بررسی شیائومی می 6

شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 20 دقیقه
شیائومی با عرضه‌ی می ۶ همراه‌با قابلیت‌های متعدد و قیمت رقابتی، بازار پرچمداران ۲۰۱۷ را بیش‌ازپیش داغ کرده است.
تبلیغات

شیائومی اکنون فاصله‌ی زیادی با استارتاپ جاه‌طلب و نوپای سال ۲۰۱۰ دارد. این شرکت چینی دیگر نه‌تنها به کپی محصولات مطرح جهانی نمی‌پردازد؛ بلکه محصولاتی با طراحی منحصر‌به‌فرد مانند می‌میکس را عرضه می‌کند. بدل‌شدن به دومین تولیدکننده‌ی بزرگ گوشی‌های هوشمند در چین و ثبت هدف درآمد ۱۴.۵ میلیارد دلاری برای سال ۲۰۱۷، گواهی بر صحت قدرت بالای شیائومی هستند.

شیائومی می 6 / xiaomi mi 6

سال گذشته می ۵ با بهره‌گیری از بدنه‌‌ای با کیفیت، پردازنده‌‌ای قدرتمند، صفحه‌نمایش بسیار خوب و قیمت بسیار رقابتی، خود را به‌عنوان پرچمداری توانا و البته مقرون‌به‌صرفه به همگان شناساند؛ البته این گوشی به لحاظ فروش نیز به محصولی بسیار موفق بدل شد. این گوشی شاید اگر به دوربین توانمند‌تری مجهز شده بود، می‌توانست خود را حتی به‌عنوان بهترین گزینه در میان پرچمداران ۲۰۱۶ معرفی کند. اکنون شیائومی نسل جدید پرچم‌دار خود را با کسب تجربه‌‌ از گذشته، روانه‌ی بازار کرده است. شیائومی می ۶ از همان فرمول موفق می ۵ بهره می‌برد و تقریبا در تمامی بخش‌ها بهبود یافته است. البته نباید از افزایش قیمت این گوشی نسبت به نسل پیشین آن چشم‌پوشی کرد. در ادامه نگاهی عمیق به پرچم‌دار ۲۰۱۷ شیائومی خواهیم داشت.

گوشی شیائومی می ۶ را می‌توانید با قیمت ۱٫۷۵۰٫۰۰۰ هزار تومان برای نسخه‌ی ۶۴ گیگابایت و ۲ میلیون تومان برای نسخه‌ی ۱۲۸ گیگابایت، از فروشگاه آی‌سی‌ موبایل خریداری کنید.

مشخصات / گوشی 

Xiaomi Mi6

Xiaomi Mi5

پردازنده

Snapdragon 835

Adreno 540

Snapdragon 820

Adreno 530

سیستم‌عامل

Android 7.1.1 - MIUI 8

Android 6.0 - MIUI 7

حافظه‌ی رم

6GB

3/4GB

صفحه‌نمایش

5.15 inches

IPS LCD

1080x1920

5.15 inches

IPS LCD

1080x1920

تراکم پیکسل

~428ppi

~428ppi

حافظه ذخیره‌سازی

64/128GB

32/64/128GB

دوربین اصلی

Dual 12 MP (27mm, f/1.8, OIS 4-axis & 52mm, f/2.6), 

1/2.9" sensor size, 1.25 µm

16 MP, f/2.0, OIS (4-axis), 1/2.8" sensor size, 1.12 µm pixel size

دوربین جلو

8MP

4 MP, f/2.0, 1/3" sensor size, 2µm pixel size

اثر انگشت

دارد

دارد

سیم‌کارت

نانوسیم

نانوسیم

باتری

Non-removable

3350mAh

Non-removable

3000mAh

وزن

168g

129g

ابعاد

145.2x70.5x7.5mm

144.6x69.2x7.3mm

رنگ‌ها

Ceramic Black, Black, Blue, White

Black, White, Gold, Ceramic

طراحی

شیائومی می ۶ شباهت زیادی به نسل گذشته‌ی خود دارد. ترکیب شیشه و فلز در طراحی این گوشی، از همان فرمول می ۵ پیروی می‌کند. قاب پشتی شیشه‌ای، فریم فلزی و البته خمیدگی‌ها بسیار روان در لبه‌‌های کناری قاب پشتی، شباهت بسیاری به می ۵ و سایر گوشی‌های هوشمند مانند گلکسی اس ۷ دارد. فریم فلزی تیره باعث شده است تا ترکیب گوشی یکنواخت شده و به زیبایی آن افزوده شود. البته در نسخه‌ی آبی رنگ، می ۶ به فریم طلایی مجهز شده است تا بیش‌ازپیش به محصولی زیبا بدل شود.

شیائومی می 6 / xiaomi mi 6

کیفیت مواد به کار رفته در می ۶، در سطح بالایی قرار دارد و می‌توان آن را محصولی باکیفیت‌تر نسبت به می ۵ دانست. دقت ساخت نیز در سطح بالایی قرار دارد و پس از در دست گرفتن آن، حس محصولی کاملا باکیفیت به شما القا خواهد شد. بااین‌حال استفاده‌ی گسترده از شیشه باعث شده است تا اثر انگشت به‌راحتی روی بدنه باقی بماند و به‌صورت مداوم نیاز به تمیز کردن آن باشد. همانند تمام گوشی‌‌های شیشه‌ای، سُر خوردن می ۶ از دست، بسیار محتمل است؛ بنابراین حین کارکردن با این گوشی، باید دقت زیادی داشته باشید.

در پنل جلوی گوشی طراحی ساده‌ای به چشم می‌خورد. دکمه‌ی باریک هوم درکنار دوربین سلفی و اسپیکر جلو، تنها بخش‌هایی هستند که به چشم می‌آیند. دکمه‌های Back‌ و Menu‌ نیز به‌صورت نقطه‌های روشن درکنار دکمه‌ی هوم طراحی شده‌اند تا به‌سادگی این بخش کمک کند. این بخش گوشی طراحی زیبا و ساده‌ای دارد؛ اما زمانی‌که صفحه‌نمایش روشن می‌شود، متوجه حاشیه‌‌ی زیاد گوشی در بخش بالا و پایین آن می‌شوید. این حاشیه‌ی زیاد باعث می‌شود تا هنگام روشن بودن صفحه‌نمایش، از زیبایی گوشی کاسته شود.

شیائومی می 6 / xiaomi mi 6

نکته‌ی جالب دیگر در می ۶ شیائومی، طراحی دقیقِ فریم دور گوشی است. فریم دور گوشی علاوه بر بهره‌گیری از فلز خوش ساخت، در لبه‌های خود انحنا و قوس بسیار خوبی دارد که با لبه‌های خمیده‌ی قاب پشتی گوشی هماهنگی بیشتری دارد و البته حس بهتری را به کاربر به هنگام در دست گرفتن گوشی منتقل می‌کند. در سمت راست این فریم دکمه‌های تنظیم حجم صدا به‌همراه دکمه‌ی پاور قرار گرفته‌‌اند که فاصله‌ی زیادی از یکدیگر ندارند. متاسفانه شیائومی روی سطح کلید پاور، بافت خاصی را ایجاد نکرده است تا شناسایی آن ساده باشد؛ بنابراین ممکن است گاهی به اشتباه، به‌جای کلید پاور، کلیدهای تنظیم صدا را فشار دهید.

شیائومی می 6 / xiaomi mi 6

در بالای فریم گوشی برخلاف استاندارد این روزهای پرچمداران شاهد وجود حسگر مادون قرمز هستیم که می‌تواند بسیار کاربردی باشد و از آن برای کنترل سایر دستگاه‌ها اعم از تلویزیون، سیستم‌های صوتی تصویری و سیستم‌های تهویه‌ی مطبوع استفاده شود. شیائومی همچنین در پرچم‌دار سال ۲۰۱۷ خود جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون را حذف کرده است تا به مرور شاهد حذف این درگاه در آینده‌ی نزدیک باشیم. درگاه یو‌اس‌بی نوع سی به‌عنوان تنها پورت اتصالی در شیائومی می ۶ تعبیه شده است.

شیائومی می 6 / xiaomi mi 6

البته حذف جک ۳.۵ میلی‌متری باعث شده است تا شیائومی بتواند تا حدودی پرچم‌دار خود را در برابر نفوذ مایعات مقاوم کند. طبق برخی بررسی‌ها پس از بازکردن گوشی، وجود مواد مقاوم در برابر نفوذ مایعات به داخل گوشی تأیید شده است. اما ظاهرا در نهایت شیائومی موفق به انجام این امر نشده است و بررسی‌ها مقاومت می ۶ در این بخش را تأیید نمی‌کنند. 

شیائومی می ۶ به‌صورت کلی طراحی بسیار خوب و زیبایی دارد؛ اما نکته‌ی مهمی که در این بخش وجود دارد، شباهت‌های زیاد می ۶ به می ۵ است. این موضوع باعث شده است تا نتوان به می ۶ نمره‌ی قابل قبولی در بخش طراحی داد؛ به‌خصوص پس از عرضه‌ی محصولات به مراتب زیبا‌تری همانند می میکس و می نوت ۲. دلیل این موضوع که چرا شیائومی در طراحی پرچم‌دار خود تغییرات گسترده‌ای اعمال نکرده است، مشخص نیست. قطعا استفاده از زبان طراحی می‌میکس یا می‌نوت ۲ در می ۶ می‌توانست آن را به رقیب قدرتمند‌تری برای پرچم‌دارانی مانند سامسونگ گلکسی اس ۸ و ال‌جی جی ۶ تبدیل کند که از طراحی متفاوت و زیباتری بهره می‌برند. بااین‌حال شیائومی می ۶ در بخش طراحی زیبایی‌ درخوری دارد و به هیچ وجه نمی‌توان آن را محصولی زشت دانست.

حسگر اثر انگشت

شیائومی می 6 / xiaomi mi 6

شیائومی همچنان در روند طراحی خود ترجیح داده است تا حسگر اثر انگشت را با دکمه‌ی هوم گوشی یکپارچه کند. این دکمه حالتی مشابه با می ۵ اس دارد و طراحی بهبود یافته‌ی آن باعث شده است تا عملکرد بهتر و دقیق‌تری نسبت به می ۵ داشته باشد. حسگر تعبیه شده در این گوشی دقت بسیار بالا و سرعت خوبی دارد و تنها لمس آن کافی است تا بلافاصله نمایشگر روشن شده و قفل گوشی باز شود.

اسپیکر

می ۶ نیز همانند نسل پیشین خود از اسپیکر تک کاناله بهره می‌برد. اگرچه در نگاه اول به‌نظر می‌رسد در لبه‌ی پایین می ۶ دو اسپیکر تعبیه شده است؛ شرکت چینی تنها یک اسپیکر در این قسمت برای پرچم‌دار خود در نظر گرفته است و دریچه‌ی دیگر مربوط به میکروفون مکالمات است؛ اما اسپیکر مکالمه‌ی این گوشی نقش اسپیکر را نیز ایفا می‌کند، بنابراین ساختار اسپیکرهای می ۶ مشابه چیزی است که پیش از این در گوشی‌هایی مانند اچ‌تی‌سی ۱۰، یو اولترا و یو ۱۱ دیده بودیم.

شیائومی می 6 / xiaomi mi 6

ازلحاظ کیفیت و حجم صدا نمی‌توان انتظار زیادی از اسپیکر دوگانه‌ی می ۶ داشت؛ حجم صدای خروجی در حد قابل قبولی است؛ اما وضوح و شفافیت آن در حد متوسطی قرار دارد. بنابراین با وجود تلاش‌های بسیار شیائومی، می ۶ به‌لحاظ تجربه‌ی صوتی، همچنان فاصله‌ی بسیار زیادی با رقبایی همچون اچ‌تی‌سی یو ۱۱ دارد.

صفحه‌نمایش

در نگاه اول شاید یکی از جذاب‌ترین بخش‌های می ۶ صفحه‌نمایش آن باشد. شیائومی برای پرچم‌دار ۲۰۱۷ خود همانند نسل پیشین آن از صفحه‌نمایش ۵.۱۵ اینچی با رزولوشن Full HD استفاده کرده است؛ این رزولوشن برای پنلی با چنین ابعادی بسیار مناسب است؛ چرا که بالا رفتن رزولوشن باعث افزایش قابل‌توجه مصرف باتری می‌شود. رزولوشن کمتر به‌معنی کیفیت پایین نمایشگر می ۶ نیست و وضوح و کیفیت پنل IPS مورد استفاده در آن در حد بسیار خوبی قرار دارد.

شیائومی می 6 / xiaomi mi 6

همان‌طور که از پنل IPS انتظار می‌رود، رنگ‌ها در صفحه‌نمایش می ۶ طبیعی است و کنتراست صفحه‌نمایش نیز همانند سایر محصولات شیائومی در سطح بالایی قرار دارد. این موضوع درکنار روشنایی حداکثری بسیار خوب ۶۰۰ نیت باعث می‌شود تا تماشای محتوا روی صفحه‌نمایش حتی در زیر نور مستقیم خورشید نیز به‌راحتی و بدون مشکل صورت بگیرد. کیفیت رنگ‌ها نیز در حد بسیار مطلوبی قرار دارند و زاویه‌ی دید مناسب نیز یکی از خصلت‌های پنل IPS است که در می ۶ نیز وجود دارد.

به‌طور کلی باید صفحه‌نمایش این گوشی را یکی از نقاط قوت آن دانست؛ چرا که این پنل با وجود قیمت کمتر گوشی، تفاوت محسوسی با پرچم‌داران کنونی بازار ندارد و به اعتقاد ما تمامی مولفه‌های نمایشگری عالی و کاربردی را به‌همراه دارد.

نرم‌افزار

می ۶ به‌صورت پیش‌فرض از رابط کاربری اختصاصی شیائومی موسوم به MIUI 8.2 بر پایه‌ی اندروید ۷.۱.۱ بهره می‌برد. همانند گذشته شیائومی از انعطاف‌پذیری اندروید استفاده و ظاهر آن را به‌طور کامل دگرگون کرده است. در گذشته انتقادات زیادی از تشابه این رابط کاربری به سیستم‌عامل اپل می‌شد؛ اما امکانات زیاد و گسترده باعث شده است تا تجربه‌ی کار با این رابط کاربری لذت‌بخش باشد.

شیائومی می 6 / xiaomi mi 6

شیائومی قابلیت‌های زیادی به رابط کاربری انحصاری خود افزوده است تا نیازهای کاربران را به خوبی مرتفع کند. Dual apps ،Dual Space و App Lock برخی از قابلیت‌های افزوده‌ی رابط کاربری MIUI نسبت به اندروید خالص است. Dual Space امکان ایجاد دو فضای متفاوت در گوشی را می‌دهد که کاربر با رمز یا اثر انگشت خاصی به هر یک از این فضاها وارد می‌شود. Dual Apps نیز امکان استفاده از یک اپلیکیشن را با دو اکانت مختلف می‌دهد. بدین صورت کاربران قادر خواهند بود دو نسخه‌ی منحصربه‌فرد از هر یک از اپلیکیشن‌های شبکه‌ی اجتماعی را در گوشی خود اضافه کنند تا به‌طور هم‌زمان از دو اکانت بهره ببرند.

از دیگر ویژگی‌های MIUI می‌توان به فروشگاه تم، بخش مدیریت گسترده‌ی داده‌های اینترنت، اسکنر ویروس و پروفایل مدیریت مصرف باتری متنوع اشاره کرد. از طرفی شیائومی نیز به‌صورت منظم به‌روزرسانی‌های متنوعی را برای گوشی‌های خود ارسال می‌کند که غالبا برای ازبین‌بردن باگ‌ها منتشر می‌شوند. 

شیائومی می ۶

توجه داشته باشید که این گوشی به‌صورت پیش‌فرض اپلیکیشن‌های گوگل را ندارد و برای آنکه بتوانید از سرویس‌های اندرویدی گوگل استفاده کنید باید رام گلوبال را روی گوشی خود فلش کنید.

همان‌طور که پیش از این نیز در محصولات شیائومی مشاهده کرده بودیم، رابط کاربری می ۶ نیز اپ داور ندارد و حتی ظاهر بخش اپلیکیشن‌های در حال اجرا نیز متفاوت است و به‌صورت کارت‌هایی درکنار هم قرار می‌گیرند. نوار اعلانیه‌ها نیز می‌تواند هم مشابه با نمونه‌ی به کار رفته در اندروید خالص باشد به صورتی که اعلانیه‌ها و میان‌بر‌ها در یک صفحه به نمایش درآیند؛ هم می‌تواند به‌صورت دو مرحله‌ای تنظیم شود و میان‌برهای عملکردها در یک بخش و اعلانیه‌ها در بخش دیگر قرار گیرند.

بخش جستجوی جدیدی نیز به MIUI اضافه شده که با مراجعه به صفحه‌ی چپ بخش هوم‌اسکرین، دردسترس قرار می‌گیرد و توانایی جست‌وجو بین تمام بخش‌های گوشی را دارد. شیائومی همچنین سرویس ابری مخصوص خود را دارد و ۵ گیگابایت فضا را دراختیار کاربر قرار می‌دهد. این سرویس تشابه زیادی با سرویس آی‌کلاد اپل دارد و حتی اپلیکیشن پیام‌رسانی مبتنی بر کلاد و اینترنت نیز دارد که به‌وسیله‌ی آن همانند iMessage می‌توان بین گوشی‌های شیائومی به تبادل پیام‌ پرداخت.

در حالت کلی رابط کاربری شیائومی تشابه زیادی با iOS اپل دارد که از دید برخی زیبا و کاربردی است. همچنین ویژگی‌های متعدد درکنار امکانات متنوع برای سفارشی‌سازی همگی باعث می‌شوند تا این رابط کاربری با سلیقه‌ی برخی متناسب و با برخی دیگر متناسب نباشد و نباید از سنگینی این رابط کاربری نیز به‌راحتی گذر کرد. البته امکان غیرفعال کردن انیمیشن‌ها و افزایش سرعت گوشی نیز فراهم است. 

دوربین

پرچمداران شیائومی عموما در بخش دوربین یارای رقابت با بهترین‌های بازار را نداشتند؛ اما این موضوع در می ۶ تغییر محسوسی کرده است. یکی از بخش‌های می ۶ که شاهد تغییرات گسترده در آن نسبت به پرچم‌دار ۲۰۱۶ شیائومی هستیم، دوربین آن است. این شرکت چینی زمان زیادی را صرف رفع نقاط ضعف خود در این بخش کرده است. می ۶ اکنون از ماژول دوگانه دوربین بهره می‌برد که عملکرد مشابهی با نمونه‌ی به کار رفته در آیفون ۷ پلاس دارد.

پیش‌تر شیائومی در می ۵ اس پلاس از ماژول دوربین دوگانه بهره برده بود. اما نمونه‌ی می ۶ دو تفاوت بزرگ دارد؛ ماژول این گوشی از دو لنز واید و تله‌فوتو بهره می‌برد که امکان بزرگ‌نمایی دو برابری را ممکن می‌کند؛ درحالی‌که ماژول دوگانه‌ی به کار رفته می ۵ اس پلاس توانایی‌ عکاسی در دو حالت مونوکروم و رنگی را داشت. همچنین لرزش‌گیر چهار محوره نیز برای حذف لرزش‌ها و ثبت تصاویر باکیفیت به کار گرفته شده است.

شیائومی می 6 / xiaomi mi 6

شیائومی می ۶ از دو حسگر ۱۲ مگاپیکسلی بهره می‌برد؛ نمونه‌ی اول که به لنز واید با f/1.8 متصل شده است، مدل IMX386 ساخت سونی است که پیکسل‌هایی با ابعاد ۱.۲۵ میکرون را به‌همراه دارد. حسگر دوم نیز رزولوشنی برابر با ۱۲ مگاپیکسل دارد که با لنز ۵۲ میلی‌متری با f/2.6 همراه شده و فاقد لرزشگیر اپتیکال است. حسگر دوم از نوع ایزوسل ساخته‌ی سامسونگ است که پیکسل‌های آن با ابعاد ۱ میکرون کوچکتر از نمونه‌ی ساخته‌ی سونی است. 

تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی این گوشی کیفیت بسیار خوبی دارند و به جرات می‌توان پیشرفت آن نسبت به می ۵ را مشاهده کرد. جزئیات در محیط‌های پرنور در حد بسیار خوبی قرار دارند و رنگ‌ها نیز به خوبی ثبت می‌شوند. شیائومی با ارتقای توانایی‌های دوربین می ۶، نقاط ضعف پرچم‌داران خود را در این بخش تا حدود زیادی مرتفع کرده است. در صورتی که در محیط‌هایی با نور مناسب به عکاسی با می ۶ بپردازید، کیفیت مطلوب نتایج خروجی کاملا شما را راضی خواهد کرد. زوم دو برابری نیز آزادی عمل بیشتری به کاربران خواهد داد. 

بااین‌حال اندازه‌ی کوچک‌تر حسگر می ۶ نسبت به رقبای قدرتمند خود اعم از گوگل پیکسل و گلکسی اس ۸ باعث شده است در محیط‌های کم‌نور نویز بیشتری در تصاویر مشاهده شود. البته تفاوت در این بخش اندک است و در عموم کاربری‌های عادی، متوجه آن نخواهید شد. پرچم‌دار سال ۲۰۱۷ شیائومی در بخش فیلم‌برداری نیز عملکرد بسیار خوبی از خود نشان ‌می‌دهد؛ جزئیات و رنگ‌ها به خوبی ثبت می‌شوند و گستره‌ی دینامیک تصاویر در حد بسیار خوبی قرار دارد.

شیائومی می 6 / xiaomi mi 6

شیائومی قابلیت‌های متعددی را در بخش رابط کاربری دوربین می ۶ در نظر گرفت است؛ اگرچه تنوع این قابلیت‌ها برابر با گلکسی اس ۸ و جی ۶ نیست، اما در برخی زمینه‌ها منحصر‌به‌فرد هستند. حالت عکاسی پرتره یکی از قابلیت‌های بخش‌ دوربین می ۶ است که با مات کردن پس‌زمینه جلوه‌ی مشابهی با عمق میدان بالا در دوربین‌های حرفه‌ای ایجاد می‌کند.

وظیفه‌ی ثبت تصاویر سلفی و برقراری تماس‌های تصویری در گوشی هوشمند می ۶ بر عهده‌ی دوربینی با حسگر ۸ مگاپیکسلی گذاشته شده است. تصاویر ثبت‌شده توسط دوربین سلفی می ۶، سطح بالایی از جزئیات و کنتراست را به نمایش می‌گذارند؛ رنگ‌ها خوشایند به‌نظر می‌رسند و سطح گستره‌ی داینامیکی تصاویر بالاتر از سطح متوسط هستند.

اگر توانایی دوربین یکی از اولویت‌های اصلی شما در خرید گوشی است، می ۶ در این بخش به خوبی توانایی جلب رضایت کاربران را دارد. البته باید در نظر داشت که پرچمداران امسال دنیای موبایل توانایی‌های بسیاری در بخش دوربین دارند. گکسی اس ۸، ال‌جی جی ۶، هواوی پی ۱۰ و اچ‌تی‌سی یو ۱۱ همگی از دوربین‌های بسیار خوبی بهره می‌برند که با وجود ارتقای محسوس توانایی‌های می ۶ در این بخش، هنوز نمی‌توان آن را بهترین گزینه‌ی موجود دانست. بااین‌حال دوربین می ۶ برخلاف نسل گذشته‌ی خود عملکرد بسیار خوبی در تمامی شرایط دارد.

در ادامه برای بررسی بهتر عملکرد دوربین می ۶، می‌توانید نمونه‌ تصاویر ثبت شده با آن را مشاهده کنید.

نمونه عکس دوربین شیائومی می ۶
نمونه عکس دوربین شیائومی می ۶
نمونه عکس دوربین شیائومی می ۶
نمونه عکس دوربین شیائومی می ۶
نمونه عکس دوربین شیائومی می ۶
نمونه عکس دوربین شیائومی می ۶
نمونه عکس دوربین شیائومی می ۶
نمونه عکس دوربین شیائومی می ۶

بازده و عملکرد

قلب تپنده‌ی شیائومی می ۶، جدیدترین تراشه‌ی بالارده‌ی کوالکام، موسوم به اسنپدراگون ۸۳۵ است. شیائومی برای حصول اطمینان از مناسب‌بودن تجربه‌ی مالتی‌تسکینگ می ۶، این گوشی را به ۶ گیگابایت رم مجهز کرده است. این گوشی در دو نسخه‌ با حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت روانه‌ی بازار شده است؛ اما نسخه‌ای که دراختیار زومیت قرار دارد از حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۶۴ گیگابایتی بهره می‌برد.

اسنپدراگون ۸۳۵ قوی‌ترین پردازنده‌ی موبایل کوالکام است که بر پایه‌ی لیتوگرافی ۱۰ نانومتری ساخته شده و این به‌معنی ابعاد ۳۵ درصد کوچک‌تر و مصرف انرژی ۲۵ درصد کمتر در مقایسه با نسل قبلی پردازنده‌های کوالکام است. در اسنپدراگون ۸۳۵ پشتیبانی بهتری از فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده شده و بخش پردازش تصاویر برای دوربین نیز بهبود یافته است. بنچمارک‌ها نشان می‌دهند که اسنپدراگون ۸۳۵ سریع‌ترین پردازنده حال حاضر دنیای موبایل است و بعید است تا زمان عرضه‌ی آیفون بعدی و پردازنده‌ی نسل بعدی سری A اپل، تراشه‌ی سریع‌تر از پرچم‌دار کوالکام عرضه شود. 

شیائومی می 6 / xiaomi mi 6

سیستم-روی-یک-چیپِ اسنپدراگون ۸۳۵، دارای مودم X16 LTE داخلی است که انتقال اطلاعات با سرعت یک گیگابیت‌برثانیه را میسر می‌کند و ۱۰ برابر سریع‌تر از 4G LTE رایج در گوشی‌های موبایل است. این تراشه همچنین دارای یک کنترلر وای-فای MU-MIMO داخلی برای اتصال سریع‌تر به شبکه‌های بی‌سیم است.

هر چند گوشی می ۶ از دوربین اصلی دوگانه‌ی ۱۲ مگاپیکسلی و دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی سود می‌برد؛ اما تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ آن از بخش ۱۴ بیتی خاصی با نام Spectra 180 IS بهره می‌برد که از دوربین تا ۳۲ مگاپیکسلی و بدون تأخیر در شاتر دوربین پشتیبانی می‌کند تا فوکوس سریع‌تر، بزرگ‌نمایی روان‌تر و همچنین بهبود تصاویر گرفته‌شده ازطریق الگوریتم‌های مختلف میسر شود. این بخش از پردازنده به‌صورت اختصاصی برای کنترل و بهبود تصویر در نظر گرفته شده و نسبت به تمام نسل‌های قبلی پردازنده‌های کوالکام، بهبودهای قابل ملاحظه‌ای داشته است. 

بخش CPU از این SOC (سیستم-روی-یک-چیپ) دارای ۸ هسته‌ی Kryo 280 است که بر پایه‌ی معماری ۶۴ بیتی طراحی شده است و با فرکانس حداکثری ۲.۴۵ گیگاهرتز کار می‌کند. بخش GPU یا پردازنده گرافیکی این SOC نیز Adreno 540 است که از کتابخانه‌های OpenGL ES 3.2 ،OpenCL 2.0 و Vulkan و دایرکت‌ایکس ۱۲ پشتیبانی می‌کند و قدرت پردازشی آن نسبت به نسل قبل ۲۵ درصد بهبود یافته است تا اجرای سریع‌تر و بهتر بازی‌های گرافیکی را در موبایل‌ها میسر کند.

اسنپدراگون ۸۳۵ دارای کنترلر داخلی NFS و USB 3.1 است. کوالکام فناوری‌های امنیتی بسیاری در این SOC جای داده است که یکی از آن‌ها پلتفرم امنیتی هِوِن است. این پلتفرم بانکداری الکترونیک و پرداخت در بستر موبایل را ایمن‌ می‌کند. علاوه بر این، ارتباطات کاربر را به‌صورت رمزگذاری شده انجام می‌دهد. 

در ادامه نتایج بنچمارک‌های مختلفی را که روی گوشی می ۶ اجرا کرده‌ایم، با شما به اشتراک می‌گذاریم:

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل پرچم‌دار

تلفن / تبلت

AnTutu 6

3DMark

IceStorm

Unlimited

PCMark

Work 2.0

/Overall

Web Browsing

Geekbench 4

/Single

Multi

GFXBench

/Manhattan 3.1

Offscreen

GFXBench

/Car Chase

Offscreen

GFXBench

/T-Rex

OffScreen

Vellamo

/Browser

Metal

CF Bench

v1.3

Xiaomi Mi 6

177853

40912

6700

6262

1945

6680

39FPS

38FPS

25FPS

25FPS

59FPS

106FPS

7042

2818

70068

HTC U11

173946

40449

6887

6323

1892

6350

14FPS

31FPS

10FPS

19FPS

48FPS

89FPS

7044

2720

68303

Samsung Galaxy S8+

173282

31219

5307

5162

2019

6452

22FPS

36FPS

13FPS

25FPS

57FPS

103FPS

7565

3209

58165

LG G6

130962

*

5221

4157

1749

4170

12FPS

26FPS

8.2FPS

16FPS

41FPS

63FPS

4368

3625

34373

Samsung Galaxy S8

171795

28659

5045

4773

1988

6627

23FPS

35FPS

13FPS

25FPS

58FPS

104FPS

4467

3348

54718

HTC U Ultra

148858

26849

6489

5789

1645

4014

44FPS

23FPS

18FPS

18FPS

57FPS

61FPS

5888

3091

67896

Huawei P10

120,852

22,923

6299

5521

1928

5608

18FPS

17FPS

12FPS

9.9FPS

52FPS

55FPS

6004

2737

55,639

Xiaomi Mi Mix

138654

26098

6798

5902

1821

4296

46FPS

22FPS

19FPS

19FPS

57FPS

63FPS

5978

3124

69034

Google Pixel Xl

138,423

25,856

6589

5871

1478

4218

44FPS

21FPS

18FPS

17FPS

57FPS

62FPS

5846

3087

68021

Huawei Mate 9

122,178

27,471

6321

5612

1940

5855

20FPS

20FPS

12FPS

11FPS

57FPS

62FPS

- / 3382

59,427

Moto Z

136846

24987

18FPS

32FPS

12FPS

19FPS

4901

3458

65879

Xiaomi Mi5s

134568

25648

1701

3992

26FPS

26FPS

16FPS

16FPS

4896

3345

64359

Xperia XZ

124589

24569

4856

3256

64589

Apple iPhone 7

168242

Galaxy Note 7

132586

23989

4823

2956

63989

OnePlus 3

141895

27546

4986

3568

66587

LG G5

128459

26152

4869

3465

65986

HTC 10

132456

24589

4568

3569

64589

Galaxy S7 edge

127589

24046

4789

3058

65489

همان‌طور که از نتایج بنچمارک‌ها برمی‌آید، Xiaomi Mi 6 محصولی بسیار قدرتمند است. این گوشی در بسیاری از بنچمارک‌ها، نسبت به رقبای دیگر، عملکرد بهتری دارد. در طول مدت استفاده‌ی ما از پرچم‌دار جدید شیائومی، این گوشی عملکرد سریع و بی‌نقصی از خود به‌نمایش می‌گذاشت و جابه‌جایی در بخش‌های مختلف از محیط رابط کاربری آن بسیار سریع و روان صورت می‌پذیرفت. به‌طور کلی می‌توان شیائومی می ۶ را یکی از سریع‌ترین پرچم‌داران سال ۲۰۱۷ نامید.

باتری

شیائومی ظرفیت باتری می ۶ را نسبت به نسل قبل این گوشی ۱۰ درصد بهبود داده است؛ انرژی مورد نیاز پرچم‌دار جدید چینی‌ها را یک باتری ۳۳۵۰ میلی‌آمپر ساعتی تأمین می‌کند که به‌نظر می‌رسد برای گوشی هوشمندی با نمایشگر ۵.۱۵ اینچی با رزولوشن فول‌ HD، انتخاب بسیار مناسبی باشد. افزایش ظرفیت باتری نوید شارژدهی بهتر نسبت به می ۵ را می‌دهد. ضمن اینکه به‌لطف بهره‌گیری می ۶ از نسخه‌ی سوم فناوری شارژ سریع کوالکام، موسوم به Quick Charge 3.0، باتری این گوشی در مدت ۳۰ دقیقه، حدود ۵۵ درصد شارژ می‌شود.

شیائومی می 6 / xiaomi mi 6

اما بازده و شارژدهی باتری می ۶ در عمل چگونه است؟ برای پاسخ به این سؤال، طبق روال همیشگی بررسی‌های زومیت، ویدیویی با رزولوشن HD را در شرایطی روی شیائومی می ۶ پخش کردیم که روشنایی نمایشگر روی ۵۰ درصد قرار داشت و کلیه‌ی ارتباطات بی‌سیم گوشی قطع شده بودند، فرایند پخش ویدئو را تا رسیدن باتری از ۱۰۰ به صفر درصد ادامه دادیم. در این تست، باتری Mi 6 توانست قبل از اتمام کامل شارژ، ۱۴ ساعت و ۱۰ دقیقه دوام آورد که برای محصولی پرچم‌دار و قدرتمند، مدت‌زمان فوق‌العاده‌ای به‌حساب می‌آید.

گوشی / تست

نمایشگر

ظرفیت

(mah)

ویدئو

(h)

وب‌گردی

(h)

GFXBench

Manhattan 3.1

Battery LifeTime

GFXBench

Manhattan 3.1

LongTime Performance

PCMark

(h)

Xiaomi Mi 6

1080p / "5.15

3,350

14:10

12:27

265.7min

1,513Frame

10:20

HTC U11

QHD

 /

 "5.5

3,000

11:04

339.4min

730.0Frame

Failed*

+Samsung Galaxy S8

WQHD+ / "6.2

3,500

14:27

12:16

157.8min

827.5Frame

LG G6

QHD+ / "5.7

3,300

12:30

8:31

391.3min

479.5Frame

--

Samsung Galaxy S8

WQHD+ / "

5.8

3,000

12:30

10:05

HTC U Ultra

QHD / "5.7

3,000

8:40

7:35

7:26

Huawei P10

1080p / "5.1

3,200

14:24

12:00

6:30

Xiaomi Mi Mix

1080p / "6.4

4,400

14:10

13:40

10:13

Pixel XL Google

5.5" / QHD

3,450

11:10

9:30

8:16

Pixel Google

5" / 1080p

2,770

11:20

8:10

7:43

Huawei Mate 9

5.9" / 1080p

4,000

14:15

14:17

9:22

Huawei Honor 8

5.2" / 1080p

3,000

9:00

10:40

Huawei Nova Plus

5.5" / 1080p

3,340

11:00

10:50

Motorola Moto Z

5.5" / QHD

2,600

8:50

6:50

Xiaomi Mi 5s

1080p / "5.15

3,200

13:00

12:10

Xiaomi Mi 5

1080p / "5.15

3,000

13:00

11:40

iPhone 7

4.7" / 750p

1,960

9:20

10:00

Xperia XZ

5.2" / 1080p

2,900

9:00

9:20

iPhone 7 Plus

5.5" / 1080p

2,900

14:20

12:00

Xperia XA Ultra

6.0" / 1080p

2,700

8:50

8:00

Huawei P9 Lite

5.2" / 1080p

3,000

11:06

11:30

Galaxy C5

5.2" / 1080p

2,600

8:20

9:00

عملکرد باتری Xiaomi Mi 6 در استفاده‌ی روزمره نیز بسیار خوب ارزیابی می‌شود؛ به‌طوری که در استفاده‌‌های نیمه‌سنگین می‌توانید تا یک روز کامل و بدون نیاز به فعال‌کردن باتری‌سیور، از می ۶ استفاده کنید؛ اما چنانچه استفاده‌ی شما از گوشی سنگین نباشد، می‌توان تا دو روز نیز از این گوشی استفاده کرد. در حالت کلی می‌توان شیائومی می ۶ را ازلحاظ طول عمر باتری، یکی از بهترین پرچم‌داران سال ۲۰۱۷ نامید.

جمع‌بندی

گوشی می ۶ شیائومی در عین بهره‌مندی از سخت‌افزاری قدرتمند، قیمت مناسبی دارد که این موضوع باعث می‌شود هر خریداری گوشه چشمی به این گوشی جذاب داشته باشد. پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۳۵، ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم درکنار کیفیت ساخت بسیار خوب جزو بزرگ‌ترین نقاط قوت می ۶ است. افزایش قیمت این گوشی نسبت به نسل گذشته‌ی آن باعث شد تا برتری قیمتی چندانی نداشته باشد. بااین‌حال پرچم‌دار شیائومی همچنان‌ اقتصادی‌ترین گزینه‌ی موجود در بازار است.

شیائومی می 6 / xiaomi mi 6

شیائومی می ۶ از هر لحاظ نسبت به نسل گذشته‌ی خود پیشرفت داشته است و شاید در صورت تغییر نیافتن برچسب قیمتی آن، شرایط را برای سایر پرچم‌داران ۲۰۱۷ بسیار سخت می‌کرد. 

نکات مثبت

  • طراحی زیبا
  • عملکرد سریع و روان
  • سخت‌افزار قدرتمند
  • روشنایی بالای نمایشگر
  • کیفیت ساخت بسیار خوب

نکات منفی

  • بر جای ماندن اثر انگشت روی بدنه
  • حاشیه‌ی نسبتا زیاد قسمت بالا و پایین نمایشگر
  • حذف جک ۳.۵ میلی‌متری صدا
  • اسپیکر ضعیف
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات