کره جنوبی به لی جائه‌یونگ، وارث سامسونگ، عفو ریاست‌جمهوری اعطا کرد

جمعه ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
دولت کره‌ی جنوبی اعلام کرد که عفو ریاست‌جمهوری شامل حال وارث سامسونگ شده و او به‌زودی می‌تواند به شرکت برگردد.
تبلیغات

لی جائه‌یونگ، وارث سامسونگ که در غرب با نام جی وای. لی شناخته می‌شود، از سوی ون سوک‌یو، رئیس‌جمهور کره‌ی جنوبی،‌ «عفو ریاست‌جمهوری» دریافت کرده است. با دریافت عفو ریاست‌جمهوری، نوه‌ی بنیان‌گذار سامسونگ اجازه دارد رهبری این شرکت بزرگ و قدرتمند را ادامه دهد.

براساس گزارش ورج،‌ عفو ریاست‌جمهوری لی جائه‌یونگ از روز ۱۵ آگوست ۲۰۲۲ (۲۴ مرداد ۱۴۰۱) وارد مرحله‌ی اجرایی می‌شود.

دولت کره‌ی جنوبی پیش‌تر دو بار به لی کان‌هی، پدر لی جائه‌یونگ، عفو ریاست‌جمهوری اعطا کرده بود. کان‌هی در سال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۸ به فساد و فرار مالیاتی محکوم شده بود.

دولت کره‌ی جنوبی در بیانیه‌ای که برای رسانه‌ی فایننشال تایمز ارسال کرده است می‌گوید «در تلاشی برای غلبه بر بحران اقتصادی ازطریق دمیدن روح تازه‌ای به اقتصاد»، لی جائه‌یونگ، نایب‌رئیس سامسونگ الکترونیکس که مدت حبس تعلیقی‌اش اخیراً به پایان رسیده، دوباره به سمت خودش در شرکت بازمی‌گردد.

عفو ریاست‌جمهوری جدیدترین اتفاق در پرونده‌ی خبرسازی با محوریت رشوه‌خواری است که باز شدن آن به سال ۲۰۱۷ برمی‌گردد. در سال ۲۰۱۷ لی جائه‌یونگ به رشوه دادن به پارک گون‌هه، رئیس‌جمهور وقت کره‌ی جنوبی، متهم شد. در ابتدا وارث سامسونگ به دلیل مجرم‌شناخته‌شدن به اتهام فساد به پنج سال زندان محکوم شد، اما کمتر از یک سال در زندان حضور یافت و سپس حکم آزادی او در دادگاه تجدیدنظر صادر شد.

لی جائه‌یونگ در اوایل سال ۲۰۲۱ مجددا بازداشت شد و چند ماه بعد شاهد آزادی مشروط دوباره‌ی او بودیم. جائه‌یونگ مجموعاً یک‌و‌نیم سال از دوران حبس ۳۰ ماهه‌ی خود را سپری کرد.

دریافت عفو ریاست‌جمهوری اتفاق بسیار مهمی است، چون به لی جائه‌یونگ امکان می‌دهد سکان مدیریت غول کره‌ای صنعت فناوری را که توسط پدربزرگش یعنی لی بیونگ‌چول بنیان‌گذاری شده است در دست بگیرد. به موجب قوانین کره‌ی جنوبی، افرادی که مجرم شناخته می‌شوند به مدت پنج سال پس از صدور حکمشان اجازه ندارند در شرکت‌هایی مثل سامسونگ سمت رسمی داشته باشند. بلومبرگ در گزارشی می‌گوید لی جائه‌یونگ با وجود نداشتن سمت رسمی در سامسونگ همچنان گزارش‌هایی از این شرکت دریافت کرده است.

از زمان مرگ لی کان‌هی در سال ۲۰۲۰ تاکنون، هیچ فردی به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره‌ی سامسونگ فعالیت نکرده است. بلومبرگ می‌گوید دریافت عفو ریاست‌جمهوری به لی جائه‌یونگ امکان می‌دهد تا به سامسونگ برگردد و «تصمیمات استراتژیک بزرگ به تصویب برساند.» اتخاذ چنین تصمیم‌هایی در شرایط فعلی ضروری به نظر می‌رسد، چون سامسونگ مثل سایر شرکت‌ها با افزایش تورم، بی‌ثباتی ناشی از جنگ در اوکراین، مشکلات زنجیره‌ی تأمین درنتیجه‌ی تعطیلی در چین و عوارض ناشی از افزایش تنش سیاسی در بین ایالات متحده و چین دست‌و‌پنجه نرم می‌کند.

تحلیلگران می‌گویند که بازگشت لی جائه‌یونگ به سامسونگ می‌تواند ثبات را به این شرکت برگرداند. آن‌طور که آسوشیتد پرس در سال گذشته‌ی میلادی نوشت، حدوداً پنج میلیون نفر در کره‌ی جنوبی در شرکت سامسونگ سهم دارند و همین موضوع باعث شد تعداد بسیار زیادی از مردم خواهان آزادی لی جائه‌یونگ از زندان باشند.

به گزارش فایننشال تایمز، منتقدان می‌گویند صدور عفو ریاست‌جمهوری برای لی جائه‌یونگ نشان‌دهنده‌ی رابطه‌ی خوب بین فعالان تجاری و سیاسی کره‌ی جنوبی است، رابطه‌ای که امکان دارد از آن با هدف فساد استفاده شود.

لی جائه‌یونگ در بیانیه‌ای می‌گوید: «ممنونم که به من فرصت دادید تا از نو شروع کنم. از این‌ که باعث نگرانی افراد زیادی شدم متأسفم. سخت‌تر تلاش می‌کنم تا حق خود را به جامعه ادا کنم و در کنار هم رشد کنیم.»

با وجود دریافت عفو ریاست‌جمهوری، مشکلات حقوقی وارث سامسونگ به‌طور کامل به پایان نرسیده است. لی جائه‌یونگ همچنان با اتهام دست‌کاری سهام در پرونده‌ی مربوط به ادغام دو شرکت تابعه‌ی سامسونگ مواجه است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات