نسل دوم آیفون SE اپل با قیمت ۴۰۰ دلار رونمایی شد

چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۲
مطالعه 7 دقیقه
آیفون SE 2020 با ترکیب ظاهر آیفون ۸ و بسیاری از قطعات سخت‌افزاری آیفون ۱۱، سرانجام از راه رسید تا با گوشی‌های میان‌رده‌ی بازار رقابت کند.
تبلیغات

پس از مدت‌ها انتظار، سرانجام اپل رسما شایعات را تأیید و جدیدترین گوشی میان‌رده‌‌اش را معرفی کرد. آیفون SE مدل ۲۰۲۰ جدیدترین جاه‌طلبی کوپرتینویی‌ها برای تسلط بر بازار گوشی‌های میان‌رده است که از سخت‌افزار توانمند با طراحی آشنا استفاده می‌کند. از زمان انتشار شایعه‌های نخست، بسیاری از کارشناسان معتقد بودند آیفون میان‌رده‌ی جدید از ظاهری بهبودیافته‌‌تر از آیفون SE نسل اول و سخت‌افزار آیفون ۱۱ بهره می‌گیرد. بااین‌حال، پیش‌بینی‌های آن‌ها تغییراتی به‌خود دید و کارشناسان متعدد ازجمله مینگ‌چی کو مدعی شدند آیفون جدید ظاهری شبیه‌ به آیفون ۸ خواهد داشت.

درحالی که شایعه‌های اولیه می‌گفتند میان‌رده‌ی جدید اهالی کوپرتینو با نام آیفون ۹ معرفی می‌شود، اپل سرانجام جدیدترین گوشی خود را با نام آیفون SE 2020 رونمایی کرد. آیفون SE 2020 مدل ارزان ‌قیمت آیفون برای سال جاری میلادی به‌شمار می‌آید که نسخه‌ی پایه‌ی آن با ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی، ۳۹۹ دلار قیمت دارد. آیفون جدید از همان فرم‌فاکتور آیفون ۸ استفاده می‌کند و برای ما کاملا آشنا است. این گوشی هوشمند از صفحه‌نمایشی ۴/۷ اینچ با پنل LCD استفاده می‌کند که در کناره‌های آن، حاشیه‌های زیادی به‌چشم می‌خورد.

آیفون اس ای ۲۰۲۰ اپل / iphone se 2020

آیفون SE 2020 اپل در سه مدل با ۶۴ و ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی عرضه می‌شود

آیفون SE همچنین دکمه‌ی هوم را به نسل جدید گوشی‌های آیفون برمی‌گرداند و در آن از فناوری فیس آیدی خبری نیست و اپل باردیگر به استفاده از تاچ ID روی آورده‌ است. این زبان طراحی را از زمان معرفی و عرضه‌ی آیفون ۶ دیده بودیم و این موضوع باعث می‌شود آیفون SE جدید پنجمین نسل از گوشی‌های اپل باشد که با این نوع طراحی ساخته می‌شود. 

اپل اعلام کرده است آیفون SE جدید از جمعه‌ی همین هفته، یعنی ۱۷ آوریل (۲۹ فروردین)، برای پیش‌خرید دردسترس قرار می‌گیرد و تاریخ عرضه‌ی آن برای ۲۴ آوریل (۵ اردیبهشت ۱۳۹۹) تعیین شده است. اپل درکنار مدل پایه‌ی ۶۴ گیگابایتی، دو مدل ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی دردسترس قرار می‌دهد. این مدل‌ها قرار است به‌ترتیب با قیمت ۴۴۹ و ۵۴۹ دلار روانه‌ی بازار شوند. آیفون SE 2020 همچون دیگر مدل‌های جدید آیفون، یک سال سرویس اپل TV پلاس را ‌به‌رایگان دراختیار خریداران جدید قرار می‌دهد و قرار است در رنگ‌های مشکی و سفید و قرمز (Product Red) روانه‌ی بازار شود.

آیفون اس ای ۲۰۲۰ اپل / iphone se 2020

برای توصیف آیفون SE همین کافی است که بگوییم آیفون ۸ را با دوربین و سخت‌افزار بهتر همراه کنید. فرم‌فاکتور کلی دست‌نخورده باقی‌ مانده است؛ اما تفاوت‌هایی جزئی نیز بین آیفون SE 2020 و آیفون ۸ به‌چشم می‌خورند. اصلی‌ترین راه برای تشخیص این گوشی‌ها بررسی پنل پشتی و دیدن جایگاه لوگو اپل است. در آیفون SE جدید همچون گوشی‌های خانواده‌ی آیفون ۱۱، لوگوی اپل به مرکز گوشی منتقل شده است. نکته‌ی جالب‌ این است که آیفون SE با قیمتی ارزان‌تر از آیفون ۸ به بازار عرضه می‌شود. براساس اطلاعات رسمی، آیفون میان‌رده‌ی جدید از تراشه‌ی A13 بایونیک اپل استفاده می‌کند؛ یعنی همان تراشه‌ای که پیش‌تر شاهد استفاده از آن در گوشی‌های خانواده‌ی آیفون ۱۱ بوده‌ایم. A13 بایونیک مجموعه‌ای از جدیدترین دستاوردهای اپل در حوزه‌ی تراشه‌های موبایلی به‌شمار می‌آید و قدرت پردازشی بسیار زیادی در قالب گوشی هوشمند به شما ارائه می‌دهد.

بهره‌مندی از سخت‌افزار به‌روزرسانی‌شده نشان می‌دهد از لحاظ دریافت نسخه‌های جدید سیستم‌عامل iOS آیفون SE 2020 عمر بسیار طولانی‌تری از آیفون ۸ خواهد داشت. آیفون ۸ با قیمت پایه‌ی ۴۴۹ دلار در سال ۲۰۱۷ عرضه شد و از تراشه‌ی A11 بهره می‌برد. برخلاف آنچه برخی رسانه‌ها به‌نقل از منابع آگاه گفته بودند، خبری از اپل پلاس آیفون SE 2020 نیست. ظاهرا اپل قصد دارد همچنان آیفون ۸ پلاس را در برخی بازارهای منتخب بفروشد.

آیفون اس ای ۲۰۲۰ اپل / iphone se 2020

آیفون SE نسل دوم پس از مدت‌ها سرانجام دکمه‌ی محبوب هوم را به گوشی‌های اپل برمی‌گرداند

بهره‌مندی از پردازنده‌ی مرکزی جدید باعث شده است آیفون SE به دوربین قدرتمندتر با قابلیت‌های نرم‌افزاری بیشتر هم مجهز شود. آیفون SE نسل دوم در پنل پشتی میزبان یک دوربین با حسگر ۱۲ مگاپیکسلی است که درکنار آن، فلاش LED هم دیده می‌شود. اپل می‌گوید با استفاده از مزیت‌های تراشه‌ی A13 Bionic تجربه‌ی عکاسی آیفون SE را بهبود بخشیده است. این گوشی از فناوری Smart HDR هم پشتیبانی می‌کند که به‌کمک آن چندین عکس از یک صحنه را می‌توان ثبت و سپس آن‌ها را با یکدیگر ترکیب کرد تا درنهایت نتیجه‌ی کار، نور و جزئیات بهتری داشته باشد.

گرچه آیفون SE از تنها یک دوربین استفاده می‌کند؛ اما این گوشی حالت عکس‌برداری پرتره نیز دارد. آیفون SE جدید از عکس‌برداری پرتره به‌صورت نرم‌افزاری بهره می‌برد. اپل می‌گوید حالت پرتره با بهره‌گیری از فناوری خاصی به‌نام «فناوری عمق‌سنجیِ یک‌چشمی» به آیفون جدید آورده شده است. براساس اطلاعات رسمی، دوربین آیفون SE از فناوری یادگیری ماشین (Machine Learning) به‌منظور شناسایی چهره‌ی افراد و عمق صحنه‌ها استفاده می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد امکان استفاده از حالت پرتره‌ی آیفون SE برای عکس‌برداری از حیوانات وجود ندارد و این قابلیت فقط برای انسان‌ها کار می‌کند.

آیفون اس ای ۲۰۲۰ اپل / iphone se 2020

دوربین آیفون جدید از سیستم لرزش‌گیر تصویر اپتیکال (OIS) هم پشتیبانی می‌کند و می‌تواند به‌شکلی خاص که اپل از آن با عنوان «لرزش‌گیریِ سینمایی» یاد می‌کند، لرزش ویدئوها را بگیرد. آیفون SE 2020 توانایی ضبط ویدئو 4K را با نرخ ۶۰‌ فریم‌بر‌ثانیه دارد. در قسمت بالای صفحه‌نمایش دستگاه، شاهد حاشیه‌ای بزرگ هستیم که در آن دوربین سلفی به‌چشم می‌خورد. دوربین سلفی میان‌رده‌ی جدید اپل از حسگر ۷ مگاپیکسلی استفاده می‌کند و توانایی ثبت تصاویر پرتره را نیز دارد.

بسیاری از بخش‌های نسل دوم آیفون SE به آیفون ۸ شبیه است و تفاوت زیادی به‌چشم نمی‌خورد. اپل صحبتی درباره‌ی باتری نکرده است؛ اما انتظار داریم عمر باتری آیفون SE جدید تقریبا مشابه آیفون ۸ باشد. اپل همچنین می‌گوید قاب‌های طراحی‌شده برای آیفون ۸ به‌خوبی با آیفون SE هم سازگار هستند. این موضوع را چندی پیش هنگام عرضه‌ی قاب جدیدی روی فروشگاه آنلاین اپل مشاهده کرده بودیم. آیفون جدید از صفحه‌نمایش IPS LCD Retina با پشتیبانی از True Tone استفاده می‌کند و تاکنون تمامی اطلاعات منتشرشده حاکی از آن هستند که نمایشگر به‌کاررفته در آیفون SE همان نمایشگر آیفون ۸ است. 

بهره‌مندی آیفون SE از صفحه‌نمایش آیفون ۸ ازلحاظ کیفیت مشکلی ایجاد نمی‌کند و بررسی‌ها نشان می‌دهند صفحه‌نمایش آیفون ۸ به‌عنوان صفحه‌نمایشی LCD کیفیت بسیار مطلوبی دارد. بااین‌حال، شماری از کاربران انتظار داشتند آیفون SE جدید اندازه‌ای کوچک‌تر از ۴/۷ اینچ داشته باشد. اپل می‌گوید این اندازه‌ی نمایشگر محبوب‌ترین اندازه در بین تمام گوشی‌هایی است که تاکنون توانسته آن‌ها را بفروشد. براساس اعلام رسمی، اپل تاکنون بیش از ۵۰۰ میلیون دستگاه آیفون ۴/۷ اینچ فروخته است و این آمار همچنان رشد می‌کند. دقیقا به‌همین‌دلیل، اپل تصمیم گرفته در آیفون جدیدش نیز از همین اندازه‌ی نمایشگر بهره بگیرد.

آیفون اس ای ۲۰۲۰ اپل / iphone se 2020

نسل دوم آیفون SE از فناوری شارژ سریع ۱۸ وات پشتیبانی می‌کند؛ اما در جعبه‌ی گوشی شارژر ۵ وات دیده می‌شود

نکته‌ی ناامیدکننده درباره‌ی آیفون SE جدید، بهره‌مندی آن از شارژر ۵ وات است. باوجوداین‌، اپل می‌گوید این گوشی از فناوری شارژ سریع ۱۸ وات پشتیبانی می‌کند که با تهیه‌ی شارژر مجزا می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید. ایفون جدید برای شارژشدن از درگاه لایتنینگ استفاده می‌کند و طبق اطلاعات رسمی، در فهرست دستگاه‌های تحت پشتیبانی استاندارد Qi (برای شارژ بی‌سیم) نیز قرار دارد. در آیفون SE از جک ۳/۵ میلی‌متری هدفون خبری نیست؛ اما در جعبه‌ی آن، هدفون لایتنینگ قرار گرفته است. 

دیگر مشخصات مهم آیفون SE 2020 پشتیبانی آن از وای‌فای ۶ و شبکه‌ی LTE گیگابیتی و دو سیم‌کارت است. البته فراموش نکنید سیم‌کارت دوم دستگاه باید از نوع سیم‌کارت الکترونیکی (eSIM) باشد که فعلا در ایران دردسترس نیست. میان‌رده‌ی جدید اپل همچنین از فناوری هپتیک تاچ (Haptic Touch) پشتیبانی می‌کند. هپتیک تاچ جایگزین اپل برای فناوری 3D Touch است که کارکرد بهتری دارد. 

آیفون SE یکی دیگر از گوشی‌های مهم امسال به‌شمار می‌آید که در بحبوبه‌ی مشکلات ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا معرفی و عرضه می‌شود. قیمت ارزان آیفون SE 2020 و بهره‌گیری آن از فناوری محبوب تاچ ID احتمالا می‌تواند برگ‌برنده‌ی میان‌رده‌ی جدید اپل در بازار باشد. امروزه، افراد در خیابان‌ها به استفاده از ماسک مجبور هستند؛ بنابراین، ترجیح می‌دهند برای بازکردن گوشی‌شان از فیس ID بهره نگیرند. اپل در بیانیه‌ی مطبوعاتی خود می‌گوید امروزه مردم بیش از هر زمان دیگری به گوشی خود وابسته هستند و کارهای متنوعی ازطریق آن انجام می‌دهند. بااین‌حال، این موضوع باعث نشده است اپل بخواهد ریسک بازکردن فروشگاه‌های فیزیکی را بپذیرد. 

آیفون اس ای ۲۰۲۰ اپل / iphone se 2020

آیفون SE 2020 به‌طورکلی محصولی مقرون‌به‌صرفه به‌نظر می‌رسد که ضمن داشتن سخت‌افزار قدرتمند، قیمتی منطقی دارد. اطلاعات منتشرشده حاکی از حضور دوربینی قدرتمند در این گوشی هستند و پردازنده‌ی مرکزی آن نیز حرفی برای گفتن باقی نمی‌گذارد. به‌علاوه، همان‌طورکه اشاره کردیم، آیفون SE جدید تا چندین سال پشتیبانی نرم‌افزاری می‌شود. بیان جزئیات بیشتر درباره‌ی این گوشی نیازمند بررسی کارشناسانه است. بنابراین، برای فهمیدن اینکه آیفون SE را می‌توان گوشی خوبی خطاب کرد یا نه، بهتر است منتظر رسیدن این گوشی به ایران و بررسی عمیق کارشناسان زومیت بمانید. 

دیدگاه شما کاربران زومیت درمورد نسل دوم آیفون SE چیست؟

قیمت به‌روز و مشخصات فنی و هر اطلاعات موردنیاز دیگر برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی گوشی موبایل را در بخش محصولات زومیت بیابید. در این بخش، علاوه‌بر مشخصات فنی دقیق و پاسخ به پرسش‌های شما، امکان مقایسه‌ی دو یا چند محصول درکنار گالری تصاویر رسمی محصولات دردسترس خواهد بود. همچنین، می‌توانید برای اطلاع از آخرین قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی، هواوی و اپل از بخش محصولات زومیت استفاده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات