ادوبی با همکاری توییتر و نیویورک تایمز، طرح احراز اصالت محتوا راه‌اندازی کرده است

چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
ادوبی با همکاری توییتر و نیویورک تایمز پروژه‌ای به‌نام طرح احراز اصالت محتوا راه‌اندازی کرده که منجر به ساخت ابزاری خواهد شد تا محتوا با انتساب به صاحب اثر همراه باشد.
تبلیغات

ادوبی، توییتر و شرکت نیویورک تایمز سیستم جدیدی را برای اضافه‌کردن انتساب خالق اثر به عکس‌ها و سایر مطالب معرفی کردند. این سیستم نام صاحب اصلی را به تصاویر و محتواهای دیگر می‌چسباند. تیم مورداشاره در پروژه‌ی خود اقدام به ساخت ابزاری کرده است که نام ایجادکننده‌ی اصلی محتوا را در فایل ذخیره می‌کند و حتی دستکاری‌شدن محتوا توسط شخص دیگری را به اطلاع سایر کاربران و پلتفرم‌ها می‌رساند و آن‌ها می‌توانند داده‌ها را بررسی کنند. ادوبی برخی از قابلیت‌های نسخه‌ی آزمایشی سیستم مذکور را در فتوشاپ به نمایش گذاشت اما بسیاری از جزییات آن هنوز مشخص نشده است و تاریخ عرضه‌ی نسخه نهایی نیز هنوز معلوم نیست.

Content Authenticity Initiative

پروژه‌، طرح احراز اصالت محتوا (Content Authenticity Initiative) نام دارد و به اختصار CAI خوانده می‌شود. شرکت‌کنندگان و بنیانگذاران آن قرار است در چند ماه آینده نشستی در مورد کارکرد آن برگزار کنند. به‌گفته‌ی ادوبی، این ابزار قسمتی از فراداده یا متادیتا (Metadata) بوده است که قابلیت اتصال به فایل را دارد. ادوبی هنوز به‌طور دقیق نحوه‌ی محافظت از تگ صاحب اثر و جلوگیری از پاک شدن آن با کپی کردن فایل را توضیح نداده است. اسکات بلسکی، مدیر ارشد محصولات ادوبی گفت، برخی از جزییات فنی این سیستم در نشستی که در آینده تشکیل خواهد شد، مطرح می‌شود.

ادوبی این سیستم را راهی برای تأیید «صحت و اعتبار» فایل‌ها به‌صورت آنلاین می‌داند. همچنین، مارک لاولی، رئیس تحقیق و توسعه‌ی شرکت نیویورک تایمز نیز بیان کرد که این سیستم با کمک به کاربران برای شناسایی «اخبار قابل اعتماد و موثق» در پلتفرم‌‌های شبکه‌ی اجتماعی می‌تواند با اطلاعات کذب مبارزه کند.

یکی از بارزترین کاربردهای چنین سیستمی، شناسایی منبع عکس و اطمینان از اعتبار هنرمندان برای کارهای‌شان است. تعداد زیادی از تصاویر و وب‌کامیک‌ها (Webcomic) بدون مشخص‌بودن خالق‌شان در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر دست به دست می‌شوند درحالی‌که تنها با داشتن تگ مخصوصی با استفاده از این سیستم می‌توان خالق اصلی آثار را شناسایی کرد. گفتنی است که این موضوع بستگی زیادی به میزان عملکرد طرح احراز اصالت محتوا دارد. درصورتی‌که برچسب تگ‌ها به فایل‌ها قابل دستکاری و حذف شدن باشند، آن‌چنان مفید نخواهند بود، اما اگر سیستم موردبحث با کنترل دقیق چگونگی تعامل کاربران با تصویر امنیت آن را تأمین کند، شبیه به برخی از سیستم‌های مدیریت حقوق دیجیتال (DRM) خواهد شد.

سه عضو بنیانگذار CAI به‌دنبال شرکت‌های بیشتری برای پشتیبانی از پروژه هستند چراکه ارزش پروژه‌ی آن‌ها باتوجه به تعداد کاربرانی که به آن اعتماد می‌کنند، مشخص می‌شود. بلسکی افزود:

ما معتقدیم که بسیاری از سازندگان و خالقان محتوا از ارائه‌ی این اطلاعات خوشحال خواهند شد و با گذشت زمان، مصرف‌کنندگان نیز انتظار دارند که محتوا با انتساب به صاحب اثر همراه شود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات