آناتومی گجت: حسگر اثرانگشت چیست و چگونه کار می‌کند؟ قسمت دوم

چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
مطالعه 37 دقیقه
آیا می‌خواهید بدانید حسگر اثر انگشت چه کاربردهایی دارد یا قابلیت‌های آن در گوشی‌ها و لپ‌تاپ‌ها چیست؟ با جدیدترین و جذاب‌ترین فناوری‌های مبتنی بر اثر انگشت آشنا شوید.
تبلیغات

بسیاری از افراد نمی‌دانند که حسگر اثر انگشت علاوه‌بر بازکردن قفل گوشی‌های هوشمندیا هر وسیله‌ی دیگری، کاربردهای متنوع دیگری هم دارد یا فقط می‌دانند که این حسگرها می‌‌توانند در مکان‌های مختلف برای شناسایی و احراز هویت افراد استفاده شوند؛ اما درمورد جزئیات آن اطلاعات زیادی ندارند؛ در ادامه شما را با مهم‌ترین کاربردهای حسگرهای اثر انگشت در زمینه‌های مختلف آشنا می‌کنیم.

کاربردهای کلی

کاربردهای حسگر اثر انگشت

مهم‌ترین کاربردهای حسگر اثر انگشت

*دسترسی لوجیکال: توانایی برقراری داده‌ها از طیق فرایندهای کنترل دسترسی مثل شناسایی، احراز هویت و اجازه‌ی دسترسی

* قوانین: HIPAA: قوانین مرتبط با حفظ امنیت و حریم خصوصی داده‌ها جهت محافظت امن از آن‌ها

جایگزینی مناسب برای کارت‌های شناسایی

همان‌طور که می‌دانید، کارت‌های شناسایی قدیمی و دستگاه‌های کارت‌زنی به‌تدریج در‌حال منسوخ‌شدن هستند و سیستم‌های مجهز به حسگر می‌توانند جایگزین سیستم مدیریت زمان، کنترل ورود و خروج کارکنان و حضور و غیاب آن‌ها شوند و با این کار بسیاری از مشکلات را در بخش مدیریت حل کنند. برخی از این حسگرها قابلیت اسکن دو یا تعداد بیشتری از انگشتان را دارند. همچنین می‌توان در مدارس و مکان‌های ورزشی نیز سیستم‌های شناسایی هویت مجهز به اسکنر را جایگزین کارت‌های شناسایی و کارت‌های عضویت کرد.

دستگاه حضور و غیاب انگشتی

اگر به فکر تجهیز اداره، شرکت یا فروشگاه خود به دستگاه‌های کارت‌زن یا دستگاه‌های حضور و غیاب اثر انگشت هستید، باید بدانید که قیمت دستگاه‌های حضور و غیاب مجهز اثر انگشت در‌حال‌حاضر از ۱ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان تا ۶ میلیون تماس بسته به نوع امکانات، متفاوت است. به‌طور کلی از میان امکانات ارزان‌ترین نوع این دستگاه‌ها می‌توان به ویژگی‌هایی زیر اشاره کرد:

تشخیص اثر انگشت صدها نفر (در مدل‌های گران‌قیمت این عدد به ۴ هزار نفر می‌رسد) و کارت

حسگر مقاوم

صفحه‌نمایش

مشاهده‌ی لحظه‌ای تردد افراد

قابلیت انتقال اطلاعات به کامپیوتر و ذخیره‌سازی آن‌ها

مجهز‌ترین نوع این دستگاه‌ها نیز از امکانات زیر برخوردار هستند:

تشخیص چهره

امکان ثبت تردد کارکنان تا ۱۰۰ هزار نفر

حسگر اثر انگشت ضد تقلب

دوربین مادون قرمز

نمایشگر لمسی

سیستم کنترل دسترسی

نرم‌افزار حضور و غیاب و حقوق

نگه‌داری از اطلاعات به مدت چند ماه

سرعت بسیار بالا در تشخیص اثر انگشت و خطای بسیار کم

کارت‌خوان بدون تماس

ذخیره‌سازی تصویر کارکنان

امکان اتصال به قفل‌های برقی، سیستم هشدار، حسگر در و حسگر خروج

اتصال به دستگاه‌های دیگر از طریق پورت شبکه

هشدار به فرد در صورتی که فرد انگشت خود را درست روی اسکنر قرار ندهد یا ثبت‌شدن یا نشدن اثر انگشت به‌صورت صحیح

امکان پخش تبلیغات و اطلاع‌رسانی از طریق نمایشگر

مدیریت گروه‌ها در محدوده‌ی زمانی خاص

مدیریت تعطیلات

ضد تردد مجدد

قابلیت فعال و غیرفعال‌شدن خودکار در محدوده‌ی زمانی مشخص

رابط کاربری ساده و کارآمد 

دستگاه‌های کنترل تردد مجهز به اثر انگشت نیز یکی از دستگاه‌های مورداستفاده برای مدیریت کارکنان هستند که از فناوری‌های زیست‌سنجی بهره می‌برند؛ ویژگی‌های این دستگاه‌ها مشابه ویژگی‌های دستگاه‌های کارت‌زن و حضور و غیاب مجهز به حسگر اثر انگشت است. درضمن این دستگاه‌ها از قابلیت‌هایی مثل ضبط صدا، تصویربرداری از فرد هنگام ثبت اثر انگشت یا درج کارت نیز برخوردار هستند.

دستگاه کنترل تردد

نمونه‌ای از دستگاه کنترل تردد مجهز به حسگر اثر انگشت

توصیه می‌‌کنیم این دستگاه‌ها را طوری نصب و مهار کنید که سرقت آن‌ها به هیچ وجه امکان‌پذیر نباشد؛ زیرا سرقت این دستگاه‌ها نه‌تنها به کارفرمایان آسیب مالی می‌زند، بلکه می‌تواند باعث دسترسی هکرها به اطلاعات شخصی و حساس پرسنل شود و مشکلات زیادی را ایجاد کند. 

ابزاری مناسب در سازمان‌های مجری قانون

امروزه فناوری‌ها و ابزارهای مورداستفاده برای شناسایی اثر انگشت در سازمان‌های مجری قانون از جمله اداره‌های پلیس، نقش مهمی در شناسایی و دستگیری افراد مجرم دارند؛ زیرا می‌توان از اسکنرهای اثر انگشت علاوه‌بر تشخیص و شناسایی اثر انگشت، برای تطبیق اثر انگشت‌های گرفته‌شده با اثر انگشت‌های ذخیره‌شده در پایگاه داده‌ها جهت تسریع پژوهش‌های جنایی و همچنین کنترل دسترسی به اطلاعات جهت محدود‌کردن دسترسی به اطلاعات حساس و محرمانه نیز استفاده کرد.

استفاده پلیس از حسگر اثر انگشت

سیستم خودکار شناسایی هویت با اثر انگشت یا Automated Fingerprint Identification System که به اختصار به آن AFIS می‌گویند، سیستمی است که در آن اثر انگشت با استفاده از فناوری تصویربرداری دیجیتالی دریافت، ذخیره و تجزیه‌و‌تحلیل می‌شود. این سیستم که FBI از آن استفاده می‌کند، علاو‌ه‌بر شناسایی مجرمان، برای اهدافی همچون تشخیص هویت عمومی و جلوگیری از کلاه‌برداری استفاده می‌شود.

سیستم AFIS

پلیس‌های لندن به‌تازگی از حسگرهای اثر انگشت سیاری استفاده می‌کنند که می‌توانند مجرمانی را که اطلاعات آن‌ها در پایگاه داده‌ی پلیس ثبت شده است، تنها در مدت ۶۰ ثانیه شناسایی کنند؛ با استفاده از این وسیله دیگر نیازی نیست افراد مظنون به اداره‌ پلیس مراجعه کنند؛ بنابراین از اتلاف وقت شهروندان و مأموران پلیس به میزان زیادی جلوگیری می‌کند؛ این حسگر اثر انگشت نیز مانند سایر محصولات خود پس از اسکن اثر انگشت فرد مظنون، آن را در مدت بسیار کمی با اطلاعات پایگاه داده‌ی پلیس مطابقت می‌دهد.

حسگر اثر انگشت سیار

درضمن در برخی از این سازمان‌ها از حسگرهای اثر انگشت USB با قابلیت اتصال به دستگاه‌های مختلف جهت محدود‌‌کردن دسترسی به اطلاعات مهم و محرمانه و جلوگیری از سرقت آن‌ها استفاده می‌شود. این حسگرها در اندازه‌های کوچک با عملکرد بسیار خوب نیز تولید شده‌اند.

نمونه‌ای از حسگرهای USB

نمونه‌ای از حسگرهای USB

استعلام سوءپیشینه

یکی دیگر از کاربردهای شناسایی اثر انگشت با استفاده از حسگر اثر انگشت، امکان استعلام سوء‌پیشینه و سابقه‌ی جنایی فرد و جلوگیری از جعل هویت است. برای معطل‌شدن از سوء‌پیشینه به این روش، باید پس از شناسایی اثر انگشت با اسکنر، نمونه‌‌ی دریافت‌شده را با نمونه‌های ثبت‌شده در پایگاه‌های داده‌ی مرتبط با اطلاعات شهروندان و اطلاعات پلیس تطبیق داد و به سوابق درست او دست یافت. این روش نیاز به استفاده از روش‌های قدیمی استعلام سابقه از طریق تماس با روش‌های مختلف یا روش‌های دستی را برطرف می‌کند.

گرفتن اثر انگشت

احراز هویت در بیمارستان‌ها

معمولا افرادی که در خانه‌ی سالمندان یا مراکز درمانی مختص افراد مسن نگه‌داری می‌شود، دچار بیماری‌هایی نظیر فراموشی یا زوال عقل هستند که باعث می‌شود حافظه‌ی خود را از دست بدهند؛ بنابراین حضور و غیاب این افراد باید به‌صورت خودکار انجام شود و دسترسی این افراد به اطلاعات نیز باید کنترل‌شده باشد؛ برای پیاده‌سازی چنین سیستمی می‌توان سیستم‌های مجهز به اثر انگشت را در ورودی محل نگه‌داری این افراد نصب و آن‌ها را طوری تنظیم کرد تا هنگام ورود افراد برای اسکن‌کردن اثر انگشت به آن‌ها هشدار دهند.

دستگاه حضور و غیاب سر انگشتی در بیمارستان ها

اسکنر اثر انگشت به محافظت امن از اطلاعات حساس بیمارستان کمک زیادی می‌کند

همچنین می‌توان با استفاده از اسکنرهای اثر انگشت در بیمارستان‌ها، سیستم یکپارچه‌ای برای احراز هویت افراد و همچنین ایجاد چند سطح مختلف دسترسی به اطلاعات (طراحی سیستم به صورتی‌که میزان دسترسی افراد به اطلاعات یکسان نباشد؛ مثلا پرسنل رده‌بالا مثل پزشکان به اطلاعات حساس و اطلاعات مربوط به بیماران دسترسی داشته باشند؛ اما دسترسی بازدیدکنندگان به اطلاعات، تنها به داده‌هایی همچون اطلاعات قسمت‌های عمومی و بخش‌های مختلف نگه‌داری بیماران محدود شود) به وجود آورد؛ برای ایجاد چنین سیستمی ابتدا باید یک پایگاه داده‌ی مرکزی برای ثبت و نگه‌داری امن اثر انگشت پرسنل بیمارستان و ملاقات‌کنندگان ایجاد کرد؛ سپس حسگرهای اثر انگشت USB در ورودی‌های مختلف نصب و به پایگاه داده‌ی مرکزی متصل شوند.

تأمین امنیت دستگاه‌های POS  

دستگاه های کارت خوان مجهز به حسگر اثر انگشت

تأمین امنیت دستگاه‌های کارت‌خوان و دستگاه‌های POS همیشه یکی از دغدغه‌های فروشگان بوده است؛ زیرا این دستگاه‌ها دربردارنده‌ی اطلاعات مهمی هستند و دسترسی به اطلاعات مهم آن‌ها می‌تواند خسارات زیادی را به بار آورد؛ قبلا برای جلوگیری از دسترسی به این اطلاعات، رمزعبوری ایجاد می‌شد و تنها در اختیار مدیر سیستم قرار می‌گرفت؛ اما خطر سرقت یا دستیابی فرد دیگر به این رمزعبور، تهدیدی جدی برای امنیت این دستگاه‌ها محسوب می‌شد؛ امروزه می‌توان با تجهیز این دستگاه‌ها به اسکنر اثر انگشت، امنیت آن‌ها را به میزان قابل‌توجهی افزایش داد.

تشخیص هویت دانش‌آموزان در مدارس

دستگاه حضور و غیاب سر انگشتی در مدارس

شاید کارایی و فایده‌ی استفاده از دستگاه‌های شناسایی هویت مجهز به حسگر اثر انگشت در مدارس، از هر مکان دیگری محسوس‌تر باشد؛ زیرا به حفظ نظم در صفوف مختلف و محوطه‌ی مدرسه کمک زیادی می‌کند. درضمن به دلیل اینکه حسگرها با استفاده از الگوریتم‌های امنیتی از نمونه‌های اثر انگشت به‌خوبی محافظت و نگه‌داری می‌کنند (در بخش قبلی مقاله درباره این موضوع توضیح دادیم)، هک و سوء‌استفاده از این اطلاعات کار غیرممکنی می‌شود.

تشخیص هویت در باشگاه‌ها و مراکز تناسب اندام

در باشگاه و مراکز تناسب‌ اندام هم می‌توان دستگاه‌های تشخیص هویت را جایگزین کارت‌های شناسایی کرد. در ضمن با طراحی سیستمی مبتنی‌بر روش تأیید هویت دو مرحله‌ای یعنی اسکن اثر انگشت و ورود رمز عبور، افراد می‌توانند به‌صورت شبانه‌روزی و بدون نیاز به حضور پرسنل، وارد باشگاه شوند و از دستگاه‌های آن استفاده کنند.

در ضمن قابلیت ثبت اثرهای انگشت در پایگاه داده، امکان ادغام اطلاعات پایگاه داده با سیستم مدیریت زمان و حضور و غیاب مشترکین و خودکارسازی آن‌ها را فراهم می‌کند. همچنین با استفاده از این سیستم می‌توان از ورود افرادی که مدت‌زمان اشتراک آن‌ها به پایان رسیده است، جلوگیری کرد و به آن‌ها هشدار داد.

تسهیل استفاده از سیستم حمل‌ونقل عمومی

اسکنر اثر انگشت در ایستگاه مترو

در ایستگاه‌های وسایل‌نقلیه‌ی عمومی مجهز به اسکنر اثر انگشت دیگر شاهد صفوف طولانی مردم برای پرداخت هزینه نخواهیم بود

با تجهیز ایستگاه‌های وسایل حمل‌و‌نقل عمومی به دستگاه‌های شناسایی هویت مجهز به اسکنر اثر انگشت، انتظار طولانی‌مدت در صف برای پرداخت هزینه‌ی استفاده از این وسایل یا خرید بلیط آن‌ها به پایان می‌رسد؛ زیرا با اتصال دستگاه‌های مذکور به حساب بانکی‌تان، هزینه‌ی استفاده از اتوبوس، تاکسی، مترو و... مستقیم از حساب‌تان کسر می‌شود. درضمن در صورت استفاده از این دستگاه‌ها، احتمال دستیابی به اطلاعات کارت بانکی و سوء‌استفاده از آن‌ها به صفر می‌رسد. همچنین می‌توان برای تسریع فرایند تشخیص هویت مسافران و شناسایی مسافران دارای هویت جعلی در فرودگاه‌ها نیز از اسکنرهای اثر انگشت کمک گرفت؛ فرودگاه چانگی سنگاپور یکی از فرودگاه‌هایی است که مسئولان امنیتی آن از این فناوری استفاده می‌کنند.

تشخیص هویت با اثر انگشت در فرودگاه

استفاده از اثر انگشت به‌جای کلید

اسکنر اثر انگشت

استفاده از اثر انگشت به‌جای کلید از طریق اسکن آن با اسکنرهای اثر انگشت می‌تواند امنیت مکان‌های راهبردی و بسیار مهم مانند آزمایشگاه‌های محرمانه، پایگاه‌های نظامی، نیروگاه‌های اتمی و گاوصندوق بانک‌ها را به میزان زیادی افزایش دهد.

استفاده از اثر انگشت به‌جای رمزعبور

استفاده از اثر انگشت به جای رمز عبور

الگوهای اختصاصی اثر انگشت هر فرد می‌تواند آن را به جایگزین خوبی برای رمزعبور یا پین کد برای کامپیوتر و سایر گجت‌‌ها تبدیل کند.

استفاده از اثر انگشت به‌جای کارت بانکی

استفاده از اثر انگشت به جای کارت بانکی

در سال ۲۰۰۷ تعدادی از بانک‌ها در آلمان تصمیم گرفتند با نصب اسکنر اثر انگشت در سوپرمارکت‌ها و سایر فروشگاه‌ها و اتصال آن‌ها به حساب‌های بانکی، کارت‌های بانکی را حذف کنند؛ پس از اجرای این طرح، وقتی اسکنر هویت افراد را با اثر انگشت با موفقیت اسکن می‌کرد، پول اجناس خریداری‌شده در همان لحظه از حساب خریدار به حساب فروشنده واریز می‌شد. این طرح هنوز هم ادامه دارد و به دلیل اینکه احتمال خطای آن ۱ در ۱۰ میلیون است، امنیت بسیار بیشتری نسبت به کارت‌های بانکی دارد و کلاه‌برداری با آن هم امکان‌پذیر نیست.

استفاده از حسگر اثر انگشت در وسایل خانه‌ی هوشمند

دستگیره در اثر انگشت

یکی از وسایلی که به‌تازگی در خانه‌های هوشمند استفاده می‌شود، دستگیره‌ها و قفل‌های مجهز به حسگر اثر انگشت است. این دستگیره‌ها بالاترین میزان امنیت را دارند و بسته به مدل و شرکت‌های سازنده خود از ویژگی‌‌های زیادی برخوردار هستند که برخی از آن‌ها را بیان می‌کنیم:

امکان استفاده از رمزعبور، اثر انگشت و کارت به‌صورت هم‌زمان برای افزایش امنیت

بازکردن در با کارت‌های بدون تماس یا کانتکت‌لس (برای استفاده از این کارت‌ها لازم نیست کارت را روی دستگاه کارت‌خوان قرار دهید و تنها کافی است کارت را نزدیک آن بگیرید)

قفل خودکار در پس از خروج فرد از محل و قفل کودک

بازشدن در با بلوتوث یا اپلیکیشن موبایل و همچنین اطلاع از وضعیت تردد با اپلیکیشن

قابلیت کنترل با ریموت کنترل و همچنین دسترسی مکانیکی به قفل

سیستم حریم خصوصی جهت جلوگیری از ورود هنگام قفل‌شدن در از داخل

سیستم ضد سرقت (فعال‌شدن سیستم هشدار و قطع سیستم ورود درصورت تلاش برای بازکردن در با اثر انگشت، رمزعبور و کارت اشتباه یا غیرمجاز

سیستم ضد شوک (فعال‌شدن سیستم هشدار و قطع سیستم ورود در صورت ایجاد ولتاژ غیرمجاز در سیستم)

سیستم اعلام حریق

مصرف بسیار کم و تغذیه با استفاده از باتری‌های قلمی AA و سیستم هشدار قبل از اتمام کامل نیروی باتری (این باتری‌ها می‌توانند نیروی دستیگره را به مدت یک سال یا حتی بیشتر تأمین کنند)

سیستم تغذیه اضطراری با استفاده از باتری یدکی در صورت اتمام نیروی باتری‌های اصلی

البته این دستگیرها معایبی دارد که چندان مهم نیستند اما نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد؛ از میان آن‌ها می‌توان به قابل‌استفاده نبودن در مکان‌های پرتردد و ناتوانی در اسکن انگشت‌های تر، چرب و کثیف (البته اگر مجهز به نسل جدید حسگرها باشند ممکن است این مشکل را نداشته باشند) اشاره کرد. در ضمن ممکن است فردی برای باز کردن قفل در، انگشت شما را ببرد! 

استفاده در وسایل اینترنت اشیا

استفاده از حسگر اثر انگشت در وسایل اینترنت اشیا

حسگرهای اثر انگشت می‌توانند در وسایل اینترنت اشیا نیز کاربردهای زیادی داشته باشند که از میان آن‌ها می‌توان به استفاده در دستگاه‌های عرضه‌کننده‌ی مواد غذایی و نوشیدنی، قفل‌‌های هوشمند، کیت‌های تشخیص هویت در وسایل اینترنت اشیا (در ادامه در مورد این کیت توضیح خواهیم داد) اشاره کرد.

استفاده از حسگر اثر انگشت در خودروها

حسگر اثر انگشت در خودرو

استفاده از اثر انگشت از سال ۱۹۹۹ در خودروها آغاز شد و امروزه خودروهای مدرن بسیاری از شرکت‌ها مجهز به حسگر اثر انگشت هستند. استفاده از حسگر اثر انگشت در خودروها علاوه بر اینکه تا حدود زیادی باعث افزایش امنیت و سهولت استفاده از خودرو می‌شود (با استفاده از حسگر اثر انگشت خودروها به میزان زیادی ضد سرقت می‌شوند و برای ورود به آن‌ها و روشن کردن آن‌ها دیگر نیازی به سوییچ نیست)، تنظیمات مختص هر فرد مثل تنظیمات صندلی، فرمان، آینه‌ها و دمای اتاق به‌صورت خودکار با تغییر راننده انجام می‌شود. درضمن این حسگرها می‌توانند اثر انگشت چند فرد را در پایگاه داده‌ی خود ذخیره کنند.

استفاده از حسگر اثر انگشت در هاردها و فلش مموری‌ها

هارد مجهز به حسگر اثر انگشت

گاهی اوقات هاردها و فلش مموری‌ها دربردارنده‌‌ی اطلاعات مهمی هستند و محافظت از آن‌ها ضروری است حسگرهای اثر انگشت می‌توانند امنیت این وسایل را به میزان زیادی افزایش دهد. از میان هاردها و فلش‌های دارای حسگر اثر انگشت موجود در ایران می‌توان به هارد اکسترنال آپریکورن مدل ایجس بیو ۳ (Apricorn Eages Bio 3)، با ظرفیت یک ترابایت و پورت USB 3، فلش مموری لمسی ایگت اف یو ۵ با ظرفیت ۳۲ گیگابایت (Eaget FU5) و فلش مموری اپیسر (apaiser) مدل AH650 با USB3 اشاره کرد.

استفاده از حسگر اثر انگشت در گاوصندوق

گاوصندوق‌های مجهز به حسگرهای از امنیت و مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند (به‌طوری‌که تقریبا نفودناپذیر هستند) و ماندگاری بسیار زیادی هم دارند؛ این گاوصندوق‌ها که استفاده از آن‌ها بسیار راحت است، می‌‌توانند تعداد زیادی اثر انگشت را در خود ثبت کنند (این تعداد در برخی از گاوصندوق‌‌ها به ۱۲۰ اثر انگشت هم می‌رسد. از دیگر ویژگی‌های این گاوصندوق‌ها می‌توان به قابلیت شناسایی دو مرحله‌ای در برخی از آن‌ها (استفاده از رمز در کنار اسکن اثر انگشت)، استفاده از فولاد ضخیم برای افزایش امنیت تا حداکثر میزان ممکن و امکان استفاده از کلید فیزیکی در مواقع ضروری اشاره کرد.

استفاده از حسگر اثر انگشت در دستگاه‌های خودپرداز

دستگاه خود پرداز مجهز به حسگر اثر انگشت

با تجهیز دستگاه‌های خودپرداز به حسگر اثر انگشت دیگری نیازی به وارد‌کردن رمز و استفاده از کارت نیست و تنها کافی است انگشت خود را روی حسگر قرار دهید. این فناوری کلاه‌برداری و سرقت‌های مالی را به میزان زیادی کاهش می‌دهد؛ زیرا در صورتی‌که افراد شیاد رمز کارت شما را بفهمند و با دستگاه‌های کپی کارت‌های مغناطیسی نیز از کارت شما کپی بگیرند، به‌را‌حتی می‌توانند مبلغ دلخواه خود را از حساب شما برداشت کنند! در برخی از موارد هم این افراد صفحه‌کلیدی به نام اسکیمر روی دستگاه‌های خودپرداز نصب می‌کنند که شباهت بسیار زیادی به صفحه‌کلید اصلی خودپرداز دارد و زمانی‌که افراد رمز کارت خود را با آن وارد می‌کنند، رمزعبور به‌راحتی در اختیار آن‌ها قرار می‌‌گیرد.

کتاب ماشین محتوا دن نوریس content machine book

دستگاه اسکیمر

استفاده از حسگر اثر انگشت در کارت‌های بانکی

کارت بانکی مجهز به حسگر اثر انگشت

استفاده از حسگر اثر انگشت گزینه‌ی خوبی برای افزایش امنیت کارت‌های هوشمند، مخصوصا کارت‌های هوشمند است. مسترکارت در سال ۲۰۱۷ کارت بانکی جدیدی معرفی کرد که مجهز به حسگر اثر انگشت است و برای استفاده از آن لازم نیست رمز وارد کنید؛ بلکه تنها باید کارت را در دستگاه کارت‌خوان قرار دهید و انگشت را روی مکان مشخص‌شده روی کارت بگذارید؛ البته تنها صاحبان این کارت‌ها می‌‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. طبق اخبار منتشرشده قرار است در آینده ۲۰ کارت بانکی کانتکت‌لس مجهز به حسگر اثر انگشت به‌صورت آزمایشی در آمریکا، انگلیس و فرانسه اجرا شود.

درضمن حسگرهای اثر انگشت مخصوصی هم برای استفاده در کارت‌های هوشمند، گجت‌های پوشیدنی و دانگل‌های USB ایجاد شده است که بسیار نازک هستند و سرعت بالایی (تصویربرداری در کمتر از یک ثانیه) دارند؛ از دیگر ویژگی‌های بسیار خوب این حسگر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تصویربرداری سه‌بعدی با سایه رنگی عالی از رنگ خاکستری در هر پیکسل

کم‌مصرف و ایده‌آل برای استفاده در کارت‌هایی که بدون تماس با دستگاه کارت‌خوان با آن ارتباط برقرار می‌کنند. مصرف این حسگرها به‌قدری کم است که نیازی به باتری برای تأمین نیرو ندارند و دستگاه کارت‌خوان می‌تواند نیروی آن‌ها را تأمین کند.

به‌صورت ماژول کامل عرضه می‌شود.

اندازه‌ی کوچکی دارد و به‌راحتی می‌تواند با وسایل دیگر ادغام شود.

هزینه‌ی تمام‌‌شده تولید کارت‌های هوشمند را کاهش می‌دهد.

مقاوم در برابر جریان الکتریسیته ساکن

حسگر اثر انگشت

کاربردهای حسگر اثر انگشت گوشی

قفل‌کردن برخی از اپلیکیشن‌ها به‌صورت گزینشی

حسگر اثر انگشت گوشی

با استفاده از اپلیکیشن AppLock — Fingerprint Unlock می‌توانید برخی از اپلیکیشن‌ها مانند واتساپ، ایمیل، فتو و حتی برخی از تنظیمات مانند وای‌فای و بلوتوث را به‌صورت گزینشی برای قفل‌شدن انتخاب کنید. در ضمن این اپلیکیشن دارای ویژگی جالبی به نام Intruder Selfie است که باعث می‌شود دوربین سلفی گوشی از افرادی که می‌خواهند قفل گوشی شما را باز کنند، عکس بگیرد؛ البته این اپلیکیشن تنها مختص گوشی‌های اندرویدی است. از میان سایر اپلیکیشن‌های مشابه اندرویدی برای انجام این کار می‌توان به LOCKit – App Lock, Photos Vault, Fingerprint Lock و AppLock  ،AppLocker اشاره کرد. در ضمن در برخی از گوشی‌ها می‌توان بدون نیاز به نصب اپلیکیشن و تنها با انجام برخی از تنظیمات، از این ویژگی استفاده کرد. در ادامه نحوه‌ی انجام این تنظیمات را ابتدا در گوشی‌های اندرویدی محبوب و سپس در گوشی‌های آیفون توضیح می‌دهیم.

سامسونگ

برای قفل‌کردن اپلیکیشن‌ها با اثر انگشت در گوشی‌های سامسونگ باید از ویژگی Secure Folder استفاده کنید. برای فعال‌کردن این ویژگی باید مسیر  Settings > Lock screen and security > Secure Folder را دنبال کنید و سپس با حساب‌کاربری سامسونگ خود وارد پوشه شوید و سپس گزینه‌ی Fingerprint را فعال کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از Fingerprint+، اپلیکیشن‌ها را با انگشت خاصی قفل یا باز کنید.

پس از انجام این تنظیمات پوشه‌ی Secure Folder در منوی اپلیکیشن‌های شما ظاهر می‌شود و می‌توانید با انتخاب آیکون‌های Add apps یا Add files در پوشه، اپلیکیشن‌ها و فایل‌های مورد نظر خود را اضافه کنید. درضمن می‌توانید فایل‌های اپلیکیشن My Files App را با لمس منوی سه نقطه و انتخاب گزینه‌ی Move to Secure Folder به پوشه اضافه کنید.

هواوی

برای فعال کردن این ویژگی در گوشی‌های هواوی باید مسیر Settings > Security and privacy > Fingerprint ID را دنبال و گزینه‌های access safe و access app lock را فعال کنید.

برای انتخاب اپلیکیشن‌هایی که می‌خواهید با اثر انگشت قفل شوند، باید مسیر  Settings > Security and privacy > App lock را دنبال و سپس اپلیکیشن‌های مورد‌نظر خود را انتخاب کنید.

برای محافظت امن از فایل‌ها باید مسیر Settings > Security and privacy > App lock را دنبال یا اپلیکیشن فایل‌ها را باز و گزینه‌ی Safe را انتخاب کنید. چنانچه می‌خواهید قابلیت محافظت امن را برای فایل‌های جدید فعال کنید، فایل مورد نظر را انتخاب و سپس گزینه‌های More و Move to safe را به ترتیب انتخاب کنید.

شیائومی

اپلیکیشن Security app ابزاری برای قفل‌کردن اپلیکیشن‌ها در گوشی‌های شیائومی است. برای فعال‌کردن این ویژگی پس از باز‌کردن این اپلیکیشن باید گزینه‌ی App lock را لمس و اپلیکیشن‌های مورد نظر را انتخاب کنید.

اپل

برای استفاده از این قابلیت در گوشی‌های آیفون، پس از انتخاب اپلیکیشن موردنظر و ورود به بخش تنظیمات، ابتدا گزینه‌ی Touch ID & Passcode را انتخاب و پس از واردکردن رمز عبور، گزینه‌های Apple Pay، iPhone Lock و iTunes & App Store را فعال کنید. پس از انجام این کار وارد قسمت تنظیمات اپلیکیشن موردنظر خود شوید و پس از انتخاب گزینه‌ی Touch ID & Passcode و در نهایت گزینه‌ی Use Touch IDُ، اپلیکیشن موردنظر خود را با حسگر اثر انگشت قفل کنید.

حذف رمزعبور هنگام خرید اپلیکیشن‌های پولی از گوگل پلی‌استور

حتما می‌دانید که هنگام خرید اپلیکیشن‌های پولی از گوگل پلی‌استور، باید رمزعبور خود را وارد کنید؛ اما می‌توانید به‌جای وارد‌کردن رمزعبور، با اسکن‌کردن اثر انگشت از این مرحله عبور کنید. برای فعال‌کردن این ویژگی پس از لمس منوی سه نقطه یا سه خطی در گوگل پلی استور و ورود به تنظیمات آن، باید گزینه‌ی fingerprint authentication را فعال کنید.

تایید هویت با اثر انگشت در گوگل پلی

محافظت از گذرواٰژه‌ها

اپلیکیشن LastPass

برخی از کاربران برای محافظت از رمزهای عبور حساب‌های کاربری مختلف از نرم‌افزارهای مدیریت‌کننده رمزعبور مثل Vault - Free Password Manager استفاده می‌‌کنند که دارای یک رمزعبور اصلی هستند؛ چنانچه گوشی اندرویدی دارید و از اپلیکیشن‌های مدیریت رمزعبور LastPass (یکی از اپلیکیشن‌های مطرح در این زمینه)، Authenticator Plus (قیمت این اپلیکیشن ۷۴٫۹۹ است)، Keeper Password Manager ،Dashlane Password Manager، Enpass Password Manager و Sticky Password Manager & Safe استفاده می‌کنید، می‌توانید از اثر انگشت خود به‌عنوان رمزعبور اصلی استفاده کنید. در‌ضمن می‌توانید با اثر انگشت‌ رمزعبور سایت‌های مشخص‌شده را به‌صورت خودکار وارد کنید (قابلیت Autofill). همچنین می‌توانید با استفاده از اثر انگشت خود و این اپلیکیشن‌ها بدون نیاز به واردکردن رمزعبور وارد سایت‌های مختلف شوید.

استفاده از اثر انگشت برای فناوری‌های پرداخت موبایلی

Samsung Pay

یکی دیگر از کاربردهای جالب و مفید حسگرهای اثر انگشت در گوشی‌ها، بهره‌گیری از آن‌ها برای استفاده از فناوری‌‌های پرداخت موبایلی است. کاربران گوشی‌های گلکسی سامسونگ می‌توانند با ورود به اپلیکیشن Samsung Pay با اثر انگشت و ورود رمزعبور و حرکت‌دادن گوشی خود بالای دستگاه‌های POS با لوگوی Samsung Pay، هزینه‌ی کالای خریداری‌شده‌ی خود را بدون نیاز به استفاده از کارت بانکی پرداخت کنند. این اپلیکیشن می‌تواند اطلاعات ۱۰ کارت بانکی را به‌صورت رمزگذاری‌شده نگه‌داری کند. درضمن امکان استفاده از Google Pay نیز به همین روش وجود دارد.

علاوه‌بر این سرویس‌های پرداخت موبایلی Android Pay ،Mint Bills Robinhood و چند سرویس دیگر نیز از اثر انگشت پشتیبانی می‌کنند. کاربران گوشی‌های آیفون مجهز به Touch ID نیز می‌توانند به همین روش از Apple Pay استفاده کنند؛ با این تفاوت که کاربران این گوشی‌ها نیازی به نصب اپلیکیشن ندارند.

ورود به اپلیکیشن‌های بانک‌داری همراه

اپلیکیشن بانک‌داری همراه

امروزه استفاده از اپلیکیشن‌های بانک‌داری همراه به میزان زیادی افزایش پیدا کرده؛ اما برای هر بار استفاده از آن‌ها باید رمز عبور خود را وارد کنید که برای برخی از افراد آزاردهنده است؛ اما خوشبختانه در سال‌های اخیر قابلیت ورود با اثر انگشت به برخی از این اپلیکیشن‌ها اضافه شده است و قطعا در آینده اپلیکیشن‌های بیشتری نیز از این قابلیت پشتیبانی خواهند کرد.

انتخاب گزینشی تصاویری که می‌خواهید آن‌ها را به دیگران نشان دهید

اپلیکیشن Solo Photo

حتما برای شما هم پیش آمده است که زمانی‌که می‌خواهید تصویر خاصی را از گالری به فرد دیگری نشان دهید، او گوشی شما را می‌گیرد و شروع به چرخیدن در گالری می‌کند! این کار بسیار آزاردهنده است؛ شما می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن Solo Photo چند عکس که می‌خواهید آن‌ها را به دیگران نمایش دهید (یا حتی یک عکس)، انتخاب کنید. درضمن می‌توانید این اپلیکیشن را با اثر انگشت قفل کنید؛ البته برای استفاده از قابلیت‌های کامل این اپلیکیشن (مثلا انتخاب هم‌زمان چند عکس) باید نسخه‌ی پولی این اپلیکیشن به مبلغ ۱٫۹۹ دلار را خریداری کنید. 

محافظت امن از خاطره‌ها

خاطره‌ها و رویدادهای شخصی جزو شخصی‌‌ترین اطلاعات افراد هستند. Journey یکی از بهترین اپلیکیشن‌ها برای محافظت امن از رویدادهای شخصی روی گوشی‌های اندرویدی است. این اپلیکیشن را نیز می‌توان با حسگر اثر انگشت قفل کرد و علاوه‌بر اینکه زیبایی و ویژگی‌های متنوع زیادی دارد، در طراحی آن به حفظ حریم خصوصی کاربران توجه زیادی شده است.

استفاده از اثر انگشت به‌عنوان ژست حرکتی

با استفاده از حسگر اثر انگشت می‌توانید کنترل کاملی روی گوشی داشته باشید

با استفاده از اپلیکیشن Fingerprint Gestures یا Fingerprint Quick Action  (در این اپلیکیشن می‌توانید با سوایپ سریع، یک ضربه یا دو ضربه روی حسگر کارهای مختلفی را انجام دهید که شامل فعال‌کردن حالت خواب، بازگشت به هوم پیج، بازگشت به صفحه‌ی قبلی، نمایش اپلیکیشن‌هایی که اخیرا اجرا شده‌اند، نمایش منوی پاور اندروید، تقسیم‌کردن صفحه‌نمایش به دو بخش، دسترسی به بخش‌های بیشتری از نوار نوتیفیکیشن، دسترسی به تنظیمات سریع و گرفتن اسکرین‌شات می‌شود) می‌توانید از اثر انگشت ذخیره‌شده‌ی خود به‌عنوان ژست حرکتی برای انجام کارهایی مثل اجرای یک اپلیکیشن، کنترل پخش موسیقی، بازکردن نوتیفیکیشن‌ها، تغییر آهنگ زنگ گوشی و غیره استفاده کنید.

البته کاربران گوشی‌ گوگل پیکسل می‌توانند بدون استفاده از اپلیکیشن خاصی از این قابلیت استفاده کنند (کاربران این گوشی‌ها می‌توانند با لمس حسگر، نوار نوتیفیکیشن‌ها را مشاهده کنند). امکان استفاده از برخی از این ژست‌ها تنها برای اندروید ۶ به بالا وجود دارد؛ باید یادآور شویم که ممکن است امکان استفاده از برخی ژست‌ها روی برخی از گوشی‌ها وجود نداشته باشد؛ زیرا برخی از گوشی‌ها دارای حسگر بزرگ‌تر و برخی دیگر دارای حسگر باریک‌تری هستند.

ژست حرکتی با اثر انگشت

محیط اپلیکیشن Fingerprint

استفاده از حسگر اثر انگشت به‌عنوان دکمه‌ی شاتر دوربین

در برخی از گوشی‌ها امکان استفاده از حسگر اثر انگشت به‌عنوان دکمه‌ی شاتر وجود دارد؛ چنانچه گوشی شما این قابلیت را ندارد، می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن Dactyl این ویژگی را به گوشی خود اضافه کنید. این اپلیکیشن پولی است؛ اما برای کسب اطمینان از سازگار بودن با گوشی خود، می‌توانید پس از نصب آن ۱۰ بار به‌صورت رایگان از حسگر اثر انگشت به‌عنوان دکمه‌ی شاتر استفاده کنید (برای امتحان این اپلیکیشن باید نسخه‌ی رایگان را نصب و پس از امتحان آن در صورت تمایل از نسخه‌ی پولی آن استفاده کنید).

این اپلیکیشن برای گوشی‌هایی مثل گوشی‌هایی که حسگر اثر انگشت آن‌ها در جلوی گوشی نصب شده است، کاربرد بهتری دارد؛ مثل گوشی‌های گوگل، نکسوس و برخی از گوشی‌های سامسونگ

اپلیکیشن Dactyl

محیط اپلیکیشن Dactyl

ورود به اپلیکیشن‌های مرتبط با وسایل خانه‌ی هوشمند

تعداد وسایل خانه‌ی هوشمند و اپلیکیشن‌های اندرویدی کنترل‌کننده‌ی آن‌ها در سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است، ایجاد قابلیت ورود با اثر انگشت در این اپلیکیشن‌ها می‌تواند امنیت آن‌ها را تا حدود زیادی افزایش دهد.

برای مشاهده‌ی فهرست کامل گوشی‌ها به این صفحه مراجعه کنید.

کاربرد حسگر اثر انگشت گوشی

لپ تاپ مجهز به حسگر اثر انگشت

حتما می‌دانید علاوه‌بر گوشی‌ها، برخی از لپ‌تاپ‌ها هم مجهز به حسگر اثر انگشت هستند. حسگرهای لپ‌تاپ‌ها نیز مانند حسگرهای گوشی می‌توانند کارایی زیادی داشته باشند که برخی از آن‌ها را ذکر می‌کنیم.

ورود به سیستم

ورود به ویندوز ۱۰ با اثر انگشت

ورود به لپ‌تاپ ویندوز

چنانچه حسگر در خود لپ‌تاپ تعبیه شده است و از ویندوز 10 استفاده می‌‌کنید، برای ورود به ویندوز با اثر انگشت مراحل زیر را  به ترتیب دنبال کنید:

۱- راست‌کلیک روی منوی استارت و انتخاب گزینه‌ی Settings۲- انتخاب گزینه‌ی Accounts و سپس انتخاب گزینه‌ی Sign-in options۳- ایجاد پین با انتخاب گزینه‌ی Add در بخش PIN۴- انتخاب گزینه‌ی Set up در بخش Windows Hello جهت پیکربندی اسکنر اثر انگشت۵- انتخاب گزینه‌ی Get started جهت شروع پیکربندی۶- واردکردن پین‌کد جهت تأیید هویت۷- قرار دادن انگشت روی اسکنر و برداشتن آن و تکرار این کار تا زمان شناسایی کامل اثر انگشت (حین انجام این کار به دستورالعمل‌ها توجه شود)

پس از انجام تنظیمات، می‌توانید با استفاده از گزینه‌ی Add another، اثر انگشت سایر کاربران را نیز به سیستم اضافه کنید. در نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز نیز یعنی ویندوز 7 و ویندوز 8 تنظیمات تا حدود زیادی مشابه تنظیمات ویندوز 10 است. درضمن می‌توانید با استفاده از اسکنرهای اثر انگشت USB خارجی که قیمت آن‌ها در‌ حال‌ حاضر از ۸۷۰ هزار تومان شروع می‌‌شود و قادر هستند اثر انگشت را در چند صدم ثانیه تشخیص دهند و شناسایی کنند، امنیت لپ‌تاپ و کامپیوتر خود را افزایش دهید. معمولا این حسگرها به همراه نرم‌افزارهای اختصاصی خود عرضه می‌شوند.

اسکنر اثر انگشت

ورود به لپ‌تاپ و کامپیوترهای مک

۱- انتخاب منوی اپل و انتخاب گزینه‌ی System Preferences پس از آن۲- انتخاب گزینه‌ی Touch ID۳- کلیک روی علامت + جهت افزودن اثر انگشت جدید و وارد‌کردن رمزعبور حساب‌کاربری پس از درخواست آن۴- انتخاب ویژگی‌هایی که امکان استفاده از آن‌ها با Touch ID وجود دارد و می‌خواهید در دستگاه مک خود از آن‌ها استفاده کنید.

ورود به سایت‌ها

ورود به وب سایت با رمزعبور

کاربران لپ‌‌تاپ‌های مجهز به حسگر اثر انگشت می‌توانند با اسکن اثر انگشت خود و ذخیره‌ی آن، به‌راحتی و بدون نیاز به وارد‌کردن رمزعبور وارد حساب‌کاربری خود در سایت‌های مختلف شوند. البته استفاده از این قابلیت نیازمند استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت رمزعبور با قابلیت دسترسی با اثر انگشت است که چند مورد از آن‌ها را معرفی کردیم. البته در زمان ورود به سایت خاصی برای نخستین بار، باید رمزعبور خود را وارد و آن را ذخیره کنید تا در دفعات بعدی بتوانید به‌راحتی با اثر انگشت خود وارد سایت شوید.

تأیید هویت دو مرحله‌ای

تایید هویت دو مرحله ای

گاهی اوقات کاربران برای محافظت از مهم‌ترین اطلاعات خود، روش تأیید دو مرحله‌ای را برمی‌گزینند؛ یعنی برای دسترسی به این اطلاعات هم رمز عبور را ایجاد و هم اثر انگشت را ثبت می‌کنند؛ معمولا در لپ‌‌تاپ‌های مجهز به اثر انگشت، در سربرگ تنظیمات پیشرفته تا Advance settings کنترل پنل اثر انگشت، باید به‌دنبال گزینه‌ای باشید که به شما اجازه دهد هم رمز عبور را وارد و هم اثر انگشت خود را ثبت کنید. در لپ‌‌تاپ‌های لنوو هم می‌توانید این ویژگی را در نرم‌افزار ThinkVantage Client Security Solution پیدا کنید.

سوییچ کردن بین حساب‌های کاربری

سویییچ کردن بین حساب‌های کاربری با اثر انگشت

با اسنفاده از حسگر اثر انگشت به‌راحتی می‌توانید بین حساب‌های کاربری سوییچ کنید. برای انجام این کار ابتدا باید دکمه‌های ویندوز و L را هم‌زمان با هم بزنید، سپس با همان انگشتی که اثر انگشت آن را برای حساب‌کاربری مورد‌نظرتان ثبت کرده‌اید، روی حسگر سوایپ کنید تا دسکتاپ حساب‌کاربری جدید برای شما باز شود.

جدیدترین فناوری‌های مبتنی بر اثر انگشت

شرکت وی‌کنسی (Vkansee) به‌تازگی تصمیم خود را برای تولید و عرضه‌ی حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر OLED اعلام کرد که با ضخامتی کمتر از ۵۰۰ میکرون برای استفادهزیر نمایشگر گوشی‌های 4G جدید و 5G که به‌تازگی عرضه شده‌اند، کاملا مناسب است. با استفاده از فناوری Matrix Pinhole Image Sensing شرکت ویکنسی می‌توان تمام سطح نمایشگر را به لنز اثر انگشت تبدیل کرد؛ بنابراین می‌توان حسگر تصویر را در هر نقطه‌ای از نمایشگر تعبیه کرده و تصویر بسیار باکیفیتی از اثر انگشت تهیه کرد.

حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر OLED

شرکت هولست سنر (Holst Centre) به‌تازگی شفاف‌ترین حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر دنیا را ایجاد کرده، این نمایشگر اپتیکال با سطحی بزرگ‌ و شفافیت ۷۰ درصدی برای استفاده در بالای نمایشگرهای LCD طراحی شده است.

حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر هولست سنتر

شرکت فیتاین (Feitan) حسگر اثر انگشت جدیدی برپایه‌ی استاندارد تشخیص هویت Fido2 token تولید کرده است که آلین پس کی۳۳ (AllinPass K33) نام دارد و مجهز به بلوتوث و NFC است و می‌تواند استفاده از دو فناوری ارتباط بی‌مرزی با وسایل داشته باشد.

شرکت Tapdo به‌تازگی دستبندی با حسگر اثر انگشت برای کنترل وسایل و اپلیکیشن‌ها ایجاد کرده که قادر است با اسکن اثر انگشت فرد ۲۰ کار مختلف انجام دهد و می‌توان میانبرهایی را نیز با آن ایجاد کرد. دستبند Tapdo که می‌‌تواند از چند دستگاه مختلف به‌صورت هم‌زمان پشتیبانی کند، قادر است بخش‌های مختلف انگشت‌ها را به‌صورت خودکار تشخیص و هر بند انگشت از پنج انگشت دست را به یک کار اختصاص دهد. مثلا می‌توانید از بند انگشت بالای انگشت خود برای افزایش صدا و از بند انگشت دیگر برای متوقف کردن پخش موسیقی استفاده کنید.

اپلیکیشن این دستگاه برای هر سیستم‌عامل اندروید و iOS ایجاد شده است. زمانی‌که برای اولین‌بار وارد اپلیکیشن می‌شوید، شکل کف دست و تمام بندهای پنج انگشت را مشاهده می‌کنید؛ برای استفاده از دستبند تنها کافی است با استفاده از شکل مشخص کنید که هر بند انگشت چه کاری انجام دهد، سپس با قرار دادن هر بند انگشت روی حسگر اثر انگشت دستبند، اپلیکیشن‌ها و دستگاه‌های مختلف را با روش‌های مختلف کنترل کنید.

دانلود ویدئو

به‌تازگی شرکت Fingerprint یک کیت تشخیص هویت مجهز به حسگر اثر انگشت عرضه کرده است که می‌توانید آن را به هر وسیله‌ی دارای پورت USB متصل کنید و با استفاده از نرم‌افزار آن اثر انگشت را اسکن کنید، بچرخانید، تأیید کنید و حتی الگوهای تهیه‌شده از اثر انگشت را مدیریت کنید. درضمن حسگر تعبیه‌شده در این حسگر کم‌مصرف و کوچک است و می‌تواند به‌راحتی در کیت ادغام شود.

دانلود ویدئو

حسگرهای بدون تماس شرکت تراست‌وان (Trustone) یکی دیگر از فناوری‌های جذاب حوزه‌ی زیست‌‌سنجشی محسوب می‌شوند؛ این حسگرها بسیار سریع هستند و آلودگی باقی‌مانده از انگشت کاربران روی سطح اسکنر، عملکرد آن‌ها را به هیچ وجه مختل نمی‌کند. درضمن این حسگرها می‌توانند انگشت‌های تر یا آغشته به مواد مختلف مثل چربی، پودرهای مختلف یا آلودگی را به‌راحتی اسکن کنند و حتی برای اسکن انگشت‌های آسیب‌دیده هم هیچ مشکلی ندارند.

دانلود ویدئو

به‌تازگی پژوهشگران موفق به ساخت حسگری شده‌اند که می‌تواند چند انگشت را به‌صورت هم‌زمان و همچنین کف دست را اسکن کنند و با تشخیص امواج بازتاب‌شده از لایه‌های زیرین پوست، می‌تواند تغییرات جزئی در مویرگ‌ها به دلیل ضربان قلب را تشخیص دهد؛ بنابراین می‌تواند انگشت مرده یا بریده را نیز تشخیص دهد.

حسگر اثر انگشت

از دیگر ویژگی‌های این حسگر می‌توان به قابلیت تشخیص الگوی سیاهرگ‌های کف (این الگو مانند الگوی اثر انگشت در افراد مختلف متفاوت است و هر فرد الگوی اختصاصی خود را دارد)، استفاده از امواج نزدیک مادون قرمز برای کنترل میزان اکسیژن در خون، دید در شب و تشخیص چهره‌ به‌صورت سه‌بعدی، انعطاف‌پذیری، قابلیت تشخیص طول موج‌های مختلف نور و قابلیت استفاده در دستگیره‌ اشاره کرد.

چند سالی است که حسگر ضدتقلبی به نام SilkID معرفی شده است که به‌راحتی می‌تواند حسگر اثر انگشت جعلی چاپ‌شده روی کاغذ یا تهیه‌شده با قالب‌های سیلیکونی یا لاستیکی را تشخیص دهد. از دیگر  ویژگی‌های سیلک آی‌دی می‌توان به قابلیت شناسایی اثر انگشت در زوایای مختلف (۳۶۰ درجه)، قابلیت اسکن انگشت‌های آسیب‌دیده، خشک و زمخت و خشن، خطای بسیار کم یک در ۱۰ هزار، تصویربرداری از اثر انگشت با استانداردهای موردتأیید FBI و مؤسسه‌ی ملی استانداردها و فناوری و قابلیت ایجاد تصاویری با تراکم ۵۰۰ dpi اشاره کرد. 

حسگر اثر انگشت سیلک آی دی

تمام حسگرهای کنونی تنها می‌توانند اثر انگشت را از روی سطح انگشت اسکن کنند، حال تصور کنید حسگری ساخته شود که قادر باشد زیر سطح انگشت را نیز اسکن کند! شاید تصور کنید که چنین کار عجیبی امکان‌پذیر نیست؛ اما شرکت HID Global حسگری را طراحی کرده که قادر است با استفاده از چند طول موج مختلف از نور، از اثر انگشت عکس بگیرد و علاوه بر جمع‌آوری اطلاعات سطح انگشت، به اطلاعات زیر سطح انگشت دست پیدا کند. ساختار این حسگر به صورتی‌ است که پرتورهای نور پس از تماس با سطح پوست و نفوذ به لایه‌‌های زیرین آن، باز می‌گردد و حسگر با تحلیل نور بازتاب‌شده تشخیص می‌دهد که نور از پوست انسان بازتاب شده است یا ماده‌‌ی دیگری و به این صورت می‌تواند اثر انگشت جعلی را تشخیص دهد.

حسگر اثر انگشت

شرکت آی‌تی بیومتریک (ITBiometrics) در سال گذشته‌ی میلادی کیف پولی برای نگه‌داری از رمزارزهای دیجیتالی عرضه کرد که مجهز به حسگر اثر انگشت است. انتظار می‌رود این کیف برای تشخیص هویت صاحب اصلی کیف، علاوه بر اسکن اثر انگشت کاربر، از روش‌های تشخیص هویت دیگر مثل اندازه‌گیری ضربان قلب یا ثبت امضای حرارتی او نیز استفاده کند.

کیف پول مجهز به حسگر اثر انگشت

به‌تازگی وسیله‌ای به اندازه‌ی کارت بانگس تحت‌عنوان BeamU نیز عرضه شده است که می‌تواند تعداد بسیار زیادی از رمزهای عبور  و فایل‌های رسانه‌ای را در خود نگه‌داری کند. BeamU علاوه‌بر حسگر اثر انگشت دارای ویژگی‌های دیگری همچون تأیید دو مرحله‌‌ای یا FIDO Universal 2nd Factor Authentication (امکان دسترسی به تعداد نامحدودی از سرویس‌های آنلاین با اثر انگشت)، بر محافظت امن از داده‌ها تا حجم ۱۲۸ گیگابایت، ردیابی دستگاه‌های مجهز به بلوتوث، برقراری ارتباط با کامپیوتر و گوشی از طریق بلوتوث، برچسب NFC و USB-C و ایجاد و مدیریت رمز عبور اشاره کرد.

کارت دیجیتالی BeamU

شیائومی چمدانی به نام 90Fun Smart Suitcase عرضه کرده که مجهز به حسگر اثر انگشت است و دو باتری قلمی AA می‌توانند نیروی آن را تا ۶ ماه تأمین کنند و زمانی‌که شارژ آن‌ها به پایان رسید، می‌توان آن‌ها را با شارژر USB که همراه چمدان عرضه می‌شود، شارژ کرد. درضمن این چمدان چرخ‌دار مقاومت بسیار بالایی دارد و چرخ‌های آن برخلاف بسیاری از چمدان‌های چرخ‌دار معمولی به‌راحتی می‌چرخند.

کیف هوشمند شیائومی

شرکت کاداس (Kaadas) که شرکتی پیشتاز در زمینه‌ی تولید قفل‌های هوشمند محسوب می‌شود، قفل هوشمندی را طراحی کرده است که می‌تواند روی انواع در و دستگیره نصب شود. ویژگی‌های این قفل که طراحی زیبایی هم دارد، تقریبا مشابه دستگیره‌های مجهز به اثر انگشت است که قبلا درباره‌ی آن‌ها صحبت کردیم؛ البته این قفل هوشمند ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی هم دارد که از میان آن‌ها می‌توان به قابلیت تشخیص دما، تشخیص فشار و قابل‌استفاده نبودن برای انگشت فرد مرده یا انگشت بریده شده) اشاره کرد.

قفل هوشمند کاداس

 چنانچه قصد دارید از این نوع قفل‌ها در فضای باز و شرایط بد آب و هوایی استفاده کنید، قفل هوشمندی به بازار عرضه شده‌ است که می‌توانند در بدترین شرایط آب و هوایی نیز بدون هیچ مشکلی به کار خود ادامه دهد. قفل هوشمند ایدولو (IDolo) محصول شرکت سوجاکس اُی (Soujax OY) که مجهز به حسگر اثر انگشت است، برای آب و هوای کشورهای اسکاندیناوی طراحی شده است!

قفل هوشمند ایدولو

قفل هوشمند شرکت Tapplockیکی دیگر از قفل‌های مجهز به سرانگشت است که ظاهر آن شبیه قفل‌های قدیمی است و در ۰٫۸ ثانیه باز می‌‌شود. درضمن این قفل هم در برابر برف و باران کاملا مقاوم است.

قفل هوشمند

این حسگر نیز می‌تواند مانند سایر حسگرهای اثر انگشت در اداره‌های پلیس و سایر مکان‌هایی که نیازمند امنیت بالایی هستند، استفاده شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات