پادکست آموزش زبان انگلیسی؛ ۱+۱۰ پادکست آموزش زبان سطح مبتدی تا پیشرفته

سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
مطالعه 11 دقیقه
آیا می‌دانید پادکست‌های انگلیسی می‌توانند به بهبود مهارت‌های زبان انگلیسی کمک کنند؟ اگر به فکر بهبود تجربه یادگیری زبان انگلیسی خود هستید، این مقاله به شما کمک خواهد کرد.
تبلیغات

پادکست‌ها یکی از جذاب‌ترین و دردسترس‌ترین رو‌ش‌ها برای آموزش زبان انگلیسی و تقویت مهارت شنیداری هستند. به کمک یک جفت هندزفری می‌توانید به بهترین‌ پادکست‌های زبان انگلیسی گوش کنید. پادکست‌های زیادی برای یادگیری زبان انگلیسی وجود دارد که هرکدام به روش خاص خود می‌تواند به تجربه یادگیری شما کمک کند.

پادکست فایل صوتی دیجیتالی است که می‌توان آن را از اینترنت دانلود کرد یا ازطریق اپلیکیشن‌های پخش پادکست به آن‌ گوش داد. می‌توان پادکست‌ها را به نوعی کانال رادیویی تشبیه کرد، با این تفاوت که پادکست آنچه می‌خواهیم بشنویم، در زمان و مکانی که می‌خواهیم آن را بشنویم، دراختیار ما قرار می‌دهد.

همان‌طورکه در مقاله بهترین اپلیکیشن های آموزش زبان انگلیسی خواندید، برای بهبود درک شنیداری انگلیسی خود، باید فراتر از کلاس‌ها و کتاب‌های درسی بروید و شروع به شنیدن آن زبان کنید. ما به شما کمک می‌کنیم تا پادکست‌هایی را پیدا کنید که زبان انگلیسی‌تان را بهبود می‌بخشند. پادکست‌ها ازطریق نرم‌افزارها و برنامه‌های کاربردی دردسترس هستند؛ بنابراین، طیف گسترده‌ای از ابزارها برای گوش‌دادن به پادکست‌های دلخواهتان وجود دارد. تعدادی از این اپ‌ها عبارت‌اند از:

  • گوگل پادکست
  • پادکست اپل (Apple Podcasts)
  • کست‌باکس (Castbox)
  • پادبین (Podbean)
  • پلیر اف‌ام (Player FM)
  • اورکست (Overcast)
  • ساوندکلاود
  • اسپاتیفای
  • داگ‌کچر (DoggCatcher)
  • پادکست ادیکت (Podcast Addict)

برای کاربران اندروید Google Podcasts راهی مناسب برای کشف و گوش‌دادن به پادکست‌های جهان است. می‌توانید به‌رایگان در هر برنامه حساب بسازید و هر قسمت‌ پادکستتان را برای گوش‌دادن آفلاین دانلود کنید. تمام گوشی‌های شما به‌طورخودکار در بین دستگاه‌ها همگام‌سازی می‌شود؛ بنابراین، می‌توانید پخش هر قسمت را در یک دستگاه متوقف کنید و به‌کمک دستیار گوگل، در دستگاه دیگر به ادامه‌ی پادکست گوش دهید.

انتخاب اپلیکیشن کاملاً به خود شما بستگی دارد. صرف‌نظر از اینکه از کدام اپ استفاده می‌کنید یا پادکست مدنظرتان در کدام پادکست‌پلیر آپلود شده است، بیایید در ادامه با بهترین پادکست‌ها برای سطوح مختلف زیان انگلیسی آشنا شویم.

معرفی ۱+۱۰ پادکست انگلیسی برای یادگیری زبان

پادکست‌های بی‌شماری برای یادگیری زبان وجود دارد که انتخاب از میان آن‌ها کار بسیار دشواری است. در ادامه ۱۰ نمونه از بهترین پادکست‌ها (به‌ترتیب سطح آموزشی) برای یادگیری زبان انگلیسی را به شما معرفی کرده‌ایم. پس از پیدا کردن پادکست مدنظرتان، می‌توانید با استفاده از برنامه‌ پادکست دلخواه خود به آن‌ها گوش دهید.

۱. پادکست Podcasts in English

 پادکست تقویت زبان انگلیسی Podcasts in English

Podcasts in English مجموعه پادکست آموزش زبان انگلیسی برای زبان‌آموزانی است که می‌خواهند مهارت‌های گفتاری و شنیداری خود را بهبود بخشند. دروس کوتاه مکالمه بین دو انگلیسی زبان را شامل می‌شود. درس‌‌ها طیف وسیعی از موضوعات را پوشش می‌دهند. برای مثال، موضوعاتی که احتمال دارد در این پادکست بشنوید، بازی‌های المپیک زمستانی و تجربیات اسب‌سواری و فیسبوک است.

علاوه‌بر گوش‌دادن به پادکست، رونوشت‌هایی از پادکست‌ها و کاربرگ‌ها وجود دارد که کمک جامعی به هر چهار مهارت زبانی برای کمک به یادگیری شما ارائه می‌کند. تیم تشکیل‌دهنده‌ی این پادکست تجربه‌ی ۲۰ ساله‌ی تدریس EFL (انگلیسی به‌عنوان زبان خارجی) و ESL (انگلیسی به‌عنوان زبان دوم) با شورای بریتانیا در آسیا و آفریقا و اروپا دارد.

۲. پادکست Culips ESL

 پادکست تقویت زبان انگلیسی Culips ESL

فرقی ندارد که به‌سختی بلد باشید به انگلیسی سلام و احوال‌پرسی کنید یا بتوانید چند دقیقه به‌طور روان صحبت کنید؛ زیرا Culips برای تمامی سطوح پادکست‌هایی در چند نوع مختلف ارائه می‌دهد:

  • پادکست «Catch Word» روی عبارات معمولی و اصطلاحات و زبان عامیانه تمرکز دارد تا شما را بیشتر شبیه یه گوینده بومی کند.
  • پادکست «Chatterbox» شامل مکالمات واقعی بین افراد است.
  • «Simplified Speech» پادکستی است که به مکالمات طبیعی انگلیسی با سرعتی آهسته و پیگیری‌شدنی اختصاص داده می‌شود.

این پادکست‌ها همگی هوشمند و کاربردی و خوش‌ساخت هستند. با دسترسی به دروس باکیفیت رایگان و سرگرم‌کننده که میزبانان متخصص تدریس می‌کنند، گوش‌دادن به Culips مانند نشستن در جمع جالب بین دوستان صمیمی است.

۳. پادکست Radiolab: Pickle

 پادکست تقویت زبان انگلیسی Radiolab: Pickle

Pickle پادکستی است که در آن بزرگ‌سالان به سؤالات آسان و نه‌چندان‌ آسان برای کودکان پاسخ می‌دهند. پادکست به‌طورخاص برای کودکان ایجاد شده؛ ازاین‌رو، زبان آن ساده است و سخنرانان به‌آرامی و به‌طورواضح صحبت می‌کنند.

Pickle در هر قسمت موضوعی را پوشش می‌دهد و سعی می‌کند به سؤالات مختلف مرتبط با آن جواب دهد. در این پادکست، زبان‌آموزان متوسط ​​زبان انگلیسی می‌توانند درباره‌ی چیزهایی مانند دوستی و رومی‌ها و حتی معضلات اخلاقی بیاموزند! اگر می‌خواهید مهارت‌های شنیداری خود را حین یادگیری مطالب جالب بهبود بخشید، این پادکست عالی است.

۴. پادکست The Past & The Curious

 پادکست تقویت زبان انگلیسی the-past-the-curious

این پادکست انگلیسی بر آموزش تاریخ به بچه‌ها تمرکز دارد؛ اما فکر نکنید که این پادکست تاریخی خسته‌کننده‌ی دیگری است. The Past & The Curious به‌ویژه برای کودکان و خانواده‌ها ساخته شده؛ بنابراین، هم سرگرم‌کننده محسوب می‌شود (شامل موزیک) و هم آموزشی.

این پادکست که میک سالیوان آن را ارائه کرده، مختص زبان‌آموزان انگلیسی است که می‌خواهند مهارت‌های شنیداری خود را بهبود بخشند و از سطح متوسط فراتر بروند. سالیوان بیان بسیار واضحی دارد؛ بنابراین، پیروی از آنچه او می‌گوید، دشوار نیست. وی حقایق تاریخی را به شیوه‌ای خنده‌دار و جالب آموزش می‌دهد که باعث می‌شود خودتان را درون داستان احساس کنید.

۵. پادکست The English We Speak

 پادکست تقویت زبان انگلیسی the english we speak

این مجموعه پادکست آموزش زبان انگلیسی از بی‌بی‌سی بر عبارات روزمره و زبان عامیانه تمرکز دارد؛ یعنی همین انگلیسی‌ای که افراد بومی از آن استفاده می‌کنند. این پادکست‌ها به‌صورت هفتگی منتشر می‌شوند و هرکدام حدود ۳ تا ۴ دقیقه طول می‌کشد. در این پادکست‌ها، هر هجا به‌وضوح بیان و تلفظ انگلیسی با سرعت کمی کمتر صحبت می‌شود تا دنبال‌کردن آن را آسان‌تر کند.

پادکست معمولاً شامل دو مجری است که با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند. ازآنجاکه از جلوه‌های صوتی نیز استفاده می‌شود، می‌توانید احساس کنید سخنرانان در مکان‌های مختلفی هستند. نمونه‌هایی از عبارات رایج انگلیسی که در این مجموعه بررسی می‌شوند عبارت‌اند از: «use your loaf» و «skeletons in the closet» و «take the mickey». اگر این‌ها شما را کنجکاو کرد؛ پس باید به این پادکست سر بزنید.

۶. پادکست BBC 6 Minute English

پادکست BBC 6 Minute English

بی بی سی با پادکست انگلیسی ۶ دقیقه‌ای خود توانسته است راهی سرگرم‌کننده برای یادگیری زبان انگلیسی ایجاد کند. اپیزودها بر اساس موقعیت‌های روزمره هستند و بحثی را بین دو نفر دنبال می‌کنند. موضوعات بسیار سرگرم‌کننده به سؤالاتی مانند «آیا در جمع تنها هستید؟» یا «آیا می‌توانید جلوی وقوع یک فاجعه را بگیرید؟» پاسخ می‌دهند به‌گونه‌ای که فراموش خواهید کرد در حال یادگیری زبان انگلیسی هستید.

با BBC زبان انگلیسی مفید را برای موقعیت‌های روزمره یاد ‌می‌گیرید و تمرین می‌کنید. هر قسمت دارای متن و فهرست واژگان با تعاریف است که می‌تواند به یادگیری و فهم بهتر موضوع کمک‌ کند.

۷. پادکست Better @ English

 پادکست تقویت زبان انگلیسی better @ engish

Better @ English انواع مختلفی از پادکست‌های انگلیسی زبان را ارائه می‌دهد که شامل مکالمات واقعی با افراد بومی است که با سرعت عادی صحبت می‌شود. هر اپیزود موضوع خاصی دارد که گاه جدی و گاه حتی احمقانه به حساب می‌آید. گوش‌دادن به مکالمات واقعی و با صدای طبیعی مکملی عالی برای یادگیری در کنار کلاس و کتاب درسی است. این کار زبان‌آموز را با سرعت زبان و برخی از اصطلاحات و عبارات رایج آن آشنا می‌کند.

این پادکست برای افراد متوسط و بالاتر یا برای مبتدیانی که می‌خواهند خود را واقعاً به‌چالش بکشند به درد می‌خورد. مجموعه‌ی پادکست‌ انگلیسی زبان مذکور با رونوشت‌ها و یادداشت‌های واژگان نیز همراه است.

۸. پادکست What If World

 پادکست تقویت زبان انگلیسی what if world

اگرچه پادکست What If World برای بچه‌ها ساخته شده، باید بدانید وقتی شروع به گوش‌دادن می‌کنید، دیگر نمی‌توانید جلو خودتان را بگیرید. اگر درباره‌ی دنیا کنجکاو هستید و دوست دارید به سؤالات دیوانه‌کننده جواب دهید (مثلاً اگر ابرها از آبنبات پنبه‌ای ساخته شوند،‌ چه اتفاقی می‌افتد؟)، این پادکست برای شما عالی است.

هر قسمت حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد و حول یک سؤال دیوانه‌کننده می‌چرخد ​​که برای آموزش مفاهیم و درس‌ها به کودکان استفاده می‌شود. پادکست اغلب با صداهای احمقانه اجرا می‌شود و موضوعات غیرعادی را پوشش می‌دهد؛ بنابراین، ممکن است برای مبتدیان چالش‌برانگیز باشد.

۹. پادکست BBC Learning English Drama

 پادکست تقویت زبان انگلیسی BBC Learning English Drama

درحال‌حاضر، BBC Learning English یکی از داغ‌ترین و پربحث‌ترین پادکست‌های تقویت مهارت شنیداری در بین کاربران ایرانی و غیرایرانی محسوب می‌شود. این پادکست تجربه‌ی بهترین درام‌های انگلیسی است که به شیوه‌ای جذاب در قسمت‌های کوتاه ۵ تا ۱۰ دقیقه‌ای روایت می‌شوند. با اینکه این پادکست‌ها برای زبان‌آموزان متوسط و پیشرفته انگلیسی تولید شده، هرکسی می‌تواند آن را امتحان کند؛ زیرا قسمت‌های کوتاه آن با وجود متن به‌راحتی درک‌پذیر هستند.

فیلم‌نامه‌ها در زیر متن موجود هستند؛ بنابراین، می‌توانید هم‌زمان داستان را بخوانید و گوش دهید. اگر ترجیح می‌دهید متن را چاپ کنید، آن را با فرمت PDF نیز می‌توانید دانلود کنید. افزون‌بر‌این، می‌توانید فهرستی از کلمات دشوارتر را با تعاریف یا توضیحات آن‌ها به زبان انگلیسی ساده پیدا کنید.

۱۰. پادکست Luke’s English Podcast

 پادکست تقویت زبان انگلیسی luke’s english podcast

میزبان این مجموعه پادکست جذاب و سرگرم‌کننده معلم واجدشرایط زبان انگلیسی و استندآپ کمدینی به‌ نام لوک است. او قصد دارد که در پادکست‌هایی با موضوعات متفاوت حین یادگیری شما را بخنداند. نگاهی گذرا به عناوین برخی از پادکست‌ها نشان‌دهنده این موضوع است. لوک صدای گرم و جذابی دارد که شنونده را جذب می‌کند. در این پادکست‌ها، انگلیسی با سرعت عادی صحبت می‌شود و رونوشت نیز وجود دارد.

۱۱. پادکست Freakonomics Radio

 پادکست تقویت زبان انگلیسی freakonomics

رادیو Freakonomics پادکست برنده‌ی جایزه‌ای به حساب می‌آید که قسمت پنهان همه‌چیز را کاوش می‌کند. پادکست یادشده از سری کتاب‌های Freakonomics الهام گرفته شده و استیون دی. لویت و استفن جی دوبنر میزبان آن هستند. این پادکست بررسی سرگرم‌کننده و جذابی از بسیاری از جنبه‌های زندگی ما است که اخبار و فرهنگ پاپ و مسائل سیاسی هم در سطح جهانی و هم محلی را شامل می‌شود.

رادیو Freakonomics موضوعات را از زوایای مختلف و عمقی بررسی می‌کند. گستردگی موضوعات زیرپوشش بدین‌معنی است که شما می‌توانید زبان انگلیسی را برای بسیاری از جنبه‌های مختلف زندگی یاد بگیرید. شوخی‌های ساده‌ای بین میزبانان وجود دارد که به اطمینان از درک مفاهیم و مسائل و دیدگاه‌ها کمک می‌کند.

سایر پادکست‌های آموزش زبان

علاوه‌بر پادکست‌های معرفی‌شده، پادکست‌های مفید دیگری وجود دارند. برای مثال، اگر به اخبار علاقه دارید و سطح زبانتان متوسط رو به بالا است، به پادکست‌های News in Slow English و Global News Podcast from BBC و Voice of America Learning English می‌توانید گوش دهید.

در هر سطح زبانی که هستید، برای آشنایی با زبان دنیای تجارت پادکست Business English Pod می‌تواند برایتان مفید باشد. پادکست‌های LearnEnglish ،Splendid Speaking ،Speak English With ESLPod و Stuff You Should Know نیز تعداد دیگری از پادکست‌های جالب برای یادگیری و تقویت زبان انگلیسی هستند.

روش استفاده از پادکست‌های انگلیسی برای بهبود مهارت‌های شنیداری

وقتی کار دیگری انجام می‌دهید، به پادکست گوش دهید

گوش‌دادن به پادکست‌های انگلیسی درحالی‌که کارهای دیگر را انجام می‌دهید، به مغز شما کمک می‌کند تا به زبان عادت کند؛ زیرا به شما امکان می‌دهد بدون نگرانی درباره‌ی درک کلمات با صداها راحت باشید.

برای بار دوم با دقت گوش کنید

حالا برای بار دوم و حتی سوم به پادکست گوش دهید و به تمام کلمات و عباراتی که تشخیص می‌دهید، توجه کنید. اگر احساس می‌کنید سرعت زیاد است، سعی کنید سرعت صدا را به ۷۵ درصد کاهش دهید.

رونوشت را بخوانید

خواندن متن هنگام گوش‌دادن به پادکست بسیار مفید است؛ زیرا اطلاعات یکسانی را از دو کانال مختلف دریافت می‌کنید: چشم و گوش. این امر به مغز کمک می‌کند تا بیشتر زبان را به‌ خاطر بیاورد و درک کند.

کلمات و جملات را با صدای بلند تکرار کنید

هر زمان که خواستید، پادکست را متوقف کنید و به کلمات و عباراتی بازگردید که برایتان جدید هستند یا فکر می‌کنید تلفظ آن‌ها دشوار است. تا زمانی‌ که درک درستی به‌ دست آورید، آن‌ها را بارهاوبارها تکرار کنید. تلفظ خوب و دایره‌ی لغات گسترده برای موقعیت‌های مختلف مانند استفاده از انگلیسی در مدرسه یا انگلیسی تجاری در محل کار ضروری است.

واژگان و دستور زبان جدید را انتخاب کنید

اگر در هر پادکستی که به آن گوش می‌دهید، به‌دنبال لغات جدید و دستور زبان ناآشنا بگردید و آن‌ها را مرور کنید، احتمالاً در آینده آن‌ها را بسیار راحت‌تر به‌ خاطر خواهید آورد. به‌عنوان زبان‌آموز انگلیسی، یادگیری لغات و گرامر جدید برای رشد ضروری است.

به مطالعه‌ی اطلاعات جدیدی که آموخته‌اید، ادامه دهید

شاید با چند بار تکرار توانسته باشید لغات و مفاهیم گرامری جدیدی یادداشت کنید؛ اما نمی‌خواهید این اطلاعات جدید فقط در دفترچه‌ی یادداشت شما باشند؛ بلکه واقعاً می‌خواهید از آن در تعاملات زبان انگلیسی خود استفاده کنید. برای انجام این کار، باید به مطالعه‌ی همه آموخته‌هایتان ادامه دهید تا زمانی‌ که در حافظه‌ی بلندمدت شما ذخیره شود.

سوالات متداول زومیت

  • پادکست‌ها چگونه مهارت‌های مرتبط با آموزش زبان را بهبود می‌بخشند؟

    محققان دریافتند که دانش‌آموزان از پادکست‌ها کلمات بیشتری را یاد می‌گیرند تا از تمرین‌های سنتی آموزش واژگان. یکی از راه‌هایی که پادکست‌ها ازطریق آن توانایی شنوندگان را برای صحبت‌کردن بهبود می‌بخشند، دادن فرصت به شنوندگان برای یادگیری کلمات جدید است. یادگیری لغات فهرست‌وار خسته‌کننده و بی‌تأثیر و قدیمی است.

  • آیا پادکست می‌تواند مهارت‌های شنیداری را بهبود بخشد؟

    پادکست‌ها گزینه‌ی مناسبی برای زبان‌آموزان هستند؛ به‌خصوص اگر از خواندن کتاب خوشتان نمی‌آید یا زبان‌آموزی شنیداری هستید. بسیاری از زبان‌آموزان خارجی گوش‌دادن به پادکست‌‌ها را ترجیح می‌دهند و آن‌ها را آموزنده و سرگرم‌کننده می‌دانند. گوش‌دادن به پادکست راهی عالی برای بهبود مهارت‌های شنیداری به‌ویژه برای کسانی است که با افراد بومی ارتباط ندارند.

امیدواریم این مقاله به شما در پیداکردن پادکست موردانتظارتان کمک کرده باشد. آیا قبلاً به پادکست‌هایی معرفی‌شده در این مطلب گوش داده‌اید؟ شما برای یادگیری زبان انگلیسی از کدام پادکست‌ها استفاده می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات