این هوش مصنوعی فقط در چندثانیه ربات متحرک طراحی می‌کند

پنج‌شنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
ساخت ربات با هوش مصنوعی
هوش مصنوعی امروزه به ابزاری بسیار کاربردی در همه‌ی حوزه‌ها تبدیل شده و اکنون محققان از این فناوری برای طراحی ربات زیر یک دقیقه استفاده کرده‌اند.
تبلیغات

محققان دانشگاه نورث وسترن، نوعی هوش مصنوعی توسعه داده‌اند که طراحی ربات‌ها را از پایه انجام می‌دهد. این تیم دستوری ساده به هوش مصنوعی داد و از آن خواست رباتی طراحی کند که بتواند روی سطح صاف راه برود و سپس فقط در چند ثانیه طرح رباتی با قابلیت جابه‌جایی دریافت کردند.

هوش مصنوعی ایرادات ربات پیشنهادی را شناسایی کرد و بازبینی‌هایی روی آن انجام داد و درواقع پس‌از ۱۰ مرتبه اصلاح، چیزی ایجاد کرده بود که به‌نظر می‌رسید واقعاً قادر به حرکت روی سطح صاف است.

دانشمندان قالبی از فضای اطراف بدنه‌ی ربات را با پرینتر سه‌بعدی ساختند و سپس آن را با سیلیکون مایع پر کردند. پس‌از چندساعت، Squishy آماده‌ی آزمایش بود. این ربات با پُر کردن مکرر هوا و سپس تخلیه‌ی آن روی سطح صاف حرکت کرد.

ساخت ربات با هوش مصنوعی

سم کریگمن، محقق ارشد پروژه‌ی Squishy در دانشگاه نورث وسترن می‌گوید:

ما الگوریتم طراحی بسیار سریع مبتنی‌بر هوش مصنوعی را کشف کردیم که زمان تکامل ربات را کاهش می‌دهد. ما به هوش مصنوعی گفتیم رباتی می‌خواهیم که بتواند روی زمین راه برود، سپس با فشار دادن فقط یک دکمه، طرح ربات را دریافت کردیم. این طرح هیچ شباهتی به موجودات روی کره‌ی زمین ندارد و پروسه‌ای است که من آن را «تکامل آنی» می‌خوانم.
- سم کریگمن

البته شاید همه مثل کریگمن و شرکت متبوعش تحت‌تأثیر هوش مصنوعی آن‌ها و طراحی ربات Squishy قرار نگیرند. کریگمن می‌گوید:

وقتی مردم به این ربات نگاه می‌کنند، شاید آن را نوعی ابزار بی‌فایده درنظر بگیرند، اما من تولد ارگانیسمی کاملاً جدید را می‌بینم.
- سم کریگمن

درمقاله‌ی پروژه‌ی Squishy اشاره شده که هوش مصنوعی دانشمندان دانشگاه نورث وسترن روی لپ تاپ معمولی اجرا می‌شود و کل فرآیند طراحی این ربات را از ابتدا تا پایان فقط در ۲۶ ثانیه انجام داد. علاوه‌براین، تیم مذکور هیچ سرنخ اولیه‌ای برای طراحی ربات به هوش مصنوعی ارائه نکردند و خودش متوجه شد استفاده از پا، راهکار مناسبی برای حرکت روی سطح زمین محسوب می‌شود و البته برای دستیابی به هدفش از طراحی سه‌پایه استفاده کرد.

جالب است ببینیم هوش مصنوعی دانشمندان نورث وسترن با صرف زمان بیشتر و دریافت راهنمایی‌های اولیه، چه طرح‌های دیگری برای ساخت ربات ارائه خواهد داد. کریگمن باور دارد ربات‌های طراحی‌شده با هوش مصنوعی می‌توانند روزی برای کمک به بشر به‌خدمت گرفته شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات