مایکروسافت در حال آزمایش اندروید ۱۲٫۱ برای ویندوز ۱۱ است

شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
به‌روزرسانی‌های آینده‌ی WSA، مرز میان ویندوز و اندروید را کم‌رنگ‌تر خواهد کرد و اپلیکیشن‌ها به شمایل برنامه‌ی بومی ویندوز نزدیک‌تر خواهند شد.
تبلیغات

۲۶ بهمن ۱۴۰۰ (۱۵ فوریه ۲۰۲۲)، مایکروسافت امکان نصب برنامه‌های اندروید در ویندوز ۱۱ را برای تمامی کاربران آمریکایی فراهم کرد؛ ولی از آن زمان تاکنون؛ اخبار چندانی درباره‌ی Windows subsystem for Android یا به‌اختصار WSA به‌گوش نرسید؛ به‌طوری‌که گمان می‌رفت ردموندی‌ها همانند دیگر تصمیمات خود، WSA را نیز نیمه‌تمام رها کرده‌اند.

بااین‌حال، مایکروسافت روز جمعه و به‌طور کاملاً ناگهانی از انتشار به‌روزرسانی اندروید ۱۲٫۱ برای WSA خبر داد و بهبودهای فراوانی را برای آینده‌ی این پلتفرم ترسیم کرد. با بهبودهای جدید، ردموندی‌ها سعی می‌کنند تجربه‌ی اجرای اپلیکیشن اندرویدی در ویندوز ۱۱ را بومی‌تر از گذشته کنند؛ به‌گونه‌ای که کاربر حس نرم‌افزار بومی ویندوز ۱۱ را دریافت کند.

درحال‌حاضر، به‌روزرسانی جدید Windows Subsystem for Android تنها برای کاربران دسته‌ی Dev برنامه‌ی ویندوز اینسایدر منتشر شده است و البته احتمالاً دلیل خوبی هم برای این اتفاق وجود دارد. به‌روزرسانی جدید بهبودهایی را در لایه‌های زیرین سیستم‌عامل ایجاد می‌کند که به ویندوز ۱۱ امکان اجرای برنامه‌های اندروید را می‌دهد.

درحال‌حاضر، نسخه‌ی عمومی WSA اندروید ۱۱ را اجرا می‌کند و مایکروسافت در حال بررسی و آزمایش اندروید ۱۲٫۱ است که با نام اندروید 12L نیز شناخته می‌شود. به‌بیان بهتر، اگر جزو کاربران کانال Dev ویندوز ۱۱ باشید، سیستم‌عامل کامپیوتر شما نسخه‌ای از اندروید را اجرا خواهد کرد که حتی گوشی شما نیز از آن بی‌بهره است!

صفحه Windows Subsystem for Android در فروشگاه ویندوز ۱۱

به‌روزرسانی جدید بهبودهایی در‌زمینه‌ی نحوه‌ی ارتباط برنامه‌های اندرویدی با ویندوز نیز به‌ارمغان می‌آورد. برای مثال، حالا اعلان‌های برنامه‌های اندروید مستقیماً ازطریق اعلانات ویندوز نمایش داده می‌شوند. علاوه‌براین، نوار وظیفه ویندوز ۱۱ می‌تواند دسترسی اپلیکیشن اندرویدی به موقعیت مکانی با میکروفون دستگاه را نمایش دهد.

طبق گفته ردموندی‌ها، برنامه‌های اندروید رفتار بهتری پس از روشن‌کردن کامپیوتر از حالت Standby از خود نشان می‌دهند. برای مثال، دیگر برنامه‌ها پس از Standby در پس‌زمینه بسته نمی‌شوند و پس از اجرا از همان وضعیت قبلی اجرا خواهند شد.

مایکروسافت بخش تنظیمات WSA را نیز دچار تغییر و تحول اساسی کرده است. به‌دنبال این تغییرات، تمامی تنظیمات زیرسیستم اندروید دسته‌بندی شده و نظم و انسجام بهتری پیدا کرده‌اند؛ موضوعی که در نسخه‌ی پایدار فعلی به وضوح احساس می‌شود.

تغییرات به همین‌جا ختم نمی‌شود و مایکروسافت با ایجاد بهبودهای مختلف درزمینه‌ی ارتباط برنامه‌های اندرویدی با شبکه‌ی اینترنت ویندوز ۱۱ و سخت‌افزار دوربین، این امکان را فراهم کرده است تا کاربران بتوانند سخت‌افزارهای هوشمند خانه‌ی خود را به برنامه‌هایی متصل کنند که روی WSA اجرا می‌شوند.

باوجوداین، همچنان برای استفاده از ویژگی‌های جدید باید کمی دست نگه‌دارید؛ زیرا همان‌طورکه گفتیم، اندروید ۱۲٫۱ برای WSA در‌حال‌حاضر فقط برای کاربران کانال Dev در برنامه‌ی ویندوز اینسایدر منتشر شده است که همواره بدترین باگ‌ها و مشکلات از این دسته انتظار می‌رود. به‌دنبال همین موضوع، ردموندی‌ها نیز در مقاله‌ای به کاربران اخطار می‌دهند که ممکن است پس‌ از به‌روزرسانی اجرای برنامه‌ها با مشکل مواجه شوند و حتی برنامه‌ها اجرا نشوند. به‌نظر می‌رسد که مایکروسافت قصد دارد با کمک دیگر شرکت‌های همکار خود مشکلات پیش‌ رو را هرچه زودتر مرتفع کند.

با اینکه درحال‌حاضر با نسخه‌ای پایدار رو‌به‌رو نیستیم، خوشحالیم که مایکروسافت به‌طور جدی به رشد پشتیبانی از اندروید در ویندوز ۱۱ اهمیت می‌دهد و می‌خواهد ویژگی‌های بهتر و کامل‌تری را به‌همراه آن عرضه کند. همان‌طورکه در ابتدای خبر نیز اشاره کردیم، پس از عرضه‌ی نسخه‌ی پایدار WSA برای ویندوز ۱۱، گمان می‌کردیم که پروژه‌ی اجرای برنامه‌های اندروید روی سیستم‌‌عامل ردموندی‌ها کم‌و‌بیش به‌پایان راهش رسیده است و از این به‌بعد تنها به‌عنوان یک ویژگی از آن یاد شود و نه چیزی بیشتر!

باوجوداین، با تغییراتی که دیروز این شرکت در وبلاگ ویندوز اینسایدر منتشر کرد، نشان داد که همچنان به فکر توسعه‌ی زیرسیستم اندروید برای ویندوز است و قصد دارد بهترین تجربه‌ی استفاده از اندروید را در سیستم‌عاملی دیگر پیاده‌سازی کند. البته پرواضح است که برای رسیدن به این هدف، نیازمند فروشگاه نرم‌افزاری بزرگ‌تری خواهد بود؛ فروشگاهی غنی مثل گوگل‌ پلی نه انتخاب‌های محدودی که در آمازون استور داریم!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات