نمایشگر گلکسی بوک ۳ اولترا

بررسی گلکسی بوک ۳ اولترا؛ کم‌نقص‌ترین اولترابوک ویندوزی

سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
مطالعه 22 دقیقه
گلکسی بوک ۳ اولترا یکی از جذاب‌ترین لپ‌تاپ‌های بازار است و می‌تواند جانی دوباره به بازار اولترابوک‌های ویندوزی ببخشد.
تبلیغات

شاید در دنیای لپ‌تاپ‌های ویندوزی، محصولات فراوانی وجود داشته باشند که داعیه‌ی رقابت با مک‌بوک‌های اپل را دارند. لپ‌تاپ‌های اپل با کیفیت ساخت عالی، طراحی مینیمال و زیبا، یکپارچگی کامل با اکوسیستم اپل و صدالبته عملکرد بهینه و ارائه‌ی تجربه‌ی «دستگاه پُرتابل» به‌معنای واقعی کلمه، سطح توقعاتمان را آن‌قدر بالا برده‌اند که حتی ضعف‌ها و محدودیت‌های گاه‌وبی‌گاه تجربه‌ی کاربری در macOS درمقایسه‌با ویندوز را هم با خوشحالی به دست فراموشی می‌سپریم.

تماشا در یوتیوب

در میانه‌ی نبرد نابرابر ویندوزی‌ها با اپل در بازار محصولات پرچم‌دار، سامسونگ که به‌ندرت نامش را در بازار لپ‌تاپ می‌شنویم، پا پیش می‌گذارد تا یکی از بهترین تجربیاتمان از لپ‌تاپ ویندوزی پریمیوم با مشخصات سخت‌افزاری قابل اتکا را ارائه کند. گلکسی بوک ۳ اولترا، بالارده‌ترین لپ‌تاپ شرکت کُره‌ای در سال ۲۰۲۳ است که کیفیت و قدرت را در یک پکیج ارائه می‌کند.

گلکسی بوک ۳ اولترا را فروشگاه اینترنتی سرفیس‌کار برای بررسی در اختیار زومیت قرار داد.

برخلاف آنچه از نام دستگاه برمی‌آید، گلکسی بوک ۳ اولترا، سومین نسل از لپ‌تاپ‌های گلکسی بوک اولترا نیست؛ در حقیقت این دستگاه نخستین نسل لپ‌تاپ‌های سری اولترای کُره‌ای‌ها به‌شمار می‌آید و به‌نوعی آمده است تا با دستگاه‌هایی همچون مک‌بوک پرو ۱۶ اینچ و دل XPS 17 رقابت کند.

لپ‌تاپ اولترای کُره‌ای‌ها با نمایشگر ۱۶ اینچی OLED و در دو کانفیگ به‌بازار عرضه می‌شود؛ مدل مجهز به پردازنده‌ی i7-13700H، گرافیک RTX 4050 و ۱۶ گیگابایت رم آن‌بُرد که بررسی آن را در مقاله‌ی پیش رو می‌خوانید، در کنار مدل مجهز به پردازنده‌ی i9-13900H و پردازنده‌ی گرافیکی RTX 4070 که با ۳۲ گیگابایت رم همراه شده است.

اگر بحث‌های سخت‌افزاری و فنی خسته‌تان می‌کند، همین‌جا اشاره کنم که جذابیت‌های بصری و تجربه‌ی کاربری دستگاه به حدی است که برای دوست داشتن‌اش نیازی به دانستن مشخصات فنی آن نداشته باشید. البته که طراحان سامسونگ بسیاری از المان‌های طراحی لپ‌تاپ را از مک‌بوک‌های اپل وام گرفته‌‌اند؛ از طراحی کیبورد و ترک‌پد تا گوشه‌های گرد نمایشگر، بدنه‌ی تمام‌فلزی و رنگ لپ‌تاپ، تا حد زیادی مک‌بوک‌ها را در ذهنمان تداعی می‌کنند.

طراحی زیبا و سخت‌افزار قدرتمند گلکسی بوک ۳ اولترا دوست‌نداشتن‌اش را سخت می‌کند!

با در نظر داشتن سخت‌افزار قدرتمند درون لپ‌تاپ و البته وجود پسوند اولترا در اسم آن باید اعتراف کنم که ظرافت، باریکی و البته وزن سبک محصول سامسونگ واقعا جای تعریف و تمجید زیادی دارد. گلکسی بوک اولترا ۳ تنها ۱٫۸ کیلوگرم است و با ضخامت ۱۶٫۵ میلی‌متری‌اش، یکی از باریک‌ترین لپ‌تاپ‌های ۱۶ اینچی بازار محسوب می‌شود.

لوگوی روی در لپ‌تاپ گلکسی بوک ۳ اولترا
پنل پشتی لپ تاپ گلکسی بوک ۳ اولترا
درگاه‌های گلکسی بوک ۳ اولترا
درگاه‌های گلکسی بوک ۳ اولترا

ضخامت لپ‌تاپ در حدی است که بتواند درگاه‌های متنوعی را روی خود جای دهد؛ البته تصمیم سامسونگ در انتخاب درگاه microSD به‌جای SD کمی بحث‌برانگیز است؛ چرا که در اکثر کاربری‌ها، نیاز به درگاه SD بیشتر از درگاه میکرواس‌دی احساس می‌شود و چنین انتخابی، چندان قابل دفاع نیست. از سوی دیگر دوست داشتیم تا درگاه HDMI نسخه‌ی ۲٫۱ باشد تا از پس ارسال سیگنال 4K120 بربیاید.

لیست درگاه‌های Galaxy Book3 Ultra عبارت‌اند از:

  • یک درگاه HDMI 2.0
  • دو درگاه Type-C با پشتیبانی از استاندارد تاندربولت ۴
  • یک درگاه USB 3.2 Type-A
  • یک درگاه میکرواس‌دی
  • جک کمبوی هدفون/میکروفون
  • هنر طراحی سامسونگ جایی خود را نشان می‌دهد که باوجود وزن کمتر از ۲ کیلوگرم، توزیع وزن لپ‌تاپ کاملا استاندارد لحاظ شده است؛ یعنی اگر بخواهید با یک دست درِ لپ‌تاپ را باز کنید، تمام بدنه به همراه در از روی میز بلند نمی‌شود. متاسفانه لولای دستگاه آن‌قدرها که باید قرص و محکم نیست و باید حواستان باشد که موقع کار با گلکسی بوک‌تان، به آن فشار و ضربه‌ی ناگهانی وارد نکنید.

    بزرگ بودن ترک‌پد مثل یک تیغ دو لبه عمل می‌کند

    با باز کردن درِ لپ‌تاپ، دریایی از ترک‌پد جلوی چشمانتان قرار می‌گیرد. سامسونگ می‌گوید ترک‌پد گلکسی بوک ۳ اولترا، ۳۹ درصد از ترک‌پد مدل پروی ۲۰۲۲ بزرگ‌تر شده است و مشخصا از این مسأله به‌عنوان یکی از امتیازات لپ‌تاپ یاد می‌کند. بااینکه در وهله‌ی نخست، بزرگ‌بودن ترک‌پد لپ‌تاپ، مزیت محسوب می‌شود، اما بعد از مدتی کار کردن با گلکسی بوک ۳ اولترا، متوجه می‌شوید که قضیه به این سادگی‌ها هم نیست.

    ترک پد گلکسی بوک ۳ اولترا
    کلیدهای کیبورد گلکسی بوک ۳ اولترا

    تجربه‌ی کار با مک‌بوک‌های اپل ثابت می‌کند که بزرگ‌بودن ترک‌پد، تنها در صورتی به‌راحتیِ کاربری می‌انجامد که در آن از مکانیزم کلیک هپتیکی استفاده شده باشد؛ یعنی با فشردن هر بخشی از ترک‌پد، عمل کلیک‌کردن صورت بگیرد. طبعا مثل ۹۹ درصد لپ‌تاپ‌های ویندوزی بازار، گلکسی بوک ۳ اولترا از چنین قابلیتی استفاده نمی‌کند و به همین دلیل، قسمت‌های بالای ترک‌پد هیچ پاسخی به فشرده‌شدن برای کلیک، نخواهند داشت و صرفا می‌توانید با تَپ کردن، کلیک کنید.

    ترک‌پد گلکسی بوک ۳ اولترا از نظر جای‌گیری عرضی هم در میانه‌ی دستگاه قرار ندارد و علاوه‌بر برانگیختگی حس وسواس قرینگی، اشتباه قرار دادن دست را هم به یک باگ متداول و اعصاب‌خردکن تبدیل خواهد کرد. مثلا موقع Drag and Drop کردن فایل‌ها، به‌وفور پیش می‌آمد که به‌جای کلیک‌چپ، اشتباهی دستم را روی کلیک‌راست فشار دهم.

    کیبورد استاندارد و خوش‌ساخت، تجربه‌ی شما از کار با گلکسی بوک را ارتقا می‌دهد

    فارغ از بحث مساحت و جای‌گیری، دقت ترک‌پد در اجرای فرمان‌ها و البته ژست‌های حرکتی ویندوز، عالی است و نمی‌توان ایراد خاصی به آن وارد کرد. حتی اگر مثل من، کار کردن با ماوس را به کار کردن با ترک‌پد ترجیح می‌دهید، باز هم بعید می‌دانم از تجربه‌ی کار با ترک‌پد گلکسی بوک دلزده شوید.

    تجربه‌ی کاربری گلکسی بوک ۳ اولترا با کیبورد استاندارد و خوش‌ساخت آن تکمیل می‌شود. فاصله‌ی مناسب کلیدها از هم، خطای تایپ‌کردن و فشردن اشتباهی کلیدهای مجاور را به حداقل می‌رساند. بااینکه عمق حرکتی کلیدها، آن‌قدرها هم زیاد نیست؛ اما سبب درد گرفتن سر انگشتان و مفاصل‌تان حین تایپ کردن نخواهد شد. جنس روکش کلیدها هم حس خوشایندی موقع لمس کردن به‌وجود می‌آورد و مهم‌تر اینکه انگشتان روی کلیدها سُر نمی‌خورند.

    تایپ کردن با گلکسی بوک ۳ اولترا

    ۱۶ اینچی بودن نمایشگر لپ‌تاپ، فضای کافی را برای تعبیه‌ی نام‌پد در اختیار سامسونگ قرار داده است، اما بزرگ بودن ترک‌پد کمی کار را خراب می‌کند. کلید Enter نام‌پد که برای بسیاری از کاربران مثل گرافیست‌ها کاربرد زیادی دارد، هم‌اندازه‌ی بقیه‌ی کلیدها است که به‌هیچ‌وجه فُرم ایده‌آلی برای آن به‌حساب نمی‌آید. دکمه‌ی پاور با حسگر اثر انگشت یکپارچه بالای نام‌پد قرار دارد و برای ورود به ویندوز می‌توان از آن استفاده کرد.

    وقتی صحبت از ویندوز روی دستگاه سامسونگ به‌میان می‌آید، انتظار داریم که ردپای اکوسیستم کُره‌ای‌ها را در جای‌جای سیستم عامل ببینیم. با در نظر داشتن اینکه سامسونگ نزدیک‌ترین تجربه‌ی معادل با اکوسیستم اپل را در دنیای اندروید/ویندوز ارائه می‌کند، انتظارمان با اولین‌بار روشن کردن گلکسی بوک ۳ اولترا، رنگ‌وبویی از حقیقت به‌خود می‌گیرد.

    تجربه‌ی ویندوز با ردپای سامسونگ، حس‌وحال منحصربه‌فردی به گلکسی بوک می‌بخشد

    برای شروع، مهم‌ترین اپ‌های سامسونگ به تسک‌بار ویندوز پین شده‌اند تا موقع ورود به دنیای سامسونگ در دل ویندوز، کمترین دردسر پیش‌رویتان باشد. مهم‌ترین اپلیکیشن ویندوزی سامسونگ که باید به آن اشاره کنم، Galaxy Book Experience است که به‌عنوان هاب اصلی کاربر برای دسترسی به امکانات و تنظیمات گلکسی بوک به‌حساب می‌آید.

    در اپلیکیشن Experience چیزی شبیه به منوی تنظیمات سامسونگ در One UI را مشاهده می‌کنیم که همان منوها و آیکون‌های آشنا را شامل می‌شود. نکته‌ی جالب اینکه تنظیمات ویندوز هم با تنظیمات اپلیکیشن سامسونگ همگام است و هر سمتی که تغییرات را اعمال کنید، در بخش دیگر هم اعمال خواهد شد.

    اپلیکیشن های گلکسی بوک ۳ اولترا
    منوی تنظیمات در گلکسی بوک ۳ اولترا
    محیط Multi Control در گلکسی بوک ۳ اولترا
    مالتی تسک کردن در گلکسی بوک ۳ اولترا

    حتی منوی تنظیمات ویندوز نیز شامل مواردی می‌شود که در لپ‌تاپ‌های ویندوزی سایر برندها وجود ندارند. مثلا در تنظیمات Display ویندوز، می‌توانید پروفایل‌های رنگی تصویر (مشابه چیزی که در گوشی‌های سامسونگ می‌بینیم) تغییر دهید.

    بیشترین قابلیت‌ها را کسانی از گوشی‌های سامسونگ دریافت می‌کنند که محصولات دیگر کُره‌ای‌ها مثل گلکسی تب یا گلکسی بادز را هم داشته باشند. یکی از جالب‌ترین قابلیت‌های لپ‌تاپ سامسونگ، Multi Control نام دارد که می‌توان به کمک آن، از کیبورد و ترک‌پد لپ‌تاپ برای کنترل همزمان گوشی یا تبلت نیز استفاده کرد.

    درواقع نمایشگر تبلت یا گوشی بدون تغییر محتوا، بخشی از فضای کاربری لپ‌تاپ می‌شود و با حرکت دادن ماوس به سمت حاشیه‌ی راست یا چپ نمایشگر لپ‌تاپ، وارد فضای دیوایس مدنظرتان می‌شوید و می‌توانید پیام‌هایتان را با کیبورد لپ‌تاپ روی گوشی وارد کنید یا نوت‌برداری‌های مدنظرتان را در تبلت انجام دهید. مهم‌ترین مزیت Multi Control، امکان جابه‌جایی فایل بین لپ‌تاپ، گوشی و تبلت بدون نیاز به یک ابزار خاص است. می‌توانید فایل‌ها را از یک دستگاه داخل دستگاه دیگر Drag and Drop کنید.

    کاربران اکوسیستم سامسونگ از کار با گلکسی بوک بیشتر لذت خواهند برد

    قابلیت‌های شناخته‌شده‌ی اکوسیستم سامسونگ مثل Quick Share و Phone Link و البته بیکسبی نیز در گلکسی بوک ۳ اولترا وجود دارند. در صورتی که بخواهید بین دستگاه‌های سامسونگ فایل‌هایی با حجم بالا جابه‌جا کنید، Quick Share یکی از بهترین راه حل‌ها خواهد بود. Phone Link نیز برای رصد کردن و دسترسی به فضای گوشی از روی لپ‌تاپ‌تان کاربرد دارد.

    با نصب اپلیکیشن Galaxy Buds روی لپ تاپ سامسونگ،‌ فضایی شامل تنظیمات مربوط به گلکسی بادز در اختیارتان قرار می‌گیرد که شکل و شمایل آن تفاوت چندانی با اپ موبایل ندارد. اگر بادز را به لپ‌تاپ وصل کرده باشید و در همین حین گوشی‌تان هم زنگ بخورد، با زدن گزینه‌ی Bluetooth می‌توانید با بادز تماس دریافتی را پاسخ دهید.

    اگر تبلت‌های سری گلکسی تب S7 به بعد را داشته باشید، می‌توانید از قابلیت جالب و البته کاربردی Second Screen استفاده کنید که تبلت شما را به یک نمایشگر ثانویه برای لپ‌تاپ‌تان تبدیل می‌کند. به‌خصوص کاربرانی که مدل‌های اولترای سری تب اس ۸ و تب اس ۹ را داشته باشند، به‌لطف نمایشگر بزرگ ۱۴ اینچی، لذت بیشتری از این قابلیت خواهند برد.

    حاشیه‌های نمایشگر گلکسی بوک ۳ اولترا
    نمایشگر گلکسی بوک ۳ اولترا
    کنتراست نمایشگر گلکسی بوک ۳ اولترا
    تماشای ویدیو روی گلکسی بوک ۳ اولترا

    از آن‌جایی که سامسونگ برای نمایشگر گلکسی بوک ۳ اولترا در هیچ زمینه‌ای مضایقه نکرده است، قرار دادن آن کنار تبلت‌های گلکسی، لطف دوچندانی خواهد داشت. لپ‌تاپ سامسونگ از نمایشگر Dynamic AMOLED 2X با رزولوشن ۱۸۸۰ × ۲۸۸۰ پیکسل یا به‌عبارتی 3K استفاده می‌کند و نسبت تصویر ۱۶ به ۱۰ را در اختیار قرار می‌دهد. این نسبت تصویر، از ۱۶:۹ مرتفع‌تر است و برای کارهایی مثل تدوین و کد زدن بسیار ایده‌آل خواهد بود.

    نرخ نوسازی نمایشگر OLED گلکسی بوک ۳ اولترا ۱۲۰ هرتز است و در تنظیمات ویندوز یا اپ Galaxy Book Experience می‌توان آن را بین سه حالت ۶۰، ۱۲۰ یا داینامیک تنظیم کرد. تصمیم جالب سامسونگ در گرد کردن حاشیه‌های نمایشگر باعث می‌شود که علاوه‌بر زیبایی، نوعی هارمونی بصری با گوشه‌های گرد پنجره‌ها در ویندوز ۱۱ نیز به‌وجود بیاید و یکپارچگی جالبی به تجربه‌ی کاربری بدهد.

    یک‌بار دیدن نمایشگر کافی است تا مبهوت زیبایی‌های آن شوید

    حتی بدون دانستن مشخصات فنی نمایشگر و صرفا با نگاه کردن به محتوای آن، می‌توانیم متوجه شویم که با نمایشگر رده‌بالا و پریمیومی طرف هستیم. نمایشگر گلکسی بوک ۳ اولترا، استاندارد HDR500 را دریافت کرده است تا روی کاغذ بتواند در شرایط پخش محتوای HDR، بیشینه‌ی روشنایی ۵۰۰ نیت را تولید کند.

    برای سنجش روشنایی دستگاه، مثل همیشه به تست‌های معیار زومیت رجوع می‌کنیم. در شرایطی که روشنایی نمایشگر را روی ۱۰۰ درصد قرار بدهید، حدود ۴۴۱ نیت روشنایی از نمایشگر دریافت خواهید کرد که تقریبا در حدواندازه‌های Macbook Pro اپل است. در حالت HDR هم روشنایی را در همین حدود اندازه گرفتم که با توجه به استاندارد HDR500 کاملا منطقی به‌نظر می‌رسد.

    عملکرد صفحه‌نمایش گلکسی بوک ۳ اولترا دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

    لپ‌تاپ / آزمایش

    تصویر سفید

    تصویر مشکی

    نسبت کنتراست

    AdobeRGB

    sRGB

    DCI-P3

    حداکثر روشنایی

    حداقل روشنایی

    میانگین روشنایی

    Native

    پوشش

    میانگین خطا

    پوشش

    میانگین خطا

    پوشش

    میانگین خطا

    گلکسی بوک ۳ اولترا

    ۴۴۱

    ۴

    ۰

    ۹۷٫۳

    ۳٫۷

    ۹۹٫۶

    ۱٫۹

    ۹۹٫۸

    ۲٫۳

    MSI Stealth 16 Mercedes-AMG

    ۶۵۲

    ۲۲٫۳۳

    ۰

    ۹۴٫۴

    ۲٫۲

    ۹۷٫۷

    ۲٫۲

    ۹۷٫۶

    ۲٫۵

    Stealth 15 A13V

    ۱۹۱

    ۹٫۸۲

    ۱٫۱۸

    ۱۶۱٫۸

    --

    --

    ۶۳٫۶

    ۶٫۳

    --

    --

    Strix G16

    ۲۰۲٫۲

    ۹٫۷۷

    ۱٫۱

    ۱۸۳٫۸

    --

    --

    ۱۰۰

    ۲٫۳

    --

    --

    Legion 5 Pro

    ۴۴۱٫۷

    ۳٫۸۱

    ۰٫۵

    ۸۸۳٫۴

    --

    --

    ۹۹٫۶

    ۱٫۸

    ۷۵٫۷

    --

    زفیروس G14 2022

    ۳۳۵ نیت

    ۱۷ نیت

    ۳٫۲۸ نیت

    ۱۰۲

    ۹۰ درصد

    --

    ۱۲۵

    --

    ۱۰۰ درصد

    ۳٫۳

    مک بوک پرو M1 Max

    ۴۵۵٫۲۵ نیت

    (۱۴۹۷ نیت HDR)

    ۰

    ۰

    ۸۵

    --

    ۱۲۱٫۶

    --

    ۹۷٫۳

    ۲٫۵

    زفیروس M16 2022

    ۴۷۷ نیت

    ۲۴٫۷ نیت

    ۵٫۶۶ نیت

    ۸۴

    ۷۶٫۵

    ۴٫۳

    ۹۹٫۷

    ۲٫۶

    ۷۷٫۸

    ۳٫۶

    استلث GS77

    ۳۰۴ نیت

    ۱۶ نیت

    --

    --

    ۸۹٫۸

    ۳٫۹

    ۱۰۰

    ۳٫۵

    ۹۹٫۶

    ۲٫۵

    *تمامی اعداد ذکرشده در جدول بالا در آزمایشگاه زومیت حاصل شده است.

    نمایشگر در عملکرد رنگی نیز در نوع خود بی‌نظیر ظاهر می‌شود و می‌تواند کَل تمام لپ‌تاپ‌های هم‌رده را تا حد زیادی بخواباند! سامسونگ برای هر فضای رنگی، یک پروفایل جداگانه تعریف کرده است تا بتوانید در هر رده‌ی کاربری، بهترین رنگ‌ها را تجربه کنید؛ موضوعی که برای طراحان گرافیک خبر بسیار خوبی خواهد بود.

    علاوه‌بر پوشش‌دهی کامل و عالی فضاهای رنگی، نمایشگر گلکسی بوک ۳ اولترا، دقت رنگی بسیار خوبی را هم ارائه کرده و می‌تواند رنگ‌های خنثی و نزدیک به واقعیت تولید کند؛ البته در پروفایل Adobe RGB، خطا اندکی بیشتر می‌شود و دمای رنگ‌ها هم به گرمی تمایل پیدا می‌کند.

    بازی کردن روی گلکسی بوک ۳ اولترا

    تمام مشخصاتی که در مورد نمایشگر ذکر کردم، باعث می‌شود که تماشای فیلم و سریال و البته بازی کردن روی لپ‌تاپ گلکسی بوک ۳ اولترا، به یک تجربه‌ی لذت‌بخش تبدیل شود؛ البته که مجموعه‌ی سخت‌افزار هم برای بازی کردن چیزی از یک لپ‌تاپ گیمینگ کم نمی‌گذارد؛ اما باید توجه داشته باشید که RTX 4050، برای بازی کردن روی رزولوشن 3K به‌اندازه‌ی کافی قدرتمند نیست و برای داشتن تجربه‌ی بدون لگ و افت فریم، توصیه می‌کنم رزولوشن را روی ۱۲۰۰ × ۱۹۲۰ پیکسل قرار دهید.

    گرافیک RTX 4050 برای تجربه‌ی بازی‌ها با رزولوشن بالاتر از FHD مناسب نیست

    به دلایلی که در پاراگراف قبلی ذکر کردم، برای تست‌کردن عملکرد گلکسی بوک ۳ اولترا در بازی‌ها، رزولوشن را روی ۱۲۰۰ × ۱۹۲۰ پیکسل قرار دادم و بازی‌ها را سناریوهای مختلف اجرا کردم. نتیجه را در جدول زیر می‌توانید مشاهده کنید. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده، در اجرای بازی‌های سنگین با بالاترین تنظیمات هم می‌توانید نرخ فریم میانگین بالای ۶۰ فریم‌برثانیه را تجربه کنید.

    عملکرد گلکسی بوک ۳ اولترا در بازی‌ها

    بازی/عملکرد

    تنظیمات گرافیکی

    نرخ فریم میانگین متصل به‌برق

    Cyberpunk 2077

    Ultra Graphics

    RT Off

    DLSS Off

    ۵۵٫۵ فریم‌برثانیه

    Ultra Graphics

    RT Off

    DLSS Auto

    ۷۹ فریم‌برثانیه

    Ultra Graphics

    RT Ultra

    DLSS Quality

    ۵۲ فریم‌برثانیه

    Forza Horizon 5

    Extreme Graphic

    RT Off

    ۴۹ فریم‌برثانیه

    Extreme Graphic

    RT High

    ۴۷ فریم‌برثانیه

    Red Dead Redemption 2

    Ultra Graphics

    DLSS Off

    ۵۱ فریم‌برثانیه

    Ultra Graphics

    DLSS Performance

    ۶۵٫۵ فریم‌برثانیه

    Far Cry 6

    Ultra Graphics

    ۷۸ فریم بر ثانیه

    Returnal

    Epic Graphics

    RT Off

    DLSS Off

    ۶۵ فریم‌برثانیه

    Epic Graphics

    RT Off

    DLSS Performance

    ۸۱ فریم‌برثانیه

    Epic Graphics

    RT Epic

    DLSS Ultra Performance

    ۷۹ فریم‌برثانیه

    *تمامی بازی‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

    فارغ از بحث سخت‌افزار و نمایشگر، موضوع دیگری که می‌تواند روی تجربه‌ی شما از بازی یا تماشای محتوا تأثیر بگذارد، اسپیکرها و عملکرد آن‌ها است. گلکسی بوک ۳ اولترا از ستاپ چهار اسپیکری برای پخش صدا استفاده می‌کند که به‌ادعای سامسونگ، به‌صورت خاص برای گیمرها در نظر گرفته شده‌اند. اسپیکرهای دستگاه به‌دست AKG کوک شده‌اند.

    بااینکه حجم صدای اسپیکرها چندان زیاد نیست، می‌توانم بگویم تقریبا بهترین صدایی است که از یک لپ‌تاپ غیر مک‌بوک شنیده‌ام. صداهای Midrange در آهنگ‌های شلوغ گم اما در آهنگ‌های آرام و آکوستیک، به‌خوبی شنیده می‌شوند. بیس‌ها چندان کوبنده نیستند و صدای Treble نیز به‌اندازه‌ی کافی تیز پخش نمی‌شود؛ به‌عبارت دیگر، زنگ لازم را ندارد.

    لوگوی AKG روی گلکسی بوک ۳ اولترا
    اسپیکرهای گلکسی بوک ۳ اولترا

    اگر اهل گوش دادن به آهنگ‌های راک و متال روی اسپیکرهای لپ‌تاپ‌تان هستید، باید بگویم که از عملکرد اسپیکرهای گلکسی بوک ۳ اولترا در مدیریت دیستورشن، ناامید خواهید شد. از طرفی، موقع تماشای فیلم و سریال، عملکرد اسپیکرها قابل قبول است؛ اما اگر می‌خواهید در یک محیط شلوغ و پرسروصدا، محتوا ببینید، توصیه می‌کنم حتما از هدفون استفاده کنید. باوجود تمام ایرادهایی که از اسپیکرها گرفتم، عملکرد آن‌ها را در مجموع خوب ارزیابی می‌کنم.

    تا اینجا بیشتر در مورد تجربه‌ی بازی و تماشای محتوا صحبت کردم، اما در مورد کاربری‌های دیگر مثل استفاده‌های عمومی و حرفه‌ای نیز حرف‌های زیادی برای گفتن وجود دارد. اول به سراغ بنچمارک‌های متداول زومیت می‌رویم.

    عملکرد گلکسی بوک ۳ اولترا در بنچمارک‌ها هنگام اتصال به برق

    لپ‌تاپ/بنچمارک

    مشخصات فنی

    وب‌گردی

    عملکرد در گرافیک

    عملکرد CPU در رندر

    توان محاسباتی CPU

    توان محاسباتی GPU

    3Dark

    CineBench R23

    GeekBench 6

    GeekBench 6

    Speedometer 2.1

    TimeSpy

    Single

    Multi

    Single

    Multi

    OpenCL

    DirectX 12

    iGPU

    dGPU

    گلکسی بوک ۳ اولترا

    Core i7-13700H

    RTX4050

    ۳۹۶

    ۷۰۵۲

    ۱۸۳۰

    ۱۴۸۰۰

    ۲۵۹۱

    ۱۳۲۶۱

    ۱۷۴۱۶

    ۷۴۵۴۹

    MSI Stealth 16 Mercedes-AMG

    Core i9-13900H

    RTX4060

    ۴۳۳

    ۱۰۴۱۷

    ۱۹۱۷

    ۱۸۲۶۷

    ۲۷۳۷

    ۱۴۳۶۵

    ۱۷۳۸۹

    ۹۲۵۵۰

    Raider GE78 HX

    Core i9-13950HX

    RTX 4070

    ۳۷۱

    ۱۲۵۸۷

    ۲۰۳۰

    ۳۰۷۳۹

    ۲۸۲۸

    ۱۷۳۸۳

    ۸۴۲۵

    ۱۲۰۶۹۴

    Stealth 15 A13V

    Core i7-13620H

    RTX 4050

    ۲۳۶

    ۸۶۳۹

    ۱۸۱۵

    ۱۶۲۷۹

    ۲۴۸۷

    ۱۲۳۸۱

    ۱۲۸۸۰

    ۸۱۶۶۷

    ROG Strix G16

    Core i7-13650HX

    RTX 4060

    ۳۳۶

    ۱۰۸۷۷

    ۱۸۹۲

    ۲۰۸۰۷

    ۲۵۱۵

    ۱۳۴۷۱

    ۴۱۵۰

    ۹۸۰۲۹

    مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی ۲۰۲۱

    M1 Max

    24Core GPU

    ۳۰۰

    --

    ۱۵۴۹

    ۱۲۵۰۸

    ۲۳۷۸

    ۱۲۲۳۹

    ۶۵۴۳۲

    --

    *تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

    همان‌طور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، اگر پردازش‌های محاسباتی CPU را ملاک قرار دهیم، در لپ‌تاپ‌هایی با ظرفیت خنک‌کنندگی محدود که توان مصرفی پردازنده را در محدوده‌ی ۴۵-۵۰ وات نگه می‌دارند، تفاوت چندانی بین عملکرد پردازنده‌های 13700H و 13900H وجود ندارد و مثلا در حالت چندهسته‌ای، 13900H در Stealth 16 تنها ۸ درصد از هم‌خانواده‌اش بهتر ظاهر می‌شود؛ البته که اختلاف عملکرد در رندرینگ بیشتر می‌شود و در حالت چندهسته‌ای به ۲۳ درصد هم می‌رسد.

    از سوی دیگر، پردازنده‌ی نسل سیزدهمی Core i7-13700H اینتل در پردازش‌های محاسباتی و رندرینگ که به CPU وابسته باشند، پردازنده‌ی M1 Max با ۲۴ هسته‌ی گرافیکی را بااختلافی هرچند اندک از پیش رو برمی‌دارد.

    وقتی به پردازش‌های گرافیک‌محور می‌رسیم، تفاوت عملکرد بین پردازنده‌های سری ۴۰۰۰ انویدیا بیشتر می‌شود. در مقایسه با RTX 4060، گرافیک 4050 حدودا ۳۲ درصد ضعیف‌تر ظاهر می‌شود و اگر آن را رودرروی 4070 قرار دهیم، ۴۳ درصد ضعیف‌تر عمل می‌کند.

    کاربران حرفه‌ای مثل گرافیست‌ها، تدوین‌گرها، دولوپرها و البته دانشجویان رشته‌های مهندسی چه عملکردی را در نرم‌افزارهای مورد استفاده‌شان تحویل خواهند گرفت؟ گلکسی بوک ۳ اولترا در بنچمارک فوتوشاپ تقریبا هم‌پای مک‌بوک پرو M1 Max عمل می‌کند؛ اما با اختلاف ۲۷ درصدی از لپ‌تاپ Stealth 15 AMG مجهز به پردازنده 13900H و گرافیک 4060 جا می‌ماند.

    عملکرد گلکسی بوک ۳ اولترا در فتوشاپ
    عملکرد گلکسی بوک ۳ اولترا در فتوشاپ
    نتیجه تست پریمیر پرو در گلکسی بوک ۳ اولترا
    عملکرد گلکسی بوک ۳ اولترا در پریمیر پرو

    در نرم‌افزار Premiere Pro، روند عملکرد کمی متفاوت‌تر است و گلکسی بوک ۳ اولترا با تکیه بر گرافیک 4050 نمی‌تواند از پس مک‌بوک اپل با پردازنده‌ی گرافیکی ۲۴ هسته‌ای بربیاید و ۳۷ درصد ضعیف‌تر ظاهر می‌شود.

    نتیجه تست نرم افزار بلندر در گلکسی بوک ۳ اولترا
    عملکرد گلکسی بوک ۳ اولترا در Blender

    در تست نرم‌افزار ‌Blender که برای ساخت مدل‌های سه‌بعدی و گرافیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، لپ‌تاپ سامسونگ باوجود اینکه از رقبای قدرتمندترش جا می‌ماند؛ اما همچنان می‌تواند عملکرد قابل قبولی از خود نشان دهد و خیال کاربران این نرم‌افزار را تا حد زیادی راحت کند.

    تا اینجا و زمانی که لپ‌تاپ به برق متصل است، همه‌چیز خوب پیش می‌رود؛ اما آیا گلکسی بوک سامسونگ می‌تواند با تکیه‌بر باتری هم عملکرد خوبش را تکرار کند؟ وقتی به نتیجه‌ی تست‌های استرس لپ‌تاپ در دو حالت متصل به برق و با باتری رجوع می‌کنیم، متوجه می‌شویم که عملکرد پردازنده در هردو حالت، یکسان است و باافت چندانی مواجه نمی‌شود.

    فرکانس هسته‌های پردازنده در تست استرس گلکسی بوک ۳ اولترا
    فرکانس هسته‌های Core i7-13700H در گلکسی بوک ۳ اولترا
    توان پردازنده در تست استرس گلکسی بوک ۳ اولترا
    توان مصرفی Core i7-13700H در گلکسی بوک ۳ اولترا
    دمای پردازنده در تست استرس گلکسی بوک ۳ اولترا
    دمای Core i7-13700H در گلکسی بوک ۳ اولترا

    همان‌طور که در نمودارهای بالا مشاهده می‌کنید، فرکانس هسته‌های پرقدرت و کم‌مصرف در شرایط متصل به برق و با باتری تفاوت خاصی را نشان نمی‌دهد؛ درواقع توان مصرفی پردازنده در هر دو حالت یکسان است و همین موضوع منجر به عملکرد یکسان پردازنده خواهد شد؛ بنابراین انتظار داریم در پردازش‌هایی که به CPU تکیه دارند، عملکرد لپ‌تاپ در حالت متکی به باتری با افت چندانی مواجه نشود.

    در سوی دیگر، موضوع برای پردازنده‌ی گرافیکی اندکی متفاوت است. در حالت متصل به برق، با صرف توان ۶۰ وات، به فرکانس ۲۱۰۰ مگاهرتز می‌رسد، اما در حالتی که لپ‌تاپ را از برق بکشیم، توان گرافیک به ۳۵ وات افت می‌کند و فرکانس نیز روی ۱۵۰۰ مگاهرتز قرار می‌گیرد.

    فرکانس پردازنده گرافیکی در تست استرس گلکسی بوک ۳ اولترا
    فرکانس گرافیک RTX 4050 در گلکسی بوک ۳ اولترا
    توان پردازنده گرافیکی در تست استرس گلکسی بوک ۳ اولترا
    توان مصرفی گرافیک RTX 4050 در گلکسی بوک ۳ اولترا
    دمای پردازنده گرافیکی در تست استرس گلکسی بوک ۳ اولترا
    دمای گرافیک RTX 4050 در گلکسی بوک ۳ اولترا

    با دیدی که از پایش عملکرد در شرایط پرفشار به‌دست آورده‌ایم، به‌سراغ تست‌های نرم‌افزاری در دو حالت Plugged و Unplugged می‌رویم. نتایجی که در آزمون‌های CineBench (رندرینگ با استفاده از CPU) و 3D Mark (تست گرافیک) به‌دست آمده‌اند، وضعیت عملکردی که در نمودارهای بالا در مورد آن توضیح دادم، به زبان امتیازی تشریح می‌کنند. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، افت اندک عملکرد CPU و افت حدودا ۱۷ درصدی عملکرد GPU در امتیازها مشهود است.

    کار کردن با پریمیر پرو در گلکسی بوک ۳ اولترا

    در نرم‌افزارهایی که به‌صورت همزمان از منابع CPU و GPU استفاده می‌کنند، نمی‌توانیم نتایج بالا را با همان دقت ردگیری کنیم، اما تشریح نتایج به‌دست‌آمده می‌تواند دید خوبی از عملکرد لپ‌تاپ سامسونگ به کاربران این نرم‌افزارها ارائه کند.

    با کشیدن لپ‌تاپ از برق، عملکرد در تست فوتوشاپ حدودا ۱۸ درصد، در تست پریمیر پرو حدودا ۸ درصد و در تست سرعت اجرای کد پایتون نیز حدودا ۱۱ درصد افت می‌کند. اعدادی که ذکر کردم، در حدی اندک هستند که سرعت اجرا و تجربه‌ی عمومی کاربری حرفه‌ای را با مشکل خاصی مواجه نکنند. به‌بیان دیگر، با خیال راحت می‌توانید لپ‌تاپ را از برق بکشید و نگران افت عملکرد آن در اجرای نرم‌افزارهای حرفه‌ای نباشید.

    عملکرد گلکسی بوک ۳ اولترا در حالت متصل به برق و با باتری

    تست

    نتیجه Plugged

    نتیجه Unplugged

    CineBench (Multi-Core)

    ۱۴۸۰۰

    ۱۴۹۶۰

    3D Mark

    ۷۰۵۲

    ۵۸۲۰

    Photoshop

    ۸۲۷

    ۶۷۶

    Premiere Pro

    ۷۰۱

    ۶۴۱

    Python

    ۵۴ ثانیه

    ۶۱ ثانیه

    *تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

    نکته‌ی مهمی که باید در این بخش از بررسی به آن بپردازم، شارژدهی لپ‌تاپ سامسونگ است که می‌تواند بزرگ‌ترین نقطه‌ی قوت آن در مقایسه با سایر لپ‌تاپ‌های ویندوزی بازار باشد. گلکسی بوک ۳ اولترا از باتری نه‌چندان حجیم ۷۶ وات‌ساعتی استفاده می‌کند و با شارژر ۱۰۰ وات به دست کاربر می‌رسد. نتایج تست‌های متداول زومیت را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

    شارژدهی گلکسی بوک ۳ اولترا

    شرایط آزمون / آزمون

    پخش ویدیو

    PC Mark

    Best Performance

    120Hz

    ۱۱:۰۰

    ۶:۲۱

    Balanced

    Dynamic Refresh Rate

    --

    ۶:۱۷

    *تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

    در حالتی که لپ‌تاپ را روی پروفایل عملکرد Best Performance قرار داده و نرخ نوسازی را هم روی ۱۲۰ هرتز قرار دهیم، لپ‌تاپ سامسونگ می‌تواند در کاربری روزمره (وب‌گردی، استفاده از ابزارهای آفیس و...) نزدیک به ۶ ساعت و نیم شارژدهی داشته باشد. برای مقایسه، بد نیست اشاره کنم که مک‌بوک پروی M1 اپل نیز در همین شرایط کاربری حدود ۷ ساعت شارژدهی خواهد داشت.

    عمر باتری گلکسی بوک ۳ اولترا دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

    لپ‌تاپ/آزمایش

    پروفایل عملکردی

    سخت‌افزار

    نمایشگر

    ظرفیت باتری

    پخش آفلاین ویدئو

    کاربری روزمره

    پردازنده و گرافیک

    ابعاد، وضوح و نرخ نوسازی

    وات‌ساعت

    720p Video

    PCMark 10

    دقیقه:ساعت

    دقیقه:ساعت

    گلکسی بوک ۳ اولترا

    Performance

    Core i7-13700H

    RTX 4050

    ۱۶ اینچ و ۱۲۰ هرتز

    ۱۸۸۰ × ۲۸۸۰ پیکسل

    ۷۶

    ۱۱:۰۰

    ۶:۲۱

    مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی ۲۰۲۱

    --

    M1 Max

    24Core GPU

    ۱۴٫۲ اینچ و ۱۲۰ هرتز

    ۱۹۶۴ × ۳۰۲۴ پیکسل

    ۷۰

    ۱۸:۱۴

    --

    Katana 15

    Performance

    Core i7-13620H

    RTX 4060

    ۱۵٫۶ اینچ

    ۱۴۴ هرتز

    ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

    ۵۳٫۵

    ۱:۱۰

    ۳:۳۱

    ROG STRIX G16

    Performance

    Core i7-13650HX

    RTX 4060

    ۱۶ اینچ

    ۱۶۵ هرتز

    ۱۲۰۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

    ۹۰

    ۱۱:۲۲

    ۱:۴۷

    Legion 5 Pro

    Silent

    Core i7-12700H

    RTX 3060

    ۱۶ اینچ

    ۱۶۵ هرتز

    ۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

    ۸۰

    ۱:۵۵

    ۲:۴۰

    زفیروس G14 2022

    Performance Mode

    Ryzen 9 6900HS

    RX 6800S

    ۱۴ اینچ و ۱۲۰ هرتز

    ۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

    ۷۶

    ۵:۵۰

    ۴:۰۳

    *تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

    حال که تقریبا تمام جنبه‌های کاربری لپ‌تاپ سامسونگ را با هم زیر ذره‌بین قرار دادیم، حتما شما هم با من موافق هستید که گلکسی بوک ۳ اولترا یکی از کم‌ایرادترین لپ‌تاپ‌های ویندوزی بازار است و در یک پکیج جذاب، تقریبا تمام چیزهایی را که از یک لپ‌تاپ با کیفیت طلب می‌کنیم، ارائه می‌کند.

    خوشبختانه سامسونگ برای مدل سال جاری، یعنی گلکسی بوک ۴ اولترا هم ایده‌های جذابی در سر دارد. نسل جدید گلکسی بوک اولترا قرار است با پردازنده‌ی میتیور لیک (نسل ۱۴) اینتل و نمایشگر لمسی با شیشه‌ی ضد بازتاب (شبیه به گلکسی S24 اولترا)، از چیزی که همین حالا هست، کامل‌تر هم باشد.

    گشتن در وبسایت گلکسی بوک ۳ اولترا

    قیمت لپ تاپ سامسونگ در حین نگارش بررسی، حدودا ۹۷ میلیون تومان است و با توجه به ارزش خریدی که در بخش طراحی، قابل حمل بودن و البته شارژدهی ارائه می‌کند، حتی فارغ از عملکرد سخت‌افزاری هم می‌تواند یکی از ارزشمندترین محصولات بازار لقب بگیرد.

    نکات مثبت

    • نمایشگر OLED با روشنایی و دقت رنگ فوق‌العاده
    • ارائه قابلیت‌های جذاب اکوسیستم سامسونگ
    • ترک‌پد دقیق و کیبورد استاندارد
    • طراحی زیبا و بدنه باکیفیت
    • شارژدهی عالی
    • عملکرد خوب

    نکات منفی

    • لق زدن لولای در
    • قابل ارتقا نبودن ظرفیت رم
    • ترک‌پد بزرگ بدون فورس تاچ
    • درگاه microSD به‌جای SD
    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات