ژاپن با «گرگ‌ رباتیک» از شهرهایش دربرابر حمله خرس محافظت می‌کند

شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۷
مطالعه 2 دقیقه
گرگ رباتیک ژاپنی
اگرچه ربات ژاپنی‌ها کاملاً شبیه گرگ واقعی نیست، در مقابله با گرازهای وحشی و خرس‌ها عملکرد بسیار خوبی دارد.
تبلیغات

پس‌ از اینکه محققان ژاپنی آزمایش نمونه‌های اولیه‌ی گرگ‌ رباتیک را سال ۲۰۱۷ برای مبارزه با تجاوز ویرانگر گرازهای وحشی به زمین‌های کشاورزی آغاز کردند، گزارش‌هایی درمورد ساخت گرگ‌های رباتیک که با انرژی خورشیدی کار می‌کنند منتشر شد. از آن زمان شرکتی به‌نام Wolf Kamuy فروش محصولات نگهبان خود را گسترش داده است. این ربات‌ها از دندان‌های نیش تهدید‌آمیز، چشم‌های LED قرمز چشمک‌زن و سری که تکان می‌خورد بهره می‌برند و زوزه‌ای با فرکانس ۹۰ دسی‌بل پخش می‌کنند.

البته گراز‌ها تنها مشکل جوامع روستایی ژاپن نیستند. طبق گزارش‌ها، Wolf Kamuy اکنون بسیاری از گرگ‌های رباتیک خود را به‌عنوان عامل بازدارنده‌ درمقابل خرس‌ها نیز به‌فروش می‌رساند.

به‌نظر می‌رسد گرگ‌های رباتیک نه‌تنها در محافظت از محصولات کشاوری مؤثر هستند بلکه در حفاظت از خودِ کشاورزان نیز عملکرد خوبی دارند. اوایل اکتبر گزارش شد خرس‌ها به‌دلیل تغییرات آب‌وهوایی، جنگل‌زدایی و گسترش شهرها در بسیاری از مناطق ژاپن به مزاحمتی مرگ‌بار تبدیل شده‌اند.

از طرفی ژاپن با مشکل پیری جمعیت و کاهش نرخ زاد ولد مواجه است. گفته می‌شود برخی محققان در مجموع بیش‌ از ۲۲ هزار خرس در اطراف هوکایدو شناسایی کرده‌اند. این منطقه در طول ۶ دهه‌ی گذشته حداقل ۱۵۰ حمله‌ی خرس را گزارش داده که فقط در سال ۲۰۲۱ باعث شد چهار نفر جان خود را از دست بدهند. درهمین‌حال، خرس‌ها همچنان در شهرهای شلوغ‌تر و هم‌مرز با مناطق حیات‌وحش نیز حضور یافته‌اند.

کارشناسان امیدوارند با نصب ربات‌های گرگ نگهبان در مناطق شهری، خرس‌ها را از سرگردانی در مناطق پرجمعیت بازدارند و بدین ترتیب به انسان‌ها و خودشان آسیب نزنند. محققان قبلاً تخمین زدند که صدای زوزه‌ به‌طور مؤثری خرس‌ها را از تعرض به‌حدود یک کیلومتر مربع از محل نصب گرگ‌های رباتیک بازمی‌دارد که قطعاً بهتر از حصارهای الکتریکی است. گرگ‌های رباتیک می‌توانند به‌خوبی از جوامع مسن‌تر ژاپن دربرابر خطرات حمله‌ی خرس و گراز وحشی محافظت کنند.

همان‌طور که PopSci اشاره می‌کند، برای مقابله با حملات خرس‌ها قطعاً نمی‌توان فقط به ارتشی از گرگ‌های رباتیک تکیه کرد. خرس‌ها در مواجهه با تغییرات مداوم آب‌وهوایی با تهدیداتی بزرگ روبه‌رو می‌شوند.

به‌هرحال بهترین روش برای مقابله با خطر حمله‌ی خرس‌ها در ژاپن، ادامه‌ی تمرکز بر راهکارهایی مثل حفاظت از محیط‌زیست، انرژی‌های تجدیدپذیر و برنامه‌ریزی شهری پایدار است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات