پردازنده‌های اگزینوس بهینه‌تر می‌شوند؛ خطر برای اسنپدراگون

سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۵
مطالعه 2 دقیقه
گلکسی S24 اولترا در دست بهزاد
سامسونگ پس از موفقیت اگزینوس ۲۴۰۰ اکنون می‌خواهد تولید تراشه‌های پیشرفته‌ را جدی‌تر پیش ببرد.
تبلیغات

سامسونگ می‌خواهد کسب‌و‌کار تراشه‌ی خود را در رقابت تنگاتنگ نگه دارد و با TSMC، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی قراردادی تراشه در دنیا، مقابله کند. اکنون که به‌نظر می‌رسد سیستم-روی-چیپ اگزینوس ۲۴۰۰ پس از یک سال استراحت شروع مثبتی تجربه کرده، Samsung Foundry به آینده امیدوارتر است.

سامسونگ ظاهراً در حال آزمایش تولید تراشه‌های پیشرفته‌‌ی ۳ نانومتری نسل دوم است که با نام SF3 نیز شناخته می‌شوند. این لیتوگرافی بسیار بهینه خواهد بود.

براساس گزارش آی‌تی‌هوم، SF3 ممکن است در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۴ به بازده تولید بیش از ۶۰ درصد برسد. ظاهراً هدف از تولید آزمایشی، تعیین عملکرد تراشه‌های تولیدشده روی نود SF3 سامسونگ است.

پردازنده‌های ساخته‌شده روی نود SF3 از فناوری ترانزیستور GAA برای ارائه‌ی انعطاف‌پذیری بیشتر در طراحی، عملکرد قدرتمندتر، مصرف برق کمتر و در‌عین‌حال افزایش تراکم ترانزیستور استفاده می‌کنند.

نقشه‌راه شرکت سامسونگ فاندری برای تولید تراشه‌های آتی شرکت
برنامه سامسونگ فاندری برای تولید تراشه‌های بعدی شرکت

اولین تراشه‌های سامسونگ مبتنی بر نود اصلاح‌شده‌ی SF3 ممکن است اواخر سال ۲۰۲۴ روانه بازار شوند. این فناوری تراشه احتمالاً برای اولین‌بار در ساعت‌ هوشمند سامسونگ رونمایی می‌شود. مدل جدید بهترین ساعت هوشمند سامسونگ احتمالاً در جولای تا آگوست ۲۰۲۴ (از تیر تا شهریورماه ۱۴۰۳) رونمایی می‌شود.

باتوجه‌به استقبال اولیه از اگزینوس ۲۴۰۰ که در بازارهای منتخب به گلکسی S24 و S24 پلاس قدرت می‌دهد، به‌احتمال زیاد اگزینوس ۲۵۰۰ برای پرچم‌دار بعدی گوشی‌ سامسونگ در سال ۲۰۲۵ تولید خواهد شد.

علاوه‌بر‌این، ممکن است از نود SF3 برای ادامه‌ی تولید اگزینوس ۲۴۰۰ جدید نیز استفاده شود که می‌تواند بر قیمت پردازنده تأثیر بگذارد. در‌حال‌حاضر، برنامه‌ی جایگزین سامسنوگ تداوم تولید تراشه‌های ۴ نانومتری است؛ اما ممکن است سامسونگ در حال توسعه نسل بعدی تراشه‌ی اگزینوس ۲۵۰۰ روی نود SF3 باشد.

تراشه‌های SF3 برای طیف گسترده‌تری از دستگاه‌ها، از بهترین گوشی سامسونگ و ابزارهای پوشیدنی گرفته تا خودرو، تولید خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات