جذاب‌ترین اتفاقات روز دوم در لاس وگاس؛ CES 2023 به پایان رسید!

جمعه ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
مطالعه 14 دقیقه
پردازنده دراگون رینج ای ام دی AMD Dragon Range در دست
روز دوم CES 2023 نیز به‌پایان رسید و ما در قسمت دوم این مقاله به جمع‌بندی جذاب‌ترین محصولات معرفی شده در این روز خواهیم پرداخت. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

روز دوم CES 2023 با معرفی محصولات مختلف زیادی که در دسته‌بندی‌های متفاوت قرار می‌گرفتند به پایان رسید. شرکت‌هایی از جمله سامسونگ، ایسر و ایسوس در این روز محصولات خود را به نمایش گذاشتند تا افراد بیشتری آن‌ها را ببینند.

فهرست مطالب

AMD با دستی پر در مقابل رقبا

امسال AMD محصولات مختلفی را در نمایشگاه CES به نمایش گذاشت. یکی از آن‌ها گرافیک‌های لپ‌تاپی قدرتمند سری AMD RX 7600M مبتنی‌بر معماری RDNA 3 بود. شرکت سازنده قصد دارد مدل‌های Radeon RX 7600 XT یا RX 7600M را دراختیار تولیدکندگان لپ‌ تاپ بگذارد.

براساس ادعای AMD، گرافیک‌های لپ‌تاپی جدید Radeon RX 7600 XT، عملکردی مشابه نسخه‌ی دسکتاپ RTX 3060 ارائه می‌دهند. این بدان معنا است که بازی‌هایی مانند Assassin's Creed Valhalla را با نرخ ۱۰۰ فریم‌ برثانیه اجرا می‌کند.

گرافیک‌های AMD RX 7600M قدرت نسخه دسکتاپ RTX 3060 را به لپ‌تاپ‌های ۲۰۲۳ می‌آورند
گرافیک‌های AMD RX 7600M قدرت نسخه دسکتاپ RTX 3060 را به لپ‌تاپ‌های ۲۰۲۳ می‌آورند
مطالعه '3

از سوی دیگر، AMD چند خانواده‌ی جدید از پردازنده‌های لپ‌تاپی در نمایشگاه CES رونمایی و موضع خود در برابر اپل و اینتل را مشخص کرد. این پردازنده‌ها (خانواده‌ی Dragon Range) مبتنی‌بر لیتوگرافی پنج نانومتری هستند و با معماری Zen 4 از راه می‌رسند.

مجموعه‌ی دیگری از پردازنده‌های لپ تاپی با نام Phoenix نیز معرفی شدند که از لیتوگرافی چهار نانومتری استفاده می‌کنند. پردازنده‌های سری Phoenix در واحد CPU از معماری Zen 4 و در واحد GPU از معماری RDNA 3 استفاده می‌کنند و اولین موتور هوش مصنوعی رایزن بر پایه‌ی معماری جدید XDNA مجهز تلقی می‌شوند.

AMD درکنار تراشه‌های نسل جدید لپ تاپی، سه پردازنده‌ی دیگر معرفی کرده است که قدرت کمتری نسبت‌به پردازنده‌های رایزن ۷۰۰۰ سال گذشته دارند. این پردازنده‌ها برخلاف مدل‌های قبلی پسوند X ندارند.

پردازنده‌های مذکور ارزان‌تر و ضعیف‌تر از محصولات سری Ryzen 7000 هستند و روی کاربرانی تمرکز دارند که بودجه‌شان محدود است.

AMD علاوه‌بر موارد یادشده، پردازنده‌ Ryzen 7000X3D را با معماری Zen 4 و حافظه‌ی 3D V-Cache نیز در CES معرفی کرد.

شرکت سازنده سه پردازنده‌ی Ryzen 9 7950X3D و Ryzen 9 7900X3D و Ryzen 7 7800X3D با معماری Zen 4، توان طراحی حرارتی ۱۲۰ واتی و ۶۴ مگابایت کش L3 بیشتر را در CES سال امسال به نمایش گذاشت.

AMD Ryzen 9 7950X3D با ۲۴ درصد عملکرد گیمینگ سریع‌تر از بهترین پردازنده اینتل معرفی شد
AMD Ryzen 9 7950X3D با ۲۴ درصد عملکرد گیمینگ سریع‌تر از بهترین پردازنده اینتل معرفی شد
مطالعه '4

نمایشگر امولد جدیدی سامسونگ با روشنایی ۲۰۰۰ نیت

نمایشگر امولد جدیدی با روشنایی ۲٬۰۰۰ نیت، مخصوص گوشی‌های هوشمند، در CES 2023 به نمایش گذاشته شد. محصولی که سامسونگ به نمایش گذاشت یکی از اولین‌ پنل‌های OLED است که به روشنایی ۲٬۰۰۰ نیت دست پیدا می‌کند.

هنوز اطلاعاتی درباره اینکه کدام‌یک از گوشی‌ سامسونگ به نمایشگر ۲۰۰۰ نیتی مجهز خواهند شد منتشر نشده است؛ اما زمان زیادی تا رونمایی سری گلکسی S23 باقی نمانده است و احتمال دارد مدل اولترای این خانواده دارای این نمایشگر باشد.

البته باید این مسئله را در نظر داشت که آنچه به‌عنوان ۲٬۰۰۰ نیت اعلام می‌شود، «حداکثر روشنایی» است.

گلکسی S23 اولترا نمایشگری با روشنایی ۲٬۰۰۰ نیت خواهد داشت؟
گلکسی S23 اولترا نمایشگری با روشنایی ۲٬۰۰۰ نیت خواهد داشت؟
مطالعه '2

دوربین‌های بدون آینه پاناسونیک با فوکوس خودکار هیبریدی

امسال پاناسونیک تصمیم گرفت به یکی از مشکلات قدیمی دوربین‌ بدون آینه‌اش رسیدگی و آن را حل کند. لومیکس S5II و S5IIx، با سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز هیبریدی معرفی شدند تا رقیب‌های بهتری برای محصولات شرکت‌هایی مانند کانن و نیکون باشند.

هر دو دوربین عکاسی دارای سنسور کاملاً جدید ۲۴٫۲ مگاپیکسلی با ۳۱۵ نقطه کنتراست و ۷۷۹ نقطه فوکوس خودکار هستند. پاناسونیک مطمئن است که سیستم PDAF جدیدش از نظر سرعت می‌تواند با رقبا همگام باشد. همچنین دوربین‌های عکاسی پاناسونیک مجهز به سیستم تثبیت‌کننده داخلی جدیدی به نام Active IS شده‌اند که برای فیلمبرداری حین راه رفتن طراحی شده است.

پاناسونیک اولین دوربین‌های بدون آینه خود با فوکوس خودکار هیبریدی را معرفی کرد
پاناسونیک اولین دوربین‌های بدون آینه خود با فوکوس خودکار هیبریدی را معرفی کرد
مطالعه '5

ایسر و تلاش برای بهبود تجربه سه‌بعدی گیمینگ بدون عینک

ایسر در جریان مراسم اعلام کرد اپلیکیشن SpatialLabs TrueGame، که پیش‌تر آن را معرفی کرده بود، به‌روزرسانی قابل‌توجهی دریافت کرده و اکنون حالت 3D Ultra را برای بهترین تجربه‌ی تماشای سه‌بعدی بازی در دسترس کاربران می‌گذارد.

اگر SpatialLabs TrueGame را به خاطر نمی‌آورید باید بگوییم اپلیکیشنی است که بازی‌های ویدیویی خاصی را به‌صورت سه‌بعدی از نوع برجسته‌بینی یا استریوسکوپی اجرا می‌کند.

ایسر حالت 3D Ultra را برای بهبود تجربه‌ی سه‌بعدی گیمینگ بدون عینک معرفی کرد
ایسر حالت 3D Ultra را برای بهبود تجربه‌ی سه‌بعدی گیمینگ بدون عینک معرفی کرد
مطالعه '2

ایسر علاوه‌بر به‌روزرسانی اپلیکیشن SpatialLabs TrueGame، لپ‌تاپ‌های جذاب و قدرتمندی را نیز معرفی کرد.

در جریان نمایشگاه امسال، AMD محصولات مجهز به Ryzen 7000 را معرفی کرد. در همین‌راستا ایسر چند لپ‌تاپ از جمله لپ‌ تاپ‌ های گیمینگ Nitro 16 و Nitro 17 را در کنار Swift Go 14 با پردازنده‌های رایزن ۷۰۰۰ به نمایش گذاشت.

مشخصات فنی لپ تاپ ایسر نیترو ۱۷

  • نمایشگر ۱۷.۳ اینچ از نوع IPS LCD با رزولوشن FHD یا QHD و نرخ‌نوسازی ۱۶۵ یا ۱۴۴ هرتز
  • پردازنده‌ی رایزن ۷۰۰۰ یا اینتل نسل ۱۳ سری Core i7 HX
  • حافظه‌ی ذخیره‌سازی تا ۲ ترابایت از نوع NVMe SSD
  • حافظه‌ی رم تا ۳۲ گیگابایت از نوع DDR5 باس ۴۸۰۰ مگاهرتز
  • پشتیبانی از وای‌فای ۶ و بلوتوث
  • درگاه‌های تاندربولت ۴.۰، اترنت RJ45، درگاه‌های USB 3.2 Gen2 و USB 4 و HDMI 2.1 و کارت خوان میکرو SD
  • گرافیک انویدیا سری RTX 40
ایسر لپ‌تاپ‌های Nitro را با پردازنده‌ی Ryzen 7000 و گرافیک سری RTX 40 معرفی کرد
ایسر لپ‌تاپ‌های Nitro را با پردازنده‌ی Ryzen 7000 و گرافیک سری RTX 40 معرفی کرد
مطالعه '3

۲۰ هزار miniLED برای تلویزیون‌های جدید هایسنس

تلویزیون‌های هوشمند و جدید U6K، U7K و U8K شرکت چینی هایسنس در جریان رویداد CES 2023 معرفی شدند.

تلویزیون‌‌های تازه معرفی‌شده که از الگوریتم کنترل نور ۱۶ بیتی استفاده می‌کنند، دقت بیشتری را برای کاهش نور و جلوه‌های رنگی نرم‌تر ارائه می‌دهند. همچنین نمی‌توان از این واقعیت که اکنون آن‌ها سه برابر کنتراست محیطی بیشتری نسبت به تلویزیون‌های OLED و دو برابر محدوده‌ی دینامیکی گسترده‌تری درمقایسه با آن‌ها دارند، چشم‌پوشی کرد.

درضمن، Hi-View Engine X به‌‌کار‌رفته در محصولات جدید هایسنس بیش از ۲۰ هزار miniLED را کنترل می‌کند تا تصویری با‌کیفیت‌تر را با کنتراست و وضوح بالاتر به نمایش بگذارد.

تلویزیون‌های جدید هایسنس با بیش از ۲۰ هزار miniLED معرفی شدند
تلویزیون‌های جدید هایسنس با بیش از ۲۰ هزار miniLED معرفی شدند
مطالعه '1

کیس‌های قدرتمند گیمینگ ایسوس

ایسوس ROG Hyperion GR701 را معرفی کرد تا شاسی بادوام و زیبایی را برای افرادی که تمایل دارند سیستم موردنظرشان را خودشان سرهم کنند، ارائه دهد. همچنین در طراحی این محصول بر عبور جریان هوا به منظور مدیریت بهتر حرارت قطعات داخلی تمرکز ویژه‌ای شده است.

می‌توان گفت Hyperion GR701 نسل بعدی شاسی‌های بلند ROG ایسوس است. هنگام ساخت آن اولویت اصلی، کنترل بهینه‌ی جریان هوا بوده، به‌همین دلیل از کانال‌های بزرگی در بخش جلو بهره می‌برد و علاوه‌براین یک توری، در لبه‌ی بالای آن امتداد یافته است.

درضمن، Hyperion GR701 از مادربرد تا ابعاد ۱۲ اینچ E-ATX، دو درگاه USB C نسل دوم مبتنی‌بر USB 3.2 در جلو و تعداد زیادی اسلات برای ارتقاهای آینده پشتیبانی می‌کند.

از سوی دیگر ایسوس کامپیوترهای رومیزی جدید خود تحت برند ROG را نیز در CES 2023 رونمایی کرد که به‌منظور گردش بهتر هوا تغییرات عمده‌ای در قسمت طراحی آن‌ها اعمال شده است.

یکی از مدل‌ها ROG G22CH نام دارد و با سیستم خنک‌سازی هوا یا مایع همراهی می‌شود. ROG Strix G16CH مدل دیگری است که معرفی شده و که درکنار بهره‌مندی از ابعاد بزرگ‌تر، از تراشه Core i7-13700KF اینتل، گرافیک GeForce RTX 4080 انویدیا و تا ۱۲۸ گیگابایت رم از نوع DDR4 استفاده می‌کند. آخرین عضو از سری کامپیوترهای دسکتاپ تایوانی‌ها نیز ROG Strix G13CH خواهد بود.

غول فناوری تایوانی ورک‌استیشن ProArt Station PD500TE را نیز در رویداد CES 2023 به نمایش گذاشت. این محصول از سیستم سخت‌افزار قدرتمندی بهره می‌برد. در دل این کامپیوتر، پردازنده‌ی نسل‌سیزدهمی اینتل Core i9 و گرافیک انویدیا RTX A4000 با ۱۵ گیگابایت VRAM تعبیه شده است. این ورک‌استیشن حداکثر با ۱۲۸ گیگابایت رم DDR4 با فرکانس ۳۲۰۰ مگاهرتز عرضه خواهد شد.

در کنار این محصول، ایسوس از مانیتور های جدید ProArt نیز برای تولیدکنندگان محتوا رونمایی کرد.

ورک‌استیشن قدرتمند و مانیتورهای سری ProArt ایسوس با تمرکز بر تولیدکنندگان محتوا معرفی شدند
ورک‌استیشن قدرتمند و مانیتورهای سری ProArt ایسوس با تمرکز بر تولیدکنندگان محتوا معرفی شدند
مطالعه '3

حضور ایسوس با لپ‌تاپ‌های متنوع در CES 2023

ایسوس مانند هرسال در نمایشگاه CES دست‌پر ظاهر شد و علاوه‌بر محصولات جدید، مدل‌های به‌روز و جدید سری لپ‌تاپ‌های موفق خود را نیز معرفی کرد.

سری لپ‌تاپ‌های ExpertBook B1 به دلیل قابل حمل بودن و داشتن ویژگی‌های مناسب، به عنوان گزینه‌ای ایده‌آل برای شرکت‌ها و کسب‌وکارهای کوچک یا مؤسسات آموزشی و دانشجوهای پرتلاش تلقی می‌شود.

طراحی جمع‌وجور ExpertBook B1 باعث می‌شود محصول مذکور به‌راحتی در کیف و کوله جای بگیرد. همچنین پردازنده‌ی قدرتمند اینتل Core i7 و پشتیبانی از فناوری Wi-Fi 6E و نمایشگر ۱۴ یا ۱۵٫۶ اینچی ازسویی دیگر این لپ‌تاپ را به یکی از بهترین گزینه‌ها تبدیل می‌کند.

همچنین لپ‌تاپ تبدیل‌شدنی Zenbook 14 Flip OLED به عنوان جدیدترین و قدرتمندترین لپ‌تاپ ۱۴ اینچی در سری ذن‌بوک فلیپ تبدیل‌شدنی مجهز به پردازنده‌های نسل ۱۳ اینتل به‌همراه لپ‌تاپ Zenbook 14X بهبودیافته در خلال نمایشگاه معرفی شد.

ویژگی‌هایی از قبیل پردازنده‌ی نسل سیزدهمی اینتل و گرافیک یکپارچه اینتل Iris Xe و حافظه ذخیره‌سازی تا یک ترابایت PCIe SSD و رم ۱۶ گیگی و باتری ۷۵ وات‌ساعتی با عمر طولانی باعث می‌شوند که ایسوس ذن‌بوک ۱۴ فلیپ OLED سطح جدیدی از عملکرد را در کلاس رقابتی خود ارائه دهد.

نمایشگرهای اکسترنال جدید ایسوس با قابلیت چرخش خودکار

علاوه‌بر تمام محصولات یادشده، ایسوس سه مدل نمایشگر قابل‌حمل سری ZenScreen و یک مانیتور لمسی استاندارد نیز رونمایی کرد.

مانیتور اکسترنال ZenScreen MB16QHG ایسوس از پنل ۱۶ اینچی IPS با وضوح ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ پیکسل و نسبت‌ تصویر ۱۶:۱۰ بهره می‌برد و از نرخ‌ نوسازی ۱۲۰ هرتز نیز پشتیبانی می‌کند.

مدل دیگری یعنی ZenScreen MB17AHG، پنل ۱۷٫۳ اینچی IPS با وضوح Full HD دارد و نرخ‌ نوسازی آن ۱۴۴ هرتز اعلام شده است. همچنین این محصول از فناوری AMD FreeSync Premium پشتیبانی می‌کند تا تصاویر را نرم و روان نمایش دهد.

محصول سوم ZenScreen MB249C است که نمایشگر ۲۳٫۸ اینچی قابل‌حمل دارد و از پنل IPS بهره می‌برد و همچنین وضوح Full HD را ارائه می‌دهد.

گزینه‌ی معرفی‌شده بعدی نیز BE24ECSBT، مانیتور ۲۳٫۸ اینچی Full HD، است که از پنل IPS استفاده می‌کند. محصول مذکور از دستورهای لمسی ۱۰ انگشتی پشتیبانی می‌کند و با پورت‌های متنوعی مثل DisplayPort، HDMI، USB C، جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون و هاب USB به فروش خواهد رسید.

ایسوس نمایشگرهای اکسترنال ZenScreen را با پشتیبانی از قابلیت چرخش خودکار رونمایی کرد
ایسوس نمایشگرهای اکسترنال ZenScreen را با پشتیبانی از قابلیت چرخش خودکار رونمایی کرد
مطالعه '4

مانیتورهای گیمینگ جدید ایسوس

این شرکت دو مدل نمایشگر سری ROG Strix و دو مدل از سری TUF را نیز معرفی کرد.

گزینه‌ی اول مانیتور عریض ROG Strix XG49WCR است که از پنل منحنی ۴۹ اینچی با نسبت تصویر ۳۲:۹ و وضوح ۵۱۲۰ در ۱۴۴۰ پیکسل و نرخ‌نوسازی تا ۱۶۵ هرتز استفاده می‌کند تا گیمرها بیشتر در محتوای بازی‌ها غوطه‌ور شوند.

بعدی، ROG Swift PG32UQXR اولین مانیتور ایسوس سری ROG است که در آن درگاه DisplayPort 2.1 به کار رفته است. این محصول از پنل ۳۲ اینچی miniLED بهره می‌برد و وضوح ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ را با نرخ‌نوسازی ۱۶۰ هرتز به گیمرها ارائه می‌دهد.

از سوی دیگر، ایسوس با TUF Gaming VG32UQA1A گیمرهای حرفه‌ای را هدف قرار داده است. این مانیتور ۳۱٫۵ اینچی وضوح ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل را با نرخ‌ نوسازی ۱۶۰ هرتز ارائه می‌دهد و نرخ‌ تأخیر پاسخ‌گویی آن یک میلی‌ثانیه است.

مانیتور گیمینگ TUF Gaming VG27AQML1A از پنل ۲۷ اینچی IPS با وضوح QHD (معادل ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل) بهره می‌برد و از نرخ‌ نوسازی ۲۴۰ هرتز پشتیبانی می‌کند.

مانیتورهای گیمینگ جدید سری ROG Strix و TUF ایسوس با نرخ‌ نوسازی خیره‌کننده در ابعاد مختلف معرفی شدند
مانیتورهای گیمینگ جدید سری ROG Strix و TUF ایسوس با نرخ‌ نوسازی خیره‌کننده در ابعاد مختلف معرفی شدند
مطالعه '4

پنل پروضوح مانیتورهای سری E اچ پی

اچ‌دی در CES 2023 محصولات جذابی را به نمایش گذاشت. مانیتورهای جدید سری E این شرکت دارای درگاه USB-C هستند و در ابعاد مختلف (از ۲۱٫۵ اینچ تا ۴۴٫۵ اینچ) با وضوح حداکثر 4K به فروش می‌رسند. نکته جالب اینجا است که تمامی مانیتورهای سری E اچ پی از ۹۰ درصد مواد بازیافتی یا قابل‌بازیافت استفاده می‌کنند.

مانیتور E27k G5 پنلی ۲۷ اینچ 4K با وضوح ۳٬۸۴۰ در ۲٬۱۶۰ پیکسل دارد. از سوی دیگر، E27u G5 مانیتوری ۲۷ اینچی با وضوح ۲٬۵۶۰ در ۱٬۴۴۰ پیکسل و روشنایی ۳۵۰ نیت است. مدل بعدی E32k G5 است که از پنل ۳۲ اینچ 4K با روشنایی ۳۵۰ نیت استفاده می‌کند.

به غیر از مدل‌های یادشده اچ پی مانیتور فوق عریض هیجان‌انگیزی به نام E45c G5 را نیز معرفی کرده است که ابعادش به ۴۵ اینچ می‌رسد و محتوای بصری را با وضوح ۵٬۱۲۰ در ۱٬۴۴۰ پیکسل و روشنایی ۴۰۰ نیت نمایش می‌دهد.

مانیتورهای سری E اچ پی با پنل پروضوح و درگاه‌های متنوع رونمایی شدند
مانیتورهای سری E اچ پی با پنل پروضوح و درگاه‌های متنوع رونمایی شدند
مطالعه '2

مانیتورهای گیمینگ LG با پنل ۲۴۰ هرتزی

دو مانیتور گیمینگ سری UltraGear که از پنل ۲۴۰ هرتز OLED استفاده می‌کنند، توسط ال جی در نمایشگاه CES 2023 به نمایش درآمدند. دو مانیتور 27GR95QE-B (تخت ۲۷ اینچ) و 45GR95QE-B (خمیده‌ی ۴۵ اینچ) اولین مانیتورهای جدید ال جی نیستند، اما تنها مدل‌هایی‌اند که در آینده‌ای نزدیک می‌توان آن‌ها را خرید.

مانیتور ۲۷ اینچ سری اولتراگیر ال جی نسبت تصویر ۱۶:۹ و وضوح 1440p دارد و روشنایی ۲۰۰ نیت را ارائه می‌دهد. از سوی دیگر، مانیتور ۴۵ اینچ 45GR95QE-B که به صورت خمیده طراحی شده، دارای وضوح ۳٬۴۴۰ در ۱٬۴۰۰ پیکسل و نسبت تصویر ۲۱:۹ است.

در نهایت باید گفت، هر دو مانیتور جدید ال جی به دو درگاه HDMI 2.1 و یک DisplayPort 1.4 و دو USB و یک جک هدفون مجهز هستند.

ال جی دو مانیتور گیمینگ با پنل ۲۴۰ هرتز OLED رونمایی کرد
ال جی دو مانیتور گیمینگ با پنل ۲۴۰ هرتز OLED رونمایی کرد
مطالعه '2

تلویزیون ۹۸ اینچ مینی LED شرکت TCL

در نمایشگاه CES 2023 شاهد به نمایش گذاشته شدن مجموعه‌ی جدیدی از تلویزیون‌های هوشمند برند چینی TCL بودیم.

تلویزیون پرچمدار سال ۲۰۲۳ شرکت مذکور، QM8 است که از پنل مینی LED استفاده می‌کند و در مدل‌های ۶۵ اینچ، ۷۵ اینچ، ۸۵ اینچ و ۹۸ اینچ فروخته خواهد شد. این نخستین باری است که TCL تلویزیون غول‌پیکر ۹۸ اینچ با نور پس‌زمینه‌ی مینی LED تولید می‌کند

مدل Q7 بهترین تلویزیون غیر مینی LED شرکت تی سی ال محسوب می‌شود که از نوردهی موضعی با آرایه‌ی کامل (FALD) پشتیبانی کرده و در مدل‌های ۵۵، ۶۵، ۷۵ و ۸۵ اینچی عرضه می‌شود. TCL همچنین این شرکت تلویزیون Q6 را در مدل‌های ۵۰ تا ۷۵ اینچ روانه‌ی بازار می‌کند.

TCL با درهم‌شکستن سنت‌های قبلی، تلویزیون ۹۸ اینچ مینی LED برای رقابت‌با سامسونگ رونمایی کرد
TCL با درهم‌شکستن سنت‌های قبلی، تلویزیون ۹۸ اینچ مینی LED برای رقابت‌با سامسونگ رونمایی کرد
مطالعه '4

عینک واقعیت‌افزوده TCL

TCL در جریان CES 2023 محصول دیگری نیز معرفی کرد که اولین عینک واقعیت‌افزوده‌ی مستقل آن است که RayNeo X2 نام دارد.

از مشخصات محصول جدید TCL می‌توان به تراشه‌ی Snapdragon XR2 کوالکام، ۶ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی اشاره کرد. RayNeo X2 تقریباً شبیه عینک‌های معمولی به‌نظر می‌رسد، اما هردو لنز آن به نمایشگرهای microLED تمام‌رنگی با روشنایی ۱۰۰۰ نیت مجهز شده است. عینک به دوربین ۱۶ مگاپیکسلی نیز مجهز شده که امکان ضبط ویدیوهای 1080p را ارائه می‌دهد.

عینک واقعیت‌افزوده TCL RayNeo X2 با قابلیت نمایش تصاویر با ابعاد ۱۰۰ اینچ معرفی شد
عینک واقعیت‌افزوده TCL RayNeo X2 با قابلیت نمایش تصاویر با ابعاد ۱۰۰ اینچ معرفی شد
مطالعه '2

خط و نشان HTC برای اپل

شرکت HTC پیش‌فروش هدست واقعیت مجازی و واقعیت افزوده‌ی جدیدی به نام HTC Vive XR Elite را آغاز کرده است. محصول مذکور ۱٬۰۹۹ دلار قیمت دارد و بی‌نیاز از قدرت پردازشی دستگاه‌های دیگر مثل موبایل می‌تواند کار کند.

Vive XR Elite هدستی نسبتاً سبک‌وزن است که روی افرادی که به دنبال تجربه‌ی بازی، مشاهده‌ی محتوای چندرسانه‌ای و دسترسی به ابزارهای کاربردی هستند تمرکز دارد. درضمن، این دستگاه جدید برای رقابت با هدست‌های سری کوئست شرکت متا و البته هدست واقعیت ترکیبی معرفی‌نشده‌ی اپل تولید شده است.

HTC با رونمایی هدست واقعیت ترکیبی HTC Vive XR Elite از همین حالا برای اپل خط‌و‌نشان کشید
HTC با رونمایی هدست واقعیت ترکیبی HTC Vive XR Elite از همین حالا برای اپل خط‌و‌نشان کشید
مطالعه '3

بند راحتی ریزر برای هدست واقعیت مجازی

این بار ریزر در CES 2023 محصول جالبی را به نمایش گذاشت. این شرکت بند هدست واقعیت مجازی ساخته که به خوبی روی سر قرار می‌گیرد. گفته می‌شود محصول مذکور از سه‌ماهه‌ی اول سال جاری وارد بازار می‌شود.

براساس اطلاعات منتشرشده، بند جدید ریزر بهتر از بند همراه آکیولس روی سر محکم شده و ساده‌تر از روی صورت جدا می‌شود. بخشی که روی صورت قرار می‌گیرد از جنس سیلیکون ساخته شده و حس راحتی بیشتری را به کاربر می‌دهد.

ریزر با همکاری یک کمپانی حوزه‌ی سلامت، بند هدست واقعیت مجازی ساخت
ریزر با همکاری یک کمپانی حوزه‌ی سلامت، بند هدست واقعیت مجازی ساخت
مطالعه '1

ساندبار جدید ریزر

ساندبار Razer Leviathan V2 Pro، که در CES 2023 توسط شرکت ریزر معرفی شد، با تمرکز بر گیمرهای پلتفرم کامپیوتر تولید شده و بدنه‌ی جمع‌و‌جوری دارد.

ریزر می‌گوید Leviathan V2 Pro برای ارائه‌ی صدای سه‌بعدی از فناوری رهگیری حرکات سر با هوش مصنوعی و همچنین تکنیک بیم‌فورمینگ استفاده می‌کند.

ساندبار جدید ریزر با رهگیری حرکات سر، صدای سه‌بعدی پخش می‌کند
ساندبار جدید ریزر با رهگیری حرکات سر، صدای سه‌بعدی پخش می‌کند
مطالعه '2

لپ تاپ‌های تازه نفس لنوو

طی نمایشگاه CES 2023 لنوو مجموعه‌ی جدیدی از لپ تاپ‌ها را رونمایی کرد. شرکت مذکور علاوه‌بر لپ‌ تاپ‌ های باریک و سبک، سراغ رونمایی محصولات گیمینگ نیز رفت تا سلیقه‌ مخاطبان بیشتری را پوشش دهد.

یکی از لپ تاپ‌ های جدید لنوو، مدل یوگا اسلیم 7i کربن است که برای کاربران حرفه‌ای تولید شده و به‌راحتی به جاهای مختلف حمل می‌شود. محصول مذکور نمایشگری ۱۳٫۳ اینچ با وضوح 2.5K (معادل ۲٬۵۶۰ در ۱٬۶۰۰ پیکسل) دارد که نرخ نوسازی ۹۰ هرتز و روشنایی ۴۰۰ نیت نیز ارائه می‌دهد.

لپ تاپ یوگا اسلیم 7i کربن لنوو با پردازنده نسل ۱۳ اینتل و درگاه‌های محدود رونمایی شد
لپ تاپ یوگا اسلیم 7i کربن لنوو با پردازنده نسل ۱۳ اینتل و درگاه‌های محدود رونمایی شد
مطالعه '2

علاوه‌براین، لپ‌تاپ ۱۴ و ۱۶ اینچی IdeaPad Slim 5 با پردازنده‌ی اینتل و AMD نیز توسط لنوو به نمایش درآمد. IdeaPad Slim 5 و IdeaPad Slim 5i کاربرانی با استفاده‌های کاری یا دانشجویی را مورد هدف قرار می‌دهند.

یکی از نکات جالب اولترابوک جدید لنوو این است که می‌توان آن را با طیف گسترده‌ای از پردازنده‌های نسل سیزدهمی اینتل یا تعدادی از پردازنده‌های جدید AMD سفارش داد؛ اما برخلاف IdeaPad Pro 5، در هیچ‌یک از نسخه‌‌های IdeaPad Slim 5، امکان خریداری لپ‌تاپ با گرافیک مجزا وجود ندارد.

لنوو همچنین لپ تاپ جدیدی به نام Yoga Book 9i را در CES 2023 رونمایی کرد. Yoga Book 9i اولین لپ تاپ سری یوگا است که از نمایشگر لمسی استفاده می‌کند.

Yoga Book 9i از نمایشگر ۱۳٫۳ اینچی OLED با وضوح 2.8K و پردازنده‌های نسل ۱۳ جدید و ۱۵ توات سری U اینتل بهره می‌برد. درضمن به‌طورپیش‌فرض سیستم‌عامل ویندوز ۱۱ روی آن نصب شده است. نیمه‌ی پایینی دستگاه (جایی که در لپ تاپ‌های عادی محل کیبورد است) نیز صفحه‌نمایش کاملاً لمسی دردسترس کاربر قرار می‌دهد.

تبلت لنوو که به رقابت آیپد پرو می‌رود

علاوه‌بر تمام محصولات یادشده، لنوو در CES 2023 از تبلت ۱۴.۵ اینچی اندرویدی با نام تب‌اکستریم رونمایی کرد. این شرکت قصد دارد با محصول جدید خود از بازاری که تحت کنترل کامل آیپدهای اپل است سهمی را برای خود بردارد.

تبلت ۱۴.۵ اینچی Tab Extreme به شکلی طراحی شده که بتوان از آن به‌عنوان جایگزین لپ‌تاپ نیز استفاده کرد. محصول مذکور به پردازنده‌ی Dimensity 9000 مدیاتک مجهز شده تا بتوان با آن، چندوظیفگی را در اجرای اپلیکیشن‌های سازگار اندرویدی تجربه کرد. همچنین نمایشگر 3K OLED با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز در آن قرار گرفته تا تجربه‌ی نرم و روانی را در اختیار کاربر قرار دهد.

لپ تاپ Yoga Book 9i لنوو با دو نمایشگر OLED رونمایی شد
لپ تاپ Yoga Book 9i لنوو با دو نمایشگر OLED رونمایی شد
مطالعه '3

پاسخ ۴۰۰ دلاری لنوو به Scribe

لنوو علاوه‌بر لپ‌تاپ‌ها و تجهیزات دیگر، دفترچه یادداشت E-Ink را معرفی کرد که ‌‌Smart Paper یا کاغذ هوشمند نام دارد. محصول مذکور دارای صفحه‌نمایشی ۱۰٫۳ اینچی با پوشش ضد بازتاب مجهز بوده، وزن کمی دارد و از ۵۰ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی بهره می‌برد.

به نظر می رسد Smart Paper پاسخ ۴۰۰ دلاری لنوو به تبلت سال گذشته‌ی کیندل آمازون یعنی Scribe است.

تبلت Smart Paper لنوو پاسخی ۴۰۰ دلاری به Scribe کیندل است
تبلت Smart Paper لنوو پاسخی ۴۰۰ دلاری به Scribe کیندل است
مطالعه '2

مدل‌های جدید دسکتاپ گیمینگ Legion Tower

در میان مدل‌های ارتقایافته‌ی کامپیوتر رومیزی Legion Tower که در CES 2023 معرفی شدند، مدل پرچم‌دار Tower 7i در دو نسخه‌ی مجهز به پردازنده‌‌های نسل سیزدهم i7-13700K/KF و i9-13900K/KF اینتل همراه با پردازنده‌ی گرافیکی RTX 4090 انویدیا به فروش خواهد رسید.

دسکتاپ گیمینگ Legion Tower 7i با دو گزینه‌ی SSD و HDD تا حداکثر ۶ ترابایت فضای ذخیره‌سازی و رم DDR5 با فرکانس ۵۶۰۰ مگاهرتز تا حداکثر ۶۴ گیگابایت به دست مشتریان می‌رسد.

لنوو مدل‌های جدید دسکتاپ گیمینگ Legion Tower را رونمایی کرد
لنوو مدل‌های جدید دسکتاپ گیمینگ Legion Tower را رونمایی کرد
مطالعه '2

کامپیوتر همه‌کاره لنوو با طراحی خیره‌کننده

لنوو در کنار انبوه محصولاتی که معرفی کرد، از آل‌این‌وان رده‌بالای Yoga AIO 9i نیز پرده برداشت. کامپیوتر همه‌کاره‌ی لنوو نمایشگر ۳۲ اینچی IPS دارد که در دل بدنه‌ای با حاشیه‌های فوق‌العاده باریک و طراحی خیره‌کننده به‌همراه جدیدترین تراشه‌های اینتل و انویدیا قرار گرفته است.

نمای پشتی کامپیوتر بدون کیس Yoga AIO 9i به شکلی طراحی شده که گویی کل نمایشگر به‌صورت شناور روی هوا قرار دارد. نمایشگر ۳۲ اینچی آن از پنل IPS با وضوح 4K و پوشش ۱۰۰ درصدی فضای رنگی sRGB بهره می‌برد.

کامپیوتر همه‌کاره Yoga AIO 9i لنوو با طراحی خیره‌کننده و سخت‌افزار کارآمد معرفی شد
کامپیوتر همه‌کاره Yoga AIO 9i لنوو با طراحی خیره‌کننده و سخت‌افزار کارآمد معرفی شد
مطالعه '1

کروم بوک قدرتمند لنوو با عمر باتری طولانی‌تر

کروم بوک IdeaPad Flex 3i لنوو از نمایشگری بزرگ‌تر نسبت به نسل‌های پیش بهره می‌برد که حالا ابعاد این دستگاه ۲ در ۱ به ۱۲ اینچ می‌رسد. افزون‌براین، با استفاده از لولای ۳۶۰ درجه آن می‌توان از دستگاه به‌عنوان تبلت نیز استفاده کرد.

نمی‌توان از نور پس‌زمینه کیبورد و نسبت ۱۶:۱۰ نمایشگر با پیکسل‌های افقی بیشتر و لولای ارگونومیک کروم بوک IdeaPad Flex 3i لنوو چشم‌پوشی کرد.

لنوو کروم بوک IdeaPad Flex 3i را رونمایی کرد
لنوو کروم بوک IdeaPad Flex 3i را رونمایی کرد
مطالعه '1

گوشی مشترک لنوو و موتورولا

تینک فون اولین گوشی فوق‌مقاوم مشترک لنوو و موتورولا است که از جدیدترین پردازنده‌ی بازار استفاده نمی‌کند؛ اما قابلیت‌های منحصربه‌فردی دارد.

از پردازنده‌ Snapdragon 8 Plus Gen 1 در گوشی تینک فون استفاده شده که جدیدترین تراشه‌ی کوالکام نیست اما قدرت پردازشی زیادی دارد. گوشی مشترک لنوو و موتورولا به نمایشگر ۶٫۶ اینچ OLED مجهز است و در پنل پشتی از دو دوربین مجزا به‌همراه حسگر عمق‌سنج میزبانی می‌کند.

تینک فون، گوشی مشترک لنوو و موتورولا، با سخت‌افزار قوی و دکمه قرمز قابل‌تنظیم رونمایی شد
تینک فون، گوشی مشترک لنوو و موتورولا، با سخت‌افزار قوی و دکمه قرمز قابل‌تنظیم رونمایی شد
مطالعه '3

لپ تاپ‌های سری جدید MSI

در CES امسال، MSI چندین لپ‌تاپ جدید، از نمونه‌های اقتصادی تا گیمینگ رونمایی کرد. در ادامه راجع به آن‌ها صحبت می‌کنیم.

لپ تاپ‌های Pulse 17 و Pulse 15 در کانفیگ‌های مختلف از پردازنده‌ی گرافیکی RTX 4070 یا RTX 4060 انویدیا که به‌تازگی رونمایی شده‌اند استفاده می‌کنند. انویدیا گرافیک‌های پرقدرت‌تری نیز دارد که در لپ تاپ‌های گیمینگ رده‌بالای آن استفاده خواهند شد. درضمن، دو لپ تاپ ۱۵ اینچ و ۱۷ اینچ جدید سری MSI Pulse به رم DDR5 تا ظرفیت حداکثر ۶۴ گیگابایت مجهزند.

از سوی دیگر، ام‌اس‌آی با به‌روزرسانی پرچمداران لپ‌تاپ‌های گیمینگ خود یعنی سری Titan GT و Raider GE برای رقبا خط و نشان کشید.

هر دوسری لپ‌تاپ Raider GE و Titan GT سال ۲۰۲۳ با تراشه توانمند Core-i9 13900HX و گرافیک‌های RTX 4060 تا 4090 فروخته خواهند شد. به گفته شرکت سازنده محصولات جدید به‌کمک فناوری MSI OverBoost Ultra می‌توانند بسته به بار پردازشی، با ترزیق ۲۵۰ وات توان، تمام ظرفیت گرافیک و ۸ هسته قدرتمند پردازنده را در فرکانس بوست ۵٫۲ گیگاهرتزی به‌کار بگیرند تا از عهده سنگین‌ترین وظایف بربیایند.

ام‌اس‌آی در کنار انبوهی از لپ‌تاپ‌های قدرتمند و گران‌قیمت گیمینگ و حرفه‌ای، دو لپ‌تاپ ۱۵ و ۱۷ اینچی از سری اقتصادی Katana را نیز معرفی کرد.

صفحه‌نمایش ۱۵٫۶ و ۱۷٫۳ اینچی هر دو دستگاه Katana 15 و Katana 17 از پنل LCD با وضوح ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل و نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز بهره می‌برد؛ ام‌اس‌آی می‌گوید پنل این لپ‌تاپ‌های اقتصادی می‌تواند تجربه‌ی بصری هم‌سطح پنل‌های IPS LCD را به‌ارمغان آورد.

ام‌اس‌آی لپ‌تاپ‌های اقتصادی Katana 15 و Katana 17 را با پردازنده نسل ۱۳ و گرافیک RTX 40 معرفی کرد
ام‌اس‌آی لپ‌تاپ‌های اقتصادی Katana 15 و Katana 17 را با پردازنده نسل ۱۳ و گرافیک RTX 40 معرفی کرد
مطالعه '2

کوسه‌ای که کیس کامپیوتر است

کولر مستر در نمایشگاه CES 2023 دو کیس جدید با طراحی عجیب‌و‌غریب به‌نمایش گذاشت که توجه بسیاری را به خود جلب کرد. یکی از این کیس‌ها به کوسه شباهت دراد و دیگری به کفش.

کیس Shark X کولر مستر حدوداً ۶۰ سانتی‌متر ارتفاع دارد و از مادربردهای Mini-ITX پشتیبانی می‌کند. این کیس می‌تواند دو درایو ۲٫۵ اینچی نیز در خود جای دهد. گفته می‌شود این محصول با کارت گرافیک پرقدرت RTX 4090 و پردازنده‌‌ی مرکزی Intel Core i9 12900K یا AMD Ryzen 9 5950X همراهی خواهد شد.

این کوسه یک کامپیوتر گیمینگ در دل خود دارد
این کوسه یک کامپیوتر گیمینگ در دل خود دارد
مطالعه '2

خودرو برقی سونی و هوندا

سونی و هوندا در جریان CES 2023 از نمونه اولیه‌ای با نام تجاری Afeela رونمایی کردند که قرار است به «فضای سرگرمی متحرک» تبدیل شود.

گروه سازنده‌ی Afeela به دنبال دستیابی به خودرویی هستند که بتواند رسانه‌های تعاملی سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیزی را در اختیار سرنشینان قرار دهد.

گفته می‌شود نمونه اولیه همچنین به ۴۵ دوربین و سنسور در داخل و خارج خودرو به منظور اطمینان از ایمنی و امنیت مجهز شده است. سنسورهای داخل کابین به منظور جلوگیری از تصادف، وضعیت راننده را کنترل خواهند کرد.

خودرو برقی سونی و هوندا با ۴۵ دوربین داخلی و خارجی و تمرکز بر سیستم‌های سرگرمی
خودرو برقی سونی و هوندا با ۴۵ دوربین داخلی و خارجی و تمرکز بر سیستم‌های سرگرمی
مطالعه '2

خودروی مفهومی تغییر رنگ‌دهنده بی ام او

بی ام و، نیز در نمایشگاه CES 2022 محصول جالبی را به نمایش گذاشت. این محصول جدید خودروی مفهومی به نام i Vision Dee است که بدنه‌اش با جوهر الکترونیکی پوشانده شده و می‌تواند تغییر رنگ دهد.

همچنین i Vision Dee به نمایشگر هدآپ جدیدی با تمرکز ویژه بر فناوری واقعیت افزوده مجهز است تا راننده مسیرهای حرکت را ساده‌تر پیدا کند. رانندگان می‌توانند از طریق نمایشگر هدآپ خودروی بی ام و صرفاً اطلاعات مربوط‌به رانندگی را مشاهده کنند.

خودرو مفهومی بی ام و در یک‌‌چشم‌به‌هم‌زدن تغییر رنگ می‌دهد
خودرو مفهومی بی ام و در یک‌‌چشم‌به‌هم‌زدن تغییر رنگ می‌دهد
مطالعه '2
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات