعتی مبتنی بر زیرساخت‌های ابری تبدیل کند. چنین صنعتی هزینه‌های تحمیل‌شده بر کاربر را به‌طور چشمگیری برای کاربران کاهش می‌هد و همین مسئله می‌تواند کلید پیروزی آن باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات