نمایشگر لپ تاپ گیگابایت AERO 14

بررسی لپ تاپ Aero 14 OLED گیگابایت: دورخیز برای شکست مک‌بوک پرو

پنج‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۳
مطالعه 23 دقیقه
لپ‌تاپ Aero 14 OLED گیگابایت تلاش می‌کند سخت‌افزار قدرتمند را از انحصار لپ‌تاپ‌های گیمینگ ویندوزی خارج کند تا رقیبی جدی برای مک‌بوک پرو اپل باشد.
تبلیغات

بیراه نیست اگر ادعا کنیم اپل با معرفی تراشه‌های سری M، تحولی اساسی در دنیای لپ‌تاپ‌ها ایجاد کرد. تا ‌پیش‌از سری M، لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های اینتل و AMD به دو دسته‌ی قدرتمند با ابعادی عجیب‌وغریب و وزن بسیار سنگین یا دستگاه‌های سبک و باریک با عملکرد نه‌چندان چشم‌گیر تقسیم می‌شدند. نبود رقیبی جدی در بازار لپ‌تاپ‌ها باعث شده بود اینتل دوران تحول تراشه‌ها را با سرعت دلخواه خود به پیش ببرد و نیازی به شتاب بیشتر در معرفی پردازنده‌های بهینه‌تر و توانمندتر احساس نکند.

در این بین، مک‌بوک‌های اپل نیز به مشکل مشابه لپ‌تاپ‌های ویندوزی دچار بودند. مک‌بوک ایر‌ها همیشه لپ‌تاپی مناسب دانشجویان و دانش‌آموزان معرفی می‌شدند که تنها در کاربری‌های سبک قابل استفاده بودند و مدل‌های پرو نیز مزیت متمایزکننده‌ای نسبت به رقبای ویندوزی خود نداشتند؛اما اپل با درس گرفتن از تراشه‌های به‌کار‌رفته در گوشی‌های آیفون، به‌درستی آموخته بود که داشتن تراشه‌ای اختصاصی برای هماهنگی نظیر به نظیر نرم‌افزار و سخت‌افزار، کلید موفقیتش در دنیای لپ‌تاپ‌ها خواهد بود.

معرفی مک‌بوک ایر M1 زلزله‌ای اساسی در دنیای لپ‌تاپ‌ها ایجاد کرد. کاربران ویندوز گویی ناگهان دریافتند که پیشرفت‌های چشمگیر در عملکرد پردازنده‌ها، مصرف باتری و در عین حال، طراحی ظریف و واقعا قابل حمل لپ‌تاپ‌، سال‌ها از آن‌ها دریغ شده است؛ اما به‌نظر می‌رسد فشار مضاعف کاربران روی تولیدکنندگان بزرگ لپ‌تاپ‌های ویندوزی سرانجام به بار نشسته؛ زیرا معرفی لپ‌تاپ‌های فوق‌العاده‌ای مانند Zenbook 14 OLED و گلکسی بوک ۳ اولترا، به‌خوبی نشان می‌دهد ویندوزی‌ها دست‌کم در یافتنِ مسیر درست برای بازگشت به مبارزه گمراه نیستند.

پس از چند سال، دوباره لپ‌تاپ‌های ویندوزی نمایندگان قدرتمندی برای رقابت با مک‌بوک‌ها دارند

نتیجه‌ی تغییر و تحولاتی که با رونمایی تراشه‌ی M1 آغاز شد، حالا کاربران ویندوزی را به جایی رسانده که می‌توانند به راحتی ادعا کنند در اردوگاه آن‌ها، رقبایی شایسته و درخور برای لپ‌تاپ‌های مک‌بوک پرو اپل پیدا می‌شوند. یکی از این رقبای جدید، AERO 14 OLED ساخت کمپانی گیگابایت است که قصد دارد رقیبی جدی برای مک‌بوک پرو باشد.

مشخصات فنی لپ‌تاپ Aero 14 OLED گیگابایت

سخت‌افزار

توضیحات

ابعاد

۱٫۷ × ۲۲٫۰۸ × ۳۱٫۱ سانتی‌متر

وزن

۱٫۴۹ کیلوگرم

پردازنده

Intel Core i7 – 13700H

پردازنده گرافیکی

NVIDIA GeForce RTX 4050 – 6GB

صفحه‌نمایش

۱۴ اینچی OLED با وضوح 2.8K و نرخ نوسازی ۹۰ هرتز

رم

۱۶ گیگابایت

فضای ذخیره‌سازی

یک ترابایت M.2 SSD

پورت‌ها

2x Thunderbolt 4

1x USB 3.2 Gen1 (Type A)

1x microSD Card Reader with UHS-II support

1x HDMI2.1

1x 3.5mm Audio Combo

1x DC-in (Type C)

صدا

۲ اسپیکر ۲ وات

سیستم‌های ارتباطی

Wi-Fi 6E

Bluetooth V5.2

وب‌کم

FHD (1080p)

باتری

۶۳ وات ساعت

پشتیبانی از شارژ ۱۳۰ وات

گیگابایت شرکت تازه‌کار و کم‌تجربه‌ای نیست و همین حالا هم لپ‌تاپ‌های قدرتمندی از سری Aorus مانند Aorus 15 یا Aorus 17 تولید می‌کند؛ اما سپردن ساخت مدل جدید به تیم Aero، پیامی مهم را به کاربران و مخاطبان مخابره می‌کند: AERO 14 قرار نیست یک لپ‌تاپ گیمینگ باشد، همان‌طور که مک‌بوک پرو لپ‌تاپ گیمینگ نیست. در عوض گیگابایت لپ‌تاپ جدیدش را محصولی مخصوص تولیدکنندگان محتوا (Creatorـها) معرفی می‌کند که البته، به اندازه‌ای قدرتمند است که از پس اجرای بازی‌ها هم برمی‌آید.

نمایشگر لپ تاپ گیگابایت AERO 14

طراحی متفاوت اولین و شاید تأثیرگذارترین گام برای رسیدن به چنین هدفی به‌حساب می‌آید. برخلاف لپ‌تاپ‌های گیمینگ که عموما سنگین‌وزن و پُر از زوایای تیز و نورپردازی RGB هستند، لپ‌تاپ Aero 14 تا حد ممکن ساده و بدون زرق و برق‌های رایج ساخته شده؛ بدنه‌ی دستگاه از جنس آلومینیوم و با استاندارد فلزات به کار رفته در صنعت هوافضا است و در دست گرفتن آن، حس استفاده از یک محصول گران‌قیمت را به کاربر منتقل می‌کند.

بخش عمده‌ای از لپ‌تاپ‌های پریمیوم ویندوزی، به‌خصوص آن‌ها که از آسیای شرقی می‌آیند، به‌دلیل استفاده‌‌ی شرکت سازنده از ورق‌های آلومینیومی به‌جای ماشین‌کاری بدنه از دلِ بلوک‌های آلومینیومی، حس‌وحال استحکام و به‌اصطلاح، توپُر بودن را انتقال نمی‌دهند. خوشبختانه لپ‌تاپ گیگابایت چنین نیست و شاسی متراکم و مستحکمش حس‌وحالی مشابه لپ‌تاپ‌های گران‌قیمت اپل، اچ‌پی و مایکروسافت را انتقال می‌دهد.

طراحی خوب به‌تنهایی می‌تواند توجه زیادی را به یک لپ‌تاپ جلب کند

گیگابایت برای تولید رنگی خاص برای Aero 14 از ترکیب رنگ پلاتینیوم با بدنه‌ی آلومینیومی دستگاه استفاده کرده و حتی لوگوی Aero هم که پشت نمایشگر قرار گرفته، با کمک تکنولوژی nanoimprint Lithography به گونه‌ای طراحی شده است تا مانند یک کریستال در زاویه‌های مختلف، نور را به شکل متفاوتی بازتاب دهد؛ رنگ‌هایی که به‌گفته‌ی گیگابایت، نمادی از خلاقیت هستند.

پنل پشت لپ تاپ گیگابایت AERO 14

برای ایجاد رنگ خاص بدنه‌ی Aero 14 از رنگ شیمیایی هم استفاده نشده و به‌لطف بهره‌گیری از فرآیند anodizing، سطح لپ‌تاپ آب‌گریز شده است و مقاومت نسبتا خوبی در برابر جذب اثرانگشت از خود نشان می‌دهد.

لپ‌تاپ Aero 14 گیگابایت تنها ۱٫۴۹ کیلوگرم وزن دارد و از این نظر، به‌راحتی می‌تواند با مک‌بوک پرو M3 با وزن ۱٫۶ کیلوگرمی رقابت کند. با توجه به داشتن نمایشگر ۱۴ اینچی، ابعاد کلی هر دو دستگاه نیز بسیار به یکدیگر نزدیک هستند.

مدل لپ‌تاپ

ابعاد به سانتی‌متر

گیگابایت Aero 14 OLED

۳۱٫۱ در ۲۲٫۰۸ در ۱٫۷

مک‌بوک پرو M3

۳۱٫۲۷ در ۲۲٫۱۲ در ۱٫۵۵

با نگاهی به جدول ابعاد، مشاهده می‌کنید که هر دو لپ‌تاپ گیگابایت و اپل از پروفایل نسبتا یکسانی بهره می‌برند. اختلاف طول و عرض دستگاه‌ها به‌ترتیب ۰٫۱۷ و ۰٫۰۴ میلی‌متر و تفاوت قطر آن‌ها در حالت بسته هم تنها ۰٫۱۵ میلی‌متر است که می‌توان به راحتی از همه‌ی آن‌ها چشم‌پوشی کرد.

ضخامت لپ تاپ گیگابایت AERO 14

سمت راست بدنه دو پورت USB-C با پشتیبانی از تاندربولت ۴ دیده می‌شوند و در سمت چپ یک پورت USB-C دیگر وجود دارد که از آن برای شارژ لپ‌تاپ استفاده می‌شود. در همین سمت می‌توانید ورودی کارت حافظه‌ی microSD (با پشتیبانی از UHS-II و حداکثر سرعت انتقال دیتای 312MB/s) و یک پورت ۳٫۵ میلی‌متری برای اتصال هدفون یا میکروفن را مشاهده کنید.

نکته‌ی جالب در لبه پشتی دستگاه دیده می‌شود؛ جایی‌که یک پورت HDMI 2.1 و یک پورت USB 3.2 Gen1 تایپ A قرار داده شده‌اند. به کمک این خروجی HDMI و البته پورت‌های تاندربولت ۴ می‌توانید محتوای 4K را به‌صورت هم‌زمان روی ۳ نمایشگر پخش کنید.

درگاه های لپ تاپ گیگابایت AERO 14
درگاه های لپ تاپ گیگابایت AERO 14

شاید قرارگیری خروجی HDMI در لبه‌ی پشتی دستگاه تصمیم درستی باشد؛ زیرا به‌راحتی می‌توانید لپ‌تاپ را بدون پیچ و تاب‌دادن کابل HDMI به یک نمایشگر خارجی متصل کنید؛ اما قرارگیری درگاه USB-A در این نقطه چندان کاربردی به‌نظر نمی‌رسد و بیشتر یادآور کیس‌های گذشته است که برای اتصال یک درایو USB باید سه مرتبه آن را در محلی می‌چرخاندید که تصور می‌کردید پورت مورد نظر قرار دارد و در نهایت متوجه می‌شدید در حال وصل‌کردن درایو USB به پورت LAN هستید!

درگاه های لپ تاپ گیگابایت AERO 14

شاید بتوان دریچه‌های بزرگ خروج هوای داغ در نمای پشتی لپ‌تاپ را یکی از ضعف‌های طراحی آن دانست. این دریچه‌ها از زیبایی و ظاهر مینیمالیستی لپ‌تاپ Aero 14 به‌مقدار زیادی می‌کاهند. بهتر بود که طراحان گیگابایت محل غیرآشکارتری را برای دریچه‌های خروجی هوا در نظر می‌گرفتند.

پس از باز کردن درِ لپ‌تاپ، به صفحه‌نمایش و مجموعه کیبورد و ترک‌پد دسترسی خواهید داشت. از آنجا که گیگابایت تأکید زیادی روی بهینه‌سازی Aero 14 برای تولیدکنندگان محتوا داشته، صفحه‌کلید دستگاه را نیز با دقت ویژه‌ای طراحی کرده است؛ نور پس‌زمینه‌ی صفحه‌کلید به‌صورت هوشمند با حسگرهای محیطی لپ‌تاپ تنظیم می‌شود، حروف به‌صورت لیزری روی کلیدها حکاکی شده‌اند تا به‌مروز زمان کم‌رنگ نشوند و مسافت قابل پیمایش کلیدها هم به ۱٫۷ میلی‌متر می‌رسد که باعث می‌شود علاوه‌بر گرفتن بازخورد از فشردن هر کلید، حس بهتری هم در زمان تایپ‌کردن داشته باشید.

نورپردازی کیبورد لپ تاپ گیگابایت AERO 14

ترک‌پد دستگاه ابعاد مناسبی دارد و حروف AERO روی سطح شیشه‌ای آن به‌چشم می‌خورند که کمی از حس‌وحال مینیمالیستی دستگاه می‌کاهد. این سطح با یک روکش برای جلوگیری از جذب اثرانگشت محافظت می‌شود. روی همین سطح پایینی می‌توانید خروجی اسپیکرهای استریوی Aero 14 را نیز مشاهده کنید. گیگابایت از ۲ اسپیکر ۲ وات برای لپ‌تاپ جدید خود استفاده کرده است که به‌لطف فناوری DTS:X قادر به بازتولید صدای سه‌بعدی هستند.

ترک پد لپ تاپ گیگابایت AERO 14

بالای نمایشگر می‌توانید وب‌کم نسبتا باکیفیت Aero 14‌ را پیدا کنید که با آن به قابلیت امنیتی بیومتریک Windows Hello دسترسی خواهید داشت که جایگزینی مناسب برای حسگر اثرانگشت به‌شمار می‌آید. از طرفی خود وب‌کم نیز از ویدیوهای FHD پشتیبانی می‌کند که این ویژگی در کنار قابلیت حذف هوشمند نویز، کیفیت مکالمه‌های ویدیویی را به‌شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهند.

وبکم لپ تاپ گیگابایت AERO 14

صفحه‌نمایش به‌راحتی می‌تواند عیار برچسب «مناسب Creator» یک لپ‌تاپ را مشخص کند. گیگابایت برای Aero 14 از نمایشگر +QHD و ۱۴ اینچی OLED با وضوح 2.8K و نرخ نوسازی ۹۰ هرتز استفاده می‌کند. نسبت طول به عرض نمایشگر، ۱۶:۱۰ انتخاب شده است تا فضای بیشتری برای استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف در دسترس کاربران قرار بگیرد. به گفته‌ی گیگابایت، نمایشگر پوشش ۱۰۰ درصدی فضای رنگی DCI-P3 را فراهم می‌کند که برای طراحان گرافیک و تدوینگران ویدیویی نکته‌ی مهمی به‌شمار می‌رود.

تماشای فیلم با لپ تاپ گیگابایت AERO 14

سرعت پاسخ‌دهی صفحه ۰٫۲ میلی‌ثانیه عنوان شده است که حتی برای لپ‌تاپ‌های گیمینگ نیز عدد قابل توجهی به‌شمار می‌رود. ضمنا گیگابایت، یکپارچگی کیفیت تصویر در صفحه‌نمایش را ۹۵ درصد اعلام می‌کند که به معنی داشتن روشنایی، کنتراست و رنگ‌های یکسان و یک‌دست در تمام سطح صفحه خواهد بود. دیگر نکات مهم درباره‌ی صفحه‌نمایش Aero 14، حداکثر روشنایی ۶۰۰ نیتی و رنگ‌های مشکی عمیق با روشنایی ۰٫۰۰۰۵ نیت (طبق اعلام گیگابایت) هستند.

عملکرد صفحه‌نمایش Aero 14 OLED دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ / آزمایش

تصویر سفید

تصویر مشکی

نسبت کنتراست

AdobeRGB

sRGB

DCI-P3

حداکثر روشنایی

حداقل روشنایی

میانگین روشنایی

Native

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

گیگابایت AERO 14 OLED

۶۵۱ نیت

۰٫۹ نیت

۰ نیت

۹۵٫۴

۲٫۶

۱۴۷٫۴

۴٫۴

۹۵٫۴

۲

گلکسی بوک ۳ اولترا

۴۴۱ نیت

۴ نیت

۰ نیت

۹۷٫۳

۳٫۷

۹۹٫۶

۱٫۹

۹۹٫۸

۲٫۳

ذن‌بوک ۱۴

۵۱۲ نیت

(۷۸۸ نیت HDR)

۰٫۲۷ نیت

۰ نیت

۸۹٫۶

۲٫۶

۱۰۰

۰٫۶

۹۹٫۷

۱٫۳

مک‌بوک پرو ۲۰۲۲

۴۳۷ نیت

۰٫۰۰ نیت

۰٫۵ نیت

۸۷۴

۷۳٫۵

--

۹۹٫۸

۲٫۷

۷۹٫۵

--

مک‌بوک ایر ۲۰۲۲

۴۴۷ نیت

۰٫۱ نیت

۰٫۶۵ نیت

۶۹۳

۷۳٫۵

--

۱۰۰

۲٫۵

۷۷٫۵

--

گلکسی بوک ۳ اولترا

۴۴۱ نیت

۴ نیت

۰ نیت

۹۷٫۳

۳٫۷

۹۹٫۶

۱٫۹

۹۹٫۸

۲٫۳

مک بوک پرو M1 Max

۴۵۵ نیت

(۱۴۹۷ نیت HDR)

۰ نیت

۰ نیت

۸۵

--

۱۲۱٫۶

--

۹۷٫۳

۲٫۵

*تمامی اعداد ذکرشده در جدول بالا در آزمایشگاه زومیت حاصل شده است.

با بررسی حداکثر روشنایی صفحه‌نمایش لپ‌تاپ جدید گیگابایت در زومیت، به عدد ۶۵۱ نیت میرسیم که حتی بیشتر از عدد اعلامی خود گیگابایت است. این صفحه روشن‌تر از نمایشگر گلکسی‌بوک ۳ اولترا و همچنین مک‌بوک پرو ۲۰۲۲ اپل به‌حساب می‌آید که در نوع خود بسیار جالب به‌نظر می‌رسد.

شاید تنها نکته‌ی قابل تأمل، مات‌نبودن نمایشگر باشد که البته در صفحه‌های OLED‌ امری رایج به‌حساب می‌آید. از آنجا که سازندگان لپ‌تاپ‌ها ترجیح می‌دهند صفحه‌نمایش دستگاه‌ها در درخشان‌ترین حالت خود باشد و از سویی پنل‌های OLED حداکثر روشنایی کمتری نسبت به رقبای خود دارند، اضافه کردن یک لایه‌ی مات منطقی به‌نظر نمی‌رسد. با این حال برای کار کردن در فضاهای بسته و خارج از مسیر مستقیم نور خورشید، با نمایشگر براق دستگاه مشکلی نخواهید داشت.

صفحه‌نمایش بسیار باکیفیت یکی از نقاط قوت Aero 14 OLED به‌حساب می‌آید

پوشش‌ فضاهای رنگی در Aero 14 OLED همان‌طور که گیگابایت ادعا می‌کند بسیار عالی است. پوشش ۹۵ درصدی فضای‌های رنگی Adobe RGB و DCI-P3 به‌ترتیب با خطای کم‌نظیر ۲٫۶ و ۲ درصد نشان می‌دهد این لپ‌تاپ تا چه اندازه می‌تواند به ابزاری فوق‌العاده کاربردی برای گرافیست‌ها، طراحان و تدوین‌گران تبدیل شود. اعداد به‌دست‌آمده کاملا با گلکسی بوک ۳ اولترا قابل قیاس هستند که یکی از بهترین صفحه‌نمایش‌ها در بین تمامی لپ‌تاپ‌های ویندوزی را دارد.

گشتن در وبسایت زومیت با لپ تاپ گیگابایت AERO 14

به‌نظر می‌رسد در پروفایل‌های پیش‌فرض رنگ‌ها کمی اغراق‌شده‌تر از حالت واقعی به نمایش در می‌آیند. این نکته زمانی که قصد تماشای فیلم و سریال روی لپ‌تاپ را داشته باشید باعث غنی‌تر شدن تصاویر و دل‌پذیرتر شدن تجربه‌تان از دیدن محتوای ویدیویی روی Aero 14 خواهد بود؛ اما اگر وسواس بسیار زیادی در دقت رنگ‌ها دارید، یا اینکه در انجام کارهای حرفه‌ای خود به بالاترین دقت ممکن نیازمندید، می‌توانید به‌راحتی گزینه‌ی کالیبره‌کردن مجدد رنگی نمایشگر را مد نظر داشته باشید.

ویرایش عکس روی لپ تاپ گیگابایت AERO 14

هرچند Aero 14 یک لپ‌تاپ گیمینگ به‌حساب نمی‌آید؛ اما این نکته هرگز به‌معنی داشتن سخت‌افزار ضعیف نیست. گیگابایت در این لپ‌تاپ از پردازنده‌ی Core i7 – 13700H استفاده می‌کند که در سال ۲۰۲۳ معرفی شده و دارای ۱۴ هسته‌، شامل ۶ هسته‌ی پرقدرت و ۸ هسته‌ی کم‌مصرف است و حداکثر فرکانس آن در حالت توربو به ۵ گیگاهرتز می‌رسد. توان طراحی حرارتی (TDP) پردازنده با ۴۵ وات و حداکثر توان آن در حالت توربو نیز با ۱۱۵ وات برابری می‌کند.

عملکرد Aero 14 OLED در بنچمارک‌ها هنگام اتصال به برق

لپ‌تاپ/بنچمارک

مشخصات فنی

وب‌گردی

عملکرد در گرافیک

عملکرد CPU در رندر

توان محاسباتی CPU

توان محاسباتی GPU

3Dark

CineBench R23

GeekBench 6

GeekBench 6

Speedometer 2.1

TimeSpy

Single

Multi

Single

Multi

OpenCL

DirectX 12

iGPU

dGPU

گیگابایت AERO 14 OLED

Core i7-13700H

RTX4050

۳۴۰

۶۶۸۰

۱۸۸۶

۱۴۲۸۱

۲۵۶۳

۱۳۵۶۰

۱۷۳۷۰

۷۴۹۶۶

ذن‌بوک ۱۴

Core Ultra 7 155H

Intel Arc GPU

۳۹۶

۳۴۵۳

۱۶۳۷

۱۳۳۶۷

۲۲۹۰

۱۲۲۵۶

۳۴۸۸۹

--

گلکسی بوک ۳ اولترا

Core i7-13700H

RTX4050

۳۹۶

۷۰۵۲

۱۸۳۰

۱۴۸۰۰

۲۵۹۱

۱۳۲۶۱

۱۷۴۱۶

۷۴۵۴۹

مک‌بوک پرو ۲۰۲۲

Apple M2

10core GPU

۴۰۷

--

۱۵۷۹

۸۷۳۰

۲۵۵۶

۹۵۴۰

۲۸۸۵۲

--

مک‌بوک ایر ۲۰۲۲

Apple M2

8core GPU

۴۰۵

--

۱۵۷۷

۸۴۷۶

۲۵۵۱

۹۵۵۲

۲۷۸۴۶

--

مک‌بوک پرو ۲۰۲۰

Apple M1

8core GPU

۲۰۹

--

۱۵۱۲

۷۷۷۸

۲۲۹۱

۸۱۸۸

۲۱۶۴۶

--

ذن‌بوک ۱۴

Core i7-1360P

Intel GPU

--

--

۱۸۲۳

۱۰۵۱۲

--

۱۶۳۵۹

--

مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی ۲۰۲۱

M1 Max

24Core GPU

۳۰۰

--

۱۵۴۹

۱۲۵۰۸

۲۳۷۸

۱۲۲۳۹

۶۵۴۳۲

--

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

عملکرد خام CPU در دلِ لپ‌تاپ Aero 14 OLED تقریبا با گلکسی‌بوک ۳ اولترا (مجهز به پردازنده‌ی یکسانِ Core i7-13700H) برابری می‌کند. در بررسی گلکسی بوک ۳ اولترا، آن را «کم‌نقص‌ترین اولترابوک ویندوزی» نامیدیم و همین نکته نشان می‌دهد نماینده‌ی گیگابایت در این رقابت تا چه اندازه لپ‌تاپ قابلی به‌حساب می‌آید.

در سوی دیگر، عملکرد گرافیک مجزای RTX 4050 مطابق انتظار با آنچه از گلکسی‌بوک ۳ اولترا با همین پردازنده مشاهده کردیم، برابری می‌کند. این گرافیک مشخصا قدرت خیره‌کننده‌ی پردازنده‌هایی مثل RTX 4070 یا RTX 4080 در لپ‌تاپ‌های غول‌پیکر گیمینگ را ندارد؛ اما همان‌طور که در ادامه نیز مشاهده می‌کنید، در کاربری‌های حرفه‌ای، نیازتان را برآورده می‌کند.

برخلاف لپ‌تاپی مانند Zenbook 14 OLED که به‌لطف استفاده از تراشه‌ی Core Ultra 7 155H اینتل، عملکردی یکسان در زمان اتصال به برق و استفاده از باتری از خود نشان می‌دهد، Aero 14 چنین وضعیتی ندارد.

نمودار عملکرد پردازنده تست استرس لپ‌تاپ AERO 14 OLED گیگابایت

در نمودار بالا مشاهده می‌کنید که هسته‌های پرقدرت و هسته‌های کم‌مصرف همگی در زمان استفاده از باتری با افت محسوس فرکانس درمقایسه‌با حالت متصل به برق روبه‌رو هستند. این افت برای هسته‌های پرقدرت حدود ۵۰ درصد (نمودارهای آبی و قرمز) و برای هسته‌های کم‌مصرف تقریبا ۸۰ درصد (نمودارهای سبز و زرد) است.

نمودار توان مصرفی پردازنده تست استرس لپ‌تاپ AERO 14 OLED گیگابایت
نمودار دمای تست استرس لپ‌تاپ AERO 14 OLED گیگابایت

در نمودارهای دما و توان مصرفی نیز می‌توان اتفاق مشابهی را مشاهده کرد؛ درحالی‌که توان پردازنده در حالت متصل به برق تقریبا ۴۰ وات است و در زمان استفاده از باتری به محدوده‌ی ۲۰ وات می‌رسد. داغ‌ترین هسته‌ی پردازنده در زمان اتصال به برق دمایی در مرز ۸۰ درجه‌ی سلسیوس دارد، در شرایطی که در زمان استفاده از باتری، دما به محدوده‌ی ۵۰ درجه کاهش پیدا می‌کند. خوشبختانه لپ‌تاپ به‌اندازه‌ای داغ نمی‌شود که تایپ‌کردن با دستگاه یا قرار دادنش، روی پا، آزاردهنده باشد.

عملکرد Aero 14 OLED در حالت متصل به برق و با باتری

تست/عملکرد

نتیجه‌ی Plugged

نتیجه‌ی UnPlugged

CineBench (Multi-Core)

۱۴۲۸۱

۸۰۵۴

3DMark

۶۶۸۰

۵۲۹۷

Speedometer 2.1

۳۴۰

۱۵۶

Premiere 2024

۵۹۰۱

۴۲۵۰

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در تست چند‌هسته‌ای CineBench، عملکرد لپ‌تاپ گیگابایت در زمان استفاده از باتری، بیش از ۸۰ درصد نسبت به شرایط اتصال به برق با افت همراه می‌شود؛ بدین‌ترتیب که عملکرد پردازنده‌ی دستگاه در کاربری‌هایی همچون رندرگیری، هنگام جداشدن از پریز برق، از سطح M3 Pro تا محدوده‌ی تراشه‌ی M2 اپل افت می‌کند.

افت عملکرد در تست گرافیکی 3DMark هنگام جداشدن دستگاه از پریز برق حدود ۲۵ درصد است و در تست نرم‌افزار پریمیر هم شاهد افت عملکردی در حدود ۴۰ درصد هستیم. هرچند که این پدیده در لپ‌تاپ‌های ویندوزی چندان عجیب نیست، اما در رقابت با مک‌بوک‌های اپل و حتی لپ‌تاپ‌هایی که از تراشه‌های جدید Core Ultra اینتل استفاده می‌کنند یک نکته‌ی منفی در نظر گرفته خواهد شد.

لپ‌تاپ Aero 14 OLED در نرم‌افزار Blender، فتوشاپ و پریمیر پرو، کم‌وبیش هم‌سطح گلکسی‌بوک ۳ اولترا ظاهر می‌شود؛ اما در کمال تعجب، هنگام اجرای کُد پایتون، با اختلاف چشم‌گیر ۲۸ درصدی از آن پیشی می‌گیرد و حتی لپ‌تاپ Zenbook 14 با پردازنده‌ی Core Ultra 7 155H را با اختلافی محسوس جا می‌گذارد.

نمودار عملکرد لپ‌ تاپ AERO 14 OLED گیگابایت در تست بلندر
نمودار عملکرد لپ‌ تاپ AERO 14 OLED گیگابایت در تست پایتون
نمودار عملکرد لپ‌ تاپ AERO 14 OLED گیگابایت در تست فوتوشاپ
نمودار عملکرد لپ‌ تاپ AERO 14 OLED گیگابایت در تست پریمیر

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردم، پردازش گرافیکی Aero 14 با واحد پردازش RTX 4050 انجام می‌شود. این GPU دارای ۶ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 است و با توان حداکثر ۴۵ واتی، عملیات پردازشی را با فرکانس حداکثر ۱۶۰۵ مگاهرتز انجام می‌دهد. از جمله قابلیت‌هایی که به وسیله RTX 4050 به دست خواهید آورد می‌توان به Frame Generation و Ray Tracing و مجموعه‌ای از امکانات مبتنی بر هوش مصنوعی اشاره کرد.

نمودار فرکانس پردازنده گرافیکی لپ‌تاپ AERO 14 OLED گیگابایت
نمودار توان مصرفی پردازنده گرافیکی لپ‌تاپ AERO 14 OLED گیگابایت
نمودار دمای پردازنده گرافیکی لپ‌تاپ AERO 14 OLED گیگابایت

افت عملکرد پردازشی هنگام استفاده از باتری در پردازنده گرافیکی هم تکرار می‌شود. براساس نمودار دما، در زمان استفاده از باتری، دمای GPU در محدوده‌ی ۶۵ درجه سلسیوس و ثابت است؛ اما فرکانس کاری آن به‌مرور و با گذشت زمان کاهش پیدا کرده و از محدوده‌ی ۱۲۰۰ مگاهرتز، با افتی بیش از ۵۰ درصدی تا سطح ۸۰۰ مگاهرتز کاهش پیدا می‌کند. همین الگو را در نمودار توان GPU نیز با کاهش توان از ۲۵ وات به ۲۰ وات رخ می‌دهد؛ موضوعی که بی‌شک روی پایداری عملکرد Unplugged دستگاه در کاربری‌هایی همچون بازی تأثیر منفی می‌گذارد.

همان‌طور که اشاره شد، دستگاه جدید گیگابایت یک لپ‌تاپ گیمینگ نیست و چنین ادعایی هم ندارد؛ اما اگر طرفدار بازی‌های آنلاینی مانند Apex Legends یا فورتنایت باشید یا هنوز نتوانسته‌اید از بازی‌های چند سال قبل دل بکنید، می‌توانید به‌راحتی آن‌ها را با وضوح 1080p و تنظیمات گرافیکی بالا روی Aero 14 اجرا کنید.

عملکرد Aero 14 OLED در بازی‌ها

بازی/عملکرد

تنظیمات گرافیکی

نرخ فریم میانگین

Cyberpunk 2077

RT Off

DLSS On

Texture Quality: High

۷۴٫۶۹ فریم‌برثانیه

RT Off

DLSS off

Texture Quality: High

۵۱٫۶۶ فریم بر ثانیه

RT on - Ultra

DLSS On - Quality

Texture Quality: High

۵۶ فریم بر ثانیه

Forza Horizon 5

Extreme

۵۳ فریم‌برثانیه

Red Dead Redemption 2

Ultra Quality

۴۸٫۱۴ فریم‌برثانیه

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در هر سه بازی مورد بررسی، Aero 14 عملکرد کاملا قابل قبولی دارد. در بازی Forza Horizon 5 با تنظیمات گرافیکی Extreme، این لپ‌تاپ نرخ ۵۳ فریم‌بر‌ثانیه را ثبت کرد که باتوجه به سخت‌افزار مشابه، حدود ۱۰ درصد بهتر از عملکرد گلکسی‌بوک ۳ اولترا است. تقریبا همین تفاوت در سایبرپانک نیز وجود دارد؛ اما در RDR2 لپ‌تاپ سامسونگ با اختلاف حدود ۱۰درصدی عملکرد بهتری دارد. در مجموع اگر از اجرای بازی در زمان استراحت بدتان نمی‌آید و ثبت بالاترین فریم‌‌ریت ممکن برایتان چندان مهم نیست، می‌توانید روی Aero 14 حساب باز کنید، در غیر این صورت، باید یک لپ‌تاپ گیمینگ واقعی را برای خرید انتخاب کنید!

Aero 14 OLED لپ‌تاپ گیمینگ نیست، اما می‌توان از آن انتظار اجرای بازی‌ها را داشت

لپ‌تاپ جدید سری Aero به دو فن بسیار باریک و سه هیت‌پایپ برای انتقال حرارت در فشار سنگین مجهز شده است. اگر با کارت‌های گرافیک سری Aero آشنا باشید احتمالا از به‌کارگیری تکنولوژی خنک‌سازی Windforce Infinity مشابه در لپ‌تاپ‌ها متعجب نخواهید شد. به‌گفته‌ی گیگابایت، سیستم به‌کاررفته برای خنک‌کردن Aero 14 در مجموع ۱۰۴ درصد فضای بیشتری را نسبت به نسل‌های قبلی لپ‌تاپ تحت پوشش قرار می‌دهد.

شیارهای ورودی فن لپ تاپ گیگابایت AERO 14
شیارهای زیر بدنه لپ تاپ گیگابایت AERO 14

فن‌های Aero 14 به‌گونه‌ای تنظیم شده‌اند که تا حد ممکن ساکت کار کنند. ادعای گیگابایت تولید صدای کمتر از ۲۴ دسی‌بلی توسط این فن‌ها در کاربری عمومی (مانند وب‌گردی) است که می‌توان آن را مشابه صدای پچ‌پچ کردن در فاصله‌ی نزدیک دانست.

کیبورد لپ تاپ گیگابایت AERO 14

نکته‌ی تأمل‌برانگیز درباره‌ی Aero 14، به رم ۱۶ گیگابایت آن‌بورد و ارتقاناپذیر آن بازمی‌گردد؛ درحالی‌که لپ‌تاپ‌های دیگری نیز با چنین شرایطی در بازار موجود هستند (از جمله مک‌بوک پرو)، گیگابایت برخلاف سایرین هیچ پیکربندی دیگری برای انتخاب گزینه‌هایی با ۳۲ گیگابایت رم یا بیشتر ارائه نمی‌دهد. در نتیجه هرچند رم ۱۶ گیگابایتی برای انجام بسیاری از فعالیت‌ها کافی به‌نظر می‌رسد؛ اما در صورتی که از روی تجربه برای فعالیت‌های خود به رم بیشتری نیاز دارید باید پیش‌از هرچیز، فقدان قابلیت ارتقای رم در Aero 14 را در نظر بگیرید.

بازی کردن روی لپ تاپ گیگابایت AERO 14

فضای ذخیره‌سازی لپ‌تاپ به‌صورت پیش‌فرض یک ترابایت SSD است که البته می‌توانید آن را تا ۴ ترابایت هم افزایش دهید. به‌ادعای گیگابایت، پهنای باند و سرعت خواندن اطلاعات (به‌صورت ترتیبی) از این SSD تا 7000MB/s می‌رسد که ۲ برابر سریع‌تر از نسل‌های گذشته است.

عملکرد فضای ذخیره‌سازی Aero 14 OLED

تست/عملکرد

Read (MB/s)

Write (MB/s)

Sequential

۵۰۵۲

۴۸۰۹

Random

۶۴۴

۶۴۳

*بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در تست‌های ما در شرایط واقعی، عملکرد SSD کمی متفاوت بود. سرعت خواندن اطلاعات از روی SSD در حالت ترتیبی 5052MB/s و در حالت تصادفی 644MB/s به دست آمد و در تست سرعت نوشتن اطلاعات روی SSD، این اعداد به ترتیب ۴۸۰۹ و ۶۴۳ مگابایت‌بر‌ثانیه ثبت شدند.

در نهایت باید به باتری هم اشاره کرد. Aero 14 OLED از باتری با ظرفیت ۶۳ وات‌ساعت استفاده می‌کند. نکته‌ی درخشان‌ درباره این باتری، شارژر ۱۳۰ واتی همراه آن است که از طریق USB-C می‌تواند تنها در ۳۰ دقیقه باتری دستگاه را از صفر تا ۵۰ درصد شارژ کند.

عمر باتری Aero 14 OLED دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ/آزمایش

پروفایل عملکردی

سخت‌افزار

نمایشگر

ظرفیت باتری

پخش آفلاین ویدئو

کاربری روزمره

پردازنده و گرافیک

ابعاد، وضوح و نرخ نوسازی

وات‌ساعت

720p Video

PCMark 10

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

گیگابایت Aero 14 OLED

Performance

Core i7-13700H

RTX 4050

۱۴ اینچ و ۹۰ هرتز

۲۸۸۰ × ۱۸۰۰ پیکسل

۶۳

۸:۰۰

۶:۰۹

ذن‌بوک ۱۴

Performance

Core Ultra 7-155H

Intel Arc

۱۴ اینچ و ۱۲۰ هرتز

۱۸۰۰ × ۲۸۸۰ پیکسل

۷۵

۱۷:۲۵

۹:۰۹

گلکسی بوک ۳ اولترا

Performance

Core i7-13700H

RTX 4050

۱۶ اینچ و ۱۲۰ هرتز

۱۸۸۰ × ۲۸۸۰ پیکسل

۷۶

۱۱:۰۰

۶:۲۱

مک‌بوک پرو ۲۰۲۲

--

Apple M2

10core GPU

۱۳٫۳ اینچ و ۶۰ هرتز

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۸٫۲

۲۶:۱۸

--

مک‌بوک ایر ۲۰۲۲

--

Apple M2

8core GPU

۱۳٫۶ اینچ و ۶۰ هرتز

۱۶۶۴ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۲٫۶

۱۴:۱۱

--

مک‌بوک پرو ۲۰۲۰

--

Apple M1

8core GPU

۱۳٫۳ اینچ و ۶۰ هرتز

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۸٫۲

۱۶:۴۷

--

مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی ۲۰۲۱

--

M1 Max

24Core GPU

۱۴٫۲ اینچ و ۱۲۰ هرتز

۱۹۶۴ × ۳۰۲۴ پیکسل

۷۰

۱۸:۱۴

--

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در تست کاربری روزمره‌ی PCMark، لپ‌تاپ جدید سری Aero گیگابایت رکورد ۶ ساعت و ۹ دقیقه را ثبت کرد که اندکی کمتر از نتیجه‌ی به‌دست‌آمده با گلکسی‌بوک ۳ اولترا است؛ البته با توجه به ظرفیت کمتر باتری در لپ‌تاپ گیگابایت، این اختلاف منطقی به نظر می‌رسد؛ اما در تست استاندارد پخش ویدیوی زومیت، Aero 14 تنها حدود ۸ ساعت دوام آورد که فاصله‌ی بسیار زیادی با تمامی رقبای مستقیمش دارد.

لپ‌تاپ‌های ویندوزی هنوز راه زیادی برای شکست‌‌دادن عملکرد باتری مک‌بوک‌ها دارند

عملکرد باتری لپ‌تاپ‌های ویندوزی هنوز فاصله‌ی زیادی با محصولات اپل دارند؛ اما می‌توان نشانه‌های روشنی از بهینه‌تر شدن مصرف انرژی توسط پردازنده‌ها و در نتیجه، افزایش طول عمر باتری را در این دستگاه‌ها مشاهده کرد. شاید طی نسل‌های آینده، کارکرد باتری لپ‌تاپ‌های ویندوزی هم قابل رقابت با مک‌بوک‌های اپل باشند.

طراحی لوگوی پشت لپ تاپ گیگابایت AERO 14
مالتی تسکینگ با لپ تاپ گیگابایت AERO 14‍
تایپ کردن با کیبورد لپ تاپ گیگابایت AERO 14
اپلیکیشن اختصاصی گیگابایت روی لپ تاپ AERO 14

گیگابایت Aero 14 OLED گروه هدف خود را به خوبی مشخص کرده است و سخت‌افزار لازم برای راضی نگه‌داشتن این گروه هدف را نیز در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. کاربرانی که گیگابایت آن‌ها را در گروه Creator قرار می‌دهد احتمالا افرادی هستند که برای انجام امور تخصصی نیازمند لپ‌تاپی با نمایشگر باکیفیت، سخت‌افزار قدرتمند، سبک‌وزن، قابل حمل، دارای طراحی زیبا و خوش‌ساخت هستند و Aero 14 هم تمامی شرایط برای تبدیل‌شدن به انتخاب اول این کاربران را دارد.

عکاس: هادی غنی‌زادگان

نقاط مثبت

  • طراحی مدرن، شیک و بسیار خوش‌ساخت
  • وزن بسیار کم با توجه به سخت‌افزار
  • نمایشگر OLED باکیفیت و دقیق
  • عملکرد مطلوب در اکثر کاربری‌ها

نقاط منفی

  • افت محسوس عملکرد در زمان استفاده از باتری
  • کارکرد نه‌چندان قدرتمند باتری

با توجه به قیمت لپ‌ تاپ های اپل (حتی مک‌بوک پروهای متعلق به سال‌های گذشته)، لپ‌تاپ‌هایی مانند Aero 14 OLED، گلکسی بوک ۳ اولترا و Zenbook 14 OLED می‌توانند رقبایی بسیار جدی برای آن‌ها به عنوان نمایندگان دنیای ویندوز باشند. به‌نظر می‌رسد پس از چند سال وقفه، سازندگان لپ‌تاپ‌های ویندوز با دستی پر به میدان رقابت برگشته‌اند و این نکته، اتفاقی بسیار مثبت برای همه کاربران خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات