اینتل پیش‌نمایشی از قدرت گرافیکی تایگرلیک با پردازنده گرافیکی Xe را در بازی بتلفیلد V منتشر کرد

پنج‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
اینتل برای نمایش قدرت پردازش گرافیکی پردازنده‌های تایگرلیک مجهز به Xe، پیش‌نمایشی از اجرای بازی Battlefield V را منتشر کرد.
تبلیغات

اینتل بهره‌وری و قدرت پردازنده‌های ۱۰ نانومتری تایگرلیک را با پیش‌نمایشی از بازی Battlefield V در نسخه‌ای مجهز به پردازنده‌ی گرافیکی Xe منتشر کرد. در پیش‌نمایش جدید، بخش کوچکی از بازی درحال‌اجرا با پردازنده‌ تایگرلیک به‌نمایش گذاشته شد. نکته‌ی جالب در محتوای اخیر اینتل، نمایش تنظیمات بازی و خروجی گرافیکی در زمان اجرای آن است.

رایان شروت، استراتژیست ارشد بهره‌وری در اینتل، دمو کوتاه اجرای بازی بتلفید پنج را روی پردازنده‌ی نسل‌یازدهمی تایگرلیک منتشر کرد. این پردازنده که هنوز به بازار عرضه نشده است، روی لپ‌تاپ نمونه نصب شده بود تا قدرت آن آزمایش شود. بازی در تنظیمات حداکثر با رزولوشن 1090p و مبتنی‌بر DirectX 11 اجرا شد. در کل ویدئو پیش‌نمایش، می‌بینیم بازی با نرخ فریم ۳۰‌ فریم‌برثانیه اجرا می‌شود. برای پردازنده‌‌ی گرافیکی یکپارچه، چنین بازدهی بسیار عالی به‌شمار می‌رود. رایان در پست خود اعلام کرد بازی با درایورهای اولیه و آزمایشی اجرا شده است و قطعا پیش از عرضه‌ی نسخه‌ی نهایی، بهینه‌سازی‌هایی روی بخش‌های نرم‌افزاری انجام خواهد شد.

تایگرلیک با پردازنده‌ی گرافیکی یکپارچه، بازی را با نرخ فریم ۳۰فریم‌برثانیه اجرا می‌کند

پیش‌نمایش بازی روی پردازنده‌ی آتی اینتل بسیار عالی به‌نظر می‌رسد؛ اما تیم آبی به برخی از نکات اشاره نمی‌کند. به‌عنوان مثال، مدل دقیق پردازنده و سرعت کلاک CPU و GPU در پیش‌نمایش ذکر نمی‌شود. خانواده‌ی ۱۰ نانومتری پردازنده‌های تایگرلیک در مدل‌های گوناگونی طراحی و تولید می‌شوند. به‌عنوان مثال، سری Tiger Lake-U با چهار هسته و هشت رشته‌ی پردازشی عرضه خواهد شد که توان طراحی گرمایی ۱۵ وات دارد. مشخصات پردازنده‌ی گرافیکی یکپارچه (iGPU) نیز بسته به مدل پردازنده متفاوت خواهد بود. درواقع، تراشه‌ی Xe موجود در پردازنده‌ها تا ۹۶ واحد پردازشی پیکربندی‌شدنی خواهد بود. اگر لپ‌تاپ آزمایشی پیش‌نمایش اخیر پردازنده‌ی گرافیکی ضعیف‌تری داشته باشد، می‌توان قدرت نهایی پردازنده‌های پرچم‌دار نسل‌یازدهی اینتل را بسیار بیشتر تصور کرد. به‌علاوه در هیچ‌جا از پیش‌نمایش، به منبع تأمین نیروی لپ‌تاپ اشاره نمی‌شود؛ درنتیجه، نمی‌دانیم لپ‌تاپ آزمایشی فقط با استفاده از نیروی باتری یا با اتصال به برق مستقیم شهری کار می‌کرده است.

نقشه راه اینتل

برای پیش‌بینی نهایی درباره‌ی قدرت پردازنده‌هایی که هنوز به بازار عرضه نشده‌‌اند، جزئیات یادشده بسیار حساس و تعیین‌کننده هستند. به‌نظر می‌رسد معماری Xe در بخش پردازنده‌ی گرافیکی بهره‌وری بیشتری از معماری هفت‌نانومتری پردازنده‌های گرافیکی AMD Vega دارد که در تمامی اعضای خانواده‌ی Ryzen 4000 APU استفاده شده است. قبلا هم بنچمارک‌هایی از پردازنده‌های تایگرلیک منتشر شده بودند که قدرت و بهره‌وری مناسبی در هر دو بخش CPU و GPU نشان می‌دادند.

جدول مقایسه‌ی پردازنده‌های موبایل اینتل تایگرلیک و AMD رنویر

خانواده‌ی پردازنده

Intel Tiger Lake-U

AMD Renoir U-Series

برند خانواده

Intel 11th Gen Core سری U

AMD Ryzen 4000 سری U

روش تولید

۱۰ نانومتری

۷ نانومتری

معماری هسته‌ی پردازنده

Willow Cove

Zen 2

تعداد هسته/رشته

۴/۸

۸/۱۶

حداکثر سرعت کلاک پردازنده

نامشخص (در پردازنده Core i7-1185G7)

۴/۲ گیگاهرتز (در پردازنده Ryzen 7 4800U)

معماری هسته GPU

Xe Graphics Engine

Vega Enhanced 7nm

حداکثر هسته پردازش گرافیکی

۹۶ واحد EU برابر با ۷۶۸ هسته

۸ واحد CU برابر با ۵۱۲ هسته

حداکثر سرعت کلاک GPU

نامشخص

۱۷۵۰ مگاهرتز

توان طراحی گرمایی (حداقل و حداکثر)

۱۵ وات (۱۲ وات تا ۲۸ وات)

۱۵ وات (۱۰ وات تا ۲۵ وات)

تاریخ عرضه

میانه‌ ۲۰۲۰

مارس ۲۰۲۰

پردازنده‌های تایگرلیک تا چند ماه دیگر به بازار عرضه می‌شوند و از تفاوت‌های مهم‌ آن‌ها با نسل‌های قبل می‌توان به تغییر در معماری اشاره کرد. همچنین، این پردازنده‌ها با هسته‌های Willow Cove عرضه می‌شوند که جایگزین Sunny Cove حاضر در پردازنده‌های آیس لیک خواهند شد. علاوه‌بر هسته‌های جدید، طراحی حافظه‌ی کش و بهینه‌سازی در سطح ترانزیستور و بهبود قابلیت‌های امنیتی، از تغییرهای دیگر خانواده‌ی تایگرلیک محسوب می‌شود. همچنین، اینتل از پردازنده‌های گرافیکی Xe-LP در تراشه‌های تایگرلیک استفاده می‌کند که درمقایسه‌با پردازنده‌های گرافیکی نسل‌یازدهمی حاضر در تراشه‌های آیس‌لیک، دوبرابر قدرت پردازشی بیشتری دارند.

روش تولید +10nm تراشه‌های جدید درکنار بهره‌برداری از پردازنده‌های گرافیکی Xe، سرعت کلاک پردازنده‌های گرافیکی اینتل را به‌میزان چشمگیری درمقایسه‌با روش تولید +10nm در تراشه‌های آیس‌لیک افزایش می‌دهد. درنهایت، باید منتظر عرضه‌ی پردازنده‌های ۱۰ نانومتری تایگرلیک در میانه‌ی سال ۲۰۲۰ باشیم که به‌عنوان رقبایی جدی دربرابر رایزن ۴۰۰ رنویر AMD با معماری هفت‌نانومتری قد علم می‌کنند.

>مشخصات فنی کامل، بهترین قیمت CPU اینتل در فروشگاه‌های اینترنتی و مقایسه‌ی محصولات این شرکت با یکدیگر و انواع پردازنده‌ AMD را در بخش محصولات زومیت مشاهده کنید. محصولات متنوعی از سری‌‌ Core i3، Core i5، Core i7 ، محصولات اقتصادی پنتیوم و سلرون، پردازنده‌های سرور Xeon و پرچمداران قدرتمند سری Core i9 در این بخش برای خرید و مقایسه دراختیار کاربران قرار گرفته است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات