بهترین لپ تاپ های مخصوص بازی [اسفند ۱۴۰۲]

یک‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
مطالعه 17 دقیقه
در این مقاله قصد داریم بهترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ بازار ایران را معرفی کنیم.
تبلیغات

احتمالاً وقتی به دوستانتان بگویید قصد خرید لپ‌تاپ برای بازی دارید، با نظر کارشناسانه‌ی آن‌ها مواجه می‌شوید. برخی به شما می‌گویند قید لپ‌تاپ گیمینگ را بزنید و به‌جای آن، کنسول بازی بخرید؛ برخی دیگر که خود را «پی‌سی گیمر» می‌دانند، فهرست بلندبالایی از معایب لپ‌تاپ‌ گیمینگ پیش روی‌ شما قرار می‌دهند و خرید یک کامپیوتر رومیزی گیمینگ را گزینه‌ی صحیح می‌دانند.

در نهایت، حرف هیچ‌کدام از آن‌ها مهم نیست؛ چراکه شما تصمیمتان را گرفته‌اید و دلایل خاص خودتان را برای خرید لپ‌تاپ گیمینگ دارید. سؤال مهم این است که چقدر می‌خواهید هزینه کنید؟ لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی را می‌توانیم گران‌ترین رسته از لپ‌تاپ‌ها بنامیم. اگر قیمت لپ‌تاپ‌های موجود در بازار ایران را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که برخی از لپ‌تاپ‌های گیمینگ قیمتی مشابه خودروهای تولید داخل دارند.

مهم‌ترین فاکتور انتخاب لپ‌تاپ گیمینگ، «پردازنده گرافیکی» است!

برای یک «پی‌سی گیمر»، شخصی که کامپیوتر را برای بازی انتخاب کرده، فقط یک ‌چیز اهمیت دارد: کارت گرافیک! در نهایت این کارت گرافیک است که مشخص می‌کند چه بازی‌هایی را با چه کیفیتی می‌توانید اجرا کنید؛ بنابراین هنگام خرید لپ‌تاپ گیمینگ باید پیش از هر چیز به کارت گرافیک دستگاه توجه کنید. به هیچ‌وجه به سراغ لپ‌تاپ‌هایی نروید که کارت گرافیک جدا ندارند و از پردازنده‌ی گرافیکی یکپارچه با CPU استفاده می‌کنند؛ چراکه فقط می‌توانید بازی‌های قدیمی را در پایین‌ترین سطح تنظیمات گرافیکی اجرا کنید.

پس به‌عنوان یک قاعده کلی، بهترین لپ‌تاپ مخصوص بازی، مدلی است که توانمند‌ترین پردازنده‌ی گرافیکی را به‌ همراه داشته باشد. در مراحل بعدی به سراغ کیفیت بهتر نمایشگر، رم بیشتر و پردازنده مرکزی قدرتمندتر بروید.

اجرای بازی در لپ‌تاپ Legion 5 Pro لنوو

موضوع مهمی که باید در مورد لپ‌تاپ مخصوص بازی، به‌خصوص مدل‌های قدرتمند و گران‌قیمت بدانید این است که آن‌ها برای جایگزینی کامپیوتر رومیزی طراحی شده‌اند و به اصطلاح، Desktop Replacement نام دارند. چنین لپ‌تاپ‌هایی سنگین هستند و باتری آن‌ها شارژدهی ضعیفی دارد. به‌احتمال زیاد مجبور می‌شوید همیشه از آداپتور برق آن‌ها استفاده کنید؛ پس خیلی روی «قابل ‌حمل» بودنشان حساب نکنید.

مشخصه‌های اصلی لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی

  • بهره‌مندی از پردازنده‌های توانمند
  • مجهز به توانمند‌ترین پردازنده‌های گرافیکی
  • نمایشگر با رزولوشن و نرخ‌ نوسازی بالا اما نه باکیفیت در نمایش دقیق رنگ‌ها
  • طراحی زمخت (به‌دلیل تعبیه‌ی سیستم‌ خنک‌کننده‌ی قوی)
  • زبان طراحی خاص و فضایی با نورپردازی RGB
  • عمر باتری بسیار اندک
  • وزن زیاد و قابلیت حمل پایین

لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی به دلیل بهره‌مندی از CPU و GPU توانمند، برای اموری مانند کاربری‌های سنگین ویرایش ویدئو و انجام محاسبات مهندسی هم گزینه‌ی مناسبی به ‌شمار می‌روند؛ اما ایدئال نیستند و اگر بازی بخشی از کاربری‌تان به شمار نمی‌رود، گزینه‌های بهتری با توان پردازشی بالا وجود دارد. در ادامه می‌خواهیم بهترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ بازار ایران را در بازه‌های قیمتی مختلف معرفی کنیم.

فهرست مطالب

بهترین لپ‌تاپ گیمینگ تا ۳۵ میلیون تومان

متأسفانه درحال‌حاضر برای خرید لپ‌تاپ گیمینگ باید حداقل حدود ۳۵ میلیون تومان هزینه کنید؛ هرچند حتی با پرداخت این مبلغ هم حق انتخاب زیادی ندارید. در بازه‌ی کمتر از این مقدار، تقریباً می‌توان گفت امکان خرید لپ‌تاپ نو مخصوص بازی وجود ندارد و اگر لپ‌تاپی هم وجود داشته باشد احتمالاً کارکرده یا استوک هستند و اگر قصد خرید با قیمتی پایین‌تر از این مقدار دارید، باید به خرید لپ‌تاپ‌های دست‌ دوم فکر کنید.

اکثر لپ‌تاپ‌های گیمینگ ارزان موجود در بازار نیز از سری پردازنده‌های گرافیکی GeForce RTX 2050 یا نهایتاً GeForece RTX 3050 بهره می‌برند؛ گرافیک‌هایی که امروزه به حداقلِ مورد نیاز لپ‌تاپ‌های گیمینگ تبدیل شده‌اند. لپ‌تاپ‌های گیمینگ در بازه‌ی قیمتی ۳۵ میلیون تومان، برای اجرای بازی‌ کامپیوتری با تنظیمات گرافیکی متوسط و رزولوشن Full HD عرضه می‌شوند؛ البته برای رسیدن به نرخ مطلوب ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه در بازی‌های سنگین، باید تنظیمات گرافیکی را روی حداقل قرار دهید.‌

لنوو LOQ مدل 15IRH8 با گرافیک RTX 2050

لپ تاپ ۱۵٫۶ اینچی لنوو LOQ 15IRH8

درحال‌حاضر ارزان‌ترین لپ‌تاپ گیمینگ دارای ارزش خرید در بازار ایران، «LOQ» لنوو شناخته می‌شود. این لپ‌تاپ با انواع گرافیک‌ها و پردازنده‌های مختلف تولید می‌شود و تا ۳۵ میلیون تومان می‌توان مدلی را خرید که از پردازنده گرافیکی RTX 2050 با توان مصرفی ۷۰ وات استفاده می‌کند.

یکی از نقاط قوت این لپ‌تاپ نسبت به سایر لپ‌تاپ‌های گیمینگ آن است که رم DDR5 با فرکانس 4800 مگاهرتز به صورت استاندارد در تمامی پیکربندی‌ها (حتی نسخه‌ی پایه) نصب می‌شود که ارزش خرید آن را نسبت‌ به مدل‌هایی هم‌قیمت با رم DDR4 بسیار بالا می‌برد. ضمناً قابلیت MUX-Switch امکان دیگری است که تقریباً هیچ لپ‌تاپ در این بازه‌ی قیمتی به‌جز LOQ از آن پشتیبانی نمی‌کند و می‌تواند نقش بسیار مهمی برای از بین بردن گلوگاه بین CPU و dGPU به‌منظور کاهش نرخ تاخیر و حتی افزایش عمر باتری در هنگام استفاده‌های سبک ایفا کند.

از دیگر مشخصات این لپ‌تاپ می‌توان به پردازنده Core i5-12450H، نمایشگر ۱۵٫۶ اینچی IPS با وضوح Full-HD و نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز، رم هشت گیگابایتی، فضای ذخیره‌سازی SSD با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت و باتری ۶۰ وات‌ساعتی نام برد. سخت‌افزار این لپ‌تاپ برای اجرای بازی‌ها با تنظیمات حداقلی، انجام اعمال گرافیکی و رندرینگ سبک کفایت خواهد کرد اما قطعاً تجربه گیمینگ آن فواصل زیادی با لپ‌تاپ‌هایی با گرافیک‌های قوی‌تر خواهد داشت.

بهترین لپ‌تاپ گیمینگ تا ۴۰ میلیون تومان

ایسوس TUF Dash F15 مدل FX517ZC

نمای جلو لپ تاپ ایسوس TUF Dash F15 FX517ZC رنگ سیلور

لپ‌تاپ «TUF Dash F15» ساخت شرکت خوش‌نام ایسوس یکی از محبوب‌ترین محصولات در رده لپ‌تاپ‌های گیمینگ اقتصادی بازار است. با پرداخت حدود ۴۰ میلیون تومان می‌توانید صاحب دستگاهی با پردازنده گرافیکی RTX 3050 با توان مصرفی ۷۵ وات و پردازنده Core i5-12450H شوید. این لپ‌تاپ علاوه‌بر داشتن گرافیک قدرتمندتر، امکاناتی چون رم DDR5-4800 و پشتیبانی از MUX-Switch را در اختیار می‌گذارد که این دستگاه را به یکی از گزینه‌های جذاب تبدیل خواهد کرد

این لپ‌تاپ عملکرد گرافیکی قابل قبولی را در حین اجرای بازی‌های نسبتاً سنگین با تنظیمات گرافیکی متوسط ارائه می‌دهد و سیستم خنک‌کننده‌ی آن نیز به‌خوبی از عهده‌ی دفع حرارت هنگام پردازش‌های طولانی‌مدت برمی‌آید. این لپ‌تاپ ۱۵٫۶ اینچی از صفحه‌نمایش IPS با وضوح Full-HD و نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز بهره می‌گیرد. هشت گیگابایت رم به‌همراه ۵۱۲ گیگابایت SSD بخش حافظه و فضای ذخیره‌سازی این لپ‌تاپ را پوشش می‌دهند. ضمناً درگاه Type-C این لپ‌تاپ پشتیبانی از تاندربولت ۴ را نیز ارائه می‌دهد و باتری آن نیز ۷۶ وات‌ساعت ظرفیت دارد.

بهترین لپ‌تاپ گیمینگ تا ۴۵ میلیون تومان

لنوو LOQ مدل 15IRH8 با گرافیک RTX 3050

لپ تاپ ۱۵٫۶ اینچی لنوو LOQ 15IRH8

لنوو در صنعت کامپیوترهای شخصی همان نقشی را بازی می‌کند که شیائومی در صنعت گوشی‌های موبایل دارد؛ یعنی دستگاه‌های جذابی را با ارزش خرید زیاد وارد بازار می‌کند. یکی از بهترین لپ‌تاپ‌هایی که می‌توانید تا ۴۵ میلیون تومان بخرید، مدل دیگری از لپ‌تاپ‌های سری محبوب LOQ است. این لپ‌تاپ با گرافیک RTX 3050 و توان مصرفی ۹۵ وات، برترین جایگاه لپ‌تاپ‌های گیمینگ تا ۴۵ میلیون تومان را دراختیار دارد و با توجه‌به سیستم‌کولینگ قدرتمندش می‌تواند به‌خوبی از پس اجرای بازی‌های سنگین با تنظیمات گرافیکی پایین تا میانه بربیاید.

LOQ از نسخه‌ی ۶ گیگابایت VRAM گرافیک مذکور برخوردار است و در بخش پردازش‌های CPUمحور از Core i5-13420H استفاده می‌کند. ۱۶ گیگابایت رم DDR5 به‌همراه ۵۱۲ گیگابایت SSD، صفحه‌نمایش ۱۵٫۶ اینچی از نوع IPS با وضوح FHD و نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز و باتری با ظرفیت ۶۰ وات‌ساعت از دیگر مشخصات این لپ‌تاپ به‌شمار می‌روند.

بهترین لپ‌تاپ گیمینگ تا ۵۰ میلیون تومان

لنوو IdeaPad Gaming 3 مدل 16IAH7

لپ تاپ لنوو laptop Lenovo IdeaPad Gaming 3 16 inch

تا ۵۰ میلیون تومان هم باز انتخابی جز لپ‌تاپ‌های لنوو باقی نمی‌ماند چراکه در بین انبوه لپ‌تاپ‌های گیمینگ مختلف تنها «IdeaPad Gaming 3» است که بیشترین شایستگی را برای انتخاب به‌عنوان بهترین لپ‌تاپ دارد. بزرگ‌ترین دلیلی که می‌توان برای این انتخاب داشت وجود گرافیک RTX 3060 با توان مصرفی ۱۰۵ وات است.

موارد دیگری چون صفحه‌نمایش ۱۶ اینچی با نرخ نوسازی ۱۶۵ هرتزی و نسبت کنتراست بالا که فضای sRGB را نیز به‌صورت کامل پوشش می‌دهد، جزء یکی دیگر از مشخصات کلیدی این لپ‌تاپ محسوب می‌شود. لازم‌به‌ذکر است پوشش کامل از فضای sRGB به‌دلیل جلوگیری از افزایش قیمت تمام‌شده جزء ملزومات نمایشگر لپ‌تاپ‌های گیمینگ نیست و معمولاً محصولات گران‌قیمت از چنین پنل‌هایی استفاده می‌کنند. با این‌حال وجود چنین مزیتی تأثیر فراوانی در بهبود تجربه‌ی بصری هنگام بازی دارد.

از دسته راهنمای خرید:بهترین صندلی های گیمینگ

این لپ‌تاپ از پردازنده قدرتمند Core i7-12700H نیز بهره‌مند است و درگاه Type-C نیز از تاندربولت ۴ پشتیبانی می‌کند. رم ۱۶ گیگابایتی، SSD با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت و باتری ۷۱ وات‌ساعتی سایر مشخصات فنی این لپ‌تاپ را تشکیل می‌دهد.

انتخاب جایگزین: ام اس آی Bravo 15 مدل C7VEK

لپ تاپ ام اس آی MSI Bravo 15 C7V نمای جلو

اگر پشتیبانی از Frame Generation که به‌کمک هوش مصنوعی، فریم‌ریت بازی‌های پشتیبانی‌شده را افزایش می‌دهد برایتان اهمیت دارد، «Bravo 15» شرکت MSI تنها لپ‌تاپ موجود با گرافیک RTX 4050 تا نهایتا ۵۰ میلیون تومان است که به‌کمک فناوری DLSS 3.0 در این گرافیک، نیاز شما را برآورده می‌کند. گرافیک مذکور توان مصرفی ۱۰۵ واتی دارد که برای اجرای بازی‌ها با تنظیمات گرافیکی متوسط با فریم‌ریت بالا پاسخگو است.

این لپ‌تاپ توسط ۱۶ گیگابایت رم DDR5 و یک ترابایت SSD PCIe 4.0 تغذیه می‌شود و در پردازش‌های متکی به CPU از قدرت Ryzen 5-7535HS بهره می‌گیرد. صفحه‌نمایش این لپ‌تاپ ۱۵٫۶ اینچی FHD با نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز است.

بهترین لپ‌تاپ گیمینگ تا ۵۵ میلیون تومان

ایسوس TUF Gaming A15 مدل FA507RR

لپ تاپ ایسوس ASUS TUF Gaming A15 FA507RR نمای جلو

با افزایش بودجه به‌اندازه‌ی ۵ میلیون تومان می‌توانید لپ‌تاپی را بخرید که از نسخه‌ی ۱۴۰ وات RTX 3070 بهره می‌برد و تفاوت چشمگیری از نظر عملکرد با مدل‌های معرفی‌شده تا به‌این‌جا دارد. این لپ‌تاپ دستگاهی نیست جز «TUF Gaming A15» ایسوس که با این گرافیک می‌تواند بسیاری از بازی‌های سنگین را با تنظیمات گرافیکی بالا و خروجی‌های بالای ۶۰ فریم‌برثانیه اجرا کند.

لپ‌تاپ‌های مدل A سری TUF معمولاً علاوه‌بر سخت‌افزار خوب، از نظر کیفیت ساخت و امکانات در وضعیت مناسب‌تری نسبت‌به سری F به‌سر می‌برند. به‌عنوان مثال این مدل با داشتن رم ۱۶ گیگابایتی DDR5، دو درگاه Type-C، پشتیبانی‌از MUX-Switch و باتری با ظرفیت ۹۰‌ وات‌ساعت در عین داشتن وزنی سبک‌تر ارزش خرید بیشتری نسبت‌به برخی مدل‌های دیگر دارد. نمایشگر این مدل ۱۵٫۶ اینچی FHD با نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز است و از پردازنده Ryzen 7-6800H قدرت می‌گیرد که برای اعمال مناسباتی سنگین نیز کافی به‌نظر می‌رسد.

بهترین لپ‌تاپ گیمینگ تا ۶۰ میلیون تومان

ایسوس TUF Gaming F15 مدل FX507ZV4

نمای جلو لپ تاپ ایسوس TUF Gaming F15 FX507ZE با صفحه نمایش روشن و نمایش کیبورد و ترک‌پد

در بازار ایران کمتر لپ‌تاپ‌های گیمینگی یافت می‌شوند که بتوانند به‌اندازه‌ی لپ‌تاپ‌های سری TUF ایسوس در اکثر زمینه‌ها معقول ظاهر شوند و درعین‌حال سخت‌افزاری موردانتظار با بازدهی بالا را ارائه دهند. برای همین پیشنهاد می‌کنیم اگر با مبلغ ۶۰ میلیون تومان به‌دنبال لپ‌تاپی هستید که جدیدترین و قدرتمندترین سخت‌افزار مناسب برای ایدئال‌ترین حالت اجرای بازی‌های AAA را داشته باشد، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ «TUF Gaming F15» بروید.

لپ‌تاپ ایسوس از گرافیک RTX 4060 با توان مصرفی ۱۴۰ وات استفاده می‌کند، بدین ترتیب مسیر گیمرها با وجود چنین گرافیکی برای اجرای بازی‌های سنگین با تنظیمات گرافیکی بالا هموارتر خواهد بود و صفحه‌نمایش ۱۵٫۶ اینچ ۱۴۴ هرتزی با وضوح FHD و پوشش کامل sRGB مکمل یکی از بهترین تجربه‌های گیمینگ با بودجه‌ی حدود ۶۰ میلیون تومان خواهد بود.

پردازنده‌ی لپ‌تاپ تاف Core i7-12700H است که از این نظر نیز حتی برای کاربری‌های متکی به پردازش‌های محاسباتی یکی از بهترین‌ها در رده قیمتی خود محسوب می‌شود. به غیر از این موارد دو درگاه Type-C با پشتیبانی‌از تاندربولت ۴، رم 16 گیگابایتی، فضای ذخیره‌سازی SSD با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت و باتری با ظرفیت ۹۰ وات‌ساعت از سایر ویژگی‌های لپ‌تاپ گیمینگ لنوو به‌شمار می‌روند.

بهترین لپ‌تاپ گیمینگ تا ۸۰ میلیون تومان

از ۶۰ میلیون تومان به بعد تقریباً می‌توان گفت لپ‌تاپ‌های بالارده و با سخت‌افزار پرچمدار دردسترس قرار دارند و می‌توان برای اجرای روان بازی‌ها با کیفیت‌های بالاتر روی آن‌ها حساب باز کرد، البته بسیاری از این لپ‌تاپ‌ها همچنان پریمیوم محسوب نمی‌شوند و فاقد بسیاری از ویژگی لپ‌تاپ‌های پرچمدار هستند. به‌عبارتی از نگاه سازنده این لپ‌تاپ‌ها همچنان در کلاس لپ‌تاپ‌های گیمینگ اقتصادی طبقه‌بندی می‌شوند.

ایسوس TUF Gaming A15 مدل FA507XI

لپ تاپ ایسوس ASUS TUF Gaming A15 FA507RR نمای جلو

محبوبیت و فروش سری TUF ایسوس را هیچ سری دیگری از محصولات گیمینگ این شرکت ندارد و این سری در بین لپ‌تاپ‌های گیمینگ شرکت‌های دیگر نیز شناخته‌شده‌تر به‌شمار می‌آید. البته این محبوبیت مدیون مقرون‌به‌صرفه بودن آن‌ها و قیمت‌گذاری پایین‌تر نسبت به‌سری ROG این شرکت است. در بازه‌ی ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان یکی از لپ‌تاپ‌های گیمینگ 2023 از سری TUF به‌نام «Gaming A15» را به‌ شما معرفی می‌کنیم که گرافیک آن از نسخه‌ی ۱۴۰ واتی RTX 4070 قدرت می‌گیرد.

این گرافیک فوق‌العاده قدرتمند با وجود معماری جدید Ada Lovelace مبتنی‌بر فرایند ساخت TSMC 4N و فناوری‌های پیشرفته‌تر به‌کاررفته در تراشه‌ی گرافیکی از جمله DLSS 3.0 و رهگیری پرتو بهبودیافته، پیشرفت‌های خوبی را نسبت به نسل قبلی یعنی RTX 3070 به‌ خود دیده است و این باعث می‌شود از پس هر بازی سنگینی با وضوح و نرخ فریم‌های بالا بربیاید و هرآنچه را که گیمرها از یک لپ‌تاپ گیمینگ انتظار دارند، برآورده کند.

این لپ‌تاپ از پردازنده Ryzen 9-7940HS استفاده می‌کند. نقاط قوت سخت‌افزاری این لپ‌تاپ در کنار یک نمایشگر ۱۵٫۶ اینچی ۱۴۴ هرتزی IPS با وضوح Full-HD و پوشش کامل sRGB، پشتیبانی از قابلیت کاربردی MUX Switch، رم ۱۶ گیگابایتی و SSD یک ترابایتی، دو درگاه Type-C و باتری ۹۰ وات‌ساعتی تکمیل می‌شوند.

بهترین لپ‌تاپ گیمینگ تا ۱۰۰ میلیون تومان

ایسر Predator Helios Neo 16 مدل PHN16-71-96JD

لپ تاپ ایسر Acer Predator Helios Neo 16 PHN16-71-96JD نمای جلو

تا ۱۰۰ میلیون تومان انتخابی که به‌اندازه‌ی لپ‌تاپ «Predator Helios Neo 16» کامل باشد، نمی‌توان یافت. این دستگاه افزون‌بر گرافیک RTX 4070 با توان ۱۴۰ وات و پردازنده فوق‌العاده قدرتمند Core i9-13900HX، یک نمایشگر ۱۶ اینچ با وضوح ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ پیکسل و نرخ نوسازی ۱۶۵ هرتزی دارد که فضای sRGB را به‌صورت کامل پوشش می‌دهد.

بدنه‌ی این لپ‌تاپ به‌صورت ترکیبی از آلومینیوم و پلاستیک ساخته شده و کیفیت ساخت خوبی دارد. افزون‌بر این موارد ظرفیت فضای ذخیره‌سازی و رم بالا (یک ترابایت و ۳۲ گیگابایت) از دیگر نکات مثبت این لپ‌تاپ به‌شمار می‌رود. لپ‌تاپ ایسر توسط باتری ۹۰ وات‌ساعتی تغذیه می‌شود.

انتخاب جایگزین: ایسوس ROG Strix G16 مدل G614JI

لپ تاپ ROG Strix G16 ایسوس

اگر پردازنده و وضوح صفحه‌نمایش برای شما اهمیت چندانی نداشته باشد، می‌توانید به خرید «ROG Strix G16» نیز فکر کنید، چراکه این مدل لپ‌تاپ ایسوس از محصولات گیمینگ محبوب و پرفروش یک‌سال اخیر شناخته شده است. G614JI که از گرافیک RTX 4070 با توان مصرفی ۱۴۰ وات بهره می‌برد، از قابلیت جدید Frame Generation برپایه‌ی DLSS 3.0 بهره می‌برد و نقش مؤثری بر اجرای روان‌تر بازی‌ها با نرخ فریم بالاتر دارد و درنهایت به‌لطف معماری پیشرفته‌ی Ada Lovelace می‌تواند عملکردی مشابه RTX 3070 از خود به‌جا بگذارد، از پس هر بازی سنگینی با وضوح و نرخ فریم‌های بالا بربیاید و هرآنچه را که گیمرها از یک لپ‌تاپ گیمینگ انتظار دارند، برآورده کند.

در زمینه‌ی پردازش‌های CPUمحور، لپ‌تاپ ایسوس به تراشه‌ی Core i7-13650HX اتکا دارد. صفحه‌نمایش ۱۶ اینچی IPS لپ‌تاپ، محتوا را با نرخ نوسازی ۱۶۵ هرتزی، پوشش کامل sRGB و وضوح ۱۹۲۰ در ۱۲۰۰ پیکسل به‌ تصویر می‌کشد. ۱۶ گیگابایت رم و یک ترابایت SSD دارد و توسط یک باتری ۹۰ وات‌ساعتی تغذیه می‌شود.

بهترین لپ‌تاپ گیمینگ تا ۱۲۰ میلیون تومان

از بازه ۱۰۰ میلیون تومان به بالا، سرانجام به خط پرچمداران و محصولات گیمینگ پریمیوم می‌رسیم. این محصولات علاوه‌بر داشتن قوی‌ترین گرافیک و پردازنده‌ها، از نظر کیفیت ساخت و طراحی، یک پله از محصولات میان‌رده بالاتر قرار می‌گیرند و دارای قابلیت‌ها و ویژگی‌های اختصاصی برای هرچه بیشتر لذت‌بخش کردن و ارتقای تجربه گیمینگ هستند.

از جمله قابلیت‌های مهم این لپ‌تاپ‌ها می‌توان به نمایشگرهای با پشتیبانی از انواع استانداردهای HDR و روشنایی بالای ۳۰۰ نیت، اسپیکرهای قدرتمند و استفاده از مواد اولیه باکیفیت و مرغوب در ساخت این لپ‌تاپ‌ها اشاره کرد.

ایسوس ROG Zephyrus M16 مدل GU604VI

ایسوس ROG Zephyrus M16 مدل GU604VI

ایسوس با اضافه‌کردن یک عضو به سری جذاب ROG Zephyrus این بار با پیکربندی سخت‌افزاری جدید، توانمندی‌های بالای خانواده ROG Strix را در یک کالبد جمع‌وجورتر، زیباتر، باکیفیت‌تر و خوش‌ساخت‌تر حفظ کرده است. نسخه جدید «ROG Zephyrus M16» به تراشه Core i9-13900H مجهز شده و در بخش گرافیک نیز از پردازنده RTX 4070 با توان مصرفی ۱۴۰ وات قدرت می‌گیرد.

زفیروس M16 به صفحه‌نمایش ۱۶ اینچی با وضوح ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ پیکسل و نرخ نوسازی ۲۴۰ هرتز مجهز شده که از فضاهای رنگی sRGB و DCI-P3 پوشش کامل به‌عمل می‌آورد. این لپ‌تاپ همچنین از نظر شخصی‌سازی و نورپردازی RGB در بخش‌های مختلف از جمله قاب پشتی نمایشگر امکانات جالبی را به‌ کاربران ارائه می‌دهد و یکی از پرامکانات‌ترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ محسوب می‌شود. حتی این لپ‌تاپ به دوربین وب‌کم باکیفیت‌تر Full-HD و همراه با حسگر اینفرارد برای ورود بیومتریک با استفاده از Windows Hello و اسپیکرهای پیشرفته مجهز شده است.

۱۶ گیگابایت رم DDR5، یک ترابایت SSD، دو درگاه USB Type-C با پشتیبانی از تاندربولت ۴ و باتری ۹۰ وات‌ساعتی از سایر مشخصات فنی زفیروس M16 هستند. این لپ‌تاپ همچنین به‌لطف مهندسی بالا، طراحی جمع‌وجورتر و عامه‌پسندانه‌تر و استفاده از متریال سبک و با کیفیت، با وزن ۲٫۱ کیلوگرم از سبک‌ترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ به‌شمار می‌رود.

انتخاب جایگزین: لنوو Legion Pro 5 مدل 16IRX8

لپتاپ Legion Pro 5 لنوو

در حدود ۱۰۰ میلیون تومان می‌توانید به‌سراغ «Legion Pro 5» نیز بروید که در بطن خود گرافیک قدرتمند RTX 4070 با توان مصرفی ۱۴۰ وات را جای داده است و از تراشه Core i9-13900HX استفاده می‌کند. بدین‌ترتیب صاحبان این لپ‌تاپ از توانایی‌های جدید تراشه مبتنی‌بر فرایند TSMC 4N انویدیا از جمله Frame Generation و هشت گیگابایت رم ویدیویی GDDR6 بهره‌مند خواهند شد.

لیجن پرو ۵ به صفحه‌نمایش ۱۶ اینچی با وضوح ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ پیکسل و نرخ نوسازی ۲۴۰ هرتزی مجهز شده است که ضمن پوشش کامل sRGB، با پشتیبانی از استاندارد Dolby Vision لذت اجرای بازی‌های سنگین را دوچندان می‌کند. این لپ‌تاپ ۳۲ گیگابایت رم DDR5، یک ترابایت SSD و دو درگاه Type-C با پشتیبانی از تاندربولت ۴ دراختیار شما قرار می‌دهد و باتری ۸۰ وات‌ساعتی، انرژی موردنیازش در حالت جدا از پریز را تأمین می‌کند.

بهترین لپ‌تاپ گیمینگ بدون در نظر گرفتن قیمت

برای افرادی که ذوب در دنیای کامپیوتر مخصوص بازی هستند و به‌اصطلاح خود را عضوی از PC Master Race می‌دانند، هیچ محدودیتی برای هزینه کردن وجود ندارد؛ افرادی که از خورد و خوراک و لباس می‌گذرند؛ ولی همیشه باید بهترین سخت‌افزار گیمینگ را داشته باشند. بنابراین نمی‌توانیم چنین افرادی را با محصولاتی که تا به اینجا معرفی کردیم، راضی نگه داریم. قطعاً برای افراد عادی هزینه کردن مبالغ بالای ۱۰۰ میلیون تومان برای یک کامپیوتر قابل ‌حمل، غیرمعقول به‌نظر می‌رسد؛ ولی در هر صورت افرادی هم هستند که این کار را با کمال میل انجام می‌دهند.

ایسوس ROG Strix Scar 16 مدل G634JY

لپ تاپ ایسوس ROG Strix Scar 16

اگر قصد دارید بهترین لپ‌تاپ ویندوزی بازار را مال خود کنید و از طرف دیگر برای بازی کردن، به‌هردلیلی، سراغ پلی استیشن سونی یا ایکس باکس مایکروسافت نمی‌خواهید بروید، صرف‌نظر از منطقی بودن این مقدار هزینه، بهترین گزینه‌ی ممکنی که پیش‌روی شما است، لپ‌تاپ «ROG Strix Scar 16» ایسوس به‌شمار می‌رود. این لپ‌تاپ یک غول تمام‌عیار ویندوزی محسوب می‌شود که به‌واسطه‌ی پردازنده‌ی مرکزی به‌روز و قدرتمندش از پس تمام وظایفی که به عهده‌اش بگذارید، به‌خوبی برخواهد آمد و عنوان بهترین لپ تاپ 2023 ویندوزی بازار برازنده‌ی این دستگاه خواهد بود.

پردازنده‌ی نسل سیزدهمی اینتل Core i9-13980HX با ۲۴ هسته‌ی پردازشی با ترکیب ۸ هسته‌ی قدرتمند و ۱۶ هسته‌ی کم‌مصرف و ۳۲ رشته یکی از قدرتمندترین، جدیدترین و بهترین پردازنده‌‌های موجود در بازار تا به این لحظه به‌حساب می‌آید. در سمت دیگر دستگاه، پردازنده‌ی گرافیکی انویدیا GeForce RTX 4090 قرار داده شده تا با ۱۶ گیگابایت رم ویدئویی‌اش کم‌و‌کسری در پردازش‌های گرافیکی، بازی، رندر گرفتن و یادگیری ماشین و هوش مصنوعی نداشته باشید. این GPU قدرتمند کلاس لپ‌تاپ با احتساب ۲۵ وات توان تقویتی پویا، مجموعاً از توان ۱۷۵ وات بهره می‌برد که چیزی حدود نصف توان کارت گرافیک RTX 4080 کلاس دسکتاپ است.

تمام ویژگی‌های لپ‌تاپ پرچم‌دار ایسوس به همین‌جا ختم نمی‌شود و می‌توان نمایشگر ۱۶ اینچ ۲۴۰ هرتز با دقت ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ پیکسل، پوشش صددرصدی فضای رنگی DCI-P3 و نرخ تأخیر سه میلی‌ثانیه‌ای را به آن‌ها اضافه کرد. ۳۲ گیگابایت رم DDR5 و یک ترابایت فضای ذخیره‌سازی SSD به‌همراه باتری چهار سلولی ۹۰ وات‌ساعتی سایر ویژگی‌های لپ‌تاپ را شامل می‌شوند؛ همچنین از نظر تنوع درگاه‌ها و پشتیبانی از تاندربولت نیز در وضعیت بسیار خوبی به‌سر می‌برد.

برای مطالعه اطلاعات فنی و قیمت روز همه لپ‌تاپ‌ها می‌توانید به بخش محصولات زومیت مراجعه کنید. به‌علاوه، در این بخش فضایی را برای تبادل نظر در مورد لپ‌تاپ فراهم کرده‌ایم تا بتوانید به‌راحتی نظرات و سؤالات خود را مطرح کنید.

سوالات متداول زومیت

  • برای بازی کردن، لپ‌تاپ‌ گیمینگ بهتر است یا کامپیوتر رومیزی؟

    به‌صورت کلی، کامپیوترهای رومیزی قدرت بیشتری با قیمت یکسان ارائه می‌دهند و در ضمن قابلیت ارتقا دارند؛ ولی لپ‌تاپ‌های گیمینگ قابل‌ حمل هستند و با آن‌ها می‌توانید در هرجایی بازی‌های موردعلاقه‌تان را اجرا کنید.

  • لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی چه مشکلاتی دارند؟

    بزرگ‌ترین مشکل لپ‌تاپ‌های گیمینگ، گرم شدن بیش‌ازحد بدنه و صدای زیاد سیستم خنک‌کننده آن‌ها است. به‌علاوه برخلاف کامپیوترهای رومیزی، امکان ارتقای قطعات داخلی لپ‌تاپ‌ها وجود ندارد و پس از چند سال از رده خارج می‌شوند. اکثر لپ‌تاپ‌های گیمینگ فقط زمانی با حداکثر سرعت کار می‌کنند که از آداپتور برق استفاده کنید.

  • بهترین لپ‌تاپ گیمینگ تا ۴۰ میلیون تومان کدام مدل است؟

    برای خرید بهترین لپ تاپ گیمینگ تا ۴۰ میلیون تومان باید مدلی با پردازنده‌ی Core i5-12450H و گرافیک RTX 3050 را تهیه کنید. پیشنهاد ما ایسوس TUF Dash F15 است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات