دانشجویان این پادکست‌ها را از دست ندهند!

یک‌شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
میکروفون پادکستی که کلاه فارغ التحصیلی بر سر دارد
پادکست‌های جذاب و بامحتوایی وجود دارند که دانشجویان می‌توانند از آن‌ها برای سرگرمی و حتی یادگیری مطالب جدید استفاده کنند.
تبلیغات

فرقی ندارد در حال رانندگی باشید یا شستن ظرف، همیشه می‌توانید از گوش‌دادن به پادکست دلخواه خود لذت ببرید. تاکنون، برنامه‌های صوتی گوناگونی تولید شده‌اند که افراد با سلیقه‌های مختلف را هدف قرار می‌دهند. از پادکست‌ های روانشناسی گرفته تا جنایی همگی طرفداران خاص خود را دارند.

از میان بهترین پادکست های فارسی، گزینه‌هایی هستند که دانشجویان و دانش‌آموزان با گوش‌دادن به آن‌ها اطلاعات بسیاری کسب می‌کنند. در این مقاله، سعی کردیم هفت نمونه از پادکست‌های جذاب‌ ایرانی را برای شما گرد هم آوریم.

گفتنی است که در این مقاله سه پادکست انگلیسی مناسب دانشجویان را نیز معرفی می‌کنیم که علاوه‌بر افزایش اطلاعات، به تقویت مهارت زبانشان کمک می‌کنند.

پادکست‌های ایرانی

در میان پادکست‌های فارسی‌زبان گزینه‌های بسیاری برای انتخاب وجود دارند؛ اما در این قسمت چند گزینه مهم‌تر را معرفی می‌کنیم. هرکدام از آن‌ها در حوزه‌های مختلف، از توسعه فردی تا اطلاعات تاریخی، می‌توانند به دانشجویان کمک کنند.

رادیو راه

لوگوی پادکست رادیوراه

رادیو راه با صدای مجتبی شکوری روی مسائل روان‌شناسی و مسیر موفقیت در زندگی تمرکز دارد. با گوش‌دادن به قسمت‌های مختلف آن، می‌توانیم بفهمیم چگونه باید برای سال پیش‌ روی خود برنامه‌ریزی کنیم.

پادکست مذکور از سال ۱۳۹۷ منتشر و پس از مدتی کوتاه به یکی از برنامه‌های صوتی موفق‌ فارسی تبدیل شد. اگر دانشجویی هستید که به رشد و توسعه فردی اهمیت می‌دهید، اصلاً رادیو راه را از دست ندهید.

نردکست

کاور پادکست نردکست

امیر فولادی، مجری نردکست، در برنامه‌‌ی خود روی بررسی مباحث داغ روز درباره‌ی علم متمرکز است. این پادکست را به دانشجویانی پیشنهاد می‌دهیم که به دنیای فناوری و ارتباط آن با زندگی روزمره علاقه‌مند هستند.

از موضوعات جذابی که نردکست پوشش داده است، می‌توان به دلیل خواب‌دیدن و پدیده‌‌‌ی تأثیر پروانه‌ای اشاره کرد. اگر به مسائل علمی علاقه‌مند هستید، نردکست گزینه‌ای عالی برایتان خواهد بود و مطمئناً از گوش‌دادن به آن لذت می‌‎برید.

رادیو دیو

رادیویی که شاخ دارد

به دانشجویان هنری نیز پادکست رادیو دیو را پیشنهاد می‌کنیم. رادیو دیو شما را به دنیای ادبیات و موسیقی و درمجموع هنر می‌برد تا اطلاعاتتان را افزایش دهید.

سازندگان رادیو دیو می‌گویند که در آبان ۱۳۹۳ ایده‌ی ساخت پادکستی فرهنگی‌هنری از دل پیاده‌روی‌ای طولانی در جنگل‌های بهشهر به ذهنشان رسید. از همان زمان نیز، برنامه‌ی مذکور قسمت‌های جدیدش را در پلتفرم‌های مختلف به‌اشتراک می‌گذارد.

اگر به هنر و موسیقی علاقه‌مند هستید، گوش‌دادن به پادکست رادیو دیو می‌تواند برایتان لذت‌بخش باشد.

استرینگ کست

نقاشی پیکسلی سیاره زمین

یکی دیگر از پادکست‌های علمی فهرست ما که می‌تواند برای دانشجویان کنجکاو جذاب باشد، استرینگ کست است؛ برنامه‌ی صوتی‌ای که درباره‌ی مسائل مختلف، از فضا گرفته تا نسل بشر، صحبت می‌کند.

در استرینگ کست داستان‌هایی واقعی‌ را می‌شنویم که درباره‌ی اتفاقات علمی صحبت و آن‌ها را موشکافی می‌کنند. از‌آن‌جاکه لحن پادکست مذکور بسیار شیرین و دل‌نشین است؛ حتی اگر به مسائل علمی علاقه‌ای نیز نداشته باشید، باز‌هم از شنیدنش لذت خواهید برد.

بی‌پلاس

لوگوی پادکست بی پلاس به انگلسی

از دیگر پادکست‌های معروف‌ و جذاب‌ فارسی می‌توان چنل‌بی را نام برد که از سال ۱۳۹۴ در حال تولید است. علی بندری، صدای پشت این برنامه‌ی صوتی، درباره‌ی موضوعات مختلفی صحبت می‌کند که گوش‌دادن به آن‌ها می‌تواند برای عاشقان سریال و داستان‌های واقعی جذاب باشد.

درکنار آن، پادکست دیگری به نام بی‌پلاس از سال ۱۳۹۷ تولید می‌شود که طرفداران بسیاری دارد. برنامه‌ی مذکور قسمت‌های مختلفی حاوی خلاصه‌ای از کتاب‌های غیرداستانی دارد.

بی‌پلاس موضوعات مختلفی را پوشش می‌دهد و تنها به مسئله‌ای خاص محدود نمی‌شود؛ به‌همین‌دلیل، با هر علاقه‌ای می‌توانید از شنیدن آن لذت ببرید. درنتیجه، اگر زمان خواندن کتاب‌ها را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم بی‌پلاس را از دست ندهید.

سبکتو

فردی درحال مطاطعه

اگر به‌دنبال توسعه‌ی فردی هستید، سبکتو را از دست ندهید؛ زیرا با مطالب خود می‌تواند مسیر زندگی‌تان را تغییر دهید. درواقع، این برنامه‌ی صوتی صرفاً به یک پادکست خلاصه نمی‌شود؛ بلکه میکروکتاب‌های مفیدی نیز تولید می‌کند.

دانشجویانی که عموماً درگیر مطالعه و تحقیق هستند، زمان کافی برای خواندن کتاب ندارند. پس سبکتو می‌تواند با اپیزودهای ۱۰ دقیقه‌ای و متنوع خود به کمکشان بیاید؛ درنتیجه، دیگر لازم نیست زمان زیادی برای خواندن کتاب اصلی صرف کنید.

پوشه

لوگوی پادکست پوشه

آخرین پادکست ایرانی موجود در فهرست ما، پادکستی تاریخی است که مملو از اتفاقات جذاب زمان قدیم است. امیرحسین مددی در برنامه‌ی صوتی خود، یعنی پوشه، روی مسائل مهم تاریخی تمرکز دارد و ما را به گذشته‌ها می‌برد.

اگر موضوع تحصیل شما به تاریخ مربوط می‌شود یا به این حوزه علاقه دارید، پادکست پوشه را از دست ندهید.

پادکست‌های انگلیسی

اگر به زبان انگلیسی مسلط هستید یا می‌خواهید این مهارت را تقویت کنید، پادکست‌هایی که درادامه معرفی می‌شوند، از دست ندهید. به‌خاطر بسپارید گزینه‌هایی که در‌ادامه ذکر می‌شوند، پادکست آموزش زبان انگلیسی نیستند.

Stuff You Should Know

سمبل تکامل از میمون به انسان

جاش کلارک و چاک برایانت در Stuff You Should Know درباره‌ی موضوعات مختلفی بحث و اطلاعات جالبی را به شونده منتقل می‌کنند.

پادکست مذکور روی مسائل مختلفی، از دلیل زنده‌ماندن پشه‌ها گرفته تا توصیه‌های اقتصادی به دانشجویان، تمرکز دارد. با گوش‌دادن به صحبت‌های مجریان می‌توانید اطلاعات خود را افزایش دهید و زبانتان را تقویت کنید.

TED Talks Daily

کاور پادکست Ted Talks

به‌احتمال زیاد نام تد تاک به گوشتان آشنا است؛ برنامه‌ای که در آن افراد مختلف درباره مسائل گوناگون صحبت می‌کنند و راهکارهای جذابی ارائه می‌دهند.

با گوش‌دادن به TED Talks Daily علاوه‌بر یادگیری زبان، می‌توانید درباره‌ی مسائل مختلف اطلاعات کسب کنید. برنامه‌ی صوتی مذکور موضوعات مختلفی را پوشش می‌دهد و هر هفته نیز اپیزود جدیدش منتشر می‌شود.

The College Info Geek

کاور پادکست The College Info Geek

The College Info Geek پادکستی است که دقیقاً دانشجویان را هدف قرار می‌دهد. توماس فرانک و مارتین بومه قصد دارند با برنامه‌ی خود به محصل‌ها کمک کنند تا در زندگی شخصی و مسیر تحصیلی موفقیت بیشتری کسب کنند.

موضوعاتی مانند مطالعه‌‌ی مؤثر و افزایش بهره‌وری در پادکست مذکور بررسی می‌شود. گوش‌دادن به The College Info Geek حوصله‌ی شما را سر نمی‌برد؛ زیرا علاوه‌بر آموزشی‌بودن، سرگرم‌کننده نیز هست.

در این مقاله، برخی از بهترین پادکست‌های فارسی و انگلیسی برای دانشجویان را معرفی کردیم. اگر شما شنونده‌ی پادکستی هستید که در این فهرست وجود نداشت، لطفاً نام آن را در بخش نظرات با دیگر کاربران زومیت به‌اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات