انویدیا و AMD کل ظرفیت مازاد تولید TSMC را رزرو کردند

شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
غول‌های دنیای پردازنده باوجود شرایط بحرانی کنونی برای تولید هرچه بیشتر در آینده آماده می‌شوند و این خبر خوبی برای تولیدکننده‌ی بزرگ تراشه یعنی TSMC است.
تبلیغات

انویدیا و AMD در شرایط بحرانی کنونی که ویروس کرونا اقتصاد سرتاسر جهان را با چالش‌های بزرگ روبه‌رو کرده است، از برنامه‌ریزی برای تولید آتی غافل نشده‌اند. دو غول بزرگ دنیای پردازنده کل ظرفیت اضافه تولید TSMC را رزرو کردند تا نسل بعدی پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی را با قدرت بالاتری تولید کنند. گزارش اخیری که توسط دیجی‌تایمز منتشر شده، ادعا می‌کند که با افزایش سفارش‌ها ازسوی شرکت‌هایی همچون AMD و انویدیا، احتمالا TSMC نیم‌سال اول سال ۲۰۲۰ را با وضعیت درآمدی مناسبی سپری خواهد کرد.

آخرین رونمایی پرچم‌دار انویدیا در سپتامبر ۲۰۱۸ انجام شد. زمان زیادی از رونمایی یک جایگزین حرفه‌ای برای نسل موجود در انویدیا می‌گذرد. کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که تیم سبز، منتظر آماد شدن خط تولید هفت نانومتری TSMC است تا نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی خود را با کارایی و قدرت بسیار بالاتر معرفی کند. درنتیجه معماری نسل بعدی انویدیا، رشد قابل‌توجهی را تجربه خواهد کرد.

انویدیا و AMD هردو تنها طراح پردازنده هستند و مرکز تولیدی ندارند. آن‌ها اکثر سفارش‌های خود را به غول تایوانی می‌دهند. باتوجه به اینکه TSMC اپل را بیش از هر شرکت دیگر در اولویت تولید خود قرار می‌دهد، اختصاص ظرفیت تولید به دو شرکت مذکور، در هاله‌ای از ابهام بود. درنهایت ظاهرا وضعیت کنونی شیوع ویروس کرونا و کاهش سفارش ازسوی شرکت‌های دیگر باعث شده است تا تیم‌های قرمز و سبز، به ظرفیت تولید خالی مورد نیاز، دسترسی پیدا کنند. ظرفیت تولیدی که برای نسل بعدی CPU و GPU شرکت‌های AMD و انویدیا اختصاص خواهد یافت.

ای ام دی رایزن / AMD Ryzen

در بخشی از گزارش رسانه‌ی تایوانی دیجی‌تایمز، به سوددهی مالی وضعیت جدید برای TSMC اشاره می‌شود:

افزایش سفارش از شرکت‌های انویدیا و AMD به TSMC امکان می‌دهد تا در نیم‌سال اول سال ۲۰۲۰، رشد مالی مناسب‌تری را نسبت به تولیدکننده‌های دیگر ثبت کند.

حرکت اپل ازمعماری هفت به پنج نانومتری، ظرفیت تولید TSMC را تاحدودی افزایش می‌دهد

اپل تصمیم دارد تا از نیم‌سال دوم سال ۲۰۲۰، تراشه‌های موردنیاز خود را با معماری پنج نانومتری تولید کند. درنتیجه ظرفیت تولید در معماری هفت نانومتری در TSMC خالی می‌شود که به‌سود AMD خوهد بود. به‌هرحال از مدت‌ها قبل پیش‌بینی شده بود که AMD به بزرگ‌ترین مشتری فناوری هفت نانومتری TSMC تبدیل خواهد شد. به‌علاوه، شرکت تایوانی تصمیم دارد تا ظرفیت تولید هفت نانومتری خود را با خط تولیدهای جدید افزایش دهد. درنهایت AMD نه‌‌تنها از ظرفیت خالی شده به‌خاطر خروج اپل و همچنین کاهش تولید دیگر شرکت‌ها به‌خاطر ویروس کرونا سود می‌برد، بلکه از خط تولید‌های جدید شرکت تایوانی هم بهره‌مند خواهد شد.

آمارهای کنونی نشان می‌دهد که کوالکام و HiSilicon اکنون بزرگ‌ترین مشتریان تولید هفت نانومتری TSMC هستند. ازطرفی همان‌طور که گفته شد، پیش‌بینی می‌شود که AMD با پشت سر گذاشتن این دو غول صنعت پردازنده‌ی موبایل، به بزرگ‌ترین مشتری TSMC در نیمه‌ی دوم سال جاری تبدیل شود. AMD اخیرا سفارش عظیم ۳۰ هزار ویفر را در TSMC ثبت کرد که ۲۱ درصد از کل ظرفیت تولید شرکت تایوانی را شامل می‌شود. به‌هرحال ظرفیت تولید TSMC از ابتدای سال ۲۰۲۰ کاملا رزرو شده بود و ظرفیت اضافه تولید، تنها به‌خاطر شیوع ویروس کرونا ایجاد شد.

انویدیا هم در کنار AMD تلاش‌های گسترده‌ای برای تصاحب ظرفیت اضافه تولید TSMC انجام داد. فعالیت آن‌ها نشان می‌دهد که تصمیمی جدی برای تولید نسل بعدی کارت‌های گرافیک موسوم به امپر دارند. اخبار دیگر ادعا می‌کنند که انویدیا تصمیم داشت تا در کنفرانس GTC از پردازنده‌ی گرافیکی سرور جدید خود رونمایی کند که دلیلی دیگر برای افزایش سفارش تولید محسوب می‌شود.

انویدیا / Nvidia

برخی منابع خبری در گذشته ادعا کرده بودند که انویدیا رونمایی از کارت‌های گرافیک جدید RTX 3000 یا همان امپر را به پس از رونمایی از محصولات AMD موسوم به Big Navi موکول خواهد کرد. منابع ادعا می‌کنند که تیم سبز با این تصمیم، سعی در ورود بهتر به بازار نسل جدید دارد. ازطرفی محصولات Big Navi در سال جاری معرفی می‌شوند. درواقع ابتدا گفته شد که این پردازنده‌های در Computex 2020 معرفی خواهند شد. با به تعویق افتادن نمایشگاه مذکور تا ماه سپتامبر سال جاری، باید منتظر رخدادهای پیش‌رو باشیم تا بتوان نتیجه‌گیری دقیقی از زمان رونمایی محصولات دو شرکت رقیب داشت.

اخبار منتشرشده نشان می‌دهند که ظاهرا AMD و انویدیا درحال تکمیل انبارهای پردازنده‌ی مرکزی و گرافیکی هستند تا در زمان مناسب و رفع بحران‌ها، توانایی پاسخ به نیاز بازار را داشته باشند. به‌هرحال صرف‌نظر از وضعیت پیشرفت یا جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، این شرکت‌ها باید هرچه زودتر به برنامه‌ی تولیدی خود بازگردند تا در زمان معرفی محصولات جدید، برای عرضه‌ی آن‌ها آماده باشند. اگرچه AMD قبلا گفته بود که بحران جاری، مشکلاتی را در زمان‌بندی عرضه‌ی خانواده‌‌ی Renoir ایجاد کرده است، اما می‌توان پیش‌بینی کرد که کووید ۱۹ در ماه‌های پیش‌رو مشکلی جدی برای مثلث دنیای پردازنده (اینتل و AMD انویدیا) نباشد. به‌هرحال کارشناسان اعتقاد دارند این سه شرکت بیش از همه دربرابر چالش‌های کووید ۱۹ مقاوم هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات