ساعت هوشمند هواوی واچ GT4 آویزان روی شاخه

بررسی هواوی واچ GT4؛ پیوند جذابیت با کارایی

شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
مطالعه 12 دقیقه
هواوی واچ GT4 با طراحی چشم‌‌نواز، شارژدهی فوق‌العاده و قابلیت‌های متنوع می‌خواهد بین زیبایی و کارایی پیوند محکمی برقرار کند.
تبلیغات

هواوی واچ GT4 از آن دسته ساعت‌های هوشمندی است که در آن‌ها طراحی حرف اول را می‌زند؛ از تنوع کم‌نظیر ساعت برای دو مدل ۴۱میلی‌متری و ۴۶میلی‌متری بگیرید تا طراحی هشت‌ضلعی و منحصر‌به‌فرد مدل بزرگ‌تر که از دریایی از اسمارت‌واچ‌های دایره‌ای و مستطیلی متمایزش می‌کند. اصلا شعار تبلیغاتی هواوی برای سری جدید واچ‌هایش «Fashion Forward» است که مشخصا روی مد و زیبایی تاکید دارد.

البته سلیقه‌ها متفاوت است، اما به‌نظر می‌رسد هواوی سعی کرده طیف گسترده‌ای از سلایق را هدف بگیرد؛ مثلا مدل ۴۱‌میلی‌متری با بدنه‌ی دایره‌ای، در چهار نوع مختلف بند چرم سفید، بند میلانی طلایی، بند سیلیکونی مشکی و بند نقره‌ای با رگه‌های طلایی از جنس فولاد ضدزنگ عرضه می‌شود. از آن سو، مدل ۴۶میلی‌متری فقط در بند مشکی با مدل کوچک‌تر مشترک است و از سه بند کاملا متفاوت چرم قهوه‌ای، بند بافت سبز و بند فولاد ضدزنگ به‌رنگ خاکستری بهره می‌برد. حتی مدل بافت سبز، حاشیه‌ای برای نمایش ساعت دور نمایشگر دارد که در هیچ مدل دیگری به‌چشم نمی‌خورد.

واچ GT4 برای هواوی اهمیت زیادی دارد و این اهمیت به تنوع و زیبایی ساعت‌ها محدود نمی‌شود. ساعت جدید هواوی تفاوت انقلابی با نسل قبل ندارد، اما چینی‌ها برای تبلیغات GT4 حسابی سنگ‌تمام گذاشتند؛ مثلا برای تبلیغ مدل ۴۱میلی‌متری سراغ اینفلوئنسر تناسب‌اندامی به‌نام پاملا ریف رفتند که در اینستاگرام بیش از ۹ میلیون فالوور دارد و برای مدل ۴۶میلی‌متری از محمد فرح، دونده‌ی نامدار بریتانیایی و برنده‌ی ۱۵ مدال طلای المپیک و قهرمانی جهان و اروپا استفاده کردند که اتفاقا از طرفداران قدیمی هواوی است.

مشخصات هواوی واچ GT4 در یک نگاه

مشخصات

هواوی واچ GT4 (مدل ۴۱میلی‌متری)

هواوی واچ GT4 (مدل ۴۶میلی‌متری)

ابعاد

۴۱٫۳ در ۴۱٫۳ در ۹٫۸میلی‌متر

۴۶ در ۴۶ در ۱۰٫۹میلی‌متر

وزن

۳۷گرم (بدون بند)

۴۸گرم‌ (بدون بند)

بدنه

فولاد ضدزنگ

فولاد ضدزنگ

نمایشگر

امولد ۱٫۳۲ اینچ، ۴۶۶ در ۴۶۶ پیکسل (تراکم پیکسلی ۳۵۲)

امولد ۱٫۴۶ اینچ، ۴۶۶ در ۴۶۶ پیکسل (تراکم پیکسلی ۳۲۶)

GPS

دارد

دارد

باتری

۳۲۳میلی‌آمپرساعت (۴ روز استفاده روزمره) / شارژ بی‌سیم

۵۲۴میلی‌آمپرساعت‌ (۸ روز استفاده روزمره)/ شارژ بی‌سیم

ضد‌آب

بله (5ATM)

بله (5ATM)

حسگرها

ضربان قلب با قابلیت محاسبه سطح اکسیژن خون، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، فشارسنج هوا، قطب‌نما، حسگر دمای بدن، تنظیم روشنایی خودکار

ضربان قلب با قابلیت محاسبه سطح اکسیژن خون، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، فشارسنج هوا، قطب‌نما، حسگر دمای بدن، تنظیم روشنایی خودکار

اسپیکر و میکروفون

دارد

دارد

سازگاری

اندروید ۸ و iOS 13 به بعد

اندروید ۸ و iOS 13 به بعد

ساعتی که ما برای بررسی در اختیار داشتیم، مدل ۴۶میلی‌متری با بند سیلیکونی، یا دقیق‌تر بگویم، لاستیک‌فلورین بود که نسبت‌به بندهای سیلیکونی معمول، لطیف‌تر به‌نظر می‌رسید. هواوی می‌گوید جنس این بند به‌گونه‌ای است که حتی در هوای گرم هم خنک می‌ماند؛ البته این چند روز هوای گرم را تجربه نکردم تا به‌صحت ادعای هواوی پی ببرم، ولی درکل بند ساعت به‌شدت باکیفیت است و حس خیلی خوبی دارد.

ساعت هوشمند هواوی واچ GT4 روی میز

مدل ۴۶میلی‌متری واچ GT4 اگرچه برای مچ دست من زیادی بزرگ بود، جلوه‌ی چندان بدی نداشت و طراحی بند به‌گونه‌ای است که بدون‌‌مشکل روی مچ‌های باریک چفت می‌شود و مکانیزم بی‌دردسری برای جداشدن از بدنه دارد. علاوه‌بر طراحی چشم‌نواز و کیفیت ساخت عالی، هواوی واچ GT4 از مقاومت ۵ اتمسفری (5ATM) دربرابر نفوذ آب بهره می‌برد تا برای ثبت فعالیت‌های بدنی مربوط به شنا مناسب باشد (البته حواستان باشد بندهای چرمی و فلزی در تماس با آب آسیب می‌بینند).

تمام مدل‌ها به‌سبک اپل واچ از دکمه‌ی دیجیتال کراون در گوشه‌ی بالا سمت راست و دکمه‌ی دیگری در پایین بهره می‌برند که در ترکیب با صفحه‌نمایش لمسی، تجربه‌ی رضایت‌بخشی را هنگام کار با ساعت ارائه می‌دهند. دکمه‌ی دیجیتال کراون هم کاربردی است و هم کارش را درست انجام می‌دهد؛ یک‌بار فشردن دکمه، صفحه‌ی اپلیکیشن‌ها را باز می‌کند، دوبار فشردن، اپ‌های درحال اجرا در پس‌زمینه را نشان می‌دهد و با چرخاندن دکمه می‌توانید لیست اپ‌ها و نوتیفیکیشن‌ها را اسکرول کنید. کار جالب دیگری که می‌توان با دیجیتال کراون انجام داد این است که صفحه‌ی ساعت را قفل و بعد با چرخاندن دکمه، صفحه‌ را آنلاک کنید.

دکمه دیجیتال کراون ساعت هوشمند هواوی واچ GT4
نمایی از دکمه ساعت هوشمند هواوی واچ GT4

نمایشگر ۱٫۴۶ اینچی OLED در مدل مورد بررسی، هیچ تفاوتی با نسل قبل ندارد و از همان وضوح ۴۶۶ در ۴۶۶ پیکسل، تراکم پیکسلی ۳۲۶ پیکسل‌براینچ و قابلیت Always On بهره می‌برد. اگرچه طیف رنگ‌ها و میزان کنتراست به‌اندازه‌ی نمایشگر گلکسی واچ ۶ رضایت‌بخش است، ۲۸درصد تراکم پیکسلی کمتر از ساعت سامسونگ باعث شده میزان شارپ بودن آیکون‌ها و نوشته‌ها دست‌کم هنگام مقایسه، کمتر به نظر برسد. روشنایی ۶۰۰ نیت هم برای استفاده‌ی روزمره کافی است و نوشته‌ها زیر نور آفتاب شهری کاملا خوانا هستند، اما هم‌پای روشنایی ۲۰۰۰ نیتی رقبایش در این بازه‌ی قیمتی نیست.

سیستم‌عامل HarmonyOS، روان، سریع و بی‌باگ

هواوی واچ GT4 مبتنی‌بر سیستم‌عامل HarmonyOS 4.0 است و در مدت بررسی، عملکرد روان و بی‌باگی از خود نشان داد. این ساعت با آیفون و گوشی‌های اندرویدی سازگار است، اما محدودیت‌هایی دارد؛ به‌عنوان مثال اپلیکیشن Huawei Health که امکان نصب اپلیکیشن‌های دیگر روی ساعت واچ GT4 را فراهم می‌سازد، در فروشگاه اپ‌استور اپل وجود دارد؛ اما در پلی‌استور گوگل موجود نیست و باید از روش‌های دیگری دانلودش کنید.

صفحه اپلیکیشن‌های ساعت هوشمند هواوی واچ GT4

کاربرانی ایرانی برای دسترسی به مجموعه‌ی متنوع واچ‌فیس و قابلیت‌هایی مثل رصد عادت ماهانه، کنترل کیفیت تنفس هنگام خواب و مهم‌تر از همه، اضافه‌کردن Huawei ID برای ذخیره‌ی اطلاعات و همگام‌سازی بین دستگاه‌های مختلف، باید اپلیکیشن Huawei Health را از فروشگاه اپلیکیشن هواوی موسوم به AppGallery دانلود کنند. براساس بررسی‌های ما، برای دسترسی به اپ‌گالری باید آی‌پی خود را به کشوری غیر از ایران تغییر دهید و برای ساخت حساب Huawei ID نیز برای آنکه نیازی به وارد کردن شماره‌موبایل نداشته باشید، توصیه می‌کنیم امارات متحده‌ی عربی (UAE) را به‌عنوان کشور انتخاب کنید؛ چرا که امکان انتخاب ایران و استفاده از شماره‌موبایل ایران وجود ندارد.

اسکرین‌شات صفحه اول اپلیکیشن هواوی واچ GT4 با محدودیت
اسکرین‌شات صفحه اول اپلیکیشن هواوی واچ GT4 بدون محدودیت

تفاوت اپلیکیشن هواوی بامحدودیت آی‌پی و بدون محدودیت مثل روز و شب است!

برای دورزدن محدودیت‌ها باید آی‌پی ایران را تغییر دهید

وابستگی واچ GT4 به اپ‌گالری به این معنی است که کاربران این ساعت درمقایسه با کاربران گلکسی واچ یا اپل واچ، با کمبود اپلیکیشن‌های جانبی مواجه هستند؛ برای مثال، استفاده‌ از گوگل مپس یا جیمیل ممکن نیست، مگراینکه بخواهید به روش‌های پیچیده‌ای متوسل شوید.

برای آیفون‌دارها، امکان ارسال پاسخ پیش‌فرض به پیام‌ یا انتقال آهنگ به ساعت و کنترل آن در گوشی وجود ندارد، هرچند محدودیت کنترل شاتر دوربین در آیفون که قبلا با هواوی واچ فیت ۲ (HarmonyOS 2.1) تجربه کرده بودم، حالا برطرف شده؛ عجیب آنکه تعداد واچ‌فیس‌های روی ساعت برای آیفون از گوشی‌های اندرویدی کمتر است.

ساعت هوشمند هواوی واچ GT4 روی شاخه درخت در برف

واچ GT4 رابط کاربری ساده‌ و خوبی دارد؛ سوایپ پایین، میان‌بر‌های ضروری مثل تنظیمات، آلارم و حالت فوکوس و سوایپ بالا صفحه‌ی اعلان‌ها را نمایش می‌دهد. نمایش نوتیفیکیشن در ساعت هواوی واقعا عالی است، چون اعلان‌های هر اپلیکیشن در دسته‌ی خودش مرتب می‌شود تا ساعت ظرفیت بیشتری برای نمایش آن‌ها داشته باشد. علاوه‌براین، واچ GT4 به‌خوبی از پس نمایش پیام‌های فارسی برمی‌آید و تقریبا تمام ایموجی‌ها نشان داده می‌شوند. تنها مشکل زمانی پیش می‌آید که پیام فارسی با کلمه‌های انگلیسی ترکیب شده باشد؛ دراین‌حالت، حروف به‌صورت برعکس به نمایش درمی‌آیند و خواندن متن به‌شدت دشوار می‌شود.

دسته‌بندی نوتیفیکیشن‌ها در واچ GT4 عالی است

سوایپ راست آب‌وهوا و پخش موزیک و سوایپ چپ هم بین کارت‌ میان‌بر اپلیکیشن‌ها جابه‌جا می‌شود. هارمونی‌اواس اجازه می‌دهد تا ۵ کارت را از طریق Custom Cards تنظیمات یا با نگه‌داشتن انگشت روی صفحه‌ اضافه کنید، اما برخی از این کارت‌ها خودشان از چند بخش مختلف تشکیل شده‌اند تا دسترسی سریع کاربر به تعداد اپ‌های بیشتری ممکن شود؛ مثلا کارت Sporty چهار‌‌ آیکون برای ورک‌اوت دویدن، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و شنا دارد یا کارت دیگری از شش آیکون مختلف برای تقریبا تمام قابلیت‌های سلامت ساعت بهره می‌برد.

هواوی واچ GT4 به همان حسگرها و قابلیت‌های سلامت نسل قبل مجهز است که این‌روزها دیگر در اکثر ساعت‌ها و دستبند‌های هوشمند به‌چشم می‌خورد؛ سطح اکسیژن خون، تست استرس، پایش خواب، محاسبه میزان کالری سوزانده‌شده، سنجش دمای بدن و سنجش ضربان قلب که هواوی می‌گوید به نسخه‌ی TruSeen 5.5 ارتقایافته تا نتایج دقیق‌تری از نسل پیش ارائه دهد.

تست ضربان قلب ساعت هوشمند هواوی واچ GT4

من برای تست دقت سنسورها، واچ GT4 را با گلکسی واچ ۶ مقایسه کردم و در مورد ضربان قلب و SpO2 به نتایج یکسانی رسیدم؛ اما در تست استرس، اسمارت‌واچ هواوی از وضعیت نرمال خبر می‌داد، درحالی‌که گلکسی واچ ۶ به من می‌گفت سطح استرسم بالا است. من تست استرس را با گلکسی فیت ۳ نیز انجام دادم و با نتیجه‌ی استرس بالا روبه‌رو شدم که با ضربان قلب بالا درحالت استراحت جور درمی‌آمد. یا تست استرس واچ GT4 دقیق نیست یا معیارش برای تعین سطح استرس از ساعت‌های سامسونگ متفاوت است.

تست‌ها

هواوی واچ GT4

گلکسی واچ ۶ سامسونگ

ضربان قلب

۹۴ تپش‌دردقیقه

۹۳ تپش‌دردقیقه

سطح اکسیژن خون (SpO2)

۹۹ درصد

۹۹ درصد

تست استرس

متوسط

بالا

داده‌های جدول توسط زومیت اندازه‌گیری شده‌اند.

متاسفانه برای تست استرس واچ GT4، گزینه‌ای روی خود ساعت برای شروع تست وجود ندارد؛ یا سنجش سطح استرس را باید در حالت پایش مداوم و خودکار قرار دهید یا از اپلیکیشن استفاده کنید.

قابلیت پایش خواب هواوی واچ GT4 نسبتا دقیق و پرجزییات است و مراحل مختلف خواب ازجمله خواب سبک، عمیق و REM و همچنین کیفیت تنفس و تعداد دفعات بیدار شدن را ثبت می‌کند. هواوی همچنین براساس کیفیت خواب، امتیازی را از صد در نظر می‌گیرد تا شاید از این طریق عادت خواب کاربر را بهبود بخشد؛ البته در تست اول، واچ GT4 به‌اندازه‌ی یک‌ساعت زودتر زمان به‌خواب‌رفتنم را ثبت کرده بود، اما در مورد زمان بیداری صددرصد دقیق بود.

اسکرین‌شات اپلیکیشن پایش خواب هواوی واچ GT4
اسکرین‌شات اپلیکیشن پایش خواب هواوی واچ GT4

کیفیت تنفس هنگام خواب از آن‌دسته معیارهایی است که در اسمارت‌واچ‌های قبلی ندیده بودم؛البته اگر بتوانید محدودیت‌های منطقه‌ای را دور بزنید، به قابلیتی به‌نام Sleep Breathing Awareness دسترسی خواهید داشت که تنفس نامنظم هنگام خواب و علائم آپنه خواب را تشخیص می‌دهد.

قابلیت Sleep Breathing Awareness علائم آپنه خواب را تشخیص می‌دهد

هواوی واچ GT4 برای فعالیت‌های ورزشی بیش از ۱۰۰ ورک‌اوت را پشتیبانی می‌کند که از بین آن‌ها شش فعالیت از جمله پیاده‌روی و دویدن از تشخیص‌خودکار پشتیبانی می‌کنند که لازم است از بخش تنظیمات ساعت فعال شود. واچ GT4 در شمارش تعداد گام بسیار دقیق عمل می‌کند و حتی فرق بین گام واقعی و زمانی‌که صرفا دست‌ها را به‌عقب و جلو تکان می‌دهیم، تشخیص می‌دهد.

یکی از ویژگی‌های خوب واچ GT4 پشتیبانی از GPS داخلی است که البته در نسل قبل هم وجود داشت، اما هواوی می‌گوید میزان دقتش بیش از ۳۰ درصد بهبود پیدا کرده و از الگوریتمی بهره می‌برد که با هر بار استفاده، دقیق‌تر هم می‌شود. به‌لطف GPS داخلی می‌توانید بدون همراه‌داشتن گوشی، به پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری بروید تا مسیر پیموده‌شده در نقشه‌ی ساعت ثبت شود؛ البته خبری از گوگل‌مپس نیست و باید به نقشه‌ی خود هواوی موسوم‌به Petal Maps بسنده کنید که کار را راه‌ می‌اندازد. علاوه‌براین، امکان آپلود‌ مسیر از طریق اپلیکیشن وجود دارد.

ساعت هوشمند هواوی واچ GT4 در برف

هواوی واچ GT4 همچنین از میکروفون و اسپیکر بهره می‌برد تا امکان پاسخ به تماس با خود ساعت در شرایطی که گوشی در نزدیکی‌تان قرار دارد، فراهم شود. در بررسی من، صدای اسپیکر ساعت به‌اندازه‌ای بلند بود تا در محیط نسبتا شلوغ، صدای طرف مقابل قابل‌فهم باشد. میکروفون هم از کیفیت رضایت‌بخشی برخوردار است.

هواوی می‌گوید مدل ۴۶میلی‌متری نهایتا تا ۱۴ روز شارژدهی دارد، اما در استفاده‌‌ی روزمره و نسبتا سنگین که شامل ۳۰ دقیقه پاسخ به تماس، ۳۰ دقیقه پخش موزیک، پایش ضربان قلب و خواب، نمایش اعلان‌ها و دو ساعت فعالیت ورزشی باشد، عمر باتری به حدود یک هفته می‌رسد که کماکان از شارژدهی یکی‌دوروزه‌ی گلکسی واچ ۶ و اپل واچ یک‌سروگردن بالاتر است؛ البته اگر Always-on را فعال کنید، شارژدهی به کمتر از دو روز کاهش پیدا می‌کند.

زمانی‌که واچ GT4 را به آیفون متصل کرده بودم، متوجه شدم که در حالتی که تقریبا هیچ‌ استفاده‌ای از ساعت نمی‌شد و فقط دو بار برای پایش خواب و نمایش اعلان‌ها به کار رفته بود، باتری فقط در چهار روز از ۷۰ درصد به صفر رسید. این‌طور که به‌نظر می‌رسد واچ GT4 حتی باوجود سازگاری با آیفون، برای iOS چندان بهینه نیست و مصرف باتری بیشتری دارد.

آیا هواوی واچ GT4 ارزش خرید دارد؟

هواوی واچ GT4 از بسیاری از جهات ساعت فوق‌العاده‌ای است و ظاهر فوق‌العاده جذابی هم دارد؛‌ نمایشگر بزرگ و درخشان (که البته می‌توانست تراکم‌پیکسلی بیشتری داشته باشد)، شارژدهی یک هفته‌ای با استفاده‌ی سنگین، حسگرهای دقیق و عملکرد روان و بدون باگ؛ اما بدون دور زدن محدودیت‌ها و استفاده از منطقه‌ای غیر از ایران، دسترسی به برخی ویژگی‌ها از جمله واچ‌فیس‌های متنوع و ساخت اکانت هواوی ممکن نیست.

قیمت اسمارت واچ هواوی بسته به مدل و نوع بند، متفاوت است، اما مدل موردبررسی حدودا ۱۲ تا ۱۵میلیون تومان است که حتی از پاره‌ای از رقبایش نیز گران‌قیمت‌تر است و با وجود برتری‌هایی همچون عمر باتری شگفت‌انگیز و طراحی خیره‌کننده، محدودیت‌هایی نسبت به آن‌ها دارد که می‌تواند برای برخی از کاربران حائز اهمیت باشد.

ساعت هوشمند هواوی واچ GT4 بسته‌شده به مچ

هواوی واچ GT4 به‌جز در بحث تنوع بیشتر مدل‌ها، تفاوت زیادی با نسل قبل ندارد و از همان نمایشگر، ابعاد، درجه‌ی مقاومت 5ATM و سنسورها بهره می‌برد؛ اما به‌گفته‌ی هواوی، دقت سنجش ضربان قلب و پایش خواب بیشتر شده و از سیستم ماهواره‌ای دقیق‌تری برای موقعیت‌یابی استفاده می‌کند. رصد عادت ماهانه نیز پیشرفته‌تر شده و به‌جای تکیه بر تقویم، براساس اطلاعاتی مثل ضربان قلب، دمای پوست و تنفس پیش‌بینی می‌کند. بااین‌حال، تفاوت قیمت این دو نسل حدودا ۵ میلیون تومان است که شاید برای کاربران نسل قبلی این ساعت، ارزش ارتقا نداشته باشد.

درنهایت، اگر گوشی هواوی دارید، از طراحی منحصر‌به‌فرد این ساعت لذت می‌برید و عمر باتری برایتان در اولویت است، واچ GT4 را انتخاب کنید؛ درغیراین‌صورت، می‌توانید به گزینه‌های دیگری در همین محدوده‌ی قیمتی فکر کنید.

نکات مثبت

  • زیبا و باکلاس
  • شارژدهی فوق‌العاده
  • قابلیت‌های سلامت دقیق
  • بهره‌مندی از GPS و اسپیکر داخلی
  • نمایش ایموجی و متن فارسی در اعلان‌ها

نکات منفی

  • محدودیت‌هایی برای کاربران ایرانی
  • تعداد محدود اپلیکیشن‌‌ها
  • قیمت بالاتر از برخی رقبا
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات