گرافیک‌های AMD RX 7600M قدرت نسخه دسکتاپ RTX 3060 را به لپ‌تاپ‌های ۲۰۲۳ می‌آورند

پنج‌شنبه ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۷
مطالعه 3 دقیقه
لوگوی ای ام دی رادئون AMD Radeon طرح گرافیکی
گرافیک‌های لپ‌تاپی قدرتمند سری AMD RX 7600M مبتنی‌بر معماری RDNA 3 به لپ‌تاپ‌های ۲۰۲۳ می‌آیند.
تبلیغات

AMD امسال معماری جدید گرافیکی خود، موسوم‌به RDNA 3 را به‌لپ‌تاپ‌ها می‌آورد. غول تراشه‌ساز ادعا می‌کند گرافیک‌های لپ‌تاپی جدید Radeon RX 7600 XT، عملکردی مشابه نسخه‌ی دسکتاپ RTX 3060 ارائه می‌دهند و این یعنی بازی‌هایی مثل Assassin's Creed Valhalla را با نرخ ۱۰۰ فریم‌ برثانیه، Borderlands 3 با وضوح 1080p و نرخ ۱۰۶ فریم برثایه و Tomb Raider را با نرخ ۱۴۲ فریم برثانیه اجرا می‌کند.

شرکت AMD درواقع قصد دارد مدل‌های Radeon RX 7600 XT یا RX 7600M را دراختیار تولیدکندگان لپ‌تاپ قرار دهد. قدرت RX 7600M XT معادل ۳۲ ترافلاپس بوده و از ۶ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 بهره می‌برد. RX 7600M نیز ۲۸ ترافلاپس قدرت و ۸ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 دارد. هر دو گرافیک مذکور از معماری RDNA 3 بهره می‌برند و با فرآیند ۶ نانومتری ساخته شده‌اند. این محصولات همچنین از رمزگشایی AV1 پشتیبانی می‌کنند؛ قابلیتی که برای استریمرها و سازندگان محتوا بسیار مفید است.

مقایسه عملکرد AMD RX 7600M با رقبا
مقایسه عملکرد AMD RX 7600M XT با RTX 3060 انویدیا

به‌نوشته‌ی ورج، قدرت پردازشی بیشتر در گرافیک‌های لپ‌تاپی جدید مبتنی‌بر RDNA 3 شرکت AMD باعث می‌شود عملکرد آن‌ها در اجرای بازی‌هایی مثل Hitman 3، Division 2، Borderlands 3، Assassian's Creed Valhalla، Shadow of the Tomb Raider، Horizon Zero Dawn و PUBG در وضوح 1080p و با تنظیمات سطح بالا، نسبت‌به نسخه‌ی ۸ گیگابایتی گرافیک دسکتاپی RTX 3060 تا ۳۱ درصد سریع‌تر باشند.

AMD درواقع به نبرد با جدیدترین گرافیک‌های سری RTX 40 خواهد رفت. عرضه‌ی لپ‌تاپ‌های مجهز به Radeon 7000M از ماه فوریه آغاز خواهد شد. انویدیا نیز با برخی از شرکت‌ها همکاری کرده است تا از ماه آینده لپ‌تاپ‌های جدیدشان را با گرافیک‌های لپ‌تاپی RTX 40 عرضه کنند. لپ‌تاپ X16 جدید Alienware از گرافیک‌های RTX 40 بهره خواهد برد و علاوه‌براین شرکت‌های دیگری مثل سامسونگ، گیگابایت، ایسر، دل، لنوو، ریزر و MSI نیز محصولات جدیدی با این گرافیک‌ها عرضه خواهند کرد. شایان‌ذکر است حتی برخی لپ‌تاپ‌های جدیدی که از طراحی نازک بهره می‌برند و همچنین مدل‌های ۱۴ اینچی گیمینگ از گرافیک‌های سری RTX 40 انویدیا بهره خواهند برد.

مشخصات گرافیک‌های لپ‌تاپی AMD مبتنی‌بر RDNA 3

AMD فهرست لپ‌تاپ‌هایی که قرار است با گرافیک‌های لپ‌تاپی جدید مبتنی‌بر RDNA 3 عرضه شوند را ارائه نداده است اما Alienware M18 و M16 هردو با Radeon RX 7600M XT قابل سفارش خواهند بود.

اگر قصد خرید لپ‌تاپ‌های گیمینگ سبک و باریک را دارید، AMD همچنین گرافیک‌های سری Radeon RX 7000S را دارد که براساس معماری RDNA 3 ساخته شده‌اند. RX 7700s با قدرت ۳۲ ترافلاپس از ۸ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 بهره می‌برد و RX 7600S نیز با توان ۲۸ ترافلاپس با ۸ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 عرضه می‌شود. این دو محصول از رمزگشایی و رمزنگاری AV1 پشتیبانی می‌کنند.

AMD وعده داده است گرافیک Radeon RX 7700S با حافظه‌ی ۸ گیگابایتی می‌تواند Cyberpunk 2077 را با وضوح 1080p با سرعت ۸۷ فریم برثانیه اجرا کند. این شرکت همچنین ادعا می‌کند گرافیک مذکور امکان اجرای Tomb Raider و Death Stranding را به‌ترتیب با سرعت ۱۴۲ و ۱۴۷ فریم برثانیه ارائه می‌دهد. ایسوس یکی از اولین برندهایی خواهد بود که با لپ‌تاپ TUF Gaming A16 ود از گرافیک Radeon RX 7700S استفاده خواهد کرد. این لپ‌تاپ سبک گیمینگ از نمایشگر ۱۶ اینچی QHD بهره می‌برد و از نرخ‌نوسازی تا ۲۴۰ هرتز پشتیبانی می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات