مقایسه‌ گلکسی A35 با پوکو X6؛ رقابت میان‌رده‌های خوش‌قیمت

چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
نمایی از رندر رسمی گوشی گلکسی A35
گلکسی A35، میان‌رده‌ی جدید و خوش‌قیمت سامسونگ، چه عملکردی در برابر پوکو X6 شیائومی دارد؟
تبلیغات

تنوع میان‌رده‌های سامسونگ به‌خوبی پاسخگوی نیاز طیف وسیعی از کاربران با هر بودجه‌ای است؛ مزیتی که در میان‌رده‌ی جدید کره‌ای‌ها یعنی گلکسی A35 نیز وجود دارد.

گلکسی A35 به طور هم‌زمان با برادر بزرگ‌تر خود یعنی گلکسی A55 معرفی شد؛ دو میان‌رده‌ی جذاب با سخت‌افزار و امکاناتی قابل‌توجه که می‌توانند به پرفروش‌ترین و بهترین گوشی‌ های میان رده سامسونگ در سال ۲۰۲۴ تبدیل شوند.

در آن سوی میدان، گوشی پوکو X6 به‌عنوان حریف قدری در بین میان‌رده‌های شیائومی قرار دارد که شاید خریداران را برای انتخاب نماینده‌ی سامسونگ مردد کند. آیا پوکو X6 واقعا ارزش خرید بیشتری نسبت‌به گلکسی A35 دارد؟

طراحی و کیفیت ساخت

سامسونگ برای گلکسی A35 و دیگر میان‌رده‌ی جدید خود از طراحی Key Island استفاده کرده است تا بتواند از شباهت میان این دو گوشی با نسل گذشته جلوگیری کند؛ تصمیمی که تا اندازه‌ای موفقیت‌آمیز بود اما ظاهر گلکسی A35 را به گوشی A54 نزدیک کرد.

گلکسی A35 و A54 طراحی بسیار مشابهی دارند

پشت بدنه و فریم گلکسی A35 کماکان مانند نسل گذشته از جنس پلاستیک هستند؛ اما محافظت از بخش جلو به جای گوریلا گلس ۵ به‌کاررفته در گلکسی A34 بر عهده‌ی گوریلا گلس ویکتوس است.

بدنه‌ی گوشی پوکو X6 نیز در بخش‌های جلو و پشت و فریم، با جنسی کاملاً مشابه گلکسی A35 طراحی شده است و از لحاظ مقاومت، دو گوشی تقریباً در سطح برابری نسبت‌به یکدیگر قرار می‌گیرند.

پنل پشت و چینش دوربین گوشی موبایل پوکو X6 شیائومی آبی / Xiaomi Poco X6

ابعاد بدنه‌ی گلکسی A35 تفاوت زیادی با نسل گذشته ندارد؛ اما در مقایسه با پوکو X6 کمی ضخیم‌تر و عریض‌تر است. تفاوت میان گلکسی A35 با نسل قبلی خود و نماینده‌ی شیائومی، در بخش وزن دستگاه نیز وجود دارد و گلکسی A35 از هر دو گوشی سنگین‌تر است.

گلکسی A35، مانند نسل قبل، از گواهی IP67 پشتیبانی می‌کند و در مقابل گردوغبار و خاک و همچنین ماندن در عمق یک متری آب به مدت ۳۰ دقیقه مقاوم است؛ درحالی‌که نماینده‌ی شیائومی باتکیه‌بر گواهی IP54 فقط در برابر گردوغبار و خاک مقاومت دارد.

نمایشگر

گلکسی A35 از نمایشگر مشابه نسل قبلی استفاده می‌کند. این صفحه‌نمایش ۶٫۶ اینچی از نوع اولد (با نام تجاری Super AMOLED) است و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی دارد. وضوح نمایشگر برابر با ۲٬۳۴۰ در ۱٬۰۸۰ پیکسل است و به ادعای سامسونگ، در حالت خودکار به حداکثر روشنایی ۱٬۰۰۰ نیت می‌رسد.

مهم‌ترین تغییر بخش نمایشگر گلکسی A35 در مقایسه با A34، حذف بریدگی (ناچ) قطره‌ای‌شکل موسوم به Infinity-U و شباهت بیشتر بخش جلویی این گوشی به پرچمداران و میان‌رده‌های سامسونگ است.

گوشی پوکو X6 در دست کاربر درحال اجرای بازی ماشین سواری

در مقابل، پوکو X6 مجهز به نمایشگر اولد (با نام تجاری AMOLED) با اندازه‌ی ۶٫۶۷ اینچ است. این صفحه‌نمایش، نرخ نوسازی مشابه گلکسی A35 را ارائه می‌کند؛ اما در بخش وضوح نمایشگر، مشخصات بهتری نسبت به نماینده‌ی سامسونگ دارد و تصاویر را با وضوح ۲٬۷۱۲ در ۱٬۲۲۰ پیکسل نمایش می‌دهد.

حداکثر روشنایی خودکار نمایشگر پوکو X6 به حدود ۱٬۲۰۰ نیت می‌رسد که ۲۰۰ نیت بیشتر از میان‌رده‌ی کره‌ای‌ها است؛ البته شاید در عمل و همان‌طور که در بررسی گلکسی A34 دیدیم، به نتایجی بهتر در مورد حداکثر روشنایی نمایشگر گلکسی A35 برسیم.

دوربین

پیکربندی مجموعه‌دوربین‌های پشتی گلکسی A35 شامل لنزهای عریض، فوق‌ عریض و ماکرو با همان چیدمان مشابه نسل گذشته است. تنها تفاوت میان دوربین‌های این میان‌رده‌ی جدید با گلکسی A34، ارتقاء وضوح دوربین اصلی از ۴۸ به ۵۰ مگاپیکسل است.

مشخصات نسل قبلی گلکسی A35 در بخش دوربین سلفی نیز تکرار شده است و شاهد استفاده از همان دوربین ۱۳ مگاپیکسلی در این محصول هستیم.

پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A35 سامسونگ سرمه ای تیره / Samsung Galaxy A35

در بررسی گلکسی A34 توسط زومیت، دوربین‌های پشتی این گوشی در نور روز عملکرد قابل‌قبولی داشتند و جزئیات را به شکل دقیقی ثبت کردند. این عملکرد با کاهش نور محیط در دوربین اصلی حفظ می‌شود؛ اما تصاویر گرفته‌شده با دوربین فوق‌ عریض، وضعیت چندان جالبی ندارند و برخی از جزئیات را از دست می‌دهند.

رقیب گلکسی A35 در زمین شیائومی، به سه دوربین عریض ۶۴ مگاپیکسلی، فوق‌ عریض ۸ مگاپیکسلی و دوربین ۲ مگاپیکسلی ماکرو مجهز است و از یک دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی استفاده می‌کند.

دوربین‌های پشتی گوشی میان‌رده‌ی شیائومی، در نور روز تصاویر دارای کیفیت قابل‌ قبولی را ثبت می‌کنند که جزئیات نسبتاً دقیقی دارند؛ اما رنگ این تصاویر گاهی به گرمی نزدیک می‌شود و در مواردی، به زرد متمایل است.

دوربین سه گانه گوشی موبایل پوکو X6 شیائومی سفید / Xiaomi Poco X6

با توجه‌ به تکرار مشخصات دوربین گلکسی A34 در گلکسی A35، انتظار داریم که عملکرد دوربین‌های میان‌رده‌ی جدید در حد گلکسی A34 یا کمی بهتر از آن باشد؛ اما از طرفی، اختلاف وضوح میان دوربین‌های اصلی و سلفی گلکسی A35 و پوکو X6، شاید نتیجه را به نفع نماینده‌ی شیائومی تغییر دهد.

سخت‌افزار و پردازنده

سامسونگ به‌جای استفاده از پردازنده‌ی مدیاتک که در گلکسی A34 به کار برده بود، تصمیم گرفت که میان‌رده‌ی جدیدش را با پردازنده‌ی اختصاصی اگزینوس ۱۳۸۰ روانه‌ی بازار کند.

اگزینوس ۱۳۸۰ که پیش‌ازاین امتحانش را در گلکسی A54 پس داده است، در واحد CPU دارای ۸ هسته با چیدمان ۴+۴ و ترکیب کلاسترهای قدرتمند و کم‌مصرف است و از تراشه‌ی گرافیکی Mali-G68 MP5 استفاده می‌کند.

سامسونگ از پردازنده‌ی اختصاصی اگزینوس در گلکسی A35 استفاده کرده است

در بررسی گلکسی A54 این گوشی با اتکا بر توان گرافیکی اگزینوس ۱۳۸۰ توانست از پس اجرای بازی Genshin Impact با وضوح Low و نرخ میانگین ۴۸ فریم‌برثانیه بربیاید؛ در همین راستا پیش‌بینی می‌کنیم که گلکسی A35 نیز عملکرد مشابهی داشته باشد.

گلکسی A35 در نسخه‌های دارای ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی با رم ۶ گیگابایت و ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی با رم ۸ گیگابایت عرضه می‌شود و در تمامی نسخه‌ها از کارت حافظه پشتیبانی می‌کند.

پوکو X6 پرو مجهز به پردازنده‌ی میان‌رده‌ی کوالکام است. اسنپدراگون 7s نسل ۲ پردازنده‌ای ۸ هسته‌ای است که از جی‌پی‌یو Adreno 710 برای اجرای پردازش‌های گرافیکی استفاده می‌کند.

گوشی موبایل پوکو X6 شیائومی در حال شارژ / Xiaomi Poco X6

عملکرد نماینده‌ی شیائومی در بخش اجرای بازی بهتر است و می‌تواند بازی Call of Duty را با تنظیمات گرافیکی High و نرخ میانگین ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه اجرا کند؛ اما گوشی در این حین، گرمای قابل‌توجهی را تولید خواهد کرد.

پوکو X6 پرو در نسخه‌هایی با رم ۸ و ۱۲ گیگابایتی به‌فروش می‌رسد که دراین‌بین، نسخه‌ی دارای فضای ذخیره‌سازی ۲۵۶ گیگابایت با هر دو رم ۸ و ۱۲ گیگابایت در بازار موجود است؛ اما نسخه‌ی ۵۱۲ گیگابایتی صرفاً دارای رم ۱۲ گیگابایت است.

نرم‌افزار و رابط کاربری

گلکسی A35 با اندروید ۱۴ و رابط کاربری One UI 6.1 عرضه می‌شود. سامسونگ می‌گوید که میان‌رده‌ی جدیدش تا چهار نسل به‌روزرسانی اندروید را دریافت می‌کنند و تا پنج سال نیز به جدیدترین به‌روزرسانی امنیتی مجهز خواهد شد.

پشتیبانی سامسونگ از میان‌رده‌ی جدیدش تا پنج سال ادامه دارد

در طرف مقابل، پوکو X6 به‌طور پیش‌فرض با اندروید ۱۳ و رابط کاربری MIUI 14 عرضه می‌شود که امکان به‌روزرسانی به اندروید ۱۴ و پوسته‌ی جدید شیائومی یعنی HyperOS را دارد. این میان‌رده‌ی شیائومی تا سه سال به‌روزرسانی اندروید و تا چهار سال به‌روزرسانی‌های امنیتی را دریافت می‌کند.

پشتیبانی طولانی‌تر کره‌ای‌ها از گلکسی A35 در بخش نرم‌افزار و به‌روزرسانی‌های امنیتی و تجهیز آن به پلتفرم Samsung Knox برای حفاظت از اطلاعات حیاتی و جلوگیری از ورود بدافزارها به دستگاه، می‌تواند برتری قابل‌توجهی را در بخش نرم‌افزار برای گلکسی A35 رقم بزند.

باتری

میان‌رده‌ی جدید سامسونگ مجهز به باتری مشابه نسل گذشته با ظرفیت ۵٬۰۰۰ میلی‌آمپرساعت است. این باتری، با آداپتور ۲۵ واتی شارژ می‌شود و همچون بسیاری از میان‌رده‌های نسبتاً ارزان سامسونگ، از فناوری‌های پیشرفته‌ی شارژ بی‌سیم و شارژ معکوس پشتیبانی نمی‌کند.

رنگ های مختلف گوشی موبایل پوکو X6 شیائومی / Xiaomi Poco X6

در مقابل، پوکو X6 از باتری ۵٬۱۰۰ میلی‌آمپر‌ساعتی استفاده می‌کند که مانند باتری گلکسی A35، فقط از قابلیت شارژ با آداپتور سیم‌دار پشتیبانی می‌کند؛ اما توان شارژ این باتری ۶۷ وات است که تقریباً بیشتر از ۲٫۵ برابر توان گلکسی A35 خواهد بود.

به ادعای شیائومی، باتری پوکو X6 با آداپتور ۶۷ واتی سیم‌دار که به‌همراه خود گوشی عرضه می‌شود، در مدت ۴۰ دقیقه به‌طور کامل شارژ خواهد شد.

در طرف دیگر، نتایج آزمایش‌های زومیت روی باتری گلکسی A34، مدت‌زمان یک ساعت و ۲۶ دقیقه را برای شارژ شدن کامل این باتری ثبت کرد. با توجه‌ به استفاده از پردازنده‌ای با مصرف انرژی بهینه‌تر در گلکسی A35، احتمال می‌دهیم که این گوشی شارژدهی طولانی‌تری داشته باشد، اما این‌که زودتر شارژ شود قطعی نیست.

نتیجه‌گیری

رقابت میان نماینده‌های سامسونگ و شیائومی در تمامی کلاس‌های اقتصادی، میان‌رده و پرچمدار، همیشه جذاب است؛ اما در کلاس میان‌رده‌ها، گاهی قدرت‌نمایی دو مدل در مقابل یکدیگر به تفاوت‌های میلی‌متری ختم می‌شود؛ اتفاقی که در مقایسه‌ی میان گلکسی A35 و پوکو X6 در برخی از قسمت‌ها رخ داد.

در بخش طراحی، گلکسی A35 به لطف گواهی مقاومت بهتر و طراحی جذاب‌تر ماژول‌های دوربین، می‌تواند نماینده‌ی شیائومی را کنار بزند. این رقابت در بخش نمایشگر و عملکرد پردازشی، بدون برنده می‌ماند و نمی‌توانیم صرفاً بر مبنای عملکرد دوربین‌ها و پردازنده‌ی گلکسی A35 روی کاغذ، رأی نهایی را صادر کنیم و بهتر است تا ورود گوشی به بازار ایران و بررسی دقیق آن توسط زومیت منتظر بمانیم.

اگر کمی ریزبینانه نگاه کنیم، شاید در بخش سخت‌افزار و به لطف عرضه‌ی نسخه‌ای با رم و فضای ذخیره‌سازی بیشتر، بتوانیم رأی را به نفع پوکو X6 صادر کنیم؛ اما عدم پشتیبانی از کارت حافظه در این میان رده‌ی شیائومی، ضعفی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

ظرفیت‌ باتری هر دو گوشی مشابه است؛ اما آداپتور ۶۷ واتی شیائومی که به‌همراه گوشی عرضه می‌شود، می‌تواند دهن‌کجی بزرگی به نماینده‌ی سامسونگ باشد که با وجود قیمت نه‌چندان ارزانش، از آداپتوری با این توان کم پشتیبانی می‌کند و تازه باید هزینه‌ی جداگانه‌ای برای خرید آن پرداخت کنید.

قیمت گوشی سامسونگ مدل گلکسی A35 در مدل پایه ۳۸۰ یورو (۴۱۵ دلار) است که از قیمت گلکسی A34 (حدود ۴۲۶ دلار)، حدوداً ۱۰ دلار ارزان‌تر است؛ اما با قیمت گوشی پوکو X6 (حدود ۲۹۰ دلار) اختلاف قیمت قابل‌توجهی دارد.

مقایسه 2 محصول
پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A35 سامسونگ بنفش روشن / Samsung Galaxy A35گلکسی A35 سامسونگپنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X6 شیائومی سفید / Xiaomi Poco X6پوکو X6 شیائومی
مدل‌‌ نامبرهاSM-A356E SM-A356E/DS SM-A356B SM-A356B/DS23122PCD1G
حدود قیمت در زمان عرضهحدود 380 یوروحدود 290 دلار
تاریخ معرفی11 مارس 202411 ژانویه 2024
وضعیت عرضهعرضه شدهعرضه شده
تاریخ عرضه15 مارس 202412 ژانویه 2024
نرخ مخصوص جذب (SAR)0.81 وات بر کیلوگرم (سر)-
نرخ مخصوص جذب اروپا (SAR EU)0.44 وات بر کیلوگرم (سر) 0.92 وات بر کیلوگرم (بدن)-
نوع سیستم‌عاملاندرویداندروید
سیستم‌عامل در زمان عرضهاندروید 14اندروید 13
توضیحات سیستم‌عاملعرضه با رابط کاربری One UI 6.1عرضه با رابط کاربری MIUI 14 قابل ارتقاء به اندروید 14
ابعاد161.7 در 78 در 8.2 میلی‌متر161.2 در 74.3 در 8 میلی‌متر
وزن209 گرم181 گرم
جنس پشتشیشهپلاستیک
جنس جلوشیشه - گوریلا گلس +Victusشیشه - گوریلا گلس Victus
جنس فریمپلاستیکپلاستیک
رنگیاسی آبی روشن لیمویی سرمه‌ای تیرهمشکی آبی سفید
ابعاد نمایشگر6.6 اینچ6.67 اینچ
نوع نمایشگرSuper AMOLEDAMOLED
حداکثر نرخ نوسازی (Refresh Rate)120 هرتز120 هرتز
رزولوشن1080 در 2340 پیکسل1220 در 2712 پیکسل
تراکم پیکسلی~390 پیکسل در اینچ~446 پیکسل در اینچ
نسبت تصویر19.5:920:9
نسبت نمایشگر به بدنه~84.8 درصد~89.7 درصد
حداکثر روشنایی1000 نیت (HBM)500 نیت (Typ) 1200 نیت (HBM) 1800 نیت (Peak)
سایر مشخصات نمایشگرنمایشگر همیشه روشن (Always-on Display)نمایش 68 میلیارد رنگ
استانداردهای HDR-دالبی ویژن
مدل تراشهSamsung Exynos 1380Qualcomm SM7435-AB Snapdragon 7s Gen 2
فرآیند ساخت تراشه5 نانومتر4 نانومتر
تعداد هسته پردازنده8 هسته8 هسته
مشخصات هسته‌ها4 هسته 2.4 گیگاهرتز Cortex-A78 و 4 هسته 2.0 گیگاهرتز Cortex-A554 هسته 2.40 گیگاهرتز و 4 هسته 1.95 گیگاهرتز
پردازنده گرافیکیMali-G68 MP5Adreno 710
ترکیب حافظه داخلی و رم128 گیگابایت / 6 گیگابایت رم 128 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 8 گیگابایت رم256 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 12 گیگابایت رم 512 گیگابایت / 12 گیگابایت رم
رم6 گیگابایت رم 8 گیگابایت رم8 گیگابایت رم 12 گیگابایت رم
حافظه داخلی128 گیگابایت 256 گیگابایت256 گیگابایت 512 گیگابایت
درگاه کارت حافظه
دارد
ندارد
نوع درگاه کارت حافظهmicroSDXC (جایگاه مشترک با سیم‌کارت دوم)-
نوع حافظه داخلی-UFS 2.2
پیکربندی دوربین پشتواید/استاندارد اولتراواید ماکروواید/استاندارد اولتراواید ماکرو
دوربین اصلی - واید/استاندارد50 مگاپیکسل64 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اصلی - واید/استانداردلنز واید فوکوس خودکار با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر 1/1.96 اینچ سایز سنسور f/1.8لنز واید 25 میلی‌متری فوکوس خودکار با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر 0.7 میکرومتر سایز پیکسل f/1.8
دوربین اولتراواید8 مگاپیکسل8 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اولتراوایدلنز اولتراواید پوشش 123 درجه 1/4.0 اینچ سایز سنسور 1.12 میکرومتر سایز پیکسل f/2.2لنز اولتراواید پوشش 118 درجه 1/4.0 اینچ سایز سنسور 1.12 میکرومتر سایز پیکسل f/2.2
دوربین ماکرو5 مگاپیکسل2 مگاپیکسل
مشخصات دوربین ماکرولنز ماکرو f/2.4لنز ماکرو f/2.4
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ پشت4K4K
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو4K@30fps 1080p@30/60fps4K@30fps 1080p@30/60fps
توضیحات فیلم‌برداریلرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپیلرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی
دوربین سلفی اصلی13 مگاپیکسل16 مگاپیکسل
مشخصات دوربین سلفی اصلیلنز واید 1/3.06 اینچ سایز سنسور 1.12 میکرومتر سایز پیکسل f/2.2لنز واید f/2.5
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ سلفی4K1080p
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو سلفی4K@30fps 1080p@30fps1080p@30/60fps
ظرفیت باتری5000 میلی‌آمپر ساعت5100 میلی‌آمپر ساعت
تعویض‌پذیری باتریغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربر
حداکثر توان شارژ پشتیبانی شده25 وات67 وات
پشتیبانی از شارژ سریع
دارد
دارد
پشتیبانی از شارژ بی‌سیم
ندارد
ندارد
درگاه اتصالUSB Type-C 2.0USB Type-C 2.0
پشتیبانی از OTG
دارد
دارد
زمان موردنیاز برای شارژ-100 درصد در 44 دقیقه
نوع اسپیکراستریو (دوگانه)استریو (دوگانه)
جک 3.5 میلی‌متری
ندارد
دارد
ویژگی‌‌های صوتی-صدای 24 بیت / 192 کیلوهرتز پشتیبانی از صدای Hi-Res
حسگرهاحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ قطب‌نماحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نما
نوع حسگر اثر انگشتزیر نمایشگر (اپتیکال)زیر نمایشگر (اپتیکال)
Wi-FiWi-Fi 6 (802.11ax) a/b/g/n/ac/axWi-Fi 5 (802.11ac) a/b/g/n/ac
توضیحات Wi-Fiدو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct)دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct)
بلوتوث5.35.2
توضیحات بلوتوثپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LEپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LE
فناوری‌ ارتباطیGSM / HSPA / LTE / 5GGSM / HSPA / LTE / 5G
پشتیبانی از 5G
دارد
دارد
سیم‌کارتتک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم) دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)
مسیریابی و GPSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDS/QZSSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDS
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات