بررسی می 5 اس و می 5 اس پلاس شیائومی

یک‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 15 دقیقه
گوشی‌های Mi 5s و Mi 5s Plus شیائومی از همان ابتدا با توجه به قیمت بسیار کم و مجهز شدن به سخت‌افزاری قدرتمند، خود را در بازار اشباع‌شده‌ی گوشی‌های هوشمند مطرح کردند.
تبلیغات

شیائومی یکی از بزرگ‌ترین سازندگان گوشی هوشمند در چین است که همواره به ساخت دستگاه‌های قدرتمند و باکیفیت اما باقیمت کم معروف بوده است. می ۵ اس و می ۵ اس پلاس نیز با وجود اینکه یکی از اولین گوشی‌های هوشمند بازار هستند که مجهز به پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۲۱ شده‌اند، در کنار این مشخصات قدرتمند بدنه‌ای فلزی دارند. بااین‌حال شیائومی توانسته با قیمتی در حدود نصف گوشی‌های پرچم‌دار شرکت‌هایی مانند سامسونگ و اپل گوشی خود را به بازار عرضه کند تا همچنان برگ برنده‌ی خود را حفظ کرده باشد.

بازار گوشی‌های پرچم‌دار در سال‌های اخیر اشباع شده و کمتر شرکتی غیر از اپل، هواوی و سامسونگ از آن سود می‌برد. به این دلیل شیائومی با ارائه‌ی مشخصاتی مشابه اما با قیمتی بسیار کمتر توانسته است به خود را به مهر‌ه‌ای تأثیرگذار در بازار گوشی‌های هوشمند تبدیل کند. در ادامه با زومیت همراه باشید تا به بررسی جدیدترین پرچمداران این شرکت چینی بپردازیم.

مقایسه 2 محصول
می 5s شیائومی-2می 5s شیائومیمی 5s پلاس شیائومی-3می 5s پلاس شیائومی
حدود قیمت در زمان عرضهحدود 280 یوروحدود 370 یورو
تاریخ معرفیسپتامبر 2016سپتامبر 2016
وضعیت عرضهعرضه شدهعرضه شده
تاریخ عرضهاکتبر 2016اکتبر 2016
نوع سیستم‌عاملاندرویداندروید
سیستم‌عامل در زمان عرضهاندروید 6.0 (مارشمالو)اندروید 6.0 (مارشمالو)
توضیحات سیستم‌عامل-قابل ارتقاء به اندروید 7.0
ابعاد145.6 در 70.3 در 8.3 میلی‌متر154.6 در 77.7 در 8 میلی‌متر
وزن145 گرم168 گرم
رنگنقره‌ای خاکستری طلایی رز گلدنقره‌ای خاکستری طلایی رز گلد
ابعاد نمایشگر5.15 اینچ5.7 اینچ
نوع نمایشگرIPS LCDIPS LCD
حداکثر نرخ نوسازی (Refresh Rate)60 هرتز60 هرتز
رزولوشن1080 در 1920 پیکسل1080 در 1920 پیکسل
تراکم پیکسلی~428 پیکسل در اینچ~386 پیکسل در اینچ
نسبت تصویر16:916:9
نسبت نمایشگر به بدنه~71.4 درصد~74.6 درصد
سایر مشخصات نمایشگر3D Touch در مدل 128 گیگابایت / 4 گیگابایت رم-
مدل تراشهQualcomm MSM8996 Snapdragon 821Qualcomm MSM8996 Snapdragon 821
فرآیند ساخت تراشه14 نانومتر14 نانومتر
تعداد هسته پردازنده4 هسته4 هسته
مشخصات هسته‌ها2 هسته 2.15 گیگاهرتز Kryo و 2 هسته 1.6 گیگاهرتز Kryo2 هسته 2.35 گیگاهرتز Kryo و 2 هسته 2.2 گیگاهرتز Kryo
پردازنده گرافیکیAdreno 530Adreno 530
ترکیب حافظه داخلی و رم64 گیگابایت / 3 گیگابایت رم 128 گیگابایت / 4 گیگابایت رم64 گیگابایت / 4 گیگابایت رم 128 گیگابایت / 6 گیگابایت رم
رم3 گیگابایت رم 4 گیگابایت رم4 گیگابایت رم 6 گیگابایت رم
حافظه داخلی64 گیگابایت 128 گیگابایت64 گیگابایت 128 گیگابایت
درگاه کارت حافظه
ندارد
ندارد
پیکربندی دوربین پشتواید/استانداردواید/استاندارد
دوربین اصلی - واید/استاندارد12 مگاپیکسل13 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اصلی - واید/استانداردf/2.0 فوکوس خودکار با تشخیص فازفوکوس خودکار با تشخیص فاز f/2.0
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ پشت4K4K
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو4K@30fps 1080p@120fps4K@30fps 1080p@30fps
سایر دوربین‌ها-13 مگاپیکسل سیاه و سفید f/2.0
دوربین سلفی اصلی4 مگاپیکسل4 مگاپیکسل
مشخصات دوربین سلفی اصلیf/2.01/3 اینچ سایز سنسور 2 میکرومتر سایز پیکسل f/2.0
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ سلفی1080p1080p
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو سلفی1080p1080p
ظرفیت باتری3200 میلی‌آمپر ساعت3800 میلی‌آمپر ساعت
نوع باتریلیتیوم یونیلیتیوم یونی
تعویض‌پذیری باتریغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربر
درگاه اتصالUSB Type-CUSB Type-C
پشتیبانی از OTG
ندارد
ندارد
پشتیبانی از شارژ سریع-
ندارد
پشتیبانی از شارژ بی‌سیم-
ندارد
نوع اسپیکرمونومونو
جک 3.5 میلی‌متری
دارد
دارد
ویژگی‌‌های صوتیمیکروفن اختصاصی برای کاهش نویزمیکروفن اختصاصی برای کاهش نویز
حسگرهاحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نما فشارسنج هواحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نما فشارسنج هوا
نوع حسگر اثر انگشتجلوی گوشیپشت گوشی
Wi-FiWi-Fi 5 (802.11ac) a/b/g/n/acWi-Fi 5 (802.11ac) a/b/g/n/ac
توضیحات Wi-FiDLNA دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)DLNA دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)
بلوتوث4.24.2
توضیحات بلوتوثپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LEپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LE
فناوری‌ ارتباطیGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTEGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE
پشتیبانی از 5G
ندارد
ندارد
سیم‌کارتدو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)
مسیریابی و GPSGPS/A-GPS/GLONASS/BDSGPS/A-GPS/GLONASS/BDS

طراحی

گوشی‌های فلزی در سال‌های گذشته تقریبا طراحی یکنواخت و مشابهی پیدا کرده‌اند و به این دلیل غالب گوشی‌های هوشمند بالارده ظاهری مشابه دارند اما شیائومی سعی داشته تا با ایجاد تغییرات کوچک گوشی‌های خود را متفاوت کند. 

نسخه‌ی کوچک‌تر این دو گوشی یعنی می ۵ اس دارای لبه‌های خمیده در فریم فلزی پشت دستگاه است و فلز مورد استفاده نیز بسیار با کیفیت است. این موضوع باعث شده تا در دست گرفتن گوشی حس بسیار خوبی به شما بدهد. البته حاشیه‌‌ی پایین گوشی کمی بیشتر از حد مطلوب است و شاید جزو معدود ایرادهایی است که می‌توان به می ۵ اس در زمینه طراحی وارد دانست. در حالت کلی صفحه‌نمایش ۵.۱۵ اینچی گوشی از یک طرف و البته حاشیه‌های کناری کم باعث شده تا با گوشی بسیار خوش دست رو‌به‌رو باشیم.

می 5 اس می 5 اس پلاس

می ۵ اس پلاس که برادر بزرگ‌تر می ۵ اس به شمار می‌رود با صفحه‌نمایش ۵.۷ اینچی قطعا در رده‌ی فبلت‌ها قرار داشته و خریداران آن به‌دنبال خوش‌دست بودن گوشی خود نیستند اما بااین‌حال بار دیگر حاشیه‌های کم صفحه‌نمایش باعث شده تا با وجود ابعاد بزرگ صفحه‌نمایش گوشی ابعاد بزرگی نداشته باشد. هر چند همچنان کار با یک دست با این گوشی ممکن نیست. بدنه‌ی می ۵ اس پلاس نیز فلزی است اما شیائومی در آن از بدنه برس خورده بهره برده است تا ظاهری متفاوت به آن ببخشد. این کار با اینکه باعث شده گوشی متفاوت شود اما ظاهر چندان زیبایی به آن نداده و از طرفی باعث شده تا بدنه فلزی گوشی بسیار لک‌پذیر شود و تنها با چند بار در دست گرفتن گوشی نیاز به تمیز کرده آن داشته باشید. همچنین باید به نبود برآمدگی در بخش دوربین هر دو گوشی نیز به‌عنوان نکته‌ی مثبت اشاره کرد.

در فریم اطراف گوشی و محل قرارگیری المان‌های مختلف می ۵ اس و می ۵ اس پلاس کاملا مشابه عمل کرده است و در فریم پایین شاهد حضور پورت یو‌اس‌بی نوع سی هستیم. در دو طرف این پورت اسپیکر تک گانه و در سمت دیگر آن میکروفون مکالمات قرار دارند. در فریم سمت راست دکمه‌ی پاور در زیر دکمه‌های تنظیم حجم صدا قرار داده شده‌اند. این دکمه‌ها فلزی بوده و کیفیت بسیار خوبی نیز دارند. البته تنها تفاوت این دو گوشی در این بخش در بالای فریم گوشی به چشم می‌خورد جایی که می ۵ اس پلاس به حسگر مادون قرمز مجهز شده است تا بتوانید از گوشی خود به‌عنوان یک ریموت کنترلر نیز استفاده کنید. همچنین هر دو گوشی از دو سیم‌کارت پشتیبانی می‌کنند اما دارای درگاه افزایش حافظه نیستند.

شیائومی در می ۵ اس در زیر صفحه‌نمایش برای اولین‌بار در گوشی‌های هوشمند از حسگر مافوق صوت اثر انگشت کوالکام بهره برده است. البته شیائومی برای راحتی پیدا کردن محل حسگر، در بخش زیر صفحه‌نمایش که حسگر تعبیه شده است محلی را تعبیه کرده است تا کاربران در یافتن حسگر اثر انگشت دچار مشکل نشوند. با اینکه برای اولین‌بار شاهد استفاده از حسگر مافوق صوت هستیم اما این حسگر عملکرد مناسبی دارد و در غالب موارد بدون ایراد عمل می‌کند هر چند حسگر اثر انگشت لمسی تعبیه شده در قاب پشتی می ۵ اس پلاس عملکرد بهتری دارد اما بااین‌حال می‌توان گفت آینده‌ی این حسگرها در دست حسگرهایی مانند حسگرهای مافوق صوت است.

به‌طور کلی طراحی دو گوشی هر چند بسیار متفاوت‌تر از رقبا نیست اما شیائومی با ایجاد تغییرات جزئی مانند لبه‌های خمیده‌ی قاب پشتی می ۵ اس و استفاده از فلز برس خورده در می ۵ اس پلاس سعی کرده است طراحی خسته‌کننده‌ای که این روزها در گوشی‌های فلزی شاهد آن هستیم را هر چند جزئی، تغییر دهد. به‌طور کلی کمتر ایرادی را می‌توان در این بخش به پرچمداران شیائومی وارد دانست.

اسپیکر

برخلاف نگاه اول که به نظر می‌رسد شیائومی می ۵ اس و می ۵ اس پلاس دارای اسپیکر دوگانه در فریم زیری گوشی است، شرکت چینی تنها یک اسپیکر در پرچم‌دار خود تعبیه کرده است و درگاه دیگر مربوط به میکروفون مکالمات است.

می 5 اس می 5 اس پلاس

از لحاظ کیفیت و حجم صدا انتظار زیادی نمی‌توان از این اسپیکر داشت. صدای خروجی کیفیت متوسطی دارد و البته حجم صدای آن نیز قابل قبول است اما بااین‌حال همچنان اسپیکرهای دوگانه‌ی موجود در فریم جلوی گوشی‌هایی مانند نکسوس ۶ پی تجربه‌ی بسیار بهتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

صفحه‌نمایش

در نگاه اول شاید یکی از جذاب‌ترین بخش‌های می ۵ اس و می ۵ اس پلاس صفحه‌نمایش آن‌ها باشد. شیائومی برای صفحه‌نمایش ۵.۱۵ اینچی می ۵ اس و صفحه‌نمایش ۵.۷ اینچی می ۵ اس پلاس، رزولوشن Full HD را در نظر گرفته است و در کار با گوشی متوجه تفاوت آن با پنل QHD نخواهید شد، البته این تصمیم به نظر درست می‌آید چرا که بالا رفتن رزولوشن باعث بیشتر شدن مصرف باتری می‌شود. وضوح و کیفیت پنل IPS مورد استفاده در می ۵ اس و می ۵ اس پلاس خوب است و تفاوت آن را با پنل‌های QHD مگر در شرایط بسیار خاص، برای مثال زمانی‌که از فاصله بسیار نزدیک با گوشی کار می‌کنید، متوجه نخواهید شد.

می 5 اس می 5 اس پلاس

همان‌طور که از پنل IPS انتظار می‌رود رنگ‌ها در صفحه‌نمایش می ۵ اس و می ۵ اس پلاس طبیعی بوده و کنتراست رنگ‌ها در صفحه‌نمایش نیز بسیار خوب است تا عمق رنگ مشکی در آن بالا باشد. همچنین زوایای دید هم طبق انتظارات بسیار عالی هستند. روشنایی حداکثری این پنل که با کنتراست بالا همراه شده باعث می‌شود دیدن محتوا روی صفحه‌نمایش حتی در زیر نور مستقیم خورشید نیز بدون مشکل صورت بگیرد.

به‌طور کلی باید صفحه‌نمایش این دو گوشی را یکی از نقاط قوت آن دانست چرا که این پنل با وجود قیمت بسیار کمتر گوشی، تفاوت محسوسی با پرچمداران کنونی بازار ندارد و حتی از برخی از این پرچمداران پرآوازه نیز بهتر است.

نرم‌افزار

می ۵ اس و می ۵ اس پلاس به‌صورت پیش‌فرض از رابط کاربری MIUI 8.0 خود شرکت بر پایه‌ی اندروید ۶ بهره می‌برد. همانند گذشته شیائومی از انعطاف‌پذیری اندروید استفاده و ظاهر آن را به‌طور کامل دگرگون کرده است. در گذشته انتقادات زیادی از تشابه این رابط کاربری به سیستم عامل اپل می‌شد اما بااین‌حال امکانات زیاد و گسترده باعث شده تا تجربه‌ی کار با این رابط کاربری لذت‌بخش باشد.

ویژگی‌هایی مثل فروشگاه قالب گرافیکی، بخش مدیریت گسترده‌ی داده‌های اینترنت، اسکنر ویروس، پروفایل مدیریت مصرف باتری متنوع و بسیاری ویژگی‌های متعدد دیگر باعث شده‌اند. از طرفی شیائومی نیز به‌صورت منظم به‌روزرسانی‌های متنوعی را برای گوشی‌های خود ارسال می‌کند که غالبا برای ازبین‌بردن باگ‌ها ارسال می‌شود.

اسکرین شات می ۵ اس

توجه داشته باشید که این گوشی به‌صورت پیش‌فرض اپلیکیشن‌های گوگل را ندارد و برای آنکه بتوانید از سرویس‌های اندرویدی گوگل استفاده کنید باید رام گلوبال را روی گوشی خود فلش کنید.

همان‌طور  که انتظارش را نیز داشتیم، این گوشی اپ داور نداشته و حتی بخش اپلیکیشن‌های در حال اجرا نیز ظاهر متفاوتی داشته و به‌صورت کارت‌هایی در کنار هم قرار می‌گیرند. همچنین نوار اعلانیه‌ها نیز دو مرحله‌ای بوده و میان‌برهای عملکردها در یک بخش و اعلانیه‌ها در بخش دیگر قرار دارند.

شیائومی همچنین سرویس ابری مخصوص خود را دارد و ۵ گیگابایت فضا را نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این سرویس تشابه زیادی با سرویس آی‌کلاد اپل دارد و حتی اپلیکیشن پیام‌رسانی مبتنی بر کلاد و اینترنت نیز دارد که بوسیله‌ی آن همانند iMessage می‌توان بین گوشی‌های شیائومی به تبادل پیام‌ها پرداخت.

از طرفی می ۵ اس نسخه‌ی ۱۲۸ گیگابایتی که برای بررسی در اختیار ما بود از فناوری مشابه فورس تاچ اپل نیز پشتیبانی می‌کند که برای اپلیکیشن‌های سیستمی و پیش‌فرض عمل می‌کند و عملکرد آن دست کمی از آیفون‌های اپل ندارد.

می 5 اس می 5 اس پلاس

در حالت کلی رابط کاربری شیائومی تشابه زیادی با iOS اپل دارد که شاید در دید برخی بسیار خوب نیز باشد. همچنین ویژگی‌های متعدد در کنار امکانات متنوع برای سفارشی‌سازی همگی باعث می‌شوند تا این رابط کاربری با سلیقه‌ی برخی متناسب و با برخی دیگر متناسب نباشد و البته نباید از سنگینی این رابط کاربری و انیمیشن‌های نسبتا کند آن نیز به‌راحتی گذر کرد.

دوربین

در این بخش ابتدا به می ۵ اس می‌پردازیم. حسگر استفاده شده در این دوربین دقیقا مشابه با حسگر استفاده شده در پیکسل‌های گوگل است. این حسگر ساخت سونی بوده و IMX378 نام دارد که در قیاس با حسگر ۱۲.۲ مگاپیکسلی IMX377 مورد استفاده در نکسوس ۶ پی و نکسوس ۵ ایکس بهبودهایی داشته است.

این حسگر حالا از فوکوس خودکار تشخیص فازی پشتیبانی کرده و ویدیوها با نرخ فریم بالاتری را می‌تواند ثبت کند. در این حسگر وظیفه‌ی پردازش HDR بیشتر با پردازنده‌ی مرکزی انجام می‌شود و در نتیجه پردازنده‌ی سیگنال عکس بار کمتری را تحمل کرده و تصاویر HDR با سرعت بسیار بالاتری ثبت می‌شوند. این حسگر ۱۲.۲ مگاپیکسلی است برخلاف می ۵ اس لرزشگیر اپتیکال نداشته و در کنار آن فلش LED دوگانه قرار گرفته است.

از نظر کیفیت تصاویر همان‌طور که انتظار داشتیم در شرایط نوری مناسب، عالی است، رنگ‌ها طبیعی بوده و نویز تصاویر بسیار کم است. از طرفی HDR نیز بسیار سریع عمل کرده و روشن کردن آن در اکثر مواقع به بهتر شدن کیفیت تصویر کمک زیادی می‌کند. اما در محیط‌های تاریک با منبع نور کم تصاویر افت کیفیت زیادی پیدا می‌کنند و نویز بالا در کنار جزیئات کم باعث می‌شود تا کیفیت در حد متوسط باشد. بااین‌حال در حالت کلی تصاویر در محیط‌ها با نوردهی مناسب بسیار خوب هستند و می ۵ اس در حد سایر پرچمداران بازار عمل می‌کند اما در محیط‌های کم نور نباید انتظار زیادی از این دوربین داشته باشید.

می 5 اس می 5 اس پلاس

از طرف دیرگ می ۵ اس پلاس به دو حسگر در پشت دستگاه مجهز شده است. این دو حسگر ۱۳ مگاپیکسلی بوده و ابعاد پیکسلی کوچک‌تری نسبت به حسگر مورد استفاده در می ۵ اس دارند. یکی از این حسگر‌ها مونوکروم یا سیاه و سفید بوده و حسگر دیگری همانند آنچه که در پی ۹ هواوی دیدیم، تصاویر را به‌صورت رنگی ثبت می‌کند تا ترکیب این دو تصویر باعث افزایش جزئیات و کنتراست نتیجه نهایی شود.

بااین‌حال کیفیت تصاویر به‌خصوص در مقایسه با می ۵ اس چندان بالا نیست و در بهترین حالت در مقایسه با سایر پرچمداران می‌توان آن را متوسط ارزیابی کرد. این افت کیفیت در محیط‌های تاریک بیشتر نیز به چشم می‌خورد. به‌طور کلی دوربین می ۵ اس پلاس ضعیف‌تر از می ۵ اس بوده و عملکرد آن در قیاس با سایر پرچمداران متوسط است.

نمونه تصاویر می ۵ اس:

کیفیت دوربین می 5 اس
کیفیت دوربین می 5 اس
کیفیت دوربین می 5 اس
کیفیت دوربین می 5 اس
کیفیت دوربین می 5 اس
کیفیت دوربین می 5 اس
کیفیت دوربین می 5 اس
کیفیت دوربین می 5 اس

نمونه تصاویر می ۵ اس پلاس:

نمونه تصاویر می 5 اس پلاس
نمونه تصاویر می 5 اس پلاس
نمونه تصاویر می 5 اس پلاس
نمونه تصاویر می 5 اس پلاس
نمونه تصاویر می 5 اس پلاس
نمونه تصاویر می 5 اس پلاس
نمونه تصاویر می 5 اس پلاس
نمونه تصاویر می 5 اس پلاس

بازده و عملکرد

می ۵ اس و می ۵ اس پلاس از اولین گوشی‌های هوشمند بازار هستند که مجهز به پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۲۱ شده‌اند. می ۵ اس دارای ۴ گیگابایت رم است و می ۵ اس پلاس مجهز به ۶ گیگابایت رم شده است که نوید عملکردی عالی را از سوی هر دو گوشی می‌دهد.

می 5 اس می 5 اس پلاس

مانند روال گذشته این دو گوشی را تحت آزمایش بنچمارک‌های مختلف قرار دادیم که در ادامه می‌توانید این نتایج را مشاهده کنید:

تلفن / تبلت

AnTutu 6

Linpack

Single /

Multi

Quadrant 2.1

3DMark 

IceStorm

Vellamo

Browser /

Metal

CF Bench

v1.3

BaseMark

OS II 

Xiaomi Mi5s

134568

465.32

601.25

36478

25648

4896

3345

64359

1867

Xiaomi Mi5s Plus

133451

463.21

599.36

34987

24876

4875

3302

64215

1854

Xperia XZ

124589

446.25

587.36

35698

24569

4856

3256

64589

1852

Apple iPhone 7

168242

Galaxy Note 7

132586

426.63

608.36

34569

23989

4823

2956

63989

1802

Xiaomi Mi 5

122695

475.65

533.65

37896

26859

4896

3485

65847

1899

OnePlus 3

141895

421.36

542.32

38562

27546

4986

3568

66587

1948

Xperia X

72658

130.25

301.28

28659

19858

3589

2235

46589

1214

LG G5

128459

468.343

532.072

37017

26152

4869

3465

65986

1895

HTC 10

132456

401.25

635.36

35264

24589

4568

3569

64589

1823

Huawei P9

95369

360.35

491.23

31589

19026

5401

2956

48963

1901

Galaxy S7 edge

127589

406.49

624.25

34859

24046

4789

3058

65489

1798

طبق انتظارات و همان‌طور که از نتایج بنچمارک‌ها نیز پیدا است، می ۵ اس و می ۵ اس پلاس هر دو گوشی بسیار قدرتمندی هستند که هیچ عملکردی نمی‌تواند آن‌ها را به چالش بکشد. 

باتری

شیائومی برای می ۵ اس باتری ۳۲۰۰ میلی‌آمپر ساعتی و برای می ۵ اس پلاس باتری ۳۸۰۰ میلی‌آمپر ساعتی در نظر گرفته است. باتری با حجم بالا در کنار صفحه‌نمایش Full HD باعث شده است تا انتظار شارژدهی مناسبی برای باتری داشته باشیم.

می 5 اس می 5 اس پلاس

طبق روال همیشه روشنایی صفحه‌نمایش این گوشی را روی ۵۰ درصد قرار داده، ارتباطات بی‌سیم را قطع کرده و ویدئویی با رزولوشن HD را تا رسیدن شارژ باتری از ۱۰۰ به صفر پخش کردیم. باتری می ۵ اس توانست در این تست قبل از اتمام کامل شارژ  ۱۳ ساعت دوام بیاورد که این مدت زمانی نسبتا خوبی است. به‌علاوه می ۵ اس می‌تواند تا ۱۲ ساعت و ۱۰ دقیقه وبگردی را نیز برای کاربران تضمین کند. از طرف دیگر باتری می ۵ اس پلاس توانست در این تست قبل از اتمام کامل شارژ  ۱۴ ساعت و ۱۰ دقیقه دوام بیاورد که این مدت زمانی نسبتا خوبی است. به‌علاوه می ۵ اس پلاس می‌تواند تا ۱۳ ساعت و ۳۰ دقیقه وبگردی را نیز برای کاربران تضمین کند.

البته این معیارها به‌عنوان بنچمارک هستند و تجربه‌ی روزانه عملکرد بهتری را نشان می‌دهد. برای بسیاری مهم است که بدانند علاوه بر اینکه در طی شبانه روز باتری گوشی پاسخگو بوده یا خیر، چند ساعت صفحه‌نمایش آن در این مدت روشن بوده و در این مدت چه استفاده‌هایی از گوشی شده است. بهترین معیار برای سنجش زمان روشن بودن صفحه‌نمایش بخش Screen On Time در تظیمات باتری است. دقت کنید که این مقدار به معنای مدت زمان شارژدهی باتری نیست بلکه نشان می‌دهد که در مدت رسیدن شارژ باتری از صد به صفر چند ساعت صفحه‌نمایش روشن بوده است.

مدت زمان SOT در می ۵ اس در تجربه‌ی کاری ما با این گوشی در حدود ۵ ساعت و ۳۰ دقیقه به‌صورت منظم بود. در مدت این ۵ ساعت و نیم در حدود ۱ ساعت به تماشای ویدئو نشسته‌ایم، در حدود ۳ ساعت و نیم به وبگردی و کار در شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های پیام‌رسان پرداخته‌‌ایم و یک ساعت باقی مانده نیز مربوط به انجام بازی و عکاسی می‌شود. این استفاده یک استفاده‌ی نیمه‌سنگین به حساب می‌آید و که در این مورد نیز می ۵ اس توانست به‌راحتی یک روز را شارژدهی کند که برای غالب کاربران نیز این مقدار کافی خواهد بود. البته اگر استفاده سبکی داشته باشید می‌توانید تا دو روز را روی این باتری حساب کنید.

مدت زمان SOT در می ۵ اس پلاس در تجربه‌ی کاری ما با این گوشی در حدود ۶ تا ۶ ساعت و ۳۰ دقیقه به‌صورت منظم بود. در مدت این ۶ ساعت و نیم در حدود ۱.۵ ساعت به تماشای ویدئو نشسته‌ایم، در حدود ۴ ساعت به وبگردی و کار در شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های پیام‌رسان پرداخته‌‌ایم و یک ساعت باقی مانده نیز مربوط به انجام بازی و عکاسی می‌شود. این استفاده یک استفاده‌ی نیمه‌سنگین به حساب می‌آید و که در این مورد نیز می ۵ اس پلاس توانست به‌راحتی یک روز را شارژدهی کند که برای غالب کاربران نیز این مقدار کافی خواهد بود. البته اگر استفاده متوسطی داشته باشید می‌توانید تا دو روز را روی شارژدهی این باتری حساب کنید.

به‌طور کلی شارژدهی باتری همواره یکی از نکات مثبت گوشی‌های هوشمند شیائومی بوده است و این موضوع رد می ۵ و می ۵ اس پلاس نیز مشهود است و از نقاط قوت هر دو گوشی به حساب می‌آید.

جمع‌بندی

به‌طور کلی هر دو گوشی می ۵ اس و می ۵ اس پلاس دو گوشی بسیار قدرتمند هستند که کیفیت ساخت بسیار خوبی نیز دارند و شیائومی با این دو گوشی و البته قیمت نسبتا کمی که برای آن‌ها در نظر گرفته توانسته بخشی از افراد را که به‌دنبال گوشی‌های هوشمند در حد پرچمداران بازار ولی با قیمت کم هستند را به سمت خود جلب کند.

می 5 اس می 5 اس پلاس

شارژدهی بسیار خوب باتری، کیفیت ساخت خوب و کیفیت عالی صفحه‌نمایش و البته دوربین بسیار خوب می ۵ اس همگی باعث شده‌اند تا اگر شما نیز جزو افرادی هستید که مشخصات پرچمداران را در گوشی با قیمت پایین می‌خواهید می ۵ اس را در کنار گزینه‌هایی مثل وان پلاس ۳ در لیست خود داشته باشید.

در پایان از شما دعوت می‌کنیم برای اطلاع از مشخصات فنی و قیمت گوشی از بخش دیتابیس محصولات زومیت استفاده کنید؛ کاربران در این بخش به انواع گوشی سامسونگ، گوشی آیفون، هواوی،‌ نوکیا و دیگر برندها دسترسی خواهند داشت.

نکات مثبت

  • کیفیت ساخت عالی
  • صفحه‌نمایش با کیفیت بسیار خوب
  • شارژدهی بسیار خوب باتری
  • پردازنده و مشخصات فنی قدرتمند
  • ارزش خرید بالا

نکات منفی

  • لک پذیر بودن قاب پشتی می ۵ اس پلاس
  • رزولوشن نسبتا پایین نسخه پلاس
  • دوربین با عملکرد متوسط در محیط‌های تاریک
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات