رئیس سامسونگ با عفو مشروط از زندان آزاد شد

دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
رئیس سامسونگ که به جرم مشارکت در رسوایی سیاسی سال ۲۰۱۶ کره جنوبی به ۳۰ ماه زندان محکوم شده بود، بعد از گذراندن ۱۸ ماه با عفو مشروط آزاد شد.
تبلیغات

لی جائه یونگ، رئیس سامسونگ که به خاطر شرکت داشتن در رسوایی سال ۲۰۱۶ کره جنوبی در حال گذراندن دوره محکومیت ۳۰ ماهه بود، با عفو مشروط و بعد از گذراندن ۱۸ ماه از دوره محکومیتش، از زندان آزاد شد. این رسوایی سیاسی که با نام «چوی‌گیت» شناخته می‌شود، منجر به خلع رئیس جمهور وقت کره جنوبی، پارک گئون هی شده بود.

لی جائه یونگ در سال ۲۰۱۷ به خاطر ارتکاب جرم‌هایی همچون رشوه، اختلاس، فرار سرمایه و شهادت دروغ به ۵ سال زندان محکوم شده بود؛ اما در دادگاه تجدید نظر جرم‌های رشوه و اختلاس او به حالت تعلیق درآمد و به همین دلیل، حکم ۵ ساله لی به ۳۰ ماه حبس کاهش پیدا کرد.

 رسوایی سیاسی چوی‌گیت پرونده بسیار مفصلی دارد. به‌صورت خلاصه می‌توان گفت که چوی سون-سیل، زنی که این رسوایی به اسم او نام‌گذاری شده، عضو فرقه شمن است و به خاطر نفوذی که روی رئیس جمهور وقت کره جنوبی داشت، با لقب راسپوتین کره‌ای شناخته می‌شد. یکی از اتهامات لی جائه یونگ این بود که برای جلب نظر مساعد رئیس جمهور در جریان ادغام دو سازمان وابسته سامسونگ، به چوی رشوه داده بود.

لی جائه یونگ در جریان آزادی خود گفت:

من باعث نگرانی و ناراحتی زیادی برای مردم شدم. از صمیم قلب عذرخواهی می‌کنم و به نگرانی‌ها، انتقادات و انتظارات بالایی که از من دارند گوش می‌سپارم. تمام تلاش خودم را خواهم کرد.

آزادی لی جائه یونگ از زندان موضوع بحث‌برانگیزی است. از یک سو بخش طرفدار تجارت در سیاست کره جنوبی علاقه‌مند به آزادی او هستند؛ چرا که سامسونگ بخش بزرگی از اقتصاد کره جنوبی را در اختیار دارد و زندانی شدن رئیس آن، برنامه‌ها و تصمیمات استراتژیک سامسونگ را به تأخیر انداخته است.

از سوی دیگر، گروه‌های مدنی معترض هستند و می‌گوید قوانین، برای افراد گلچین‌شده در بخش تجاری متفاوت با دیگران است و با آن‌ها طور دیگری رفتار می‌شود. آن‌ها عفو مشروط لی جائه یونگ را آخرین نشانه از همین واقعیت می‌دانند.

در همین رابطه دفتر رئیس جمهور کره جنوبی، مون جائه این، در مورد آزادی لی جائه یونگ بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد:

ما مطلع هستیم که نظرات مخالف و موافقی در رابطه با آزادی مشروط لی جائه یونگ وجود دارد. نظرات افراد مخالف نیز درست است. از سوی دیگر، افراد زیادی درخواست آزادی او را داشته و امیدوار بوده‌اند که لی جائه یونگ بتواند در این برهه حساس و بحرانی، از جنبه صنعت نیمه‌رسانا و همینطور واکسیناسیون به کشور کمک کند.

در حال حاضر سامسونگ در حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی کره جنوبی را به خود اختصاص داده؛ اما لی جائه یونگ به‌عنوان رهبر سامسونگ، از قدرت رأی نهایی در مورد سرمایه‌گذاری‌ها و تصاحب‌ها برخوردار است.

شاید یکی از بزرگ‌ترین تصمیم‌های تجاری پیش روی لی جائه یونگ، احداث کارخانه تولید تراشه ۱۷ میلیارد دلاری در آمریکا باشد. این مرکز می‌تواند تا اکتبر سال ۲۰۲۲ به بهره‌برداری برسد و با توجه به بحران کمبود تراشه در دنیا، فشارهای زیادی برای شروع این پروژه متوجه شرکت است. حتی گفته می‌شود کسب‌وکارهای آمریکایی با دولت کره جنوبی لابی کرده‌اند تا لی جائه یونگ با عفو مشروط زندان را ترک کند.

البته درگیری‌های قانونی لی جائه یونگ همچنان ادامه خواهد داشت و او ماه اکتبر سال جاری باید در دادگاه دیگری به منظور بررسی اتهاماتی همچون کلاهبرداری در حسابرسی و دست‌کاری قیمت سهام حاضر شود.

شما فکر می‌کنید با وجود آزادی لی جائه یونگ از زندان، برنامه‌های سامسونگ برای احداث مرکز تولید تراشه در آمریکا به چه صورت پیش خواهد رفت؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات