ادوبی ایلاستریتر سال ۲۰۲۰ برای آیپد منتشر خواهد شد

سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۴
مطالعه 5 دقیقه
ادوبی با اپلیکیشن جدید ایلاستریتر، آیپد را به ابزاری قدرتمند برای طراحان وکتور تبدیل می‌کند.
تبلیغات

از زمان معرفی اپل آیپد‌ سری پرو، تولیدکنندگان نرم‌افزاری جدی‌تر از قبل به انتشار برنامه‌های قدرتمند خود برای این تبلت فکر می‌کنند. ادوبی به‌عنوان یکی‌از بزرگ‌ترین شرکت‌های دارنده‌ی برنامه‌های حرفه‌ای و قدرتمندی چون فتوشاپ، ایلاستریتر، افترافکت و... جزو اولین شرکت‌هایی بوده که نسبت‌به بهینه‌سازی برنامه‌های خود برای تبلت آیپد اقدام کرده است.

سال گذشته این شرکت از انتشار فتوشاپ برای آیپد در سال جاری خبر داد. حال در ادامه‌ی این روند، ادوبی از انتشار نسخه‌ی مخصوص آیپد نرم‌افزار قدرتمند ایلاستریتر (Adobe Illustrator) در سال آینده میلادی خبر داده است. این برنامه‌ی قدرتمند مبتنی‌بر وکتور به‌طور اختصاص برای تبلت کوپرتینویی‌ها توسعه داده شده و از ابزار‌های کلیدی ایلاستریتر برای تایپوگرافی، Path‌ و برخی‌ از ابزار‌های جدید که انحصارا برای محیط لمسی توسعه یافته‌اند، بهره می‌برد.

درست‌ به‌مانند فتوشاپ در آیپد که فایل‌های PSD را در فضای ابری پشتیبانی می‌کند، ایلاستریترِ آیپد نیز فایل‌ها خود را در فضای ابری برای هماهنگی با دیگر پلتفرم‌ها همگام‌سازی می‌کند؛ بنابراین از این پس، ادامه‌ی کاری که روی آیپد انجام داده‌اید، روی پلتفرم دسکتاپ امکان‌پذیر خواهد بود. 

طبق گفته‌ی واین هوآنگ، مدیر ارشد بازاریابی ادوبی، فرایند ساخت ایلاستریتر برای آیپد از مدت‌ها پیش آغاز شده بود. او در‌این‌باره می‌گوید:

ما از مدت‌ها پیش به آوردن قابلیت‌های وکتور در پلتفرم آیپد فکر می‌کردیم. [برخی‌ از قابلیت‌ها] به‌دلیل محدودیت‌های سخت‌افزاری نیازمند صبر بودند؛ قابلیت‌هایی که اکنون امکان پیاده‌سازی آن‌ها وجود دارد.

ادوبی درباره‌ی قیمتی که برای ایلاستریتر تعیین کرده، هیچ‌گونه صحبتی نکرد؛ اما اگر بخواهیم فتوشاپ و اپلیکیشن Fresco را معیار قرار دهیم، احتمال می‌رود که این اپلیکیشن نیز تحت اشتراک‌ ماهانه CC ارائه شود.

در ادامه می‌توانید برخی‌از ویژگی‌هایی که در نسخه‌ی آیپد ایلاستریتر موجود خواهد بود، مشاهده کنید.

ابزار Pen

Adobe Illustrator on iPad

ابزار Pen‌ مصرف مهمی در ساخت وکتور دارد و به‌نوعی می‌توان آن‌ را قدرتمندترین ابزار ایلاستریتر دانست؛ با‌این‌حال استفاده از این ابزار قدرتمند در پلتفرم‌های دسکتاپ سختی‌های خود را به‌همراه دارد. معمولا شناخت کامل این ابزار برای تازه‌کاران همیشه زمان‌بر بوده است؛ اما در نسخه‌ی آیپد، ادوبی در شیوه‌ی کارکرد ابزار یادشده بازنگری داشته تا بدون نیاز به کیبورد و تنها با اتکا به رابط‌کاربری لمسی، به‌راحتی بتوان کارکرد دلخواه را از ابزار Pen‌ مشاهده کرد.

درست به‌مانند پلتفرم دسکتاپ، ضربه‌زدن روی هر نقطه باعث شکل‌گیری یک خط مستقیم می‌شوید و برای منحنی‌کردن خطوط باید همچنان با دستگیره‌های خطوط بازی کرد. برای پاک‌کردن قسمتی از خط نیز باید روی نقطه‌ی موردنظر ضربه بزنید.

گرادیان نقطه‌ای

Adobe Illustrator on iPad

گرادیان نقطه‌ای یا گرادیان آزاد نام ابزار جدیدی است که ادوبی سال گذشته برای پلتفرم دسکتاپِ ایلاستریتر معرفی کرد. کاربران توسط این ابزار می‌توانند در نقاط مختلفی از تصویر، گرادیان‌های رنگی متفاوتی را اعمال کنند. طبق گفته‌ی ادوبی، قابلیت یادشده با اپل پنسل و رابط لمسی تناسب بسیار خوبی دارد.

ساختارساز

Adobe Illustrator on iPad

یکی‌از ویژگی‌های جذاب نسخه‌ی آیپد، قابلیت ساختارساز یا Construction Guide است. توسط این ویژگی، تصویرزنی مدادی شما مستقیما به‌واسطه‌ی هوش‌ مصنوعی Sensei به یک تصویر دیجیتال تبدیل می‌شود. قابلیت یادشده شباهت بسیاری به ویژگی Image Trace در پلتفرم دسکتاپ دارد؛ اما آنچه در پیش‌نمایش مشاهده می‌کنیم، عملکرد خلاقانه‌ترش را نشان می‌دهد. ادوبی می‌گوید که برای ساخت ساختار مدنظر کاربر، میلیون‌ها نقطه روی تصویر ایجاد نمی‌شود؛ بلکه برعکس، هوش‌ مصنوعی عملکردش به‌گونه‌ای است تا تنها تعداد نقاط موردنیاز ایجاد شود.

تکرار مدور و الگویی

Adobe Illustrator on iPad
Adobe Illustrator on iPad

ایلاستریتر در ساخت الگو و به‌کارگیری آن به‌صورت یکپارچه بسیار عالی عمل می‌کند. همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، نسخه‌ی آیپد این برنامه به کاربران اجازه می‌دهد تا الگو‌هایشان را هم به‌صورت عادی و هم به‌صورت مدور تولید کنند. همچنین توسط پنلی که سمت راست اپلیکیشن قرار دارد، می‌توان میزان فاصله، نوع شکل، رنگ و بسیاری از مؤلفه‌های دیگر را به‌صورت مجزا یا گروهی تغییر داد.

تقارن

Adobe Illustrator on iPad
Adobe Illustrator on iPad

قابلیت تقارن به کاربر اجازه می‌دهد تا نیمه‌ی یک تصویر را طراحی کرده و نیمه‌ی دیگر را با استفاده‌از تقارن، به‌صورت خودکار و تنها با یک کلیک تکمیل کند. این قابلیت هنوز روی نسخه‌ی دسکتاپ وجود ندارد؛ از‌این‌رو شاهد یک مزیت رقابتی در نسخه‌ی آیپد نسبت‌به نسخه‌ی دسکتاپ هستیم. طبق گفته‌ی ادوبی، اواخر سال جاری میلادی قابلیت موردبحث به نسخه‌ی دسکتاپ ایلاستریتر نیز راه پیدا خواهد کرد.

Clipping Mask

Adobe Illustrator on iPad

قابلیت Clipping Mask‌ دیگر ویژگی‌ای است که در نسخه‌ی آیپد وجود دارد. کاربران توسط قابلیت یادشده می‌توانند بااستفاده از دوربین آیپد، اقدام به ثبت عکس کنند و سپس عکس ثبت‌شده را درون وکتور قرار دهند. 

ابزار متن

Adobe Illustrator on iPad

خوشبختانه پشتیبانی از آرشیو قدرتمند فونت‌های ادوبی با بیش‌ از ۱۷هزار فونت به این اپلیکیشن اضافه شده تا ازنظر متن‌نگاری، کاربران با هیچ‌گونه محدودیت روبه‌رو نباشند. فونت‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را بیابید؛ از‌این‌رو، ادوبی امکانی را فراهم کرده تا براساس نوع نوشتار فونت، اقدام به جست‌و‌جو در میان این آرشیو کنید.

دیدگاه خود را درباره‌ی اقدامات اخیر ادوبی در راستای غنی‌سازی پلتفرم آیپد با ما و دیگر کاربران به‌اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات