از سقوط مکس تا خط تولید دریم لاینر؛ دردسرهای بوئینگ تمامی ندارند

دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
نیویورک تایمز در گزارشی که روز شنبه در صفحه اول خود منتشر کرد، ادعا کرده است بوئینگ در خط تولیدش به سرعت بیشتر از ایمنی بها می‌دهد.
تبلیغات

شرکت هواپیمایی بوئینگ که اخیرا به‌علت سقوط مرگ‌بار دو هواپیمای مکس 8 خود زیر ذره‌بین قرار گرفته بود، به‌علت انتشار گزارشی از جزئیات کوتاهی این غول هواپیمایی در کارخانه تولید جت‌هایش، واقع در کارولینای جنوبی تحت فشار مضاعف قرار گرفته است. این گزارش روز شنبه در صفحه اول روزنامه نیویورک تایمز منتشر شده است.

گزارش این روزنامه معتبر آمریکایی می‌گوید: «بوئینگ اغلب به سرعت تولید بیش از کیفیت آن بها می‌دهد» و کارگران معمولا تراشه‌های فلزی، ابزار و دیگر چیزهای خطرناک را درکنار سیم‌های برق در داخل هواپیماهایی که از خط مونتاژ خارج می‌شوند، رها می‌کنند. این کارخانه بوئینگ هواپیماهای دریم‌لاینر 787 را تولید می‌کند.

همچنین این گزارش می‌گوید بوئینگ به هشدارهای کارمندان در این مورد بی‌توجهی کرده است. گزارش نیویورک تایمز براساس مصاحبه با کارمندان سابق و جاری شرکت، درکنار اسناد شرکت، ایمیل‌های داخلی و گزارش‌ها فدرال تهیه شده است. برای مثال، یک تکنسین سابق بوئینگ به روزنامه گفته است که کارگران یک نردبان رهاشده در دم یکی از هواپیماها پیدا کرده‌اند که می‌توانست دنده‌های پایدار کننده افقی آن را قفل کند.

نیویورک تایمز: بوئینگ به سرعت بیش از کیفیت بها می‌دهد

یکی از نمایندگان بوئینگ به تایمز گفته است کارخانه کارولینای جنوبی «با بالاترین سطح کیفی» در تاریخ شرکت مشغول به تولید است. یک نماینده دیگر نیز بیان کرده است «ایمنی و کیفیت بر سرعت» در شرکت بوئینگ اولویت دارند و «مسائل ایمنی در هر جایی که ضروری باشد، خیلی سریع در نظر گرفته شده و تغییرات لازم اعمال می‌شوند.» یک نماینده بوئینگ نیز در پاسخ به پرسش سی‌نت (CNET) درباره گزارش تایمز، به بیانیه‌ای که در روز شنبه توسط برد زاباک (Brad Zaback)، نایب رئیس و مدیر داخلی پروژه 787 به کارمندان کارخانه کارولینای جنوبی فرستاده شده است، اشاره می‌کند.

زاباک در بیانیه‌اش می‌گوید: «گزارش تایمز تصویری خلاف واقع و نادرست از پروژه و تیم بوئینگ در کارولینای جنوبی ارائه می‌دهد». مقاله این روزنامه «اطلاعات نادرستی را برجسته کرده و به داستان‌ها و شایعات قدیمی که مدت‌ها پیش پایان یافته‌اند، دامن می‌زند.»

پرواز بوئینگ737 مکس در ایالات متحده آمریکا و کشورهای دیگر، در پی دو سانحه هوایی که به فاصله ۵ ماه از هم‌دیگر منجر به کشته شدن ۳۴۶ مسافر و خدمه پرواز شد، متوقف شده است. بوئینگ تصدیق کرده که در هر دو سانحه، یک سیستم کنترل به‌نام MCAS یا سامانه افزایش مشخصه مانورپذیری هواپیما به‌خاطر اطلاعات ناقص حسگرهای خارجی هواپیما فعال شده است.

روز پنج‌شبه، بوئینگ اعلام کرد یک نرم‌افزار تعمیر سیستم MCAS را بعد از آزمایش‌های پرواز متعدد به مرحله نهایی رسانده است. قرار است کارشناسان اداره هوانوردی فدارال برای ارزیابی نرم‌افزار جدید MCAS به خلبان شرکت بوئینگ در آسمان پیوسته و تصمیم بگیرند که آیا نرم‌افزار جدید به وجود مشکل در دماغه هواپیما اشاره کرده و در طول پرواز آن را مجبور به فرود می‌کند یا خیر.

برای اطلاعات بیشتر در مورد عملکرد سیستم MCAS و علت سقوط هواپیماهای بوئینگ می‌توانید به گزارش زومیت در ارتباط با سقوط هواپیماهای مکس مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات