اعمال قوانین سختگیرانه‌تر در ژاپن برای فعالیت غول‌های اینترنتی

شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵
مطالعه 2 دقیقه
در ادامه‌ی روند جهانی، ژاپن هم قصد دارد فعالیت شبکه‌های اجتماعی بزرگ را قانون‌مندتر کند.
تبلیغات

یکی از مقام‌های رسمی ژاپن اعلام کرده‌ است این کشور قصد دارد مقررات مربوط به فعالیت غول‌های تکنولوژی مانند فیسبوک و گوگل را سخت‌تر کند تا این شرکت‌ها نتوانند با استفاده از قدرت تجاری‌شان، مزایای غیرمنصفانه‌ای برای خود قائل شوند؛ مزایایی که باعث آسیب به شرکت‌های کوچک می‌شود. بر‌این‌اساس، شرکت‌های گوگل، اپل، فیسبوک و آمازون باید مفاد قراردادهای خود با مشتریانشان در ژاپن را اعلام کنند و گزارش عملکرد خود را به دولت این کشور ارائه دهند.

تصمیم گفته‌شده درادامه‌ی روندی محسوب می‌شود که در کل جهان شروع شده است. این روند از آمریکا تا اروپا و استرالیا دنبال شده‌ و هدفش اعمال قوانین سرسختانه‌تر برای پلتفرم‌های آنلاین است تا برخی عملکردهای شرکت‌های مذکور مانند فعالیت‌های نامطمئن و نشر اخبار دروغین و انتشار نفرت عمومی را کنترل کند.

گوگل و فیسبوک با اعمال قوانین سخت‌تر مخالفت‌ کرده‌اند؛ اما صاحبان شرکت‌های قدیمی‌تر مانند Rupert Murdoch News Corp از این اصلاحات حمایت کرده‌اند.

یاسوتوشی نیشی‌مورا، وزیر اقتصاد ژاپن، دراین‌زمینه گفته‌ است:

می‌خواهیم قوانین جدیدی اعمال کنیم که بدون ایجاد زحمت اضافه یا از‌بین‌رفتن خلاقیت در این شرکت‌ها، باعث شود تبادلات تجاری آن‌ها شفاف‌تر باشد. این قوانین جدید از چهارچوب‌هایی تشکیل شده‌ است که صاحبان پلتفرم‌های مذکور را ملزم می‌کند به‌صورت خودجوش برای ایجاد شفافیت در عملکردشان و اثبات منصفانه‌بودن‌ آن‌ها تلاش کنند.

دولت برای حفظ اطلاعات شخصی کاربران قوانین مربوط به این اطلاعات را بازبینی می‌کند تا آنان بتوانند از شرکت‌های دیجیتال درخواست کنند استفاده از داده‌های مربوط به آن‌ها را به حالت تعلیق درآورد. این قانون در‌حال‌حاضر استفاده از داده‌های به‌دست‌آمده ازطریق غیرقانونی را کنترل می‌کند. علاوه‌براین، کمیسیون تجارت منصفانه با هدف اجرای قانون جلوگیری از ایجاد تک‌قطبی تجاری، ازطریق ارزیابی ارزش داده‌های مربوط به شرکت تجاری اینترنتی در زمان بازرسی قراردادهای مرتبط، رهیافت پاسخ‌دهی به این شرکت‌ها را بازبینی خواهد کرد.

مسئول بررسی این قوانین نهایتا مشخص خواهد کرد آیا پلتفرم‌های اینترنتی با استفاده از موقعیتشان در‌آمدهای غیرعادلانه کسب و از اطلاعات کاربران سوء‌استفاده کرده‌اند یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات