آیفون SE 2020 به‌لطف تراشه A13، تمام گوشی‌های اندرویدی را از رده خارج می‌کند

شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
آیفون SE 2020، نسل جدید گوشی‌های میان‌رده‌ی اپل، طراحی‌اش قدیمی است؛ اما به‌لطف تراشه‌ی A13 Bionic بسیار قدرتمند محسوب می‌شود.
تبلیغات

همه‌گیری ویروس کرونا باعث شده است امروزه افراد زیادی در سراسر دنیا کار خودشان را از دست دهند؛ به‌همین‌دلیل، نمی‌توانند هزینه‌‌ی زیادی برای تهیه‌ی گوشی جدید پرداخت کنند. آیفون SE 2020، جدیدترین میان‌رده‌ی اپل، در زمان مناسبی معرفی شده و به‌لطف بهره‌مندی از تراشه‌ی قدرتمند A13، ظرفیت زیادی برای موفقیت در بازار دارد. امروزه، شرکت‌های گوشی‌ساز به‌منظور تولید محصولاتی مقرون‌به‌صرفه، به استفاده از تراشه‌های معمولی روی می‌آورند. با‌این‌حال، گوشی آیفون SE از جدیدترین تراشه‌ی اپل استفاده می‌کند.

آیفون SE نسل دوم ۴۰۰ دلاری به همان تراشه‌ای مجهز است که اپل پیش‌تر از آن در پرچم‌دارش، آیفون ۱۱ پرو مکس، استفاده کرده و بسیار قدرتمند است. گرچه نتایج بنچمارک انتوتو نشان می‌دهد احتمالا سرعت کلاک تراشه‌ی A13 در آیفون SE محدود شده است، این گوشی همچنان به‌لطف A13 قوی‌تر از رقبای هم‌رده‌ی خود است. استفاده از چنین تراشه‌ای باعث می‌شود آیفون SE جدید بسیاری از قابلیت‌های خانواده‌ی آیفون ۱۱ را دریافت کند؛ البته آیفون SE 2020 فاقد برخی قابلیت‌ها نظیر فیس ID و دوربین فوق‌عریض است. نکته‌ی مهم دیگر این است که بهره‌مندی آیفون SE جدید از تراشه‌ی A13 Bionic، پشتیبانی نرم‌افزاری بلندمدت اپل از آن را تضمین می‌‌کند. 

آیفون SE 2020 به‌لطف A13 می‌تواند تمامی گوشی‌های اندرویدی را صرف‌نظر از قیمت‌شان از رده خارج می‌کند

قابلیت‌های جالبی که به‌لطف تراشه‌ی A13 به آیفون SE آورد شده‌اند، عبارت‌اند از: حالت پرتره‌ی نرم‌افزاری،‌ جلوه‌های نوری استودیویی برای تصاویر، فناوری جدید HDR و امکان ضبط ویدئو 4K با نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه. معمولا برای ثبت پرتره و ایجاد جلوه‌ی بوکه به دوربینی ثانویه نیاز است که بتواند عمق صحنه‌ها را تشخیص دهد؛ با‌این‌حال، اپل در آیفون SE 2020 همچون گوشی‌ آیفون XR چنین کاری را به‌صورت نرم‌افزاری انجام می‌دهد.

اپل گفته است به‌لطف تراشه‌ی جدید، ۶ جلوه‌ی نوری خاص به نرم‌افزار دوربین آیفون SE اضافه شده که عملکردی در حد جلوه‌های استودیویی دارد. قابلیت جدید HDR نیز باعث می‌شود گوشی بهتر از قبل بتواند آیتم‌های روشن و تاریک موجود در صحنه‌ها را مدیریت کند. اَوی گرین‌گارت، از تحلیلگران مؤسسه‌ی Techsponential، می‌گوید:

A13 اپل تراشه‌ای درخورتوجه به‌شمار می‌آید و می‌تواند تمامی دستگاه‌های اندرویدی بازار را صرف‌نظر از قیمتشان شکست دهد. 

آیفون SE نسل دوم اپل مخصوص کسانی است که برای تعادل بین قیمت و قدرت پردازشی گوشی‌ها اهمیتی ویژه‌ قائل هستند

تراشه‌ی A13 Bionic اپل می‌تواند تمامی گوشی‌های اندرویدی امروزی را از رده خارج کند. این موضوع تنها به مدل‌های ارزان‌قیمت و میان‌رده مربوط نمی‌شود و حتی درمورد محصولات اندرویدی پرچم‌دار نیز صدق می‌کند. آیفون SE 2020 توانسته است در جدیدترین نسخه‌ی بنچمارک گیک‌بنچ امتیاز ۱،۳۲۸ را در بخش عملکرد تک‌هسته‌ای کسب کند. این امتیاز مشابه امتیازی است که پیش‌تر آیفون ۱۱ کسب کرده بود. درضمن، امتیاز آیفون SE 2020 بسیار بیشتر از قوی‌ترین رقیب حال‌حاضر آیفون، یعنی گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا است. پرچم‌دار جدید سامسونگ توانسته در گیک‌بنچ امتیاز ۸۳۵ را کسب کند. 

کووید ۱۹ و تأثیرات آن روی پول ‌خرج‌‌کردن مردم

همان‌طورکه اشاره کردیم، همه‌گیری ویروس کرونا نه‌تنها ده‌هاهزار نفر را در سراسر دنیا به کام مرگ کشانده؛ بلکه باعث بیکاری شمار درخورتوجهی از مردم شده است. امروزه، کاربران بیشتر سعی می‌کنند هنگام خرید محصولاتی نظیر گوشی‌های هوشمند به تعادل بین عملکرد پردازشی و قیمت آن‌ها توجه کنند. بدین‌ترتیب، آیفون SE 2020 می‌تواند محصولی درخورتوجه برای این افراد باشد. آیفون SE 2020 ‌هنگام عرضه در بازار ایران قیمت گرانی خواهد داشت؛ اما این موضوع برای بسیاری از نقاط دنیا صدق نمی‌کند.

آیفون SE با برچسب قیمت ۴۰۰ دلاری موبایلی مقرون‌به‌صرفه به‌شمار می‌آید؛ به‌همین‌دلیل، ظرفیت بسیاری برای دیده‌شدن در بازار دارد. تونی ساکوناگی، از تحلیلگران مؤسسه‌ی Bernstein، با انتشار گزارشی جدید، از ظرفیت آیفون SE برای کسب آمار فروش چشمگیر در بازار سخن به‌میان آورده است. آیفون SE نسل دوم را نمی‌توان ازلحاظ ظاهری موبایلی مدرن خطاب کرد. این گوشی از بدنه‌ی آیفون ۸ متعلق به سال ۲۰۱۷ با برخی بهبودهای جزئی استفاده می‌کند؛ با‌این‌حال، ازلحاظ سخت‌افزاری محصولی توانمند است و بیشتر توجهات به تراشه‌ی آن معطوف می‌شود. 

آیفون SE 2020 به اپل امکان می‌دهد اکوسیستم iOS را در بین کاربران بیشتری جا بیاندازد

دستگاهی نظیر آیفون SE با قیمت ۴۰۰ دلاری‌اش به اپل امکان می‌دهد اکوسیستم iOS را در بین کاربران بیشتری جا بیندازد. این یعنی آیفون SE به دو طریق می‌تواند باعث افزایش درآمد اپل شود: ۱. میزان فروش خود گوشی؛ ۲. افزایش شمار کاربران اکوسیستم iOS و احتمال افزایش شمار کاربران سرویس‌های اشتراکی. در چند وقت اخیر، اپل سرویس‌های اشتراکی جدید و جذابی نظیر اپل TV پلاس و اپل آرکید راه‌اندازی کرده است تا درآمد خود را از بخش «خدمات» افزایش دهد. اهالی کوپرتینو سرویس‌هایی دیگر نظیر اپل نیوز پلاس و اپل موزیک دارند که کاربر برای استفاده از تمامی آن‌ها باید ماهانه پول پرداخت کند. یکی دیگر از روش‌های درآمدزایی اپل، دریافت ۳۰ درصد از هزینه‌ی اپلیکیشن‌های فروخته‌شده در فروشگاه آنلاین اپ‌استور است. 

هیولایی با نام A13

تراشه‌ی A13 اپل که با نام کامل ای ۱۳ بایونیک (A13 Bionic) از آن یاد می‌شود، نتیجه‌ی جدیدترین دستاوردهای متخصصان این شرکت در حوزه‌ی تراشه است. این تراشه‌ از لیتوگرافی هفت نانومتر پلاس استفاده می‌کند و به ۸/۵ میلیارد ترانزیستور مجهز است. ترانزیستورهای بسیار کوچک موجود روی تراشه‌ها تمامی اعمال را انجام می‌دهد؛ از محاسبات ساده گرفته تا پردازنده‌های مربوط به هوش مصنوعی و پردازش‌های فرمان‌های صوتی. براساس اطلاعات رسمی، پردازنده‌ی مرکزی تراشه‌ی A13 از نوع پردازنده‌های ۶ هسته‌ای است. در بین ۶ هسته‌ی یادشده،‌ دو هسته از نوع Lightning با فرکانس پردازشی ۲/۶۵ گیگاهرتز و چهار هسته‌ی دیگر با فرکانس پردازشی ۱/۸ گیگاهرتز است و از آن‌ها با نام هسته‌های Thunder یاد می‌شود.

دو هسته‌ی Lightning موجود در A13 در نقش هسته‌های اصلی ظاهر می‌شود و روی انجام پردازش‌های سنگین نظیر اجرای بازی‌های ویدئویی یا اسکرول در بین فید خبری شلوغ فیسبوک متمرکز است. چهار هسته‌ی دیگر Thunder نام دارد که فرکانس پردازشی‌اش پایین‌تر و کم‌مصرف‌تر است و در کارهای سبک نظیر پخش موسیقی یا برخی اعمال در پس‌زمینه استفاده می‌شود. درضمن، وقتی آیفون SE را بدون استفاده می‌گذارید، گوشی ازطریق قدرت هسته‌های کم‌مصرف Thunder روشن می‌ماند و به کار خود ادامه می‌دهد.

تراشه‌ی به‌کاررفته در آیفون SE 2020 از پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) اختصاصی و واحد پردازشی مبتنی‌بر شبکه‌ی عصبی (NPU) بهره می‌برد. اجزای مختلف تراشه‌ی A13 دست‌به‌دست هم می‌دهند تا آیفون SE بتواند ازپس انجام پردازش‌های مربوط به هوش مصنوعی، تصویربرداری، دیکُدکردن محتوای ویدئویی، پخش ویدئوهای HDR، رمزنگاری و تشخیص فاصله‌ی سوژ‌ها از دوربین بربیاید. این‌ها تنها بخشی از قابلیت‌های A13 است و این تراشه توانایی‌های بیشتری دارد.

مهندسان اپل A13 را به‌گونه‌ای طراحی کرده‌اند که این تراشه می‌تواند اجزایی را غیرفعال کند که هنگام انجام وظیفه‌ای خاص به آن‌ها نیاز ندارد. بدین‌ترتیب، عمر باتری بهتری برای گوشی‌های مجهز به A13 فراهم خواهد شد. قائم‌مقام ارشد بخش مهندسی تراشه‌ها در اپل نیز مدتی پیش هنگام رونمایی گوشی‌های خانواده‌ی ایفون ۱۱ این موضوع را اعلام کرده بود. 

وقتی مدل‌های بعدی تراشه‌های سری A اپل معرفی شوند، بدون شک قدرت پردازشی بیشتری از A13 ارائه خواهند داد. به‌طورکلی، اپل در چند سال اخیر نشان داده است حرف‌های زیادی برای گفتن در حوزه‌ی تولید تراشه‌های موبایلی دارد. دراین‌میان، نکته‌ی مهم این است که احتمالا قرار نیست تا چند سال آینده معرفی نسخه‌ی جدید آیفون SE را شاهد باشیم. نخستین نسل آیفون SE در سال ۲۰۱۶ معرفی شد؛ اما اپل تا سال ۲۰۱۹ فروش آن را ادامه داد. این یعنی اپل باید تراشه‌ای در مدل ۲۰۲۰ قرار می‌‌داد که تا چند سال آینده، بتواند جواب‌گوی نیازهای کاربران باشد. باتوجه‌به آنچه تاکنون از A13 دیده‌ایم،‌ می‌‌توانیم بگوییم این تراشه تا مدت‌ها خیال کاربر را راحت خواهد کرد. 

اَوی گرین‌گارت در بخشی دیگر از گزارش تحلیلی ‌اش می‌گوید:

اپل با استفاده از قدرتمندترین تراشه‌ی حال‌حاضر [در آیفون SE 2020] مطمئن می‌شود که می‌تواند این گوشی را در سال‌های آینده بفروشد؛ بدون اینکه در روند فروش دستگاه تغییری ایجاد شود.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی تراشه‌ی A13 Bionic آیفون SE چیست؟

تمامی مقالات مرتبط‌به آیفون SE 2020 را ازطریق صفحه‌ی ویژه‌ی این گوشی در زومیت دنبال کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات