پروفایل لینکدین با تصویر جعلی ساخت هوش مصنوعی، از کاربران جاسوسی می‌کرد

شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
حساب کاربری جعلی در لینکدین با شناسایی تصویر پروفایل کشف شد. این تصویر ساختگی را هوش مصنوعی ایجاد کرده و کاربر حساب لینکدین سعی می‌کرده با مقام‌های سابق دولت ایالات متحده و کارشناسان سیاسی ارتباط برقرار کند.
تبلیغات

دستاورد‌های روبه‌رشد فناوری، به‌‌ویژه هوش مصنوعی، هرروز رو‌به‌گسترش است. اگرچه این دستاوردها مهم و ارزشمند هستند و باعث پیشرفت و پیشبرد مرزهای دانش در حوزه‌های مختلف شده‌اند، گاهی اوقات باعث ایجاد ترس و سلب امنیت نیز هستند. خبری که آسوشیتدپرس منتشر کرده، این نکته را تأیید می‌کند.

جاسوسان ممکن است از فناوری هوش مصنوعی برای ساخت تصاویر جعلی اشخاصی استفاده کنند و به آن‌ها هویت بخشند که اصلا وجود خارجی ندارند. این‌بار جاسوسان از فناوری هوش مصنوعی سوءاستفاده‌ و از آن‌ برای ایجاد پروفایلی جعلی در لینکدین استفاده کردند. دلیل استفاده از هوش مصنوعی برای ساختن تصویر پروفایل، تشخیص‌ناپذیر و شناسایی‌نشدنی بودن عکس‌ است؛ چراکه هوش مصنوعی می‌تواند تصاویری بسیار نزدیک به واقعیت تولید کند.

امروزه، شنیدن خبر وجود حساب‌های جعلی در سرویس شبکه‌های اجتماعی موضوع جدیدی نیست، اما اخیرا آسوشیتدپرس مورد مشکوکی به‌نام کتی جونز (Katie Jones) را در شبکه اجتماعی لینکدین گزارش کرده است. با توجه به اطلاعاتی که از پروفایل و حساب کاربری لینکدین این فرد مشخص است، وی خانم موقرمزی است که ادعا می‌کند در مرکز تحقیقاتی عالی (اتاق فکر) در واشنگتن کار می‌کند.

لینکدین

براساس اطلاعات آسوشیتدپرس، این مشخصات نه‌تنها جعلی است؛ بلکه بسیار متحمل است که تصویر چهره‌ی زن را یکی از برنامه‌های قدرتمند هوش مصنوعی طراحی کرده باشد. برای پی‌بردن به دلایل و شواهد برای اثبات جعلی‌بودن این تصویر ممکن است به دقت بسیار زیادی نیاز باشد؛ اما با بررسی دقیق این تناقض‌های کوچک شناسایی‌شدنی هستند.

رافائل ساتر در توییتر خود نوشت:

ماه گذشته توجه من به موردی مشکوک جلب شده بود: حساب کاربری جعلی فردی در لینکدین که با اعضای اتاق فکر واشنگتن و مقام‌های ارشد ایالات متحده مرتبط بود. عجیب‌تر از آن اینکه حتی چهره این شخص جعلی بود. بسیار حیرت‌آور است.

چندین کارشناس فناوری آسوشیتدپرس تأیید کردند با توجه به بررسی‌های آن‌ها، تصویر پروفایل مذکور را هوش مصنوعی براساس مدل شناسایی معایب ایجاد کرده است. این الگوریتم یکی از متداول‌ترین الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای ساخت تصاویر جعلی به‌وسیله‌ی GAN است. شبکه‌های مولد تخاصمی که به‌اختصار GAN نامیده می‌شوند، با بهره‌گیری از ترکیب هوشمندانه‌ای از دو شبکه‌ی عصبی عمیق که با یکدیگر رقابت می‌کنند، تصاویر جدیدی برمبنای تصاویر جهان واقعی می‌تواند بسازد.  

تصاویرساخته شده توسط هوش مصنوعی

پژوهشگران از فناوری‌های پیشرفته‌ی حوزه هوش مصنوعی استفاده کردند تا نشان دهند چگونه تصاویری می‌توانند بسیار واقعی جلوه دهند؛ اما درحقیقت، این‌ها تصاویری جعلی از افرادی هستند که هرگز در دنیای واقعی وجود نداشته و ندارند. همچنین، پژوهشگران حوزه‌ی هوش مصنوعی توجه زیادی به مدل‌های زایشی می‌کنند؛ زیرا این مدل‌ها سنگ‌بنای ساخت سیستم‌های هوشمندی هستند که داده‌های خام جهان را دریافت و برمبنای آن‌ها به‌طورخودکار ادراک می‌کنند.

برای ایجاد تصاویر، شبکه‌های مولد تخاصمی (GAN) چهره‌های جعلی را از روی تصاویر موجود از چهره‌ی افراد واقعی مدل‌سازی می‌کند. درنهایت، الگوریتم‌های هوش مصنوعی دیگر ویژگی‌های مختلف مانند سبک مو و شکل چشم و دهان را از دیگر تصاویر گوناگون می‌گیرد و آن‌ها را برای ایجاد چهره‌ی فرد کاملا جدید ادغام می‌کند. ایده‌ی اصلی ساخت تصویر برپایه‌ی عکس‌های جهان واقعی این است که اگر ماشین بتواند تصویر چیزی را بسازد، یعنی ادراکی از آن دارد.

این دستاورد هوش مصنوعی ممکن است بسیار حیرت‌آور به‌نظر برسد؛ اما این فناوری هنوز کامل نیست و مانند هزاران فناوری نوپا معایبی نیز دارد. در طول فرایند الگوریتم هوش مصنوعی در ترکیب ویژگی‌های دیگر، برای تکمیل جزئیات اطراف چهره‌ی ساخته‌شده، پردازش هوش مصنوعی با مشکلاتی روبه‌رو است. برای نمونه، درباره‌ی تصویر جعلی پروفایل کتی جونز، آسوشیتدپرس گوشواره‌ی عجیب‌و‌غریب صاحب این تصویر را ساختگی دانست و گفت گوشواره‌ای که در گوش چپ این زن است، با بررسی دقیق تار یا ذوب‌شده به‌نظر می‌رسد و ساختگی‌بودنش تشخیص‌دادنی است.

بااین‌حال، عکس به‌خودی‌خود بسیار واقعی به‌نظر می‌رسد. آسوشیتدپرس اعلام کرد شناسایی جعلی‌بودن حساب لینکدین کتی جونز نه‌تنها براساس چهره‌ی ساختگی او تشخیص‌‌پذیر بود؛ بلکه مشخصات پروفایلش نیز معتبر نبود و مشخص شد همه‌ی این اطلاعات جعلی بودند.

درحال حاضر، این حساب کاربری در لینکدین حذف شده است؛ اما سؤال واقعی اینجا است که این حساب را چه کسی و چرا ایجاد کرده است؟ هنوز روشن نشده پشت این داستان جاسوسان واقعی وابسته به دولت هستند یا ایجاد پروفایل کتی جونز کار کلاه‌برداران عادی بوده است. بااین‌حال، این حساب کاربری در لینکدین سعی می‌کرد با شبکه‌ای از مقام‌های سابق دولت ایالات متحده و کارشناسان سیاسی آن ارتباط برقرار کند.

اگر تصویر را هوش مصنوعی با الگوریتم شبکه‌‌ی مولد تخاصمی ایجاد کرده باشد، دربرابر روش جست‌وجوی معکوس تصویر (Reverse-Image Searches) مقاوم است. با دانستن این نکته اغلب می‌توان نشان داد تصویر حساب کاربری مدنظر جعلی است یا این تصویر، تصویری واقعی است. در روش جست‌وجوی معکوس تصویر می‌توان با استفاده از یک تصویر، به‌دنبال عکس‌های مشابه یا کسب اطلاعات بیشتر از آن تصویر در فضای اینترنت بود. گفتنی است گوگل سال‌ها است این قابلیت را به موتور جست‌وجوی خود اضافه کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات