نیمی از ناظران محتوا در فیسبوک با مشکلات روانی مواجه می‌شوند

یک‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
گزارشی جدید حاکی از آن است که شمار درخورتوجهی از افرادی که در زمینه‌ی بازبینی محتوای فیسبوک فعالیت می‌کنند با مشکلاتی جدی در زمینه‌ی سلامت روانی مواجه می‌شوند.
تبلیغات

کیسی نیوتن یکی از روزنامه‌نگار‌های حوزه‌های فناوری است که می‌گوید در نوامبر سال ۲۰۱۸ پیامی از سوی یکی از ناظران محتوا در فیسبوک دریافت کرده که او را در شوک فرو برده است. نیوتن در گزارش خود می‌نویسد فردی که پیام را فرستاده در ایالات فینکس حضور داشته و با برخی مشکلات به‌دلیل کار برای فیسبوک مواجه شده است.

نیتون می‌نویسد شمار درخورتوجهی از ناظران فیسبوک که در یکی از دفاتر کاری حضور داشته‌اند در حین گذراندن دوره‌ی آموزشی با حملات پانیک مواجه شده‌اند. این افراد به‌صورت روزانه مجبور هستند پست‌های حاوی محتوای آزاردهنده را موردبازبینی قرار دهند و آن‌ها را حذف کنند. این موضوع باعث می‌شود ناظران فیسبوک در بلندمدت از لحاظ روانی با برخی مشکلات مواجه شوند. 

فیسبوک به‌طور مداوم سیاست‌های خود را در قبال محتوایی که باید حذف شوند تغییر می‌دهد؛ همچنین این شرکت روی عملکرد «بی‌نقص» ناظران محتوا تأکیدی ویژه دارد و در این زمینه سخت‌گیری می‌کند. این دو معیار باعث می‌شوند انجام کار نظارت روی محتوا در پلتفرم فیسبوک بسیار سخت و طا‌قت‌فرسا باشد. کیسی نیوتن در بخشی از گزارش جدید خود می‌نویسد ناظران به‌دفعات پست‌هایی را که حاوی تئوری‌های توطئه هستند موردبازبینی قرار می‌دهند و همین موضوع باعث شده شماری از آن‌ها از تئوری‌های توطئه‌ی موردبحث تأثیر بپذیرند. نیتون می‌گوید امروزه افرادی در بین ناظران پیدا می‌شوند که تئوری‌های توطئه را پذیرفته‌اند و برای مثال اعتقاد دارند که زمین تخت است.

ناظران فیسبوک آنقدر تئوری توطئه خوانده‌اند که کم‌کم به آن‌ها اعتقاد پیدا کرده‌اند؛ امروزه شماری از آن‌ها اعتقاد دارند زمین تخت است

نیوتن پیش‌تر در ماه فوریه در گزارشی مفصل به مشکلاتی پرداخته بود که ناظران فعلی و حتی پیشین فیسبوک در دفتر مرکزی شهر فینکس با آن‌ها دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. بااین‌حال مدتی نگذشته بود که افرادی در تماس با نیتون از بدتر بودن اوضاع در دفتر مرکزی شهر تمپا خبر دادند.

کیسی نیتون می‌گوید شخصا به آنجا سفر کرده و چالش‌هایی را که ناظران فیسبوک با آن‌ها مواجه شده‌اند مشاهده کرده است. نیتون می‌گوید شاغلان در آنجا مدعی شده‌اند مدتی پیش یکی از ناظران فیسبوک که تنها ۴۲ سال سن داشته در پشت میز کارش دچار حمله‌ی قلبی شده و فوت کرده است. این روزنامه‌نگار همچنین از موارد آزار جنسی خبر می‌دهد.

سلنا اسکولا یکی از ناظران پیشین فیسبوک است که اخیرا علیه این شرکت شکایت کرده. او می‌گوید محیط کار فیسبوک برای ناظران محتوا ناسالم است و باعث ایجاد مشکل روانی در افراد می‌شود. ظاهرا شکایت او سرانجام به نتیجه رسیده و فیسبوک توافق کرده است که غرامتی ۵۲ میلیون دلاری به افرادی که درنتیجه‌ی کار در دفاتر ناسالم این شرکت به مشکلات روانی مواجه شده‌اند، پرداخت کند. این غرامت ۵۲ میلیون دلاری نه‌تنها ناظران فعلی بلکه ناظران پیشین را نیز شامل می‌شود. در پی صدور حکمی جدید از سوی دادگاه عالی سن ماتئو، فیسبوک ضمن پرداخت غرامت یادشده باید به ناظران فعلی نیز مشاوره‌ی بیشتری بدهد.

ظاهرا هر یک از ناظران قرار است غرامت حداقل ۱٬۰۰۰ دلار را دریافت کنند؛ درضمن کسانی که تشخیص داده شود دچار مشکلات روانی حتی پس از کار در فیسبوک شده‌اند، غرامت بیشتری دریافت می‌کنند. آمار نشان می‌دهد غرامت ۵۲ میلیون دلاری فیسبوک مجموعا ۱۱ هزار و ۲۵۰ ناظر را تحت پوشش قرار می‌دهد. وکلای فعال در این پرونده‌ی قضایی معتقد هستند نیمی از این افراد پتانسیل دریافت غرامت بیشتر از ۱٬۰۰۰ دلار را دارند، زیرا هنوز هم با مشکلات ناشی از کار در فیسبوک مواجه هستند؛ مشکلاتی که طبق ادعاهای کیسی نیوتن باعث بروز افسردگی و اعتیاد در ناظران شده است. 

ناظران محتوا در فیسبوک / Facebook Moderators

استیو ویلیامز یکی از وکلای طرف شاکی است که در اطلاعیه‌ای از موفقیت پرونده ابراز خرسندی می‌کند. او می‌گوید از اینکه فیسبوک نهایت همکاری را داشته خوشحال است و این برنامه‌ی غرامت ۵۲ میلیون دلاری می‌تواند کمک‌یار شمار درخورتوجهی از افراد باشد که از شرایط کاری در فیسبوک متأثر شده‌اند. کیسی نیتون در حدود یک سال است که گزارش‌هایی درمورد مشکلات ناظران فیسبوک منتشر می‌کند. او همچنین اخیرا به مشکلات مشابه شماری از ناظران گوگل و یوتیوب اشاره کرده است. او می‌گوید بررسی‌ها نشان می‌دهد درصد خاصی از کسانی که در نقش ناظر محتوا فعالیت می‌کنند با مشکلات روانی بلندمدت مواجه می‌شوند. 

سال گذشته فایل صوتی منتسب‌به یکی از جلسه‌های کاری فیسبوک در فضای وب فاش شد. در فایل صوتی موردبحث مارک زاکربرگ به این موضوع دامن زده بود. زاکربرگ در آن زمان گفته بود فیسبوک تمام تلاش خود را به کار می‌بندد تا بتواند به افرادی که بدترین تجربه‌های کاری ممکن را داشته‌اند نیز کمک و مشکلات آن‌ها را رفع کند. گزارش‌هایی که به‌تازگی منتشر شده‌اند به عدد حدودی مربوط به شمار ناظرانی که با مشکلات روانی مواجه هستند اشاره می‌کند. ثبت شکایت علیه فیسبوک و موافقت نهایی این شرکت برای پرداخت غرامت نیازمند این بوده است که وکلا بتوانند شمار کسانی را که با مشکلات روانی مواجه‌ شده‌اند تخمین بزنند. اعدادی که در این زمینه اعلام شده‌اند بسیار بیشتر از حد انتظار هستند.

فیسبوک بر سر پرداخت غرامت ۵۲ میلیون دلاری به ناظران محتوا به‌توافق رسیده است

در نظر داشته باشید که طرح دعوی جدید تنها کسانی را تحت پوشش قرار می‌دهد که ازطریق شرکت‌های متفرقه‌ی آمریکایی از سال ۲۰۱۵ تاکنون به‌عنوان ناظر محتوای فیسبوک فعالیت کرده‌اند. گروهی که گفته می‌شود درمجموع حدودا ۱۱٬۲۵۰ نفر عضو دارد. از مدتی پیش طرح دعوی جدیدی در ایرلند به‌راه افتاده است که ناظران اروپایی را شامل می‌شود. فیسبوک و وکلای شاکی با متخصصان حوزه‌ی بهداشت روان مشورت کرده‌اند تا شمار نهایی کسانی را که از محیط کار متأثر شده‌اند مشخص کنند. یکی از وکلا به کیسی نیوتن گفته است بالغ‌بر نیمی از ناظران محتوا با مشکلات روانی مواجه شده‌اند. به‌بیانی دیگر اگر روزی بخواهید به‌عنوان ناظر محتوا در فیسبوک کار کنید، پنجاه درصد احتمال دارد که با برخی مشکلات روانی مواجه شوید. 

فیسبوک برای کاهش هرچه بیشتر آثار محتوای آزاردهنده روی سلامت روان ناظرانش مجبور شده است طبق توافق جدیدش، برخی تدابیر بیندیشد. بدین ترتیب فیسبوک باید در این زمینه مشاوره‌ی بیشتری به کارکنان بدهد. همچنین این شرکت از مدتی پیش برخی ابزار ویژه در اختیار ناظران قرار داده است که روند نظارت روی محتوا را ساده‌تر می‌کنند. این ابزار می‌توانند محتوا را سیاه و سفید کنند، صدای آن‌ها را به‌صورت پیش‌فرض قطع کنند و... . بااین‌حال نباید خطراتی را که امر نظارت روی محتوای آزاردهنده متوجه سلامت انسان‌ها می‌کند دست‌کم گرفت. خطراتی که قرار نیست از بین بروند.

سؤال دیگری که جای بحث دارد این است که ناظران فیسبوک به‌طور میانگین قرار است چه مبلغی از سوی این شرکت به‌عنوان غرامت دریافت کنند؟ براساس اطلاعات رسمی ۳۲/۷ درصد از غرامت ۵۲ میلیون دلاری این پروند به وکلا اختصاص داده می‌شود و ناظران درمجموع ۳۵ میلیون دلار دریافت خواهند کرد. توافق‌نامه‌ی جدید به‌گونه‌ای تنظیم شده است که فیسبوک مبلغ یادشده را در چندین مرحله به ناظران اعطا کند. در مرحله‌ی اول تمامی ناظران ۱٬۰۰۰ دلار دریافت می‌کنند تا بتوانند ازطریق این پول به روانکاو مراجعه کنند و ازلحاظ روانی موردبررسی قرار گیرند. کسانی که مشکلات روانی‌شان از سوی دکتر تأیید شود بسته به شرایط‌شان بین ۱٬۵۰۰ تا ۶٬۰۰۰ دلار دیگر دریافت خواهند کرد. همچنین اگر شدت آثار روانی بیش از حد بالا باشد ناظران می‌توانند با ارائه‌ی مدارکی مستند شانس دریافت ۵۰٬۰۰۰ دلار دیگر را امتحان کنند. 

ناظران محتوا در فیسبوک / Facebook Moderators

فراموش نکنید مبالغ بیش از ۱٬۰۰۰ دلار که در پاراگراف بالا به آن‌ها اشاره کردیم می‌توانند بسته‌به شمار افرادی که قرار است غرامت دریافت کنند متفاوت باشند. اگر نیمی از افراد به‌عنوان واجدین شرایط به‌منظور دریافت غرامت بیشتر از هزار دلار شناسایی شوند احتمالا نفری ۴٬۲۲۲/۲۲ دلار دریافت می‌کنند. البته فراموش نکنید مفاد توافق‌نامه‌ی جدید فیسبوک به‌گونه‌ای است که پرداخت هزینه‌ی مساوی به همه را شامل نمی‌شود و هزینه‌ی پرداخت‌شده به افراد بنابه شرایط‌شان متفاوت است. 

به‌دنبال انتشار نخستین گزارش‌های مربوط به پرداخت غرامت ۵۲ میلیون دلاری از سوی فیسبوک به ناظران، بسیاری از کاربران در توئیتر به این موضوع اعتراض کردند و مدعی شدند که غرامت می‌‌بایست بسیار بیشتر از این باشد. کاربران اعلام می‌کند نقش ناظران در پلتفرم فیسبوک بسیار پررنگ است و باید اهمیت کار آن‌ها را بهتر درک کرد. کاربران همچنین می‌گویند افرادی که به‌دلیل نظارت روی محتوا دچار مشکل روانی شده‌اند باید غرامت بیشتری دریافت کنند.

کیسی نیتون می‌گوید با یکی از ناظران پیشین فیسبوک به‌نام شان اسپیگل تماس گرفته است تا نظر او را در این زمینه جویا شود. اسپیگل که شامل طرح دعوی جدید علیه فیسبوک نمی‌شود و در فاصله‌ی بین ماه‌های مارس تا سپتامبر ۲۰۱۸ در این شرکت کار کرده است می‌گوید هنگام کار به‌عنوان ناظر به‌صورت روزانه با محتوای شامل خشونت‌های شدید و حیوان‌آزاری مواجه شده است. او می‌گوید مواجهه با این صحنه‌ها باعث شده است به پرخوری عصبی مبتلا شود و شب‌ها کابوس ببیند.

فیسبوک برای کاهش هرچه بیشتر آثار مخرب ناشی از دیدن محتوای آزاردهنده، برخی تدابیر اندیشیده است

اسپیگل اعلام می‌کند پس از اخراج از فیسبوک، دکتر تشخیص داده که او به  اختلال استرسیِ پس از حادثه (PTSD) مبتلا شده است. او می‌گوید یک سال توسط روان‌پزشک تحت درمان بوده تا بتواند کم‌کم مشکلات را پشت سر بگذارد، بااین‌حال چیزهایی که با چشم خود دیده همچنان از لحاظ روانی او را تحت تأثیر قرار می‌دهند. اسپیگل می‌گوید: «فراموش کردن بسیاری از آن‌ چیزهایی که دیدم، خیلی سخت بود. درواقع هرگز نمی‌توان آن‌ها را فراموش کرد. این خاطرات تا همیشه با آدم باقی می‌مانند».

اسپیگل می‌گوید در بسیاری از اوقات خجالت‌ می‌کشیده به بقیه بگوید که در اثر کار در فیسبوک به PTSD مبتلا شده است. او نگران بوده است بسیاری از افراد نتوانند درک کنند که کار به‌عنوان ناظر محتوا در فیسبوک می‌تواند باعث ابتلا به چنین عارضه‌ای شود. او می‌گوید: «بسیاری از اوقات به‌خاطر این موضوع موردتمسخر قرار می‌گرفتم». بااین‌حال روان‌پزشکان به اسپیگل کمک کرده‌اند که بفهمد پدیده‌ای که با عنوان «ترومای نیابتی» (آثار ناشی از دیدنِ درد کشیدن دیگران) از آن یاد می‌شود، واقعی است و می‌تواند آثار روانی خطرناکی در پی داشته باشد.

شان اسپیگل پس از خروج از فیسبوک امروزه به‌عنوان معلم در یکی از مدارس دولتی فعالیت می‌کند. اسپیگل می‌گوید از اینکه قرار نیست هیچ پولی بابت مشکلات روانی ناشی کار در فیسبوک دریافت کند، ناراحت نیست و مشکلی با این قضیه ندارد. او می‌گوید تنها هدفش این بوده مباحث یادشده را مطرح کند تا همه از آن‌ها باخبر باشند. اسپیگل حرف‌هایش را این‌گونه به‌پایان می‌رساند: «وقتی که به‌عنوان ناظر در فیسبوک استخدام شدم به من گفته شد کاری که انجام می‌دهم دنیا را برای حیوانات و افراد جوان به‌جایی بهتر تبدیل می‌کند. دقیقا برای عملی‌کردن این هدف بود که تجربه‌های کاری‌ام را مطرح کردم. پول و یک طرح دعوی هیچ ارتباطی به کاری که انجام دادم [و هدفی که داشتم] ندارند».

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات