اپل احتمالا پروژه عینک واقعیت افزوده را لغو کرده است

شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
مطالعه 5 دقیقه
از چند سال پیش، شایعه‌های متعددی درباره‌ی عینک واقعیت افزوده اپل مطرح شده بود؛ ولی اکنون احتمالا کل پروژه تعطیل شده است.
تبلیغات

پروژه‌ی عینک واقعیت افزوده‌ی اپل از سال‌ها پیش به‌عنوان رازی مهم در این شرکت شناخته می‌شد که البته اخبار و شایعات متعددی درباره‌ی آن در رسانه‌ها وجود داشت. استخدام مهندسان متعدد واقعیت افزوده و ثبت پتنت‌های مرتبط با فناوری و اخبار متعدد درباره‌ی کوپرتینویی‌ها، احتمال ساخت چنین دستگاهی را روزبه‌روز بیشتر می‌کرد. پس از انتشار تمامی اخبار و شایعات، گزارشی که اخیرا دیجی‌تایمز (DigiTimes) تایوان و به‌نقل از MacRumors منتشر کرد، نشان می‌دهد اپل ساخت عینک واقعیت افزوده را متوقف کرده است. به‌هرحال درصورت صحت این گزارش، چنین رویکردی برای اپل که خود را شرکتی مبتنی‌بر نوآوری می‌داند، نزدیک به فاجعه خواهد بود.

خبری که دیجی‌تایمز منتشر کرد، هنوز در بخش‌های اصلی وب‌سایت به چشم نمی‌خورد و همچنین جزئیات زیادی از ادامه‌ی برنامه یا لغو آن را ارائه نمی‌کند. به‌هرحال، سابقه‌ی این رسانه در اخبار مرتبط با کوپرتینویی‌ها احتمال صحیح‌بودن گزارش اخیر را افزایش می‌دهد. آن‌ها با زنجیره‌های تأمین تایوانی نزدیک به اپل ارتباط دارند و در گزارش‌های قبلی، اخبار موثقی منتشر کرده‌اند.

شایعه‌های قبلی درباره‌ی اپل و عینک واقعیت افزوده، جزئیاتی از سخت‌افزار و نرم‌‌افزار این محصول را منتشر کرده بودند. به‌عنوان مثال، ادعا شده بود کوپرتینویی‌ها عینک خود را با سیستم‌عاملی اختصاصی به‌نام rOS عرضه خواهند کرد که مانند WatchOS مبتنی‌بر سیستم‌عامل موبایلی iOS خواهد بود. به‌علاوه، احتمال وابستگی عینک اپل به دستگاه دیگر (همچون کامپیوتر) برای امور پردازشی هم مطرح شده بود. در جدیدترین اخبار نیز گفته شد سازنده‌ی آیفون برای انجام عملیات پردازشی عینک واقعیت افزوده‌ی خود، به گوشی هوشمند اتکا خواهد کرد.

واقعیت افزوده اپل / عینک واقعیت افزوده / Apple AR

در زمانی‌ که اخبار و شایعات متعدد درباره‌ی عینک واقعیت افزوده‌ی اپل منتشر می‌شد، شرکت‌های رقیب محصولات نهایی خود را به بازار عرضه کردند که از میان آن‌ها می‌توان به هولولنز از مایکروسافت اشاره کرد. محصولات دیگری همچون مجیک لیپ وان از شرکت مجیک لیپ و ان‌ریل لایت (Nreal Light) نیز در همان دوره به بازار آمدند. از میان گجت‌های رقیب، ان‌ریل لایت که تصویرش را در بالا مشاهده می‌کنید، پردازنده‌ی کوالکام اسنپدراگون ۸۴۵ دارد و برای کارهای پردازشی قوی، با اتصال USB-C به گوشی هوشمندی مجهز به پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۵۵ متصل می‌شود. چنین ترکیبی شباهت زیادی به برنامه‌های گزارش‌شده‌ی اپل دارد.

عینک‌های واقعیت افزوده یا واقعیت ترکیبی به‌‌دلیل قیمت گران و کارایی کم، هنوز با استقبال درخورتوجه مشتریان روبه‌رو نشده‌اند. در این‌ میان، عینک ان‌ریل با طراحی سبک و قیمت ۵۰۰ دلاری قصد نفوذ جدی به بازار داشت. البته، این شرکت با شکایتی حقوقی مجیک لیپ روبه‌رو و مدیرعامل آن به سرقت مفاهیم طراحی و فناوری‌های بنیادی عینک واقعیت مجازی متهم شد. درواقع، مجیک لیپ ادعا می‌کند که استارتاپ ان‌ریل با سرقت همین فناوری‌ها، توانسته عینک ارزان‌قیمت بسازد؛ سرقتی که احتمالا آن‌ها را از سال‌ها زمان و میلیون‌ها دلار هزینه‌ی تحقیق و توسعه بی‌نیاز کرد.

شاید تعطیلی تیم تولید عینک واقعیت افزوده‌ی اپل موقتی باشد

طبق اخبار و شایعات گذشته، اپل هم طراحی‌ای شبیه به ان‌ریل را در نظر داشت که شباهتی حداکثری به عینک‌های معمولی داشته باشد. وقتی خبر رفتن جانی آیو از اپل منتشر شد، گزارش‌هایی از احتمال طراحی عینک واقعیت افزوده‌ی تیم طراحی جدید کوپرتینویی‌ها در رسانه‌ها منتشر شد.

اپل در رویدادهای گذشته‌ی مخصوص توسعه‌دهندگان، تأکید زیادی روی توسعه‌های نرم‌افزاری واقعیت افزوده کرد. همچنین، ابزارهایی همچون ARKit و ARKit 2.0 و ARKit 3.0 به‌صورت متناوب معرفی شدند تا برنامه‌‌نویسان دسترسی مناسبی به پیش‌نیازهای اولیه برای توسعه‌ی نرم‌افزارهای واقعیت افزوده داشته باشند. در این‌ میان، هنوز غیبت سخت‌افزار قابل‌اتکا آینده‌ی اپل را با اما و اگر روبه‌رو می‌کرد. به‌هرحال، کوپرتینویی‌ها درادامه‌ی تلاش‌های نرم‌افزاری خود، هفته‌ی پیش مرکز آموزش و همکاری توسعه‌ و طراحی اپلیکیشن نیز در چین تأسیس کردند؛ مرکزی که بیش از همه روی فناوری‌های واقعیت افزوده متمرکز خواهد بود. درواقع، شرکت آمریکایی تلاش می‌کند با چنین رویکردهایی، اکوسیستم نرم‌افزاری چین را هرچه‌سریع‌تر به روند توسعه‌ی واقعیت افزوده نزدیک کند.

واقعیت افزوده اپل / عینک واقعیت افزوده / Apple AR

همان‌طورکه گفته شد، تابه‌امروز اخبار و شایعات متعددی درباره‌ی پروژه‌های اپل در واقعیت افزوده منتشر شده است. در این‌ میان، اپل اظهارنظر روشنی درباره‌ی پروژه‌ها نمی‌کند؛ به‌ همین دلیل، هیچ استناد رسمی برای رد یا قبول اخبار وجود ندارد.

به‌روزرسانی: چند روز پس از انتشار اولیه‌ی ادعای دیجی‌تایمز، خبر کامل را  این رسانه منتشر کرد که ادعای می‌کرد با افراد نزدیک به پروژه ارتباط دارد. در متن تکمیلی خبر، گفته می‌شود که اپل از ماه مه سال جاری تیم توسعه‌ی عینک واقعیت افزوده را منحل کرده است و اعضای آن به تیم‌های توسعه‌ای دیگر منتقل شده‌اند. آوی بار زیو، یکی از سازندگان اصلی هولولنز مایکروسافت بود که به‌عنوان مدیر تیم توسعه‌ی عینک واقعیت افزوده در اپل فعالیت می‌کرد. او در ماه ژانویه از تیم استعفا داد و شایعات همین رخداد را یکی از دلایل منحل‌شدن تیم اپل می‌دانند.

فعالان صنعت فناوری حدس می‌زنند اپل برای ساخت هرچه سبک‌تر عینک مشکلات متعددی داشته است. به‌علاوه، ارتباط با شبکه‌های 5G و تأمین محتوای لازم برای عینک نیز مشکل دیگر آن‌ها محسوب می‌شد. به‌هرحال، دیجی‌تایمز امروز تأکید زیادی بر ادعای خود مبنی‌بر تعطیلی تیم ساخت عینک واقعیت افزوده می‌کند. البته، احتمال موقتی‌بودن تصمیم اپل نیز دور از انتظار نیست. شاید کوپرتینویی‌ها منتظر بلوغ فناوری واقعیت افزوده باشند یا کمبود محتوای لازم برای ارائه در عینک‌ها، مشکل اصلی آن‌ها باشد.

با وجود تمامی اخبار و شایعاتی که درباره‌ی اپل و عینک واقعیت افزوده مطرح می‌شود، هنوز کوپرتینویی‌ها سخت‌افزار قدرتمندی ارائه نکرده‌اند. افزون‌براین، آن‌ها فعالیت‌های جدی در توسعه‌ی اپلیکیشن‌های AR کرده‌اند و به‌نوعی پیش‌گام بازار محسوب می‌شوند. ترکیب چنین واقعیت‌هایی احتمال دائمی‌بودن تعطیلی تیم توسعه را کاهش می‌دهد. به‌هرحال، کاربران و کارشناسان مانند همیشه باید منتظر اظهارنظرهای رسمی اپل باشند که به نظر نمی‌رسد عجله‌ای برای اظهارنظر داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات