هشت برتری ویندوز ۱۱ نسبت به ویندوز ۱۰

جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
ویندوز ۱۱ نسبت به ویندوز ۱۰ برتری‌هایی دارد که در این مقاله قصد داریم به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کنیم.
تبلیغات

ویندوز ۱۱ سیستم‌عامل بدی نیست ولی کاربران معمولی به‌دلایل مختلف ازجمله پیش‌نیازهایی که مایکروسافت برای نصب این نسخه‌ از ویندوز در نظر گرفته است، همچنان نیازی به ارتقا به این سیستم‌عامل نمی‌بینند. البته اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، ویندوز ۱۱ پیشرفت‌های خوبی نسبت به ویندوز ۱۰ داشته است. در این مقاله قصد داریم به مهم‌ترین برتری‌های ویندوز ۱۱ نسبت به ویندوز ۱۰ اشاره کنیم، پس با زومیت همراه باشید.

اگرچه مدت خیلی زیادی از انتشار ویندوز ۱۱ نگذشته است اما برخی از سازمان‌ها، به این نسخه از سیستم‌عامل دسکتاپ مایکروسافت کوچ کرده‌اند. در این میان تغییرات منوی استارت ازجمله بخش‌هایی است که برای برخی کاربران چندان اهمیت ندارد زیرا از نظر بسیاری از متخصصانی که این نسخه از ویندوز را بررسی کرده‌اند، سازماندهی مناسبی در منوی استارت جدید ویندوز ۱۱ وجود ندارد.

البته به‌نظر می‌رسد اکثر کاربران درنهایت سیستم خود را به ویندوز ۱۱ ارتقا خواهند داد. شایان‌ ذکر است هدف ما از نوشتن این مقاله، اشاره به همه‌ی ویژگی‌های جدید ویندوز ۱۱ نیست و درعوض سعی کرده‌ایم مهم‌ترین آن‌ها را مرور کنیم.

رویکرد اول؛ بهره‌وری

مطلقاً هیچ راهی وجود ندارد که افراد سعی کنند کارهای خود را روی Xbox انجام دهند. این یعنی مایکروسافت می‌تواند کنسول بازی خود را با رابط کاربری مخصوص برای بازی‌ها و سرویس اشتراکی Game Pass و قابلیت Auto Resume طراحی کند که همگی برای خرید، اجرای بازی و ازسرگیری بازی‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن طراحی شده‌اند. البته ارائه‌ی مرورگر Edge روی Xbox چندان جالب نیست زیرا به‌سختی می‌توان از آن استفاده کرد.

ویندوز ۱۱

ویندوز از دوگانگی اساسی رنج می‌برد؛ این سیستم‌عامل هم برای کار و هم برای بازی طراحی شده است. ویندوز ۱۰ بیشتر روی ارائه‌ی سرگرمی‌ها تمرکز داشت و ویندوز ۱۱ برای محیط کاری بهینه‌سازی شده؛ اما چرا؟ ساتیا نادلا، مدیر اجرایی مایکروسافت در این‌ مورد گفت:

ویندوز، بستری برای ارائه‌ی سرویس‌های اشتراکی مایکروسافت است و درحال‌حاضر سرویس مایکروسافت ۳۶۵، سودآورترین بخش این پلتفرم محسوب می‌شود، بنابراین ویندوز ۱۱ با در نظر گرفتن سرویس‌هایی مثل مایکروسافت ۳۶۵ طراحی شده است.

ایجاد یک ردیف نسبتاً ثابت از نمادها در امتداد نواروظیفه و منوی استارت چندان جالب نیست، اما به افزایش تمرکز کاربر کمک می‌کند و به‌همین‌دلیل بسیاری از کاربران از این ویژگی استقبال می‌کنند.

پانوس پانای، مدیر ارشد محصول مایکروسافت تمایل دارد دستگاه‌های سرفیس جدیدی در زمینه‌ی جریان‌ کاری و تمرکز بر کار معرفی کند و به‌عنوان مثال اپلیکیشن بازطراحی‌شده‌ی ساعت نشان‌ می‌دهد مایکروسافت به‌سختی به چنین رویکردهایی فکر می‌کند. به‌عنوان یک کاربر می‌توان گفت تلاش‌های مایکروسافت ارزش این را دارد که تمرکز اصلی خود را اول روی کسب‌وکار و دوم روی سرگرمی معطوف کند. به‌هرحال نمی‌توان تلاش‌های این شرکت را برای کارآمدتر شدن ویندوز نادیده گرفت.

منوی تنظیمات

احتمالاً بیشتر کاربران زیاد با بخش تنظیمات سیستم‌عامل سروکار ندارند، اما اگر نیاز به دستکاری تنظیمات داشته باشید، طراحی جدید این بخش در ویندوز ۱۱ باعث می‌شود به‌راحتی به آنچه به‌دنبالش هستید دسترسی پیدا کنید.

تنظیمات نه‌تنها از ناوبری نوار کناری استاندارد ویندوز ۱۱ برای پرش به‌جلو و عقب استفاده می‌کند، بلکه با بهره گرفتن از سیستم ناوربری جدید در بالای صفحه، می‌تواند کاربر را به‌راحتی به مسیر قبل و بعد هدایت کند. هر بخش فرعی نیز شامل صفحه‌ی خلاصه با عناصر گرافیکی مخصوص است، به‌طوری‌که بخش شبکه و اینترنت نشان می‌دهد به چه شبکه‌ای متصل هستید و چه در بالای صفحه میزان مصرف داده نمایش داده می‌شود.

مدیریت باتری ویندوز ۱۱

ویندوز ۱۱ همچنین از تعدادی عناصر بصری استفاده می‌کند و به کاربر اجازه می‌دهد با منوهای کشویی، دکمه‌ها و منوهای کارتی، به گزینه‌های موردنظر خود در بخش تنظیمات دسترسی داشته باشد. ناوبری در تنظیمات این سیستم‌عامل به‌طوری طراحی شده است که اگر یک منوی فرعی مثل تنظیمات > بلوتوث و دستگاه‌ها > دوربین‌ها را درنظر بگیرید، به شما اشاره می‌کند هرچه جلوتر بروید، تنظیمات بیشتری برای دوربین‌های متصل به سیستم مشاهده خواهید کرد. بدین‌ترتیب به‌نظر می‌رسد مایکروسافت به‌آرامی قصد دارد پنل قدیمی ویندوز را منسوخ کند.

تجربه‌ی کاربری سرراست

فرایند راه‌اندازی ویندوز ۱۱ بسیار کارآمد است و تجربه‌ی خارق‌العاده‌ای ارائه می‌دهد و شما را به‌صورت بصری با ظاهر و احساس این سیستم‌عامل آشنا می‌کند و علاوه‌براین به‌طور هم‌زمان شما را با کارهایی که می‌توانید انجام دهید و اطلاعاتی که باید در این مسیر ارائه دهید، آشنا خواهد کرد. علاوه‌براین ویندوز ۱۱ روشی آسان برای راه‌اندازی فوری رایانه‌ی شخصی جدید با برنامه‌های آفیس (به شرط داشتن اشتراک مایکروسافت ۳۶۵) و اتصال به گوشی هوشمند اندروید ازطریق Phone Link ارائه می‌دهد.

اتصال گوشی هوشمند به ویندوز ۱۱

برای استفاده از ویژگی اشاره‌شده باید وارد حساب کاربری مایکروسافت خود شوید که البته این مورد برای برخی افراد از چندان خوشایند نیست. البته ارائه‌ی تجربه‌ی کاربری خوب، نظر افرادی را که فکر می‌کنند ویندوز ۱۱ همچنان چیزی شبیه سیستم‌عامل‌های گذشته ارائه می‌دهد، رد می‌کند. نگرش بیشتر کاربران بلافاصله پس از راه‌اندازی این سیستم‌عامل تغییر می‌کند.

مرکز اقدام (The Action Center)

مرکز اقدام یا همان Action Center ویندوز ۱۱ در گوشه‌ی سمت راست پایین صفحه‌نمایش اصلی شما قرار دارد. البته شاید برخی افراد از ظاهر جدید Action Center ویندوز ۱۱ راضی نباشند. در ویندوز ۱۰ همه‌ی نمادهای گوشه‌ی نمایشگر اساساً ازطریق یک دکمه‌ دردسترس هستند و می‌توان برای بازکردن بخش Action Center روی آن کلیک کرد، اما باید اشاره کنیم در ویندوز ۱۱ نمادی مثل OneDrive یک دکمه است و ساعت/تاریخ نیز دکمه‌ی دیگری است و Action Center با کلیک روی نماد کنترل صدا یا باتری باز می‌شود.

Action Center ویندوز ۱۱

برخی افراد هنوز درمورد این‌که ویندوز ۱۱ چگونه کنترل‌های تکی را نشان می‌دهد با یکدیگر اختلاف‌نظر دارند. به‌عنوان مثل نوار لغزنده‌ی تنظیم بلندی صدا به شما اعلام نمی‌کند کدام دستگاه برای پخش صدا استفاده می‌شود و بدین‌منظور باید روی نشان کوچک سمت راست کلیک کنید. Focus Assist را نیز نمی‌توان بدون باز کردن منوی تنظیمات مربوطه، تغییر داد. البته دسترسی به بخش اصلی Action Center غیر از برخی موارد محدود، نیاز به اقدام بیشتری ندارد و ازنظر زیبایی با سایر المان‌های ویندوز ۱۱ سازگار است که این مورد خود گامی روبه‌جلو برای این سیستم‌عامل محسوب می‌شود.

Snap View

این مورد از ابتدا پیشرفتی کوچک اما مهم برای ویندوز ۱۱ بوده، زیرا تعداد افرادی که علاوه‌بر نمایشگر اصلی خود از چند نمایشگر اضافه‌ی دیگر نیز استفاده می‌کنند درحال افزایش است. ظاهر بهبودیافته‌ی Snap View به شما این امکان را می‌دهد که با نگه‌داشتن نشانگر سنتی تمام‌صفحه در گوشه سمت راست بالای صفحه، انتخاب کنید که پنجره‌ی موردنظر از بین الگوی‌های موجود در کدام قرار بگیرد. می‌توان از فضای خالی نمایشگر در این حالت برای قرار دادن سایر پنجره‌ها استفاده کرد.

Snap View ویندوز ۱۱

وب‌سایتی مثل PCWorld.com را فرض کنید که برای نمایشگرهایی با ابعاد کوچک‌تر بهینه شده است و فضای سفید زیادی در سمت چپ و راست آن وجود دارد که می‌توان از آن برای نمایش تبلیغات استفاده کرد. Snap View می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای استفاده از آن فضای خالی باشد. تنها موردی که مایکروسافت در Snap View پیش‌بینی نمی‌کرد، نمایشگرهای فوق‌عریض است که احتمالاً به‌جای دو ستون پیش‌فرض، از سه یا چهار ستون عمودی بهره‌مند شوند.

مایکروسافت همچنین در ویندوز ۱۱، تایملاین را حذف کرد تا تجربه‌ی کاربری مینیمال‌تری ارائه دهد.

نسخه‌ی جدید Windows Media Player

بسیاری از نرم‌افزارهای پیش‌فرض ویندوز ۱۱ نسبت به‌ نسخه‌های قبلی به‌روزرسانی شده و پیشرفت‌هایی در آن‌ها دیده می‌شود، اما تغییرات اعمال‌شده در Media Player این سیستم‌عامل چیزی بیشتر از یک به‌روزرسانی معمولی است. با منسوخ شدن Groove Music، برنامه‌ی Media Player برای پخش صدا و فیلم درنظر گرفته شده است و حتی اکولایزری برای راه‌اندازی آن وجود دارد. درواقع نسخه‌ی جدید Media Player بخشی از ویندوز ۱۰ نیست.

Media Player ویندوز ۱۱

شاید سؤال بسیاری از کاربران این باشد که آیا Media Player جدید ویندوز ۱۱ عملکردی به‌خوبی برنامه‌ی نمادین VLC دارد؟ پاسخ کوتاه به این سؤال خیر است، اما درحالی‌که VLC تقریباً همه‌ی کدک‌ها را پخش می‌کند، مایکرسافت در نسخه‌ی جدید Media Player روی رایج‌ترین فرمت‌ها تمرکز کرده است. البته باید اشاره کنیم طیف فرمت‌هایی که اکنون در Media Player ویندوز ۱۱ پشتیبانی می‌شود بسیار زیاد است.

اپلیکیشن‌های اندروید

مایکروسافت با معرفی ویندوز ۱۱، پشتیبانی بومی از اجرای اپلیکیشن‌های اندروید را به این سیستم‌عامل اضافه کرد و این ویژگی برای بسیاری از کاربران جذاب به‌نظر می‌رسد. البته درحال‌حاضر تعداد محدودی از اپلیکیشن‌های اندروید ازطریق اپ‌استور آمازون در این سیستم‌عامل دردسترس است.

اپ استور آمازون در ویندوز ۱۱

اپلیکیشن‌های اندروید کمی شبیه برنامه‌های لینوکس هستند و مایکروسافت آن‌ها را به‌عنوان بخشی از زیرسیستم ویندوز برای لینوکس، فعال می‌کند. قابلیت اجرای اپلیکیشن‌های اندروید روی ویندوز ۱۱ پتانسیل زیادی برای بهبود دارد، بااین‌حال نحوه‌ی مدیریت این قابلیت و اینکه چه مزیت‌های خاصی ارائه می‌دهد، هنوز مشخص نیست.

DirectStorage و AutoHDR

افرادی که سخت‌افزار موردنیاز برای اجرای ویندوز ۱۱ را دراختیار دارند می‌توانند با بهره گرفتن از قابلیت DirectStorage بازی‌های رایانه‌ای را با سرعت بیشتری اجرا کنند. این قابلیت اکنون در ویندوز ۱۱ دردسترس است، اما نسخه‌ی عمومی آن هنوز منتشر نشده است.

Direct Storage ویندوز ۱۱

به‌نظر می‌رسد DirectStorage یک سرمایه‌گذاری نسبتاً مطمئن است، زیرا اگر مایکروسافت کار روی این ویژگی را ادامه ندهد، فرصت بسیار خوبی را از دست خواهد داد. گیمرهای ویندوز از علاقه‌مندان پروپاقرص این سیستم‌عامل هستند و اگر این قابلیت در ویندوز ۱۱ ارائه شود، می‌تواند به نقطه‌ی عطفی برای آن تبدیل شود. البته ویندوز ۱۰ نیز از DirectStorage پشتیبانی می‌کند اما این ویژگی در ویندوز ۱۱ کامل‌تر شده است. AutoHDR در ویندوز ۱۱ به بازی‌های قدیمی اجازه می‌دهد محتوای بصری را با جلوه‌های عالی شبیه‌سازی کنند و علاوه‌براین می‌تواند با رایج‌تر شدن مانیتورهای HDR به یکی از مزیت‌های مهم این سیستم‌عامل تبدیل شود.

برخی از ویژگی‌های جدید ویندوز ۱۱ واقعاً جدید نیستند

مایکروسافت با انتشار ویندوز ۱۰، شرایط را به‌نحوی پیش برد که همه باور کنند این سیستم‌عامل آخرین نسخه‌ی ویندوز خواهد بود و ظهور ویندوز ۱۰ ایکس و پس از آن معرفی ویندوز ۱۱، باعث سردرگمی بسیاری از علاقه‌مندان به فناوری شد. همین نگرش درمورد برخی از تغییرات ویندوز ۱۱ مثل قابلیت‌های غیرضروری، صدق می‌کند. کارکرد بسیاری از امکانات جدیدترین نسخه‌ی سیستم‌عامل دسکتاپ مایکروسافت شباهت زیادی با نمونه‌ی ویندوز ۱۰ آن‌ها دارد. به‌عنوان مثال ابزارک‌های ویندوز ۱۱ نسخه‌ی توسعه‌یافته‌ای از قابلیت‌ News & Information ویندوز ۱۰ است.

مواردی که در این مطلب به آن‌ها اشاره شد، برخی از تفاوت‌های مهم بین ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱ است. اگر پیش از این با ویندوز ۱۱ کار نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم نگاهی دقیق‌تر به این سیستم‌عامل داشته باشید. اگر امکانات و قابلیت‌های ویندوز ۱۱ شما را راضی نکرد همچنان قادر خواهید بود سیستم خود را به ویندوز ۱۰ بازگردانید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات