ویزا، مسترکارت و چند عضو سرشناس دیگر اتحادیه لیبرا را ترک کردند

شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷
مطالعه 3 دقیقه
پس از صرف‌نظرکردن پی‌پل از ادامه‌ی پشتیبانی از لیبرا، مسترکارت، ویزا، ای‌بی و استریپ نیز شبکه‌ی اتحادیه‌ی لیبرا را ترک کردند.
تبلیغات

براساس گزارش‌ها، مسترکارت، ویزا، ای‌بی و استریپ شبکه‌ی اتحادیه‌ی لیبرا را ترک و رؤیاهای جاه‌طلبانه‌ی فیسبوک برای بودن در بازار رمزارز دیجیتال را با خطر مواجه کردند. این در حالی‌ است که پیش‌از‌این، پی‌پل، یکی از اعضای اتحادیه‌ی رمزارز اختصاصی فیسبوک، اعلام کرده بود از ادامه‌ی پشتیبانی لیبرا صرف‌نظر کرده است. همچنین، فیسبوک اعلام کرده بود تا پیش از «بررسی کامل نگرانی‌های تنظیم مقررات» رمزارز لیبرا را عرضه نخواهد کرد.

ارز دیجیتال لیبرا

اواخر ماه ژوئن، فیسبوک لیبرا را معرفی کرد و قصد داشت رمزارز اختصاصی خود را در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۰ روانه‌ی بازار کند. ادغام این امر با خدمات فیسبوک می‌توانست دارایی موردنیاز برای معاملات تجارت الکترونیک را بر پلتفرم ارز دیجیتال و فراتر از آن تأمین کند. در آن زمان، فیسبوک اعلام کرده بود چندین شرکت‌ تکنولوژیک و غول‌های اقتصادی بزرگ از این پروژه حمایت خواهند کرد و اتحادیه‌ی لیبرا را در ژنو سوئیس تشکیل خواهند داد تا کنسرسیومی برای نظارت بر رمزارز اختصاصی خود و توسعه‌ی زیربنایی آن باشد. از مهم‌ترین اعضای این کنسرسیوم می‌توان به ودافون،‌ اسپاتیفای، لیفت، اوبر، PayU و Mercado Pago اشاره کرد.  

نکته‌ی جالب این است که در بیانیه‌هایی که شرکت‌ها پس از ترک اتحادیه‌ی لیبرا صادر کردند، امید تعامل مجدد و قطع‌نشدن کامل تعامل با پروژه‌ی لیبرا همچنان به‌چشم می‌خورد. سخن‌گوی شرکت ویزا در گفت‌وگو با ZDNet چنین گفته است:

ویزا تصمیم گرفته است در این زمان به اتحادیه‌ی لیبرا نپیوندد. اگرچه همچنان به ارزیابی خود ادامه خواهیم داد و تصمیم نهایی ما بعد از بررسی چند عامل ازجمله توانایی اتحادیه‌ی لیبرا در برآوردن کامل انتظارات موردنیاز نظارتی مشخص خواهد شد. گفتنی است ویزا همچنان به لیبرا علاقه‌ دارد و این علاقه ناشی از باور ما است که اگر شبکه‌های مبتنی‌بر بلاک‌چین به‌درستی تنظیم شده باشند، می‌توانند ارزش پرداخت‌های دیجیتال ایمن را برای تعداد بیشتری از مردم، به‌ویژه در بازارهای نوظهور و در‌حال‌توسعه افزایش دهند.

سخن‌گوی استرایپ نیز در بیانیه‌ای مشابه به ZDNet گفته است:

 استرایپ پشتیبان پروژه‌هایی است که هدف آن‌ها ایجاد تجارت آنلاین برای دسترسی بهتر و بیشتر مردم در سراسر جهان است. لیبرا این ظرفیت را دارد. ما پیشرفت لیبرا را از نزدیک دنبال خواهیم کرد و در مرحله‌ی بعدی درهای همکاری با اتحادیه‌ی لیبرا باز خواهد بود.

همچنین، ای‌بی در بیانیه‌ای خطاب به CNET اعلام کرده است:

چشم‌انداز اتحادیه‌ی لیبرا را بسیار محترم می‌شماریم؛ بااین‌حال، ای‌بی تصمیم گرفته است به‌عنوان عضو مؤسس دیگر جلوتر نرود. ای‌بی سعی می‌کند روی تجربه‌ی پرداخت‌های مدیریت‌شده برای مشتریان خود متمرکز شود.

ناگفته نماند مسترکارت به درخواست اظهارنظر هنوز پاسخی نداده است. همچنین، پی‌پل نیز دلیل دقیقی برای ترک خود اعلام نکرده؛ اما به خبرگزاری The Verge گفته است:

همچنان از آرمان‌های لیبرا حمایت می‌کنیم و مشتاقانه منتظر ادامه‌ی گفت‌وگو درباره‌ی راه‌های همکاری در آینده هستیم. فیسبوک شریک استراتژیک دیرینه و ارزشمندی برای پی‌پل است و همچنان در موقعیت‌های مختلف با فیسبوک همکاری و از آن پشتیبانی خواهیم کرد.

اوایل هفته، چارلی آزبورن در مصاحبه با ZDNet گفته بود پروژه‌ی لیبرا تا حدودی به‌دلیل رویکرد بی‌پرده‌ی فیسبوک به امنیت و حریم خصوصی، باعث شک و تردید قانون‌گذاران و تنظیم‌کنندگان شده است. فدرال رزرو ایالات متحده‌ی آمریکا اعلام کرد درباره‌ی لیبرا به‌شدت نگران است و تا وقتی شرکت به پرسش‌های تنظیم‌کنندگان پاسخ ندهد، به ادامه‌ی کار مجاز نخواهد بود.

در همین حال، برونو لو مایر، وزیر دارایی فرانسه، معتقد است رمزارز اختصاصی فیسبوک به‌احتمال زیاد خطرهایی برای مصرف‌کنندگان ایجاد خواهد کرد؛ ازجمله اینکه حاکمیت پولی کشورها را در معرض خطر قرار خواهد داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات