پادکست آیفون چیست ؛ دنیایی از محتوای آموزشی و سرگرمی

جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۵
مطالعه 9 دقیقه
آیکون اپلیکیشن پادکست آیفون
برنامه Podcasts آیفون به‌طور پیش‌فرض روی گوشی دردسترس است که از آن می‌توان برای شنیدن انواع پادکست استفاده کرد. درادامه پادکست آیفون را معرفی می‌کنیم.
تبلیغات

در چند سال گذشته محتوای صوتی در غالب پادکست مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. جدای از جذابیت پادکست، چنین محتوایی می‌تواند برای بخش عظیمی از افراد که بنابه‌ هر دلیلی فرصت مطالعه ندارند، یکی از بهترین روش‌های افزایش اطلاعات باشد.

امکان ندارد که در فضای وسیع مجازی گشت‌وگذار کرده باشید و اسمی از پادکست نشنیده باشید. سال ۲۰۲۱ میلادی تقریباً سال شکوفایی محتوای صوتی در غالب پادکست‌ها لقب گرفت و در حال حاضر طبق آمار نزدیک نیم‌میلیارد نفر شنونده فعال پادکست هستند که ارزش بازار این صنعت را به ۲۳٫۵ میلیارد دلار می‌رساند.

یک‌سوم از جمعیت ایالات متحده به‌صورت مرتب پادکست گوش می‌کنند.

یک‌سوم از جمعیت ایالات متحده به‌صورت مرتب پادکست گوش می‌کنند و شرکت اپل و اسپاتیفای در صدر ارائه‌دهندگان سرویس پخش پادکست قرار می‌گیرند.

فواید گوش‌دادن به پادکست

مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده است و به‌طور خلاصه می‌توان گفت گوش‌کردن به پادکست تخیّلات ذهنی را تحریک می‌کند و باعث می‌شود پردازش تصویری ذهن بهبود پیدا کند؛ همچنین، به دلیل توجه عمیق افراد در زمان گوش دادن به پادکست، اطلاعات به آسانی درونی می‌شوند و یادآوری آن‌ها راحت‌تر خواهد بود.

برای مثال، با کمک پادکست آموزش زبان انگلیسی می‌توانید مهارت درک مطلب و شنیداری خود را تقویت کنید و تلاش کنید به‌جای ترجمه کلمات و مفاهیم به فارسی، تصویرسازی را با کلمات انگلیسی انجام دهید. همچنین، در مقاله بهترین پادکست‌های فارسی چند نمونه از پادکست‌های پرطرفدار و کاربردی معرفی شده است.

طراحی هدفون Audio Technica ATH M50X

مطالعات نشان می‌دهند گوش کردن به داستان بخش‌های مهمی از مغز را درگیر می‌کند که موجب بهبود عملکرد آن و افزایش تمرکز خواهد شد. دیگر مزیت گوش دادن به پادکست را می‌توان در کاهش تماشای نمایشگر و متعاقباً کاهش آسیب به بینایی پیدا کرد.

تاریخچه پادکست آیفون

اپل در iTunes 4.9 برای اولین بار از محتوای پادکست پشتیبانی کرد که در سال ۲۰۰۵ میلادی (۱۳۸۴ خورشیدی) منتشر شد و اولین نسخه از اپلیکیشن اختصاصی پادکست آیفون (Podcasts) را در سال ۲۰۱۲ راه‌اندازی کرد.

برنامه پادکست آیفون عنوان محبوب‌ترین برنامه استریم پادکست را یدک می‌کشد.

این اپلیکیشن از سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳ خ.) به‌صورت پیش‌فرض بین برنامه‌های ازپیش نصب‌شده سیستم عامل iOS قرار گرفت و امروزه یکی از پرکاربردترین برنامه‌های گوش کردن به پادکست به‌حساب می‌آید. شاید اگر امروز این برنامه به صورت از پیش نصب‌شده دردسترس قرار نمی‌گرفت، درحال حاضر در فهرست اپلیکیشن‌های کاربردی آیفون گنجانده می‌شد.

براساس گزارش Buzzsprout، با وجود اینکه اسپاتیفای بزرگ‌ترین مجموعه پادکست را در خود جای داده است؛ اما برنامه پادکست آیفون محبوب‌ترین برنامه برای استریم پادکست به‌حساب می‌آید. علت این امر را می‌توان در میزان فروش گوشی آیفون جست.

آموزش پادکست آیفون

پادکست به برنامه‌ای صدامحور یا محتوای صوتی گفته می‌شود که به صورت چندین قسمت پیوسته منتشر می‌شود و شنونده می‌تواند به آن از طریق اینترنت دسترسی داشته باشد و آن را دانلود و پخش کند. پادکست آیفون اپلیکیشنی است که امکان دسترسی به مجموعه وسیعی از پادکست‌های صوتی را فراهم می‌کند.

درادامه قصد داریم به معرفی پادکست آیفون بپردازیم و بخش‌های مختلف آن را کَندوکاو کنیم تا چگونگی کار با پادکست آیفون را فرا بگیرید و بتوانید از ویژگی‌های این برنامه بهره‌مند شوید.

آیکون اپلیکیشن Podcasts آیفون

برنامه پادکست آیفون با نام «Podcasts» همان‌طور که گفته شد به‌صورت پیش‌فرض روی گوشی آیفون نصب است و می‌توانید به‌راحتی آن را اجرا کنید. البته، برای دسترسی به محتوای آن باید حتماً اتصال به اینترنت در گوشی آیفون را برقرار کنید.

در نوار ناوبری پایین چهار زبانه Listen Now، Browse، Library و Search وجود دارد که هر کدام شما را به بخش خاصی از برنامه هدایت می‌کنند.

دکمه‌های ناوبری اپلیکیشن پادکست آیفون

برای شروع استفاده از پادکست آیفون روی Browse بزنید تا موضوعات و دسته‌بندی‌های پیشنهادی را مشاهده کنید و براساس سلیقه خود چند مورد را انتخاب کنید. در این صفحه پادکست‌های محبوب و ترند، پریمویم و... را پیدا می‌کنید. کمی صفحه را به سمت بالا بکشید تا برنامه‌های برتر (Top Shows)، قسمت‌های برتر (Top Episodes) و دسته‌بندی‌ها (Categories) را مشاهده کنید.

هرکدام از این دسته‌بندی‌ها در دل خود به چند زیرمجموعه‌ی کوچک‌تر تقسیم می‌شوند تا پیدا کردن پادکست‌های مورد علاقه برای کاربر راحت‌تر باشد. برای مثال، در دسته‌بندی Society & Culture می‌توانید موضوعاتی نظیر مستند، فلسفه، رشد‌فردی و... را پیدا کنید.

علاوه‌براین، با لمس و ورود به بخش قسمت‌ها یا برنامه‌های برتر همچنان می‌توانید با فیلتر کردن ژانرهای مختلف در All Categories در گوشه سمت راست بالا به برترین‌های ژانرهای مختلف دسترسی داشته باشید.

در قسمت جستجوی پادکست آیفون در زبانه Search با زدن روی نوار بالای صفحه برای وارد کردن نام پادکست می‌توانید در بین تمام پادکست‌های موجود یا بین پادکست‌هایی که عضو آن‌ها شده‌اید یا به آن‌ها گوش داده‌اید، جستجو کنید. نکته مهم بخش جستجوی پادکست امکان جستجوی درون محتوای پادکست است. با این قابلیت اگر نام فرد یا موضوعی در یک پادکست مورد اشاره قرار گرفته باشد، در نتایج جستجو آن را پیشنهاد می‌کند.

پخش پادکست در آیفون

وقتی یکی از پادکست‌ها را باز کنید در صفحه بازشده تصویری از آن برنامه به‌همراه تاریخ فعالیت، شرح موضوع پادکست و افراد شرکت‌کننده در آن‌ها را می‌توانید مشاهده کنید و در قسمت پایینی قسمت‌های منتشرشده از پادکست قابل دسترسی هستند که با لمس + آن را به Library اضافه خواهید کرد.

محیط پادکست آیفون

همچنین، می‌توانید جزئیات بیشتر هر قسمت را با زدن روی گزینه Details مشاهده کنید و با لمس روی نام آن قسمت از پادکست، آن را پخش کنید. درصورتی که موضوع پادکست مدنظر برای شما جذابیت داشته باشد می‌توانید با زدن روی Follow تبدیل به مشترک آن پادکست شوید و از انتشار قسمت‌های جدید مطلع شوید.

افزون‌براین، با اسکرول کردن به پایین صفحه می‌توانید به اطلاعات و جزئیات مجری‌ها و مهمان‌های پادکست دسترسی داشته باشید و نظرات کاربران را ببینید و نظر خود را نیز ثبت کنید.

منوی سه‌نقطه‌ای کنار دکمه Save و دانلود قرار دارد که گزینه‌های کنترل و اشتراک‌گذاری پادکست را دراختیارتان قرار می‌دهد که می‌توانید با ورود به بخش Settings در آن امکان دریافت اعلان را فعال یا غیرفعال کنید.

البته، اگر پادکست را دنبال نکرده باشید، فقط گزینه‌های دنبال‌کردن و اشتراک‌گذاری و گزارش پادکست پیشنهاد می‌شوند. پادکست آیفون در نسخه‌های قبلی به‌جای Follow از واژه Subscribe استفاده می‌کرد؛ اما درحال حاضر ویژگی Subscribe این امکان را برای تولیدکنندگان پادکست فراهم می‌کند که افراد حق اشتراک بپردازند و از آن‌ها حمایت کنند.

با پخش یکی از قسمت‌های پادکست صفحه‌ای مانند برنامه پخش موسیقی باز می‌شود که گزینه پخش، توقف و جلو یا عقب‌بردن دردسترس قرار می‌گیرد. در این صفحه نیز منوی سه‌نقطه‌ای در گوشه پایین سمت راست تعبیه شده است تا درصورت نیاز تنظیمات هر پادکست را تغییر دهید یا آن را اشتراک‌گذاری و ذخیره کنید.

پخش پادکست آیفون

در کنار آن دکمه‌های AirPlay و تغییر سرعت پخش به‌چشم می‌خورد که در شرایط متفاوت کاربرد دارند. برای مثال، با لمس AirPlay می‌توانید پادکست را از روی دستگاه دیگری نظیر اسپیکر پخش کنید. همچنین، Airplay امکان اتصال آیفون به تلویزیون را فراهم می‌کند.

درنهایت باید گفت که پادکست درحال پخش را می‌توان در زبانه Listen Now از نوار ناوبری پایین پیدا کرد. همچنین، صف پادکست‌های درحال پخش، جدیدترین قسمت از پادکست‌هایی که دنبال می‌کنید و در ردیف آخر تاریخچه‌ای از پادکست‌های شنیده شده را در این زبانه می‌توان مشاهده کرد.

مدیریت پادکست‌ها

زبانه Library بخشی است که ازطریق آن به‌راحتی به تمام پادکست‌هایی که دنبال می‌کنید، دسترسی خواهید داشت. در این زبانه، Shows محلی برای دسترسی به پادکست‌هایی است که دنبال می‌کنید، در Saved قسمت‌های پادکست‌هایی ذخیره می‌شوند که صفحه آن‌ها را دنبال نمی‌کنید. البته، در نسخه‌های قدیمی‌تر iOS قابلیت Saved دردسترس کاربران قرار نداشت.

محیط مدیریت پادکست آیفون
محیط پادکست آیفون در iOS 14

بخش Downloaded نیز همان‌طور که از نامش مشخص است مربوط به قسمت‌های دانلود شده روی گوشی است. گاهی اوقات یکی از قسمت‌هایی که باید برای خالی کردن فضای گوشی آیفون حتماً آن را مدیریت کنید، همین پادکست‌های دانلود شده است که می‌توانند فضای زیادی اشغال کنند.

در این زبانه نیز با لمس Edit در گوشه سمت راست بالا به قابلیت New Station دسترسی داشته باشید. این ویژگی به‌گونه‌ای شبیه به ایجاد پلی‌لیست است و به شما اجازه می‌دهد مجموعه‌ای از پادکست‌ها را در یک گروه قرار دهید. برای مثال، تمام پادکست‌های خبری را در یک گروه قرار دهید.

تنظیمات پادکست آیفون

تنظیمات پادکست آیفون را می‌توانید به‌صورت تک‌به‌تک برای هر برنامه ازطریق اپلیکیشن Podcasts انجام دهید؛ اما امکان تغییر تنظیمات کلی اپلیکیشن Podcasts نیز در بخش تنظیمات گوشی آیفون فراهم شده است که شامل گزینه‌های چگونگی دریافت اعلان، چگونگی دانلود پادکست‌ها، مسدودسازی دانلود درحالت استفاده از اینترنت سیم‌کارت و... می‌شود.

برنامه‌های مشابه Podcasts

پادکست آیفون ویژگی‌های کاربردی خوبی ارائه می‌کند که اگر بخواهید از تجربه پیش‌فرض اپل بهره‌مند شوید، بهترین انتخاب در iOS، macOS، tvOS و watchOS استفاده از اپیکیشن پیش‌فرض Podcasts خواهد بود. اما جایگزین اپلیکیشن پادکست اپل را می‌توان از بین برنامه‌هایی انتخاب کرد که قابلیت‌های کاربردی پیشرفته‌تری فراهم می‌کنند. درادامه به چند برنامه مشابه و جایگزین Podcasts اشاره خواهیم کرد.

Overcast

اپلیکیشن پادکست Overcast

اولین نسخه از اپلیکیشن پادکست Overcast در سال ۲۰۱۳ منتشر شد و طرفداران زیادی بین شنونده‌های پادکست را به‌خود اختصاص می‌دهد. طراحی جذاب و متعادل آن با استانداردهای iOS همراه شده است و در عین حال ویژگی‌های کاربردی ارائه می‌کند.

ازجمله ویژگی‌های Overcast می‌توان به قابلیت Trim Silence اشاره کرد. البته، این قابلیت پیش‌تر در چند برنامه کوچک‌تر دیگر دردسترس بود؛ اما در Overcast به بهترین شکل اجرا شد. با کمک این ویژگی می‌توانید سکوت و فواصل موجود در فایل‌های صوتی را حذف کنید و درنتیجه مدت زمان فایل صوتی را کاهش دهید.

دیگر قابلیت آن Smart Speed نام دارد که به‌صورت هوشمند سرعت پخش پادکست را بدون تغییر در سرعت گفتگو افزایش می‌دهد و صدا همچنان طبیعی به‌نظر می‌رسد.

Breaker

لوگو اپلیکیشن پادکست Breaker

اپلیکیشن پادکست Breaker یکی از خلاقانه‌ترین برنامه‌های پادکست در آیفون به‌شمار می‌رود که می‌تواند نمونه‌ای برای الگوبرداری سایر برنامه‌ها باشد. درواقع، این اپلیکیشن امکاناتی دارد که آن را به شبکه اجتماعی محبوب علاقه‌مندان به پادکست تبدیل می‌کند. در Breaker می‌توانید دوستان خود را دنبال کنید و برنامه‌های محبوب آن‌ها را مشاهده کنید.

همچنین، امکان تبادل نظر برای هر پادکست وجود دارد و پادکست‌هایی که بیشترین تعامل را دریافت می‌کنند نیز به کاربران نمایش داده می‌شوند. اگر اصطلاحاً پادکستر (تولیدکننده پادکست) باشید می‌توانید برنامه خود را «Claim» کنید تا سایر کاربران حساب شخصی شما را نیز دنبال کنند. نکته مثبت دیگر Breaker حمایت از میزبان‌های پادکست است. بدین ترتیب که تولیدکننده پادکست می‌تواند مانند طرح‌های درآمدزایی از یوتیوب، در Breaker کسب درآمد کند.

اسپاتیفای

لوگو اسپاتیفای / Spotify در نمایشگر گوشی در جیب شلوار

اپلیکیشن اسپاتیفای اساساً به عنوان برنامه‌ای برای استریم موسیقی شناخته می‌شود؛ اما این برنامه در پلتفرم iOS، بعد از پادکست آیفون، بزرگ‌ترین سهم بازار بین اپلیکیشن‌های پادکست را به‌خود اختصاص می‌دهد. با وجود اینکه برخی از ویژگی‌های کلیدی که در سایر برنامه‌ها وجود دارند، در این برنامه دیده نمی‌شود؛ اما در بخش ایجاد پلی‌لیست قابلیت‌های جذابی می‌توان پیدا کرد.

البته، استفاده از اسپاتیفای با اشتراک پریمویم قابلیت‌های خوبی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد و دور از انتظار نیست اگر بگوییم تنها درصورتی می‌توانید روی پادکست آن حساب باز کنید که از نسخه پولی آن استفاده کنید.

جمع‌بندی

استفاده از اپلیکیشن پادکست آیفون بسیار آسان است و در همان قدم‌های ابتدایی می‌توانید به راحتی با آن ارتباط برقرار کنید. هرچند، برنامه‌های ثالث و کاربردی دیگری نیز همیشه ارائه می‌شوند که ویژگی‌های بیشتری دراختیارتان قرار خواهند داد.

گوش‌کردن به پادکست به باور بسیاری از خوره‌های پادکست، شدیداً حس خوبی در شما ایجاد می‌کند و باعث می‌شود از لحظه‌ لحظه زمان خود به‌خوبی استفاده کنید.

اکنون نوبت شما کاربران زومیت است که اگر از برنامه‌ی خاصی برای شنیدن پادکست استفاده می‌کنید با ما و سایر کاربران به‌اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات