بررسی پی 10 هواوی

سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 22 دقیقه
بررسی گوشی پی 10، پرچم‌دار امسال هواوی که از زبان طراحی نسل قبل بهره می‌برد، اما تغییرات مثبتی در آن اعمال شده است تا جذاب‌تر و زیباتر به نظر برسد و کارآمدتر باشد.
تبلیغات

هواوی که طی دو، سه سال اخیر با قدرت به رقابت در بازار موبایل می‌پردازد، به سومین تولیدکننده‌ی بزرگ گوشی در دنیا تبدیل شده است. ساخت گوشی‌های قدرتمند، خوش‌ساخت، باکیفیت و مقرون به صرفه مهم‌ترین دلایل موفقیت هواوی در بازار به شمار می‌روند. این کمپانی در کنگره‌ی جهانی موبایل امسال از پرچم‌دار سری P خود با نام Huawei P10 رونمایی کرد. در گوشی‌های سری پی، تمرکز روی مد و سبک زندگی است و این گوشی‌ها عموما طراحی باریک و زیبایی دارند.

شرکت‌های چینی برای ارتقاء قدرت برند خود در بازارهای جهانی به‌خصوص بازار آمریکا و اروپا روش‌های متفاوتی در پیش می‌گیرند. برخی اسپانسر تیم‌های ورزشی بزرگ می‌شوند و برخی از افراد بانفوذ یا مشهور کمک می‌گیرند. اما هواوی علاوه بر دو مورد اول، شرکای تجاری معتبر و معروف را به شراکت می‌گیرد. به عنوان مثال هواوی سرمایه‌گذاری گسترده‌ای روی بخش دوربین گوشی‌های خود داشته و در این راستا، از دو سال پیش مهندسی مشترکی برای توسعه فناوری دوربین با لایکا شروع کرده است. لایکا برندی معتبر و شناخته‌شده در صنعت عکاسی است.

لایکا برند آلمانی معتبری است که در زمینه تولید دوربین و لنز از دهه ۱۹۲۰ فعال است. تجهیزات لایکا عموما کیفیت فوق‌العاده بالایی دارند و قیمت آن‌ها نیز عموما بسیار گران است. هر جا نام لایکا روی محصولات عکاسی دیده می‌شود، به معنای کیفیت تفسیر می‌شود. 

هواوی همچون روال سال گذشته‌ی خود، علاوه بر پی ۱۰ نسخه‌ی ۵.۵ اینچی این گوشی را با نام هواوی پی 10 پلاس رونمایی کرد. پیش از شروع بررسی، نگاهی به مشخصات فنی پی 10 و پی 10 پلاس بیندازیم و آن‌ها را با نسل قبل مقایسه کنیم:

هواوی p10

هواوی p10 پلاس

هواوی P9

هواوی P9 پلاس

نمایشگر

5.1-inch IPS-NEO LCD, 1080x1920

5.5-inch, IPS-NEO LCD, 1440x2560

5.2-inch IPS LCD, 1080x1920

5.5-inch Super AMOLED, 1080x1920

پردازنده

HiSilicon Kirin 960 Octa-core (4x2.4 GHz Cortex-A73 & 4x1.8 GHz Cortex-A53)

HiSilicon Kirin 960 Octa-core (4x2.4 GHz Cortex-A73 & 4x1.8 GHz Cortex-A53)

Kirin 955 octacore 4xA72 + 4xA53

Kirin 955 octacore 4xA72 + 4xA53

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

64GB

64GB/128GB

32GB/64GB

64GB

حافظه‌ی رم

4

GB

64GB/4GB or 128GB/6GB

32GB/3GB or 64GB/4GB

4GB

سیستم‌عامل

Android OS, v7.0 (Nougat)

Android OS, v7.0 (Nougat)

Android 6.0 with EMUI 4.1

Android 6.0 with EMUI 4.1

دوربین اصلی

Dual 20 MP + 12 MP, f/2.2, OIS, Leica optics, phase detection autofocus, dual-LED (dual tone) flash

Dual 20 MP + 12 MP, f/1.8, OIS, Leica optics, phase detection autofocus, dual-LED (dual tone) flash

Dual 12MP (monochrome + color) 1.76-micron pixel equivalent Leica certification

Dual 12MP (monochrome + color) 1.76-micron pixel equivalent Leica certification

دوربین سلفی

8MP, f/1.9

8MP, f/1.9

8MP

8MP

پورت اتصالی

USB-C

USB-C

USB-C

USB-C

سیم‌کارت

Dual SIM

Dual SIM

Dual SIM in Asia-single SIM with microSD (128GB) in Europe

Dual SIM in Asia-single SIM with microSD (128GB) in Europe

باتری

3200 mAh

3750mAh

3000 mAh

3400 mAh

ابعاد

145.3 x 69.3 x 7 mm

153.5 x 74.2 x 7 mm

145 x 70.9 x 6.95mm

152.3 x 75.3 x 6.98 mm

وزن

145g

165g

144g

162g

سنسور

Fingerprint (rear-mounted), accelerometer, gyro, proximity, compass

Fingerprint (rear-mounted), accelerometer, gyro, proximity, compass

Fingerprint (rear-mounted), accelerometer, gyro, proximity, compass

Fingerprint (rear-mounted), accelerometer, gyro, proximity, compass

قیمت

680$

740$

€599/€649

€749

طراحی

گوشی پی 10 هواوی از همان زبان طراحی نسل قبل خود بهره می‌برد، اما هواوی با اعمال تغییرات مختلف سعی کرده است طراحی تمیزتر و چشم‌نوازتری در پرچم‌دار جدید خود اعمال کند. هواوی می‌گوید بدنه‌ی تماما فلزی هر دستگاه از پی ۱۰، حداقل ۱۰ بار پلیش زده می‌شود و این کار حدود ۸ دقیقه طول می‌کشد؛ نتیجه‌ی کار نیز به شکل محسوس قابل مشاهده است. ظرافت در طراحی در بخش‌های مختلف پی ۱۰ به‌خوبی به چشم می‌خورد. بدنه‌ی فلزی به کمک الماس، عالی تراش خورده و قسمت شیشه‌ای جلوی نمایشگر نیز بدون هیچ فضای خالی در دل فریم فلزی جای داده شده است. اگر چشم‌های خود را ببندید و پی ۱۰ را به دست بگیرید حسی کاملا مشابه آیفون ۷ به شما دست می‌دهد. 

هواوی پی ۱۰ / Huawei P10

Huawei P10

طراحی زیبا، کیفیت ساخت کم‌نظیر

در زمانی که حتی شرکت‌های قدیمی تولیدکننده‌ی گوشی‌های موبایل در ساخت گوشی خوش‌ساخت و کم‌نقص با مشکل روبرو هستند، هواوی مدام در حال ساخت گوشی‌های زیبا و فوق‌العاده خوش ساخت است و گل سر سبد محصولات این شرکت پی ۱۰ است.

پی ۱۰ تنها ۶.۹۸ میلی‌متر ضخامت و ۱۴۵ گرم وزن دارد و ارگونومی آن بسیار خوب است. ابعاد مناسب این گوشی باعث شده تا عالی در دست جای بگیرد. دکمه‌ی پاور در زیر دکمه‌های کم و زیاد کردن حجم صدا قرار گرفته است. ارتفاع این دکمه کمی‌ بیشتر از دکمه‌های کم و زیاد کردن حجم صدا است و طرح راه‌راه شکلی روی آن وجود دارد تا بلافاصله پس از لمس آن بتوانید این دکمه را از دکمه‌های حجم صدا تشخیص دهید. 

اما بدون شک مهم‌ترین تغییری که در پی ۱۰ نسبت به پی ۹ رخ داده، تغییر مکان اثر انگشت از پشت دستگاه به قسمت جلوی گوشی است. این تغییر باعث شده طراحی پشت گوشی بسیار تمیزتر و زیباتر شود. این سنسور در زیر شیشه‌ی جلوی گوشی جای گرفته است تا یکنواختی طراحی جلوی دستگاه حفظ شود.

هواوی پی 10 / Huawei P10

پوشش شیشه‌ای گوریلا گلس ۵ در لبه‌ها دارای انحنای کمی است تا هنگام لمس صفحه حس خوبی به کاربر منتقل شود. هواوی بدنه‌ی پشتی دستگاه را به شکلی تراش داده است که اثر انگشت حتی در نسخه‌ی مشکی رنگ چندان به چشم نمی‌آید؛ اما متأسفانه پوشش شیشه‌ای جلوی دستگاه شدیدا اثر انگشت را به خود جذب می‌کند.

قسمت پشت دستگاه همچون بخش بالایی که سنسور دوگانه‌ی دوربین، فلاش ترکیبی LED و لوگوی لایکا را در خود جای داده، از جنس شیشه است، اما این شیشه با ظرافت و دقت مثال‌زدنی در بدنه‌ی شیشه‌ای قرار گفته و هیچ فاصله‌ی بین این بخش و بخش فلزی وجود ندارد.

پی 10 از درگاه USB Type C، جک ۳.۵ میلی‌متری صدا به همراه درگاه حافظه‌ی میکرو اس‌دی پشتیبانی می‌کند تا در صورت نیاز به فضای ذخیره سازی بیشتر، بتوانید حافظه‌ی خارجی تا ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت به آن اضافه کنید.

Huawei P10 / هواوی پی 10
Huawei P10 / هواوی پی 10
Huawei P10 / هواوی پی 10
Huawei P10 / هواوی پی 10

همکاری هواوی با دیگر شرکت‌ها در پی ۱۰ به پنتن نیز گسترش یافته است. پنتن که یکی از شرکت‌های مطرح در تدوین و انتخاب رنگ در صنایع مختلف از جمله مد و لباس است، در تعیین دو رنگ از رنگ‌بندی گوشی‌های سری Huawei P10 به چینی‌ها کمک کرده است. رنگ سبز و آبی از پی ۱۰ توسط پنتن ارائه شده و رنگ سبز نیز رنگ سال ۲۰۱۶ این شرکت بوده است. 

پی 10 در رنگ‌های مشکی، سبز، آبی، نقره‌ای، طلایی و طلایی صورتی و رز گلد (طلایی مایل به صورتی) عرضه می‌شود تا علاقه‌مندان به این گوشی بتوانند رنگ مورد نظر خود را از این طیف رنگی پیدا کنند. 

با وجود اینکه پی ۱۰ دارای پوشش نانو برای مقاوت در برابر نفود مایعات است؛ هواوی گواهی IP برای آن دریافت نکرده است. به هر حال احتمالا پی 10 در برابر نفود مایعات و گردوغبار مقداری مقاوم است؛ اما این مقدار تا چه حد است، مشخص نیست. 

حذف دکمه‌های ناوبری

سنسور اثر انگشت همچون دیگر گوشی‌های هواوی فوق‌العاده سریع و دقیق کار می‌کند و به ندرت اتفاق می‌افتد که اثر انگشت را درست تشخیص ندهد. به لطف پردازنده‌ی سریع و همچنین بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری، بلافاصله پس از قرار دادن انگشت روی سنسور اثر انگشت، صفحه گوشی فعال می‌شود. بدون شک حسگر اثر انگشت در هواوی پی ۱۰ در بین گوشی‌های پرچم‌داری که فرصت کار با آن‌ها را داشته‌ام، سریع‌ترین بوده است.

سنسور اثر انگشت هواوی پی 10

اما هواوی علاوه بر تغییر مکان سنسور اثر انگشت از پشت به جلوی گوشی، یک تغییر بزرگ دیگر نیز در این حسگر و کارایی آن اعمال کرده است. دکمه‌های لمسی خازنی در قسمت پایین نمایشگر قرار ندارند و اطراف سنسور اثر انگشت کاملا خالی است. هرچند می‌توانید دکمه‌های لمسی ناوبری اندروید را در قسمت پایین نمایشگر فعال کنید، اما هواوی روش متفاوتی در نظر گرفته است. در پی ۱۰ عملکردهای بازگشت به عقب، صفحه هوم و نمایش لیست اپلیکیشن‌های اخیرا اجراشده همگی در همان سنسور اثر انگشت خلاصه شده‌اند. به این ترتیب که با یک بار لمس این سنسور، عملکرد بازگشت به عقب اجرا می‌شود؛ با دوبار لمس آن صفحه هوم نمایش داده می‌شود و اگر انگشت را روی سنسور از چپ به راست بکشید، اپلیکیشن‌های اخیرا اجراشده، لیست می‌شوند. به این ترتیب هواوی تغییر اساسی و کاملا نامتعارفی در تجربه‌ی کاربری اعمال کرده است. 

هواوی پی 10 / Huawei P10

با این تغییر شما به جای سه دکمه با یک دکمه طرف هستید. عملکرد بازگشت به عقب و نمایش دکمه‌ی هوم به سادگی و بدون خطا اعمال می‌شود؛ اما نمایش لیست اپلیکیشن‌ها کمی چالش‌برانگیز است و در برخی اوقات مجبور می‌شوید دو یا سه بار انگشت خود را روی سنسور بکشید تا به پنجره‌ی نمایش لیست اپلیکیشن‌های اخیرا اجراشده دسترسی پیدا کنید. در ابتدای استفاده از این قابلیت مدام برای حرکت بین بخش‌های مختلف سیستم‌عامل به مشکل بر می‌خورید؛ اما پس از چند روز استفاده به آن عادت خواهید کرد و آن‌وقت استفاده از دکمه‌های رایج در گوشی‌های رایج بازار برایتان سخت می‌شود. با این حال اگر از این روش خوشتان نمی‌آید، می‌توانید قسمت پایین نمایشگر را به دکمه‌های لمسی استاندارد اندروید اختصاص دهید و این بخش را از طریق قسمت تنظیمات فعال کنید که بهای آن، کم شدن فضای نمایشگر است. 

عموما ترکیب سه دکمه با یک دکمه در تجربه‌ی کاربری نمی‌تواند نقش مفیدی ایفا کند و حتی از آنجایی که این دکمه‌ها در حالت کلی خاموش هستند، نمی‌توانند تأثیر منفی بر طراحی کلی گوشی داشته باشند. از این بابت شاید ترکیب آن‌ها چندان ایده‌ی جالبی نباشد.

صفحه نمایش

پی ۱۰ نمایشگر ۵.۱ اینچی با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل دارد که تراکم ۴۳۲ پیکسل در اینچ را موجب می‌شود. این نمایشگر از نوع IPS LCD است و رنگ‌ها را زنده و جذاب به نمایش در می‌آورد. زاویه‌ی دید این نمایشگر به لطف استفاده از پنل باکیفیت و از نوع IPS بسیار خوب است و از زوایای مختلف شاهد تصاویر واضح با جزئیات مناسب هستید. از نظر شدت روشنایی پی ۱۰ بسیار خوب عمل می‌کند و به‌راحتی می‌توان از گوشی در زیر نور آفتاب هم استفاده کرد. 

هواوی پی 10 / Huawei P10

نسبت کنتراست تصویر در این نمایشگر، هرچند به خوبی OLED-ها نیست؛ اما در سطح بسیار خوبی است و رنگ مشکی در آن بسیار عمیق و رنگ سفید طبیعی به نمایش در می‌آید.

با وجود اینکه رزولوشن نمایشگر اکثر پرچم‌داران اندرویدی، QHD یا حتی بالاتر است؛ تراکم پیکسلی در نمایشگر پی ۱۰ کافی به نظر می‌رسد و تفکیک پیکسل‌ها با چشم غیرمسلح تقریبا غیر ممکن است. نمایشگر بسیار خوب پی 10 باعث می‌شود تجربه‌ی دل‌نشینی در مطالعه متون، تماشای ویدیو، اجرای اپلیکیشن‌های سرگرمی و ... داشته باشید.

به‌طور کلی هواوی یکی از بهترین نمایشگرهای IPS LCD حال حاضر را در گوشی پرچم‌دار خود به کار گرفته است که نقش بسیار مهمی در تجربه‌ی کاربری ایفا می‌کند. اضافه شدن حسگر اثر انگشت به قسمت جلوی گوشی باعث شده است ۷۱.۲ درصد از قسمت جلوی گوشی به نمایشگر اختصاص داده شود. این در حالی است که پرچم‌داران امسال از جمله ال جی جی 6، حاشیه‌ی بسیار باریکی دارند و نسبت نمایشگر به بدنه، نزدیک ۸۰ درصد می‌رسد.

هواوی پی 10 / Huawei P10

اگر نیاز به نمایشگر بزرگ‌تر و رزولوشن بالاتر دارید، پی ۱۰ پلاس با نمایشگر ۵.۵ اینچی، رزولوشن 2K در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

اسپیکر

در لبه‌ی پایین پی ۱۰ یک اسپیکر تک کاناله وجود دارد. با وجود پوشش کوتینگ برای مقاوم کردن گوشی نسبت به نفوذ مایعات، انتظار صدای خروجی ضعیف از این گوشی داشتیم، اما پی ۱۰ صدای خروجی بسیار خوبی دارد. حجم صدا در سطح قابل قبولی است و حتی وقتی حجم صدا را روی حداکثر تنظیم کردیم، باز هم شاهد صدای شفاف و باکیفیت بودیم. 

هواوی پی 10 / Huawei P10

اگر اسپیکر برایتان اهمیت دارد، پی ۱۰ می‌تواند شما را راضی کند.

دوربین

پی ۱۰ همچون میت ۹ و پی ۹ به دوربین دوگانه مجهز شده که با همکاری لایکا توسعه داده شده است. هواوی نام ماژول دوگانه‌ی دوربین پی ۱۰ را Leica Dual Camera 2.0 انتخاب کرده است که در آن فناوری جدیدی برای تهیه‌ی عکس‌های پرتره در نظر گرفته شده است. همکاری بیشتر در قالب نرم‌افزار و توسعه‌ی الگوریتم‌های نرم‌افزاری است و لنز و سنسور هیچ‌کدام توسط لایکا تولید نشده‌اند. دوربین دوگانه‌ی پی ۱۰ برخلاف آنچه در پی ۹ به کار گرفته شده بود، شامل یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی رنگی و یک سنسور ۲۰ مگاپیکسلی مونوکروم است درست شبیه آنچه در میت ۹ نیز شاهدش بودیم. در پی 9 شاهد استفاده از سنسور ۱۲ مگاپیکسلی مونوکروم بودیم و حالا افزایش رزولوشن سنسور در P10 باعث شده است شاهد جزئیات بیشتری در تصاویر سیاه‌وسفید باشیم و علاوه بر آن، امکانات تازه‌ای مانند زوم هیبریدی نیز به دوربین پی ۱۰ اضافه شده است.

دوربین هواوی پی 10

هر دو دوربین ۲۰ و ۱۲ مگاپیکسلی پی ۱۰ دارای لنز با f/2.2 هستند. دوربین جلوی این گوشی ۸ مگاپیکسلی است و لنز با f/1.9 برای آن در نظر گرفته شده تا بازده و عملکرد خوبی در نور کم داشته باشد. 

پی ۱۰ از سیستم جدیدی برای فوکوس روی سوژه بهره می‌برد. هواوی نام سیستم جدید را چهار-به-یک هیبریدی گذاشته است. در این سیستم فوکوس، ترکیبی از تشخیص کنتراست، تشخیص فاز، فوکوس لیزری و همچنین اطلاعات عمق مورد استفاده قرار می‌گیرد تا پی ۱۰ فوق‌العاده سریع روی سوژه موردنظر فوکوس کند.

پی ۱۰ لرزش گیر اپتیکال ۶ محوره دارد و این لرزش‌گیر باعث می‌شود بازده عکاسی در نور کم بهبود یابد و علاوه بر آن، فیلم‌برداری نرم و بدون لرزش با این گوشی میسر شود.

در زوم هیبریدی (Hybrid Zoom) از اطلاعات ضبط‌شده توسط سنسور ۲۰ مگاپیکسلی استفاده می‌شود تا بدون از دست دادن جزئیات تصویر روی عکس‌های رنگی که توسط سنسور ۱۲ مگاپیکسلی گرفته می‌شود، زوم دیجیتال کرد. در گوشی‌های دیگر بازار نیز امکان بزرگنمایی دیجیتال وجود دارد، اما در آن‌ها جزئیات تصویر به‌شدت کاهش می‌یابد. این در حالی است که هواوی و لایکا با ترکیب اطلاعاتی که توسط دو سنسور دریافت می‌شوند، امکان بزرگنمایی دیجیتال بدون از دست رفتن جزئیات تصویر را فراهم کرده‌اند. هواوی ادعا می‌کند که روش ذخیره‌سازی تصاویر را نیز بهبود داده است تا ضبط ویدیو در رزولوشن 4K بدون از دست دادن کیفیت ویدیو، در حجم کمتری میسر شود. 

دوربین هواوی پی 10

گوشی پی 10 برخلاف ال‌جی جی 6 یا آیفون ۷ پلاس از اطلاعات ضبط‌شده توسط هر دو سنسور بهره می‌برد تا تصویر خروجی کیفیت مطلوبی داشته باشد؛ مثلا از ترکیب دو سنسور برای ایجاد افکت بوکه شبیه به دوربین‌های DSLR استفاده می‌شود. پیش‌ازاین نیز در گوشی‌های مختلف شاهد اعمال نرم‌افزاری این افکت بودیم، اما هیچ‌کدام به‌خوبی میت ۹ در این زمینه عمل نمی‌کنند. هواوی و لایکا موفق شده‌اند از ترکیب دو سنسور به همراه الگوریتم‌های نرم‌افزاری استفاده کنند و به‌خوبی سوژه را تشخیص بدهند و با محو و مات کردن پس‌زمینه، تصاویر خیره‌کننده و شبیه به دوربین‌های DSLR را خروجی بگیرند.

مهم‌ترین مشکلی که در دوربین میت ۹ شاهد آن بودیم، گریبان‌گیر پی ۱۰ هم شده است. در حالت HDR عملکرد دوربین دوگانه‌ی هواوی ضعیف‌تر از رقبایی همچون آیفون ۷ یا گلگسی اس ۷ است. مخصوصا زمانی که نور پس‌زمینه زیاد است، رنگ‌ها در عکس گرفته‌شده به‌هم‌ریخته یا به‌اصطلاح Washed-out می‌شوند.

نمونه عکس‌های اختصاصی که با هواوی پی ۱۰ از بارسلونا گرفتیم:

نمونه عکس هواوی پی ۱۰
نمونه عکس هواوی پی ۱۰
نمونه عکس هواوی پی ۱۰
نمونه عکس هواوی پی ۱۰
نمونه عکس هواوی پی ۱۰
نمونه عکس هواوی پی ۱۰
نمونه عکس هواوی پی ۱۰
نمونه عکس هواوی پی ۱۰
نمونه عکس هواوی پی ۱۰
نمونه عکس هواوی پی ۱۰
نمونه عکس هواوی پی ۱۰
نمونه عکس هواوی پی ۱۰

برش ۱۰۰ درصد از تصاویر بالا برای مشاهده‌ی جزئیات تصاویر:

برش ۱۰۰ از تصاویر هواوی پی ۱۰

مورد دیگری که در هنگام عکاسی با پی ۱۰ نیاز به آن را متوجه می‌شوید، نبود حالت Auto HDR است. به این ترتیب خودتان باید تشخیص دهید چه زمان نیاز به حالت HDR دارید و سپس به‌صورت دستی این حالت را انتخاب کنید. علاوه بر این، در عکاسی در نور کم، هرچند تشخیص صحیح رنگ‌ها به‌درستی انجام می‌شود اما نویز تصاویر بیشتر از آیفون ۷ و گلکسی اس ۷ است.

پی ۱۰ قادر است ویدیو در رزولوشن 4K بگیرد. این قابلیت به لطف پردازنده‌ی قدرتمند Kirin 960 میسر شده که به مقدار قابل‌ملاحظه‌ای سریع‌تر از پردازنده‌ی پی ۹ است. در کارین ۹۶۰ بخش اختصاصی برای پردازش سیگنال‌های تصویر در نظر گرفته شده است که نه‌تنها بازده سیستم در فیلم‌برداری را افزایش می‌دهد بلکه باعث کاهش مصرف انرژی در حالت عکاسی و فیلم‌برداری می‌شود. این بخش از پردازنده وظیفه ضبط، پردازش و همچنین فشرده‌سازی تصاویر و ویدیوها را بر عهده دارد. در ویدیو زیر می‌توانید کیفیت فیلم ضبط‌شده با پی ۱۰ و عملکرد بسیار خوب لرزش گیر اپتیکال آن را مشاهده کنید:(برای مشاهده‌ی جزئیات بهتر، ویدیو را در رزولوشن 1080p تماشا کنید)

در حالت فیلم‌برداری نیز عملکرد فوکوس خودکار دوربین عالی است و همواره سوژه در فوکوس باقی می‌ماند.

نرم‌افزار

گوشی پی ۱۰ به اندروید ۷، جدیدترین نسخه از سیستم عامل گوگل مجهز شده است. هواوی نسخه‌ی ۵.۱ از رابط کاربری EMUI خود را نیز روی اندروید نصب کرده است تا قابلیت‌های اختصاصی خود را در اختیار کاربران قرار دهد. خوشبختانه در EMUI 5 شاهد ساده‌سازی رابط کاربری و حذف برخی از منوها و امکانات کم کاربرد گذشته هستیم. 

هواوی پی 10 / Huawei P10

رابط کاربری EMUI 

۹۰ درصد قابلیت‌های رابط کاربری حداکثر با سه بار لمس صفحه در اختیار کاربر قرار می‌گیرند. همچنان ایرادهای کوچکی در رابط کاربری دیده می‌شود، اما بهبودها نسبت به نسل قبل محسوس و مثبت هستند.

بخش نوتیفیکیشن‌ها که پیش‌تر در قالب دو زبانه‌ میان‌برها و نوتیفیکیشن‌ها ارائه می‌شد، حالا بیشتر شبیه به اندروید ۷ شده و ظاهر بهتری نیز به خود گرفته است.

هواوی همچنین تلاش کرده است دسترسی به قابلیت‌های مختلف را ساده‌تر کند و به ادعای خود این شرکت، ۵۰ درصد از امکانات تنها با دو بار لمس صفحه در دسترس قرار می‌گیرند. همچنین برای استفاده و تکمیل فرایند انجام ۹۰ درصد از قابلیت‌ها تنها سه بار لمس صفحه نیاز است. از این بابت می‌توان تلاش هواوی در بهبود تجربه‌ی کاربری را ارزشمند دانست. اگر تجربه‌ی کار با EMUI 4.0 داشته باشید، به‌سرعت متوجه این تغییرات در EMUI 5 خواهید شد. حالا کار با رابط کاربری هواوی به‌مراتب لذت‌بخش‌تر از قبل شده است، رابط کاربری تر و تمیزتر شده و ابعاد دکمه‌ها و نشانگرها نیز بزرگ‌تر و مناسب‌تر شده است تا درمجموع دسترسی به قابلیت‌ها ساده‌تر شود.

اسکرین شات از هواوی پی 10

هواوی در EMUI جدید تلاش کرده است لمس‌های ناخواسته دست با نمایشگر در نرم‌افزارهای مختلف را حذف کند. این کمپانی ۶۵ نقطه‌ای که در نرم‌افزارهای متفاوت مثل دوربین دست به‌صورت ناخواسته صفحه را لمس می‌کند، پیدا و تأثیر آن‌ها را خنثی کرده است. به عنوان مثال اگر در حال استفاده از نرم‌افزار دوربین هستید، اگر دستتان به صورت ناخواسته صفحه را لمس کند، مانع عکاسی شما نخواهد شد. 

در EMUI 5 قابلیت‌های بسیاری وجود دارد. همچون گذشته با دو بار ضربه زدن به نمایشگر می‌توان اسکرین‌شات گرفت و اگر همین کار را با دو انگشت انجام دهید، از نمایشگر ویدیو تهیه می‌شود.

در رابط کاربری هواوی می‌توانید به لطف قابلیت App Twin دو نمونه از یک اپلیکیشن را اجرا کنید؛ مثلا می‌توانید دو نسخه از تلگرام را با دو شماره موبایل اجرا کنید یا دو نسخه از اپلیکیشن فیس‌بوک یا اینستاگرام را کنار هم اجرا کنید تا از دو اکانت خود به‌صورت هم‌زمان استفاده کنید.

اسکرین شات از هواوی پی 10

خوشبختانه هواوی امکان اضافه کردن لیست اپلیکیشن‌ها یا App Drawer را میسر کرده است و حالا مجبور نیستید اپلیکیشن‌ها و ویجت‌ها را کنار هم استفاده کنید.

در EMUI 5 خبری از صفحه‌کلید سفارشی هواوی نیست و این شرکت ترجیح داده است دو صفحه‌کلید محبوب و پرمخاطب اندروید یعنی صفحه‌کلید گوگل و Swiftkey را به‌صورت پیش‌فرض روی پی ۱۰ نصب کند. خوشبختانه هر دو صفحه‌کلید پشتیبانی مناسبی از زبان فارسی دارند.

درمجموع رابط نرم‌افزاری EMUI 5.1 به‌مراتب بهتر از نسل قبلی شده است و بهینه‌سازی‌ها و ساده‌سازی‌هایی که در نرم‌افزار پی 10 ایجاد شده، آن را روان‌تر و سرراست‌تر از همیشه کرده است. بااین‌حال هنوز بعضی از گزینه‌ها مانند آیکون مربوط به تنظیمات در نوار نوتیفیکیشن‌ها ابعاد مناسبی ندارد و لمس آن‌ها مشکل است.

بازده و عملکرد

هواوی همچون گذشته از سیستم-روی-یک-چیپ اختصاصی خود در پی ۱۰ استفاده کرده است. پردازنده‌ی Kirin 960 در پی ۱۰ به‌کار گرفته شده که دارای ۴ هسته‌ی ۲.۴ گیگاهرتزی مبتنی بر معماری Cortex A73 و ۴ هسته‌ی ۱.۸ گیگاهرتزی مبتنی بر معماری Cortex A53 دارد. هواوی خوشبختانه این بار از پردازنده‌ی گرافیکی Mali-G71 MP8 در این SOC بهره برده که ۱۸۰ درصد قوی‌تر از GPU به‌کاررفته در Kirin 950 است تا حداقل روی کاغذ بزرگ‌ترین ضعف پردازنده‌های سری کارین یعنی پردازش گرافیکی را رفع کند.

هواوی پی 10 / Huawei P10

برای کار کردن این هسته‌ها در کنار یکدیگر از معماری big.LITTLE استفاده شده است. به‌این‌ترتیب هواوی خود تغییری در معماری ارائه‌شده توسط آرم اعمال نکرده و از معماری و دستورالعمل‌های آرم در طراحی SoC بهره برده است. هواوی می‌گوید Kirin 960 دارای بیش از ۴ میلیارد ترانزیستور است و بخش خاصی از این تراشه برای رمزگذاری اطلاعات مربوط به پرداخت موبایل در نظر گرفته شده است تا هک کردن سیستم پرداخت در محصولات مبتنی بر این تراشه غیرممکن شود.

 

Kirin 960

Kirin 955

Kirin 935

CPU

4x Cortex-A73 @ 2.4GHz

4x Cortex A53 @ 1.8GHz

4x Cortex-A72 @ 2.5GHz

4x Cortex-A53 @ 1.8GHz

4x Cortex-A53 @ 2.2GHz

4x Cortex-A53 @ 1.5GHz

GPU

Mali-G71 MP8

@900MHz

Mali-T880 MP4

@ 900MHz

Mali-T628 MP4

@ 680MHz

RAM

2x32bit LPDDR4 @ 1800MHz

28.8GB/s bandwidth

2x 32-bit LPDDR3

or LPDDR4 @ 1333MHz

21.3GB/s bandwidth

2x 32-bit LPDDR3 @ 800MHz

12.8GB/s bandwidth

Flash

UFS 2.1

eMMC 5.1 / UFS 2.0

eMMC 4.51

سیستم-روی-یک-چیپ جدید هواوی از واقعیت مجازی و پلتفرم DayDream گوگل نیز پشتیبانی می‌کند و هدست‌های سازگار با این پلتفرم را می توان به میت ۹ متصل کرد و از بازی‌ها و اپلیکیشن‌های واقعیت مجازی بهره برد.

پردازنده‌ی Kirin 960 همچنین از Cat 12 LTE برای دانلود و Cat 13 برای آپلود دیتا پشتیبانی می‌کند و بازه‌ی وسیعی از شبکه‌های CDNA و حتی 2G را پشتیبانی می‌کند.

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل پرچم‌دار

تلفن / تبلت

AnTutu 6

3DMark

IceStorm

Unlimited

PC Mark

Work 2.0

Overall /

Web Browsing 

Geekbench 4

Single / Multi

GFX Bench

  Manhaten 3.1

Offscreen / 

GFX Bench

Car Chase

Offscreen / 

GFX Bench

 T-Rex

OffScreen /  

Vellamo

Browser /

Metal

CF Bench

v1.3

Huawei P10

120,852

22,923

6299

5521

1928

5608

18FPS

17FPS

12FPS

9.9FPS

52FPS

55FPS

6004

2737

55,639

Xiaomi Mi Mix

138654

26098

6798

5902

1821

4296

46FPS

22FPS

19FPS

19FPS

57FPS

63FPS

5978

3124

69034

Google Pixel Xl

138,423

25,856

6589

5871

1478

4218

44FPS

21FPS

18FPS

17FPS

57FPS

62FPS

5846

3087

68021

Google Pixel

139,879

25,256

6896

5987

1498

4198

48FPS

22FPS

19FPS

17FPS

58FPS

63FPS

5936

3112

68978

Huawei Mate 9

122,178

27,471

6321

5612

1940

5855

20FPS

20FPS

12FPS

11FPS

57FPS

62FPS

- / 3382

59,427

Moto Z

136846

24987

18FPS

32FPS

12FPS

19FPS

4901

3458

65879

Xiaomi Mi5s

134568

25648

1701

3992

26FPS

26FPS

16FPS

16FPS

4896

3345

64359

Xiaomi Mi5s Plus

133451

24876

4875

3302

64215

Xperia XZ

124589

24569

4856

3256

64589

Apple iPhone 7

168242

Galaxy Note 7

132586

23989

4823

2956

63989

Xiaomi Mi 5

122695

26859

4896

3485

65847

OnePlus 3

141895

27546

4986

3568

66587

LG G5

128459

26152

4869

3465

65986

HTC 10

132456

24589

4568

3569

64589

Huawei P9

95369

19026

5401

2956

48963

Galaxy S7 edge

127589

24046

4789

3058

65489

حافظه‌ی ذخیره‌سازی یکی دیگر از بخش‌های تأثیرگذار در بازده و عملکرد کلی سیستم است و هواوی در این زمینه نیز کم نگذاشته و از حافظه‌ی ذخیره‌سازی UFS 2.1 در میت ۹ استفاده کرده است تا سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات بتواند پا به‌ پای Kirin 960 عمل کند. 

هواوی در نسخه‌ی جدید نرم‌افزار خود مکانیزم تخلیه‌ی حافظه‌ی را بهبود داده است و علاوه بر آن، از روشی جدید و اختصاصی برای فشرده‌سازی اطلاعات پیش از ذخیره سازی در حافظه بهره می‌برد. ترکیب این دو باعث می‌شود بازده‌ی حافظه‌ی رم و حافظه‌ی ذخیره‌سازی به شکل محسوسی بهبود یابد. از طرفی هواوی از فایل سیستم جدیدی با نام F2FS در پی ۱۰ بهره می‌برد که در آن‌، فایل‌ها به شکلی روی حافظه ذخیره می‌شوند که مانع تکه تکه شدن (fragmentation) فایل‌ها می‌شود و نتیجه‌ی آن دسترسی سریع‌تر به اطلاعات است. 

باتری

بدنه‌ی باریک ۶.۸ میلی‌متری یا ابعاد کوچک پی ۱۰ باعث نشده‌اند هواوی از ظرفیت باتری این گوشی بکاهد. پی ۱۰ به باتری ۳۲۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده است. این ظرفیت باتری باعث می‌شود به راحتی یک روز کاری سنگین را بدون نیاز به شارژ مجدد، با پی ۱۰ به شب برسانید. 

#

نمایشگر

ظرفیت

(mah)

ویدیو

(h)

وب‌گردی

(h)

PC Mark 

(h)

Huawei P10

1080p / 5.1"

3200

14:24

12:00

6:30

Xiaomi Mi Mix

1080p / "6.4

4400

14:10

13:40

10:13

Pixel XL Google

5.5" / QHD

3450

11:10

9:30

8:16

Pixel Google

5" / 1080p

2770

11:20

8:10

7:43

Huawei Mate 9

5.9" / 1080p

4,000

14:15

14:17

9:22

Huawei Honor 8

5.2" / 1080p

3,000

9:00

10:40

Huawei Nova Plus

5.5" / 1080p

3,340

11:00

10:50

Motorola Moto Z

5.5" / QHD

2,600

8:50

6:50

Xiaomi Mi 5s

5.15" / 1080p

3,200

13:00

12:10

iPhone 7

4.7" / 750p

1,960

9:20

10:00

Xperia XZ

5.2" / 1080p

2,900

9:00

9:20

iPhone 7 Plus

5.5" / 1080p

2,900

14:20

12:00

Xperia XA Ultra

6.0" / 1080p

2,700

8:50

8:00

Huawei P9 Lite

5.2" / 1080p

3,000

11:06

11:30

Galaxy C5

5.2" / 1080p

2,600

8:20

9:00

در آزمایشی که انجام دادیم، هواوی پی ۱۰ در پخش ویدیو پشت سر هم موفق شد ۱۴ ساعت و ۲۴ دقیقه ویدیو استاندارد زومیت را پخش کند. این گوشی همچنین به‌راحتی حدود ۱۲ ساعت وب‌گردی را دوام می‌آورد. 

جمع‌بندی

هواوی پی ۱۰ گوشی بسیار خوش‌ساخت، زیبا و فوق‌العاده باکیفیت است. بدنه‌ی تماما فلزی و با دقت تراش‌خورده این گوشی به همراه ارگونومی بسیار خوب، باعث می‌شود در زمان استفاده از آن‌، لذت ببرید. نمایشگر این گوشی کیفیت قابل قبولی دارد، پردازنده‌ی آن هرچند به اندازه‌ی پردازنده‌‌های پرچم‌دار اسنپدراگون سریع نیست؛ اما به‌خوبی از پس نیازهای رایج در گوشی‌های اندروید برمی‌آید و نرم‌افزار آن نیز به‌خوبی بهینه شده است تا همه‌ی امور نرم و روان اجرا شوند. اگر به عکاسی علاقه‌مند باشید، پی ۱۰ ده‌ها قابلیت متنوع از عکاسی سیاه و سفید تا تغییر فوکوس پس از عکاسی و همچنین عکاسی در حالت کاملا دستی در اختیارتان قرار می‌دهد تا دستتان در خلق عکس‌های مختلف حسابی باز باشد. 

هواوی پی 10

هرچند پی ۱۰ به نمایشگر بدون حاشیه یا پردازنده‌ی پرچم‌دار کوالکام مجهز نشده، اما گوشی کم‌نقص و انتخابی مناسب است و اگر با قیمت مناسب و شبیه به نسل قبل وارد بازار کشور شود، به‌راحتی می‌تواند با برترین پرچم‌داران امسال رقابت کند. در پایان از شما دعوت می‌کنیم برای مشاهده‌ی مشخصات کامل گوشی‌های موبایل مختلف و اطلاع از قیمت آن‌ها به بخش محصولات زومیت مراجعه کنید.

نکات مثبت

  • کیفیت ساخت عالی و طراحی زیبا
  • دوربین دوگانه با قابلیت‌های متنوع
  • نمایشگر بسیار خوب
  • باتری با شارژدهی طولانی مدت
  • اسپیکر با کیفیت
  • سنسور اثر انگشت بسیار سریع و دقیق

نکات منفی

  • ایرادهای کوچک در رابط کاربری
  • باقی ماندن اثر انگشت روی نمایشگر
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات