پیشنهاد غرامت ۱۰۰ میلیون دلاری بوئینگ به خانواده قربانیان دو حادثه هواپیماهای ۷۳۷ مکس

جمعه ۱۴ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
بوئینگ اعلام کرد به خانواده‌ی قربانیان دو حادثه‌‌ی هواپیماهای این شرکت پیشنهاد پرداخت غرامت ارائه کرده است.
تبلیغات

بوئینگ اعلام کرده پیشنهاد پرداخت ۱۰۰ میلیون دلار غرامت به بازماندگان دو حادثه‌ی مکس ۷۳۷ اخیر ارائه کرده است. براساس گزارش تک کرانچ این پیشنهاد اولیه، بخش کوچکی از روند جبران اشتباه‌های این شرکت خواهد بود که منجر به کشته شدن ۳۴۶ نفر شد.

سقوط هواپیمای بوئینگ

بوئینگ در بیانیه‌اش اعلام کرده انتظار دارد این مبلغ «نیازهای خانواده‌ها و جامعه را برطرف کند و از آموزش، تلاش و تجربه‌های زندگی حمایت کند».

در بخشی از این بیانیه که دنیس مولینبرگ مدیرعامل بوئینگ آن را امضا کرده آمده است:

از دست رفتن این زندگی‌ها تا ابد بار سنگینی روی دوش ما خواهد بود. با خانواده‌ها و نزدیکان کسانی که در این حادثه‌ها از دست رفتند، بسیار هم‌دردی می‌کنیم. امیدواریم این تلاش اولیه، اوضاع آن‌ها بهتر کند.

گزارش کامل درباره این دو حادثه هنوز در دست بررسی است. مولینبرگ ابتدای سال جاری تقصیرها را پذیرفت و اعلام کرد:

کاملا مشخص است که در هر دو حادثه، سیستم تقویت مانور (MCAS) به دلیل اطلاعات غلط دریافتی از زاویه‌ی حمله، فعال شده است.

به گزارش تک کرانچ، حاصل جمع‌‎بندی اظهارات مدیرعامل بوئینگ این بوده که خلبان‌های این دو پرواز تمرین کافی برای مدیریت موقعیت از دست رفتن ناگهانی کنترل هواپیما نداشته‌اند. براساس گزارش‌های اولیه اما، خلبان‌ها همه‌ی کارهایی که در زمان بروز ایراد در سیستم MCAS باید انجام می‌داده‌اند را انجام داده‌اند.

از زمان بروز این دو حادثه، سیستم‌های ایمنی و تمرین‌های مرتبط با مدیریت بحران در بوئینگ به‌شدت زیر ذره بین قرار گرفته‌اند. گفته می‌شود این دو حادثه شاید حاصل یک خرابکاری عمدی باشند.

پیشنهاد فعلی بوئینگ داوطلبانه مطرح شده است. پرداخت چنین مبلغ داوطلبانه‌ای توسط یک شرکت ساخت هواپیما قبل از تشکیل پرونده‌ی قانونی، بی‌سابقه است. بوئینگ، ایرباس و سایر شرکت‌های ساخت هواپیما در پرونده‌های شبیه به این معمولا مستقیم یا ازطریق بیمه هزینه‌‌ی خسارت‌ها را پرداخت می‌کنند اما این پرداخت معمولا بعد از اینکه دادگاه آن‌ها را مجبور به این کار کند، انجام می‌شود. این شرکت‌ها البته در بعضی موارد با پرداخت پول به خانواده‌ی قربانیان آن‌ها را از تشکیل پرونده‌ی قضایی منصرف می‌کنند اما این کار معمولا به‌صورت عمومی انجام نمی‌شود.

پرونده‌های قضایی این دو حادثه، در حال حاضر در جریان هستند. چندین خانواده شکایت‌هایشان را در این پرونده‌ها مطرح کرده‌اند. گستردگی این شکایت‌ها، پیش‌بینی درباره‌ی آن‌ها را غیرممکن کرده اما باتوجه به کشته شدن تعداد زیادی از مسافران که حاصل اشتباه بوئینگ بوده احتمالا این شرکت را مجبور به پرداخت چند صد میلیون دلار دیگر خواهد کرد.

پرونده‌های قضایی این دو حادثه به دلیل اینکه حداقل بخشی از آن‌ها به مشکلات نرم‌افزاری مربوط است، به‌شدت زیر ذره بین خواهند بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات