بهترین تبلت اقتصادی؛ مقایسه مایکروسافت Surface Go 2 با iPad 10.2 اپل (2019)

یک‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
تبلت جدید شرکت مایکروسافت با نام سرفیس گو ۲ (Surface Go 2) رقیب جدید آیپد ۲۰۱۹ (iPad 2019) اپل به‌شمار می‌رود. در این مقاله، قصد داریم این دو تبلت را با یکدیگر مقایسه کنیم.
تبلیغات

مایکروسافت با ارائه‌ی نسل دوم تبلت‌های هیبریدی‌اش به‌نام سرفیس گو ۲ و با قیمت تنها ۳۹۹ دلار، قصد دارد توازن بازار تبلت‌های اقتصادی را به‌نفع خود به‌هم بزند و جایگاه فعلی تبلت‌های آیپد ۲۰۱۹ اپل را تصاحب کند.

تبلت Surface Go 2 درمقایسه‌با نسل قبلی‌اش بهینه شده است و نمایشگر بزرگ‌تری دارد که به‌واسطه‌ی کاهش ضخامت حاشیه‌های اطراف نمایشگر به‌وجود آمده است. همچنین شارژدهی باتری بهتر از مدل پیشین است. ناگفته نماند بخش‌های محبوب مدل قبلی نظیر طراحی صیقلی و براق منیزیومی بدنه و دوربین IR برای احراز هویت هنگام ورود به ویندوز هلو (Windows Hello) به مدل جدید به‌ارث رسیده است.

این ویژگی‌ها جایگاه تبلت مایکروسافت سرفیس گو ۲ را درمقابل آیپد ۲۰۱۹ محکم می‌کند؛ البته آیپد اپل همچنان برای کاربران خواهان پرداخت هزینه‌ی کمتر محبوب‌تر خواهد بود. با اینکه از معرفی آخرین آیپد مدتی می‌گذرد، هنوز این تبلت در کانون توجه طرفداران محصولات اپل و علاقه‌مندان به گجتی کارآمد قرار دارد. اگرچه قیمت تبلت اپل به‌تنهایی ارزان‌تر است؛ اما این موضوع را در نظر داشته باشید که با خرید قلم و کیبورد مخصوص آیپد، هزینه‌ی نهایی این محصول به ۶۰۰ دلار می‌رسد.

مقایسه‌ی مایکروسافت سرفیس گو ۲ با آیپد اپل ۲۰۱۹ نشان می‌دهد هر دو تبلت سبک‌وزن و به نمایشگرهایی باکیفیت و هم‌اندازه مجهز هستند؛ بنابراین، کدام دستگاه برای خرید بهتر است؟ برای پاسخ به این پرسش دو تبلت را باتوجه‌به معیارهای مشخصی بررسی می‌کنیم تا کاربران بتوانند بنابر شاخص‌های مهم‌تر، دستگاه موردنیاز خود را انتخاب کنند و بخرند.

مقایسه‌ی طراحی و پورت‌های سرفیس گو ۲ با آیپد ۲۰۱۹

طراحی کلی تبلت‌های سرفیس گو ۲ و آیپد ۲۰۱۹ ازنظر ظاهری آن‌چنان لوکس و خیره‌کننده به‌شمار نمی‌روند؛ اما زبان طراحی سبک قدیمی آن‌ها با کمک استفاده از مواداولیه‌ی درجه یک، جلای خاصی گرفته است.

iPad 2019 / آیپد ۲۰۱۹

طراحی آیپد ۲۰۱۹ در سال‌های گذشته تغییری نکرده است و همچنان همان بدنه‌ی سبک آلومینیومی با حسگر اثرانگشت Touch ID را دارد که در کلید هوم پایین‌تر از نمایشگر قرار گرفته است. درمقابل، تبلت سرفیس گو ۲ با طراحی جعبه‌مانند و گوشه‌های زاویه‌دار خود بدنه‌ای از جنس منیزیوم دارد و از نمای جلویی با درنظرنگرفتن دکمه‌ی هوم آیپد ۲۰۱۹ (تاچ آی‌دی)، تقریبا شبیه هم به‌نظر می‌رسند. تفاوت اساسی دیگر در قاب پشتی تبلت مایکروسافت مشاهده می‌شود؛ جایی‌که جکی با قابلیت چرخش ۱۶۵ درجه‌ای تعبیه شده است تا کاربران بتوانند در سطوح هموار تبلت خود را با زاویه‌ی دلخواه تنظیم کنند و بدون تحمل وزن دستگاه، از تماشای فیلم یا کاربری با آن لذت ببرند.

بزرگ‌ترین مزیت سرفیس گو ۲ این است که طراحان مایکروسافت توانسته‌اند بدون افزایش ابعاد اصلی تبلت، نمایشگر آن را بزرگ‌تر کنند؛ درنتیجه، این تبلت حاشیه‌های باریک‌تری از نمونه‌ی قبلی خود دارد و درمقابل حاشیه‌های پهن تبلت آیپد ۲۰۱۹ اپل به‌گونه‌ای است که انگار این تبلت عینک فانتزی با فریمی ضخیم به‌چشم دارد.

سرفیس گو ۲ / Surface Go 2

مقایسه مایکروسافت سرفیس گو ۲ مایکروسافت با آیپد ۲۰۱۹ اپل حاکی از آن است که ازنظر قابل‌حمل‌بودن هر دو دستگاه وزن یکسانی دارند؛ اما باید بیشتر روی آیپد ۲۰۱۹ حساب بازکرد؛ زیرا این تبلت ۰/۰۴ اینچ باریک‌تر است. آیپد ۲۰۱۹ اپل در رنگ‌های نقره‌ای و طلایی و خاکستری در بازار موجود هستند؛ اما سرفیس گو، تنها با رنگ نقره‌ای به بازار عرضه می‌شود. البته کیبورد Type Cover تبلت سرفیس گو ۲ در رنگ‌های نقره‌ای، مشکی، قرمز و آبی دردسترس کاربران قرار خواهد داشت.

درزمینه‌ی پورت‌ها، تبلت سرفیس گو ۲ یک پورت ورودی USB-C و یک پورت Surface Connect و یک درگاه microSD را در خود جای داده است؛ درحالی‌که آیپد ۲۰۱۹ اپل، تنها یک پورت اتصال لایتنینگ و ورودی جک ۳/۵ میلی‌متری برای کاربر فراهم کرده است.

در رقابت مایکروسافت سرفیس گو ۲ و آیپد ۲۰۱۹ با معیارهایی که تاکنون بررسی شدند، برنده سرفیس گو ۲ خواهد بود. طراحی آیپد ۲۰۱۹ باریک‌تر است و در رنگ‌های مختلفی عرضه می‌شود؛ اما جک نگه‌دارنده‌ی سرفیس گو ۲ در قاب پشتی و حاشیه‌های باریک اطراف نمایشگر و پورت‌های متنوع باعث می‌شود این دستگاه کاربرد بیشتری داشته باشد و در زمینه‌های متفاوتی بتواند نیاز کاربران را برطرف کند.

مشخصات

مایکروسافت سرفیس گو ۲ 

اپل آیپد (۲۰۱۹)

قیمت

۳۹۹ دلار

۳۲۹ دلار

پردازنده

اینتل پنتیوم گلد 4425Y یا Core m3-8100Y

اپل A10 فیوژن

نمایشگر

۱۰/۵ اینچ (۱۲۸۰×۱۹۲۰)

۱۰/۲ اینچ (۱۶۲۰×۲۱۶۰)

عمر باتری

۱۰ ساعت (تخمینی)

۱۱ ساعت و ۵۸ دقیقه

حافظه رم

۴ یا ۸ گیگابایت

۳ گیگابایت

وزن با کیبورد

کمتر از ۵۵۰ گرم

کمتر از ۵۰۰ گرم

ابعاد

۰/۳×۶/۹×۹/۶ اینچ

۰/۳×۶/۸×۹/۸ اینچ

پورت‌ها

USB-C, Headphone Jack, Surface Connect

Lightning, Headphone Jack

مشخصات فنی سرفیس گو ۲ و آیپد ۲۰۱۹ تقریبا برابر است. همان‌طور‌که گفته شد، تبلت سرفیس گو ۲ نمایشگر بزرگ‌تر ۱۰/۵ اینچی با وضوح تصویر ۱۹۲۰ در ۱۲۸۰ با نسبت ۳:۲ دارد و کاملا مناسب وب‌گردی و نوشتن است. آیپد ۲۰۱۹ نیز نمایشگر ۱۰/۲ اینچی با وضوح تصویر ۲۱۶۰ در ۱۶۲۰ دارد. پنل لمسی نمایشگر تبلت اپل در آزمون‌های کیفی، انتظارات ما را برآورده کرد و براساس نتایج به‌دست‌آمده، توانست ۱۰۵ درصد از طیف رنگی sRGB را تولید کند و قدرت روشنایی خود را تا ۴۵۰ نیت برساند.

مدیریت پردازش داده‌ها در تبلت سرفیس گو ۲ مایکروسافت برعهده‌ی تراشه‌ی اینتل Pentium Gold 4425Y گذاشته شده است که با ۴ یا ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم همراهی می‌شود. اگر قدرت بیشتری نیاز دارید، می‌توانید به‌سراغ نسخه‌ی دیگر این تبلت بروید که به پردازنده‌ی اینتل Core m3-8100Y مجهز شده است. حافظه‌ی ذخیره‌سازی نیز حافظه‌ی ۶۴ گیگابایتی eMMC یا ۱۲۸ گیگابایتی SSD است که کاربران باتوجه‌به نیاز و بودجه‌ی مدنظرشان می‌توانند یکی از آن دو را انتخاب کنند.

اپل در کالبد آیپد ۲۰۱۹ پردازنده‌ی A10 Fusion را گنجانده است که با سه گیگابایت حافظه‌ی رم همراهی می‌شود و حافظه‌ی ذخیره‌سازی نیز از ۳۲ تا ۱۲۸ گیگابایت برای سلایق مختلف متغیر است. علاوه‌براین، دوربین اصلی آیپد ۲۰۱۹ حسگری ۸ مگاپیکسلی دارد و دوربین سلف‌اش حسگر ۱/۲ مگاپیکسلی دارد که برای برقراری تماس تصویری نیز به‌کار می‌رود. درمقابل، دوربین سلفی سرفیس گو ۲ مایکروسافت ۵ مگاپیکسلی است و دوربین اصلی‌اش مانند آیپد ۲۰۱۹ حسگری ۸ مگاپیکسلی دارد.

مقایسه‌ی مشخصات فنی تبلت سرفیس گو ۲ با آیپد ۲۰۱۹ نشان می‌دهد این دو دستگاه روی کاغذ با یکدیگر برابرند؛ بنابراین، باید منتظر ماند تا برای دستیابی به نتایج دقیق‌تر، این دو دستگاه هم‌زمان آزمون‌هایی پشت‌سر بگذارند.

مقایسه‌ی کیبورد و قلم استایلوس سرفیس گو ۲ با آیپد ۲۰۱۹

فرقی نمی‌کند کدام‌یک از این دو تبلت را انتخاب کنید، درهرصورت باید کیبورد و قلم استایلوس را جداگانه بخرید. برای تبلت مایکروسافت سرفیس گو ۲، دو مدل کیبورد مایکروسافت در بازار عرضه خواهد شد: ۱. کیبورد Type Cover استاندارد مشکی‌رنگ؛ ۲. کیبورد Type Cover نسخه‌ی Signature با پوشش پارچه‌ای آلکانتارا در رنگ‌های متنوع. هر دو کیبورد نور پس‌زمینه و تاچ‌پد دارند. علاوه‌براین، اگر ترجیح کاربران این است که به‌جای پد لمسی از قلم استایلوس استفاده کنند، مایکروسافت Surface Pen را در رنگ‌های مختلف برای آن‌ها تدارک دیده است.

Surface Go 2 Type Cover / کیبورد تایپ کاور سرفیس گو ۲

اپل سرانجام پشتیبانی از کیبورد رسمی خود، Smart Keyboard Cover را به آخرین نسخه‌ی آیپد ۲۰۱۹ اضافه کرد. شوربختانه این کیبورد در حدواندازه‌ی خود تبلت ظاهر نشده است و علاوه‌براینکه فرایند تایپ‌کردن با آن عذاب‌آور است، تاچ‌پد ندارد و از کروزر نیز پشتیبانی نمی‌کند و گران‌تر از کیبوردهای سرفیس برای مصرف‌کننده‌ی تمام خواهد شد.

کیبورد آیپد ۲۰۱۹ / Smart Keyboard Cover iPad

ازنظر قیمت این لوازم جانبی، کاربران تبلت سرفیس هزینه‌ی کمتری خواهند پرداخت. کیبورد Type Cover استاندارد سرفیس گو ۲ و قلم Surface Pen هرکدام ۱۰۰ دلار و کیبورد Signature Type Cover با پوشش پارچه‌ای آلکانتارا ۱۳۰ دلار است. همچنین، کیبورد Smart Keyboard Cover و قلم Apple Pencil برای آیپد به‌ترتیب ۱۵۹ و ۱۰۰ دلار قیمت دارد.

برنده‌ی مقایسه‌ی بین سرفیس گو ۲ و آیپد ۲۰۱۹ اپل باتوجه‌به معیار لوازم جانبی و بهترین کیبورد، کیبوردهای Type Cover مایکروسافت خواهد بود؛ زیرا علاوه‌بر فراهم‌کردن تاچ‌پد و راحتی بیشتر در تایپ‌کردن، قیمت ارزان‌تری از رقیبش دارد.

مقایسه‌ی شارژدهی و باتری سرفیس گو ۲ با آیپد ۲۰۱۹

تا زمانی‌که نتایج نهایی آزمون عمر باتری و شارژدهی سرفیس گو ۲ منتشر نشود، نمی‌توان برنده‌ی قطعی را معرفی کرد؛ اما با همین اطلاعات تئوری موجود نیز می‌توان برنده را حدس زد. همان‌طورکه در جدول مشخصات فنی نیز عنوان شده بود، باتری آیپد ۲۰۱۹ شارژدهی بیشتری دارد.

آیپد ۲۰۱۹ اپل ۱۱ ساعت و ۵۸ دقیقه شارژدهی می‌کند

برای آزمون میزان شارژدهی تبلت اپل، روشنایی را روی ۱۵۰ نیت گذاشتیم و با اتصال به اینترنت ازطریق وای‌فای ‌وب‌گردی کردیم. در نهایت حیرت طبق زمان محاسبه‌شده دریافتیم اپل شارژدهی بیشتری دارد.

تبلت سرفیس گو ۲ طبق اطلاعات منتشرشده‌ی مایکروسافت، ۱۰ ساعت شارژدهی خواهد داشت. با اینکه مدت زمان کمی نیست، کمتر از مدت زمان شارژدهی آیپد ۲۰۱۹ است. درهرصورت برای اندازه‌گیری دقیق و معتبر باید منتظر باشیم تا در محیط آزمایشگاهی و در شرایط برابر هر دو تبلت را بررسی کنیم؛ ولی امکان دارد نتیجه‌ی نهایی از آنچه مایکروسافت ادعا کرده است بیشتر یا کمتر باشد.

برنده‌ی رقابت عمر باتری و شارژدهی بین دو تبلت سرفیس گو ۲ و آیپد ۲۰۱۹، تا این لحظه با فاصله‌ی زیادی آیپد ۲۰۱۹ اپل خواهد بود.

مقایسه‌ی قیمت سرفیس گو ۲ با آیپد ۲۰۱۹

قیمت پایه‌ی تبلت مایکروسافت سرفیس گو ۲ با پردازنده‌ی اینتل Pentium Gold 4425Y و حافظه‌ی رم ۴ گیگابایتی و حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۶۴ گیگابایت از نوع eMMC تقریبا ۳۹۹ دلار است. همچنین، با پرداخت ۵۴۹ دلار می‌توانید رم و حافظه‌ی ذخیره‌سازی تبلت خود را دوبرابر کنید. بدین‌ترتیب، حافظه‌ی رم ۸ گیگابایتی و حافظه‌ ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایتی از نوع SSD خواهید داشت. البته اگر همچنان بودجه‌ی بیشتری، حدود ۶۲۹ دلار، در نظر دارید، بهتر است سراغ مدل آخر تبلت سرفیس گو ۲ بروید که با پردازنده‌ اینتل Core m3-8100Y و رم ۸ گیگابایتی و حافظه‌ی ۱۲۸ گیگابایتی SSD عرضه می‌شود.

تبلت آیپد ۲۰۱۹ اپل قیمت‌های ارزان‌تری دارد؛ به‌گونه‌ای که مدل پایه‌ی آن با حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۳۲ گیگابایتی و حافظه‌ی رم ۲ گیگابایتی ۳۲۹ دلار است. همچنین، با هزینه‌ی ۴۲۹ دلاری می‌توانید مدل ۱۲۸ گیگابایتی آیپد ۲۰۱۹ را بخرید. ناگفته نماند تبلت اپل مدل میانی با حافظه‌ی ۶۴ گیگابایتی ندارد.

کیبورد سرفیس گو ۲ / Surface Go 2 Type Cover

با اضافه‌کردن کیبورد و قلم به این دو تبلت، قیمت نهایی بسیار افزایش خواهد یافت. درنهایت، نتیجه‌ی رقابت قیمتی بین دو محصول برابر است؛ زیرا تبلت اپل ارزان‌تر است؛ اما حافظه‌ی ذخیره‌سازی آن نصف نمونه‌ی پایه‌ی تبلت مایکروسافت ۳۹۹ دلاری است.

جمع‌بندی

درنهایت، می‌توان از مقایسه‌ی تبلت مایکروسافت سرفیس گو ۲ با آیپد ۲۰۱۹ اپل این‌چنین نتیجه ‌گرفت تبلت مایکروسافت پورت‌های بیشتر و طراحی مدرن‌تری با نمایشگر بزرگ و حاشیه‌های باریک ارائه می‌کند. همچنین، پشتیبانی بهتری از لوازم جانبی دارد. برای مثال، کیبورد مجهز به تاچ‌پد. مجموع این نکات باعث می‌شود تبلت سرفیس گو ۲ دستگاه بهتری برای کار به‌شمار رود.

تبلت آیپد ۲۰۱۹ اپل برای کاربری معمولی نظیر چک‌کردن ایمیل و بازی و وب‌گردی کاربرد بهتری دارد. نه‌تنها این تبلت ارزان‌تر است؛ بلکه با سیستم‌عامل آیپد OS سادگی لمس خواهید کرد و به اپلیکیشن‌های بسیار زیادی دسترسی خواهید داشت. درهرصورت هر دو تبلت اقتصادی عملکردی رضایت‌بخشی دارند و نیازهای مختلفی پاسخ‌گو خواهند بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات