دوربین دوگانه ناتینگ فون 2a

مقایسه‌ گلکسی A55 با ناتینگ فون 2a و پوکو X6 پرو؛ رقابت نفس‌گیر سه تفنگدار

سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰مطالعه 13 دقیقه
آیا گلکسی A55 درمقابل رقبای قدرتمندش، یعنی پوکو X6 پرو و ناتینگ فون 2a شانس پیروزی دارد؟ مقایسه‌ی عمیق هر سه گوشی جواب را مشخص می‌کند.
تبلیغات

گلکسی A55، بهترین گوشی میان رده‌ جدید سامسونگ، با طراحی وفادار به نسل قبلی و سخت‌افزاری قدرتمندتر پا به عرصه‌ی رقابت گذاشته است تا حریف مقتدری برای بهترین گوشی شیائومی در کلاس میان‌رده‌ها، یعنی پوکو X6 پرو و اولین میان‌رده‌ی جذاب برند ناتینگ، یعنی نانیتگ فون 2a باشد؛ اما آیا واقعاً در رقابت سنگین با این دو گوشی برنده می‌شود؟

طراحی و کیفیت ساخت

در بخش طراحی، گلکسی A55 تا حد زیادی به نسل قبلی خود وفادار مانده است و اگر از افزایش طول و عرض نسبتاً نامحسوس بدنه در‌مقایسه‌با گوشی A54 و کمی سنگین‌ترشدن این میان‌رده‌ی جدید سامسونگ صرف‌نظر کنیم، می‌توانیم طراحی دو گوشی را حداقل در این بخش‌ها مشابه یکدیگر بدانیم؛ اما در سایر قسمت‌ها چنین نیست.

گلکسی A55 سفید با فریم فلزی در نما‌های مختلف

سامسونگ در گلکسی A55 همچون دیگر میان رده‌ی خود، یعنی گلکسی A25، از نوعی طراحی جدید موسوم به Key Island استفاده کرده است. در این سبک طراحی، فریم در بخش دکمه‌ها طراحی برآمده دارد.

طراحی گلکسی A55 مشابه نسل قبلی، اما جذاب‌تر است

بخش جلویی و پشت بدنه‌ی گلکسی A55 به‌ترتیب با پوششی از جنس گوریلا گلس ویکتوس و گوریلا گلس (نسخه‌ی نامشخص) محافظت می‌شوند. فریم دستگاه برخلاف نسل قبل آلومینیومی شده است که تغییری مهم محسوب می‌شود.

استفاده از پوشش گوریلا گلس ۵ برای دو میان‌رده‌ی پوکو X6 پرو و ناتینگ فون 2a در بخش جلویی بدنه نیز ویژگی مشترک میان این دو گوشی است؛ اما شیائومی برای پوکو X6 پرو کمی خساست به‌خرج داده و برای محافظت از بخش پشت بدنه به‌سراغ پلاستیک و پوششی شبیه چرم رفته است.

درمقابل، ناتینگ همچون دو محصول قبلی خود، از ساختاری شیشه‌ای و نیمه‌شفاف از جنس گوریلا گلس ۵ برای ناتینگ فون 2a استفاده کرده است؛ طراحی عجیبی که حداقل برای شخص من جذاب نبود؛ اما قطعاً طرفداران زیادی دارد.

گلیف در پنل پشتی ناتینگ فون 2a

برخلاف سامسونگ که فرمول مشابه نسل قبلی را در طراحی گلکسی A55 رعایت کرد و برند ناتینگ که تشابه نسبی گوشی فون 2a به ناتینگ فون ۱ و ناتینگ فون ۲ را حفظ کرد، شیائومی میان‌رده‌ی خود را با تغییرات زیادی به‌ویژه در بخش چیدمان دوربین دردسترس قرار داده است.

در گوشی میان‌رده‌ی شیائومی، چیدمان ماژول‌ها ظاهری ناآشنا دارد و شامل چهار دایره‌ی بزرگ است که میزبان سه دوربین و یک فلش LED هستند. اگر انصاف را رعایت کنیم، شکل‌و‌شمایل دوربین‌های ناتینگ فون 2a هم چندان عادی نیست و قرارگیری دو دوربین در‌کنار یکدیگر، ما را به‌یاد شخصیت WALL-E در انیمیشن دیزنی می‌اندازد.

کار با پوکو ایکس ۶ پرو | Poco X6 Pro

ازلحاظ ضخامت، گلکسی A55 چیزی مابین دو گوشی پوکو X6 پرو و ناتینگ فون 2a قرار می‌گیرد؛ اما سنگین‌تر از این دو گوشی است و تفاوت وزنی بیش از ۱۰ گرمی با گلکسی A54 دارد.

سامسونگ گلکسی A55 را با رنگ‌بندی شاد و زنده روانه‌ی بازار می‌کند

در بخش رنگ‌بندی، گوی رقابت در دستان نماینده‌ی سامسونگ است. گلکسی A55 در چهار رنگ سرمه‌ای تیره، آبی روشن، بنفش روشن و لیمویی عرضه می‌شود که در‌مقایسه‌با تنوع رنگ مشکی و زرد و خاکستری پوکو X6 پرو و ناتینگ فون 2a با رنگ‌های مشکی و شیری، رنگ‌بندی بسیار زنده‌تری دارد.

گوشی ناتینگ فون 2a و یکی از بهترین گوشی های پوکو، یعنی مدل پوکو X6 پرو، هر دو از گواهی IP54 برای مقاومت در‌برابر آب و گردوغبار پشتیبانی می‌کنند. این در حالی است که سامسونگ طراحی گلکسی A55 را در حد دریافت گواهی IP67 برای مقاومت در‌برابر گردوغبار و آب تا عمق یک‌متری بهبود داده است.

نمایشگر

گوشی گلکسی A55 سامسونگ به نمایشگر ۶٫۶ اینچ اولد با نام تجاری Super AMOLED مجهز است که می‌تواند ویدئوهای +HDR10 را پخش کند. این نمایشگر ۱۲۰ هرتزی توانایی نمایش تصاویر با وضوح ۲٬۳۴۰ در ۱٬۰۸۰ پیکسل را دارد و روی کاغذ می‌تواند به حداکثر روشنایی دستی ۵۵۰ نیت برسد.

عددی که سامسونگ برای حداکثر روشنایی دستی گوشی A55 اعلام کرده است، تا حدی کمتر از چیزی است که کارشناسان زومیت در بررسی گوشی گلکسی A54 به‌دست آورند. با‌وجود‌این، انتظار داریم که پس از بررسی دقیق گوشی، نماینده‌ی جدید میان‌رده‌های سامسونگ بتواند عملکردی بهتر از نسل قبل خود را ارائه دهد.

پخش فیلم با پوکو ایکس ۶ پرو | Poco X6 Pro

شیائومی در پوکو X6 پرو از پنل ۶٫۶۷ اینچی استفاده کرده است که در نسل قبل نیز به‌کار رفته بود. نمایشگری که مانند نسل گذشته حداکثر نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی دارد و از فناوری‌های +HDR10 و دالبی ویژن پشتیبانی می‌کند؛ اما به‌جای نمایش تصاویر با وضوح Full HD به وضوح 1.5K یا ۲٬۷۱۲ در ۱٬۲۲۰ پیکسل دست پیدا کرده است. در بررسی زومیت، این نمایشگر به حداکثر روشنایی ۵۸۴ نیت در حالت دستی و ۱٬۴۴۰ نیت در حالت خودکار رسید.

سامسونگ نمایشگر A55 را با همان وضوح A54، اما ابعاد کمی بزرگ‌تر طراحی کرده است

نمایشگر ۶٫۷ اینچی به‌کار‌رفته در ناتینگ فون 2a مانند پوکو X6 پرو از نوع اولد با نام تجاری AMOLED است و نرخ نوسازی یکسانی با گوشی‌های پوکو X6 پرو و گلکسی A54 دارد و مانند آن‌ها از فناوری‌ +HDR10 پشتیبانی می‌کند.

در بررسی ناتینگ فون 2a، کارشناسان زومیت حداکثر روشنایی نمایشگر این گوشی میان‌رده را در دو حالت دستی و خودکار به ترتیب به ۸۳۵ و ۱٬۲۵۴ نیت به‌دست آوردند که فعلاً و پیش از بررسی گلکسی A55 در حالت دستی، بیشترین مقدار را در بین نمایشگرهای این سه میان‌رده‌ی قدرتمند به خود اختصاص می‌دهد.

نمایشگر ناتینگ فون 2a‍

عملکرد نمایشگر پوکو X6 پرو و ناتینگ فون 2a در پوشش‌دهی فضاهای رنگی و دقت رنگ، در حد بسیار خوبی در‌مقایسه‌با کلاس میان‌رده‌ی آن‌ها قرار دارد؛ عملکردی که انتظار داریم گلکسی A55 نیز به‌خوبی ازپسِ آن بربیاید و مانند نسل قبلی خود، امتیاز رضایت‌بخشی را در بخش کارایی صفحه‌نمایش کسب کند.

دوربین

سامسونگ برای گلکسی A55 دقیقاً از پیکربندی دوربین‌های عریض ۵۰ مگاپیکسلی و فوق‌‌عریض ۱۲ مگاپیکسلی و ماکرو ۵ مگاپیکسلی به‌کاررفته در نسل قبلی استفاده کرده است. به‌عبارت‌دیگر، دوربین‌های گلکسی A54 عیناً در A55 پیاده‌سازی شده‌اند.

پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A55 سامسونگ سرمه ای تیره / Samsung Galaxy A55

استفاده از این فرمول تکراری آن هم این‌طور بی‌کم‌وکاست، شاید انتقادات بسیاری از کاربران را به‌دنبال داشته باشد‌؛ اما حداقل می‌توانیم تا حدی به این موضوع امیدوار باشیم که عملکرد این دوربین‌ها نه‌فقط روی کاغذ، بلکه در عمل نیز در حدواندازه‌ی گلکسی A54 یا به‌لطف قابلیت‌های هوش مصنوعی در بخش دوربین و پردازنده‌ی قوی‌تر A55 حتی بهتر از آن خواهد بود.

دوربین‌های گلکسی A54 در گلکسی A55 احیا شده‌اند

بر‌اساس بررسی زومیت، عملکرد مجموعه‌دوربین‌های پشتی و سلفی گلکسی A54 در نور روز راضی‌کننده بود و این گوشی توانست تصاویری باکیفیت با جزئیات نسبتاً دقیق را ثبت کند؛ اما با کاهش نور محیط، کمی جزئیات از دست می‌رود و حتی کار به ثبت عکس‌هایی رنگ‌‌و‌رو‌رفته در دوربین فوق‌‌عریض می‌کشد.

رقیب دیگر گلکسی A55، یعنی گوشی شیائومی مدل پوکو X6 پرو، از همان پیکربندی مشابه میان‌رده‌ی سامسونگ استفاده می‌کند، با این تفاوت که وضوح حسگرها در این گوشی شیائومی به‌ترتیب به ۶۴ و ۸ و ۲ مگاپیکسل برای دوربین‌های عریض و فوق‌‌عریض و ماکرو تغییر پیدا می‌کند. این گوشی میان‌رده‌ی شیائومی به دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی مجهز است.

اپ دوربین پوکو ایکس ۶ پرو | Poco X6 Pro

دوربین‌های اصلی و سلفی پوکو X6 پرو در دو بخش عکاسی در نور روز و نور کم عملکرد مناسبی دارند و اگر از نویزهای نسبتاً کم دوربین اصلی و فوق‌‌عریض این گوشی چشم‌پوشی کنیم، تصاویری با جزئیات دقیق و رنگ‌های طبیعی و گسترده‌ی دینامیکی وسیع خواهیم داشت؛ ویژگی‌هایی که در هر دو وضعیت نور روز و عکاسی شب در تصاویر خودنمایی می‌کنند.

برند ناتینگ برای دوربین‌های پشتی اولین میان‌رده‌ی خود ساختاری سبک با دو لنز عریض و فوق‌‌عریض را انتخاب کرده است و هر دو دوربین حسگر ۵۰ مگاپیکسلی دارند. این ترکیب دقیقاً مشابه دوربین‌های ناتینگ فون ۲ است؛ اما عملکرد دوربین‌های اولین میان‌رده‌ی ناتینگ فرسنگ‌ها با قاتل پرچم‌دار این برند فاصله دارد.

دوربین‌های اصلی گوشی ناتینگ مدل فون 2a تصاویر را با جزئیات رضایت‌بخش، اما رنگ‌هایی گرم و مایل به زرد ثبت می‌کنند؛ تا حدی‌ که در برخی مواقع، تصویر گرفته‌شده با دوربین اصلی این گوشی رنگ و لعابی غیرواقعی به خود می‌گیرد.

تمیز کردن رد اثرانگشت و چربی روی پنل پشتی ناتینگ فون 2a

در دوربین‌های فوق‌‌عریض و سلفی ناتینگ فون 2a اوضاع کمی بهتر می‌شود. در هر دو دوربین، تصاویری با جزئیات دقیق داریم و تمایل این دوربین‌ها به گرم‌تر نشان‌دادن تصاویر کمتر از دوربین اصلی است.

هر سه مجموعه‌دوربین‌های پشتی گلکسی A55 و پوکو X6 پرو و ناتینگ فون 2a توانایی فیلم‌برداری با حداکثر وضوح 4K و نرخ ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه را دارند.

سخت افزار و پردازنده

میان‌رده‌ی جدید سامسونگ میزبان پردازنده‌ی اگزینوس ۱۴۸۰ است که در واحد CPU آن هسته‌های Cortex-A78 و Cortex-A55 با چینش ۴ به‌علاوه ۴ در کلاسترهای قدرتمند و کم‌مصرف درکنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. اگزینوس ۱۴۸۰ از پردازنده‌ی گرافیکی Xclipse 530 برای اجرای وظایف سه‌بعدی استفاده می‌کند.

استفاده از پردازنده‌ای با فرکانس‌ بیشتر در گلکسی A55 که بر‌اساس نتایج بنچمارک‌ها، عملکرد قوی‌تری در‌مقایسه‌با پردازنده‌ی اگزینوس ۱۳۸۰ دارد، به‌طور حتم انتظارات کاربران را از میان‌رده‌ی جدید سامسونگ در بخش عملکرد پردازشی افزایش می‌دهد.

نکته‌ای که شاید ما را کمی به اجرای روان‌تر بازی‌ها و برنامه‌های نسبتاً سنگین در A55 امیدوار می‌کند، جایگزینی پردازنده‌ی گرافیکی Mali با مدل ۵۳۰ از سری Xclipse است؛ پردازنده‌ای میان‌رده که مبتنی‌بر معماری گرافیکی AMD RDNA2 است و احتمالاً نتیجه‌ی بسیار بهتری را در بخش عملکرد بازی درمقایسه‌با نسل گذشته‌ی این گوشی ارائه خواهد کرد.

نمایشگر ناتینگ فون 2a

ناتینگ فون 2a مجهز به پردازنده‌ی مدیاتک Dimensity 7200 Pro است. این تراشه‌ی ۸ هسته‌ای در بررسی کارشناسان زومیت با تکیه‌ بر توانایی پردازنده‌ی گرافیکی Mali-G610 MC4 توانست بازی Call of Duty Mobile را با تنظیمات گرافیکی High و با نرخ فریم بین ۵۵ تا ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه اجرا کند.

اجرای Call of Duty Mobile روی ناتینگ فون 2a با کمی لگ‌زدن همراه بود که شاید برای بسیاری از کاربران از‌جمله خود من موضوع جالبی نباشد و ارزش خرید این گوشی میان‌رده را در‌مقایسه‌با رقبای قدرتمندی مانند پوکو X6 پرو کاهش دهد.

هر دو گوشی گلکسی A55 و ناتینگ فون 2a در نسخه‌های مجهز به ۸ گیگابایت رم با ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی و در نسخه‌ی مجهز به ۱۲ گیگابایت رم با ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی عرضه می‌شوند.

پوکو X6 پرو درزمینه‌ی قدرت پردازشی حرف اول را بین میان‌رده‌ها می‌زند

داستان پوکو X6 پرو در بخش عملکرد پردازشی با میان‌رده‌های سامسونگ و ناتینگ متفاوت است. هدایت بخش پردازشی این گوشی شیائومی برعهده‌ی پردازنده‌ی ۴ نانومتری مدیاتک Dimensity 8300 Ultra با پیکربندی ۸ هسته‌ای است که بر اساس بنچمارک‌ها، درمقایسه‌با Dimensity 7200 Pro به‌کاررفته در ناتینگ فون 2a عملکرد قوی‌تر دارد.

استفاده از پردازنده‌ی گرافیکی جدید Mali-G615 MC6 در مدیاتک Dimensity 8300 Ultra توانایی پوکو X6 پرو را برای اجرای بازی‌ها و برنامه‌های نسبتاً سنگین و حتی سنگین تا حد چشمگیری افزایش داده است؛ تا جایی که می‌توانیم این گوشی را در قد‌و‌قامت یکی از بهترین گوشی‌ های گیمینگ در رده‌ی اقتصادی متصور شویم.

اجرای بازی با پوکو ایکس ۶ پرو | Poco X6 Pro

پوکو X6 پرو در آزمایش بازی زومیت توانست چالش اجرای بازی سنگین Genshin Impact را با نرخ میانگین ۵۹ فریم‌بر‌ثانیه و بهترین تنظیمات گرافیکی و افزایش نامحسوس و چشم‌پوشیدنی دمای بدنه با موفقیت پشت‌سر بگذارد.

گوشی خوش‌دست شیائومی در نسخه‌ی مجهز به ۸ گیگابایت رم صرفاً با فضای ذخیره‌سازی ۲۵۶ گیگابایت عرضه می‌شود؛ اما با افزایش رم به ۱۲ گیگابایت، امکان انتخاب از میان دو نسخه با فضای ذخیره‌سازی ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت وجود دارد.

نرم‌افزار و رابط کاربری

گلکسی A54 با سیستم‌عامل اندروید ۱۴ و رابط کاربری One UI 6.1 عرضه می‌شود. تغییرات نسخه‌ی جدید One UI در اندروید ۱۴ چشمگیر است و به‌طور حتم روی تجربه‌ی کار با این گوشی میان‌رده‌ی سامسونگ اثر مثبتی خواهد داشت. سامسونگ برای گلکسی A55 وعده‌ی چهار نسل به‌روزرسانی اصلی اندروید (تا اندروید ۱۸) و پنج سال به‌روزرسانی امنیتی را داده است.

گلکسی A55 تا چهار سال به‌روزرسانی اندروید دریافت می‌کند

حریف قدرتمند A55 در زمین شیائومی، اولین گوشی مجهز به رابط کاربری HyperOS است که نسخه‌ی سفارشی اندروید ۱۴ محسوب می‌شود. این پوسته که در بخش‌هایی از گوشی دستخوش تغییراتی شدید تا مرز بازطراحی کامل شده است، امکانات بیشتری را برای شخصی‌سازی دستگاه در مقایسه با رابط کاربری MIUI دراختیار کاربران قرار می‌دهد.

به‌گفته‌ی شیائومی، پوکو X6 پرو تا سه سال به‌روزرسانی اندروید (تا اندروید ۱۷) و تا چهار سال به‌روزرسانی‌های امنیتی را دریافت می‌کند.

هایپر او اس در پوکو ایکس ۶ پرو | Poco X6 Pro

ناتینگ فون 2a نیز مانند رقبای خود، به اندروید ۱۴ مجهز است. رابط کاربری Nothing OS 2.5 در این گوشی ظاهری متفاوت و البته جذاب در‌مقایسه‌با پوسته‌‌ی سفارشی نمایندگان سامسونگ و شیائومی دارد.

به‌لطف تم Dot Matrix در Nothing OS، فضای گوشی در تمامی بخش‌ها پر از متن‌ها و طرح‌های ساخته‌شده با نقطه‌هایی جالب و متفاوت است. اولین میان‌رده‌ی ناتینگ مانند پوکو X6 پرو تا سه سال به‌روزرسانی‌ اندروید را دریافت خواهد کرد.

قابلیت AOD در گوشی ناتینگ فون 2a

یک سال پشتیبانی بیشتر گلکسی A55 در‌مقایسه‌با دو رقیب دیگر شاید ازنظر برخی از کاربران موضوع مهمی نباشد؛ اما زمانی‌که پای آلوده‌شدن گوشی به بدافزارهای مختلف و جدید به‌میان می‌آید، نتیجه متفاوت خواهد بود.

علاوه‌بر این موضوع، سامسونگ با مجهز‌کردن میان‌رده‌ی خود به راهکارهای امنیتی زیادی مانند Knox Vault که پیش‌ازاین صرفاً در مدل‌های پرچم‌دار سری S به‌کار رفته بود و استفاده از مجموعه‌ابزارهای امنیتی Auto Blocker، برگ‌برنده در بخش نرم‌افزار و ویژگی‌های امنیتی را در‌اختیار گلکسی A55 قرار داده است.

باتری

گلکسی A55 از باتری مشابه نسل گذشته‌ی خود استفاده می‌کند. این باتری ۵٬۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی با استفاده از آداپتور ۲۵ واتی شارژ می‌شود و از فناوری‌های شارژ بی‌سیم و شارژ معکوس پشتیبانی نمی‌کند.

در آزمایش‌های عملکرد شارژدهی و سرعت شارژ باتری گلکسی A54، کارشناسان زومیت به ۱۲ ساعت و ۲۶ دقیقه کارایی باتری در کاربری روزمره رسیدند و باتری این گوشی با آداپتور ۲۵ واتی در‌حدود یک ساعت به‌طور کامل شارژ شد.

اگرچه هنوز نتایج بنچمارک پردازنده‌ی اگزینوس ۱۴۸۰ روی گلکسی A55 منتشر نشده است، انتظار داریم که این پردازنده در‌مقایسه‌با اگزینوس ۱۳۸۰ به‌کاررفته در گلکسی A54 مصرف انرژی بهینه‌تری داشته باشد و باتری میان‌رده‌ی جدید کره‌ای‌ها شارژدهی طولانی‌تری به کاربران ارائه دهد.

پوکو X6 پرو و ناتینگ فون 2a هر دو از باتری ۵٬۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی استفاده می‌کنند که به‌ترتیب با آداپتورهای ۶۷ و ۴۵ واتی شارژ می‌شوند. این دو میان‌رده نیز مانند گلکسی A55 از فناوری‌های شارژ بی‌سیم و شارژ معکوس پشتیبانی نمی‌کنند.

باتری پوکو ایکس ۶ پرو | Poco X6 Pro

در بررسی‌ زومیت، باتری ناتینگ فون 2a شارژدهی بسیار خوبی داشت و حدود ۱۵ ساعت و ۱۸ دقیقه دوام آورد. این یعنی می‌تواند دو روز شما را در استفاده‌های روزمره همراهی کند.

باتری پوکو X6 پرو کمی ضعیف‌تر عمل کرد و توانست ۱۲ ساعت و ۳۵ دقیقه شارژدهی خود را حفظ کند؛ اگرچه این مقدار نیز عدد کمی نیست و به پشتوانه‌ی آن پوکو X6 پرو در کاربری عادی حدود یک‌و‌نیم یا حتی دو روز کارایی خواهد داشت.

نتیجه‌گیری

اغلب گوشی‌های میان‌رده از برندهای مختلف با امکانات نسبتاً مشابهی عرضه می‌شوند و همین موضوع انتخاب یک مدل از میان تمامی آن‌ها را سخت می‌کند؛ به‌ویژه اگر سخت‌گیر باشید یا گوشی همه‌فن‌حریف بخواهید.

گلکسی A55 روی کاغذ طراحی کاربرپسندتری دارد و به‌لطف به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری و امنیتی طولانی‌تر و مجهز‌شدن به قابلیت‌های امنیتی که برای اولین‌بار مهمان گوشی‌های میان‌رده‌ی سامسونگ شده‌اند، از پوکو X6 پرو و ناتینگ فون 2a یک قدم جلوتر است.

در‌مقابل، پوکو X6 پرو در بخش سخت‌افزاری عملکرد بهتری دارد و با تکیه‌ بر پردازنده‌ای قوی و با کارایی نزدیک به آنچه در گوشی‌های گیمینگ می‌بینیم و ارائه نسخه‌ی دارای فضای ذخیره‌سازی ۵۱۲ گیگابایتی، گوی سبقت را از دو رقیب خود می‌رباید. البته باز‌هم بهتر است نتیجه‌گیری کلی نکنیم و تا ورود گلکسی A55 به بازار ایران و بررسی عملکرد پردازشی آن در زومیت منتظر بمانیم.

برتری نماینده‌ی شیائومی احتمالاً در بخش دوربین نیز وجود دارد؛ چراکه فعلاً کارایی دوربین‌های گلکسی A55 را ندیده‌ایم و عملکرد دوربین‌های ناتینگ فون 2a نیز ناامیدکننده بود.

در بخش‌های عملکرد باتری و کارایی نمایشگر، هر سه میان‌رده‌ی سامسونگ و شیائومی و ناتینگ احتمالاً با اختلاف جزئی در یک سطح خواهند بود؛ اما پشتیبانی نماینده‌ی شیائومی از توان ۶۷ واتی که سرعت شارژ باتری این گوشی را تا حدی درمقایسه‌با دو رقیب خود افزایش می‌دهد، بازهم برگ‌برنده را به‌سمت این میان‌رده‌ی شیائومی سوق می‌دهد.

قیمت گوشی سامسونگ مدل گلکسی A55 در مدل پایه برابر با ۴۸۰ یورو (حدود ۵۲۷ دلار) است که در‌مقایسه‌با قیمت پوکو X6 پرو (حدود ۳۶۰ دلار) و قیمت ناتینگ فون 2a (حدود ۳۵۹ دلار) در مدل‌های پایه بیشتر است.

مقایسه 3 محصول
پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A55 سامسونگ آبی روشن / Samsung Galaxy A55گلکسی A55 سامسونگپنل جلو و پشت گوشی موبایل ناتینگ فون 2a سفید / Nothing Phone 2aناتینگ فون 2aپنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X6 پرو شیائومی مشکی / Xiaomi Poco X6 Proپوکو X6 پرو شیائومی
مدل‌‌ نامبرهاSM-A556V SM-A556U SM-A556U1 SM-A556B SM-A556B/DS SM-A556E SM-A556E/DS SM-A5560A1422311DRK48G 2311DRK48I
حدود قیمت در زمان عرضهحدود 480 یوروحدود 330 یوروحدود 350 دلار
تاریخ معرفی11 مارس 20245 مارس 202411 ژانویه 2024
وضعیت عرضهعرضه شدهعرضه شدهعرضه شده
تاریخ عرضه15 مارس 202412 مارس 202412 ژانویه 2024
نرخ مخصوص جذب اروپا (SAR EU)0.68 وات بر کیلوگرم (سر) 1.04 وات بر کیلوگرم (بدن)--
نوع سیستم‌عاملاندرویداندرویداندروید
سیستم‌عامل در زمان عرضهاندروید 14اندروید 14اندروید 14
توضیحات سیستم‌عاملعرضه با رابط کاربری One UI 6.1عرضه با رابط کاربری Nothing OS 2.5.3عرضه با رابط کاربری HyperOS
نام دیگر-Nothing Phone (2a)-
ابعاد161.1 در 77.4 در 8.2 میلی‌متر161.7 در 76.3 در 8.6 میلی‌متر160.5 در 74.3 در 8.1 میلی‌متر
وزن213 گرم190 گرم186 یا 190 گرم
جنس پشتشیشه - گوریلا گلس-پلیمر سیلیکون پلاستیک
جنس جلوشیشه - گوریلا گلس +Victusشیشه - گوریلا گلس 5شیشه - گوریلا گلس 5
جنس فریمفلز - آلومینیوم--
رنگیاسی آبی روشن لیمویی سرمه‌ای تیرهمشکی سفید شیریمشکی زرد خاکستری
ابعاد نمایشگر6.6 اینچ6.7 اینچ6.67 اینچ
نوع نمایشگرSuper AMOLEDAMOLEDAMOLED
حداکثر نرخ نوسازی (Refresh Rate)120 هرتز120 هرتز120 هرتز
رزولوشن1080 در 2340 پیکسل1080 در 2412 پیکسل1220 در 2712 پیکسل
تراکم پیکسلی~390 پیکسل در اینچ~394 پیکسل در اینچ~446 پیکسل در اینچ
نسبت تصویر19.5:920:920:9
نسبت نمایشگر به بدنه~85.8 درصد~87.6 درصد~90.1 درصد
حداکثر روشنایی1000 نیت (HBM)700 نیت (Typ) 1100 نیت (HBM) 1300 نیت (Peak)500 نیت (Typ) 1200 نیت (HBM) 1800 نیت (Peak)
استانداردهای HDRHDR10+HDR10+HDR10+ دالبی ویژن
سایر مشخصات نمایشگرنمایشگر همیشه روشن (Always-on Display)نمایشگر همیشه روشن (Always-on Display) نمایش 1 میلیارد رنگنمایش 68 میلیارد رنگ
مدل تراشهSamsung Exynos 1480MediaTek Dimensity 7200 ProMediaTek Dimensity 8300 Ultra
تعداد هسته پردازنده8 هسته8 هسته8 هسته
مشخصات هسته‌ها4 هسته 2.75 گیگاهرتز Cortex-A78 و 4 هسته 2.0 گیگاهرتز Cortex-A552 هسته 2.8 گیگاهرتز Cortex-A715 و 6 هسته 2.0 گیگاهرتز Cortex-A5101 هسته 3.35 گیگاهرتز Cortex A715 و 3 هسته 3.20 گیگاهرتز Cortex A715 و 4 هسته 2.20 گیگاهرتز A510
فرآیند ساخت تراشه-4 نانومتر4 نانومتر
پردازنده گرافیکی-Mali-G610 MC4Mali-G615 MC6
ترکیب حافظه داخلی و رم128 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 12 گیگابایت رم128 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 12 گیگابایت رم256 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 12 گیگابایت رم 512 گیگابایت / 12 گیگابایت رم
رم8 گیگابایت رم 12 گیگابایت رم8 گیگابایت رم 12 گیگابایت رم8 گیگابایت رم 12 گیگابایت رم
حافظه داخلی128 گیگابایت 256 گیگابایت128 گیگابایت 256 گیگابایت256 گیگابایت 512 گیگابایت
درگاه کارت حافظه
دارد
ندارد
ندارد
نوع درگاه کارت حافظهmicroSDXC (جایگاه مشترک با سیم‌کارت دوم)--
نوع حافظه داخلی--UFS 4.0
پیکربندی دوربین پشتواید/استاندارد اولتراواید ماکروواید/استاندارد اولتراوایدواید/استاندارد اولتراواید ماکرو
دوربین اصلی - واید/استاندارد50 مگاپیکسل50 مگاپیکسل64 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اصلی - واید/استانداردلنز واید فوکوس خودکار با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر 1/1.56 اینچ سایز سنسور 1.0 میکرومتر سایز پیکسل f/1.8لنز واید فوکوس خودکار با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر 1/1.56 اینچ سایز سنسور f/1.9لنز واید 25 میلی‌متری فوکوس خودکار با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر 0.7 میکرومتر سایز پیکسل f/1.7
دوربین اولتراواید12 مگاپیکسل50 مگاپیکسل8 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اولتراوایدلنز اولتراواید پوشش 123 درجه 1/3.06 اینچ سایز سنسور 1.12 میکرومتر سایز پیکسل f/2.2لنز اولتراواید پوشش 114 درجه 1/2.76 اینچ سایز سنسور 0.64 میکرومتر سایز پیکسل f/2.2لنز اولتراواید پوشش 120 درجه f/2.2
دوربین ماکرو5 مگاپیکسل-2 مگاپیکسل
مشخصات دوربین ماکرولنز ماکرو f/2.4-لنز ماکرو f/2.4
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ پشت4K4K4K
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو4K@30fps 1080p@30/60fps4K@30fps 1080p@60/120fps4K@24/30fps 1080p@30/60fps
توضیحات فیلم‌برداریلرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپیلرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپیلرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی
دوربین سلفی اصلی32 مگاپیکسل32 مگاپیکسل16 مگاپیکسل
مشخصات دوربین سلفی اصلیلنز واید 26 میلی‌متری 1/2.74 اینچ سایز سنسور 0.8 میکرومتر سایز پیکسل f/2.2لنز واید 1/2.74 اینچ سایز سنسور f/2.2لنز واید 1/3.06 اینچ سایز سنسور 1.0 میکرومتر سایز پیکسل f/2.4
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ سلفی4K1080p1080p
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو سلفی4K@30fps 1080p@30/60fps1080p@60fps1080p@30/60fps
ظرفیت باتری5000 میلی‌آمپر ساعت5000 میلی‌آمپر ساعت5000 میلی‌آمپر ساعت
تعویض‌پذیری باتریغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربر
حداکثر توان شارژ پشتیبانی شده25 وات45 وات67 وات
پشتیبانی از شارژ سریع
دارد
دارد
دارد
پشتیبانی از شارژ بی‌سیم
ندارد
ندارد
ندارد
درگاه اتصالUSB Type-C 2.0USB Type-C 2.0USB Type-C 2.0
پشتیبانی از OTG
دارد
دارد
دارد
زمان موردنیاز برای شارژ-50 درصد در 23 دقیقه، 100 درصد در 60 دقیقه100 درصد در 45 دقیقه
نوع اسپیکراستریو (دوگانه)استریو (دوگانه)استریو (دوگانه)
جک 3.5 میلی‌متری
ندارد
ندارد
ندارد
ویژگی‌‌های صوتی--صدای 24 بیت / 192 کیلوهرتز پشتیبانی از صدای Hi-Res
حسگرهاحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ قطب‌نما فشارسنج هواحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نماحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نما حسگر ضربان قلب
نوع حسگر اثر انگشتزیر نمایشگر (اپتیکال)زیر نمایشگر (اپتیکال)زیر نمایشگر (اپتیکال)
Wi-FiWi-Fi 6 (802.11ax) a/b/g/n/ac/axWi-Fi 6 (802.11ax) a/b/g/n/ac/axWi-Fi 6 (802.11ax) a/b/g/n/ac/ax
توضیحات Wi-Fiدو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct)دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct)دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct)
بلوتوث5.35.35.4
توضیحات بلوتوثپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LEپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LEپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LE
فناوری‌ ارتباطیGSM / HSPA / LTE / 5GGSM / HSPA / LTE / 5GGSM / HSPA / LTE / 5G
پشتیبانی از 5G
دارد
دارد
دارد
سیم‌کارتتک سیم‌کارت (نانو سیم و eSIM) دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)
مسیریابی و GPSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDS/QZSSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDS/QZSSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDS/QZSS
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات