هشدار سازمان ملل: افزایش سرعت بالا آمدن سطح آب دریاها در اثر تغییرات اقلیمی

شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
سازمان ملل هشدار داده که تغییرات اقلیمی منجر به تسریع روند افزایش سطح آب دریاها شده است و کشورهای دنیا باید اقدامات مؤثرتری برای مقابله با تغییرات اقلیمی انجام دهند.
تبلیغات

سازمان ملل طی هشداری اعلام کرده که سطح آب دریاها در اقصی‌نقاط دنیا سریع‌تر از قبل درحال بالاآمدن است و درنتیجه اقدامات جهانی برای مقابله با تغییرات اقلیمی باید افزایش یابد. سازمان جهانی هواشناسی که یکی از آژانس‌های سازمان ملل است، در این گزارش، تصویری تکان‌دهنده از تمام شاخص‌های اصلی گرمایش زمین را نشان می‌دهد. چهار سال گذشته گرم‌ترین سال‌های ثبت‌شده بوده‌اند و غلظت دی‌اکسید کربن در اتمسفر درحال افزایش بی‌سابقه بوده، علاوه‌براین، میانگین جهانی ۳٫۷ میلی‌متری افزایش سطح آب دریا در سال ۲۰۱۸ از میانگین سالانه‌ی افزایش آب دریا در سه دهه‌ی گذشته پیشی گرفته است.

نتایج گزارش سالانه‌ی وضعیت آب‌وهوای سازمان جهانی هواشناسی، پشتوانه‌ی خوبی برای تلاش‌های دبیرکل سازمان ملل، آنتونیو گوترش است تا کشورهای جهان را در نشست ماه سپتامبر به تعهد بیشتر برای کاهش کربن متقاعد کند. او می‌گوید: «دیگر زمانی برای درنگ و تأخیر باقی نمانده است.»

سال گذشته به‌عنوان چهارمین سال گرم دنیا ثبت شد، به‌طوری‌که دمای جهانی یک درجه گرم‌تر از میانگین دمای هوا پیش از انقلاب صنعتی شد. حدود ۲۰۰ کشور دنیا، طبق توافق‌نامه‌ی پاریس برای محدودکردن افزایش دمای جهانی درحد ۱٫۵ درجه سانتیگراد توافق کرده بودند، به‌این‌ترتیب شواهد نشان می‌دهد که فاصله‌ی زیادی تا این دما نداریم.

طبق گزارش سازمان جهانی هواشناسی، سال گذشته افزایش میانگین دمای هوا در برخی از نقاط دنیا بسیار بیشتر بوده است. به‌عنوان‌ مثال میانگین دمای سالانه‌ی هوا در شمالگان دو درجه‌ و در تعدادی از نقاط آن تا سه درجه‌ی سانتیگراد بالاتر بود. برخی از عجیب‌ترین شرایط هوایی در امواج گرمایی شمال اروپا اتفاق افتاد که منجر به آتش‌سوزی‌ ۲۵ هزار هکتار جنگل‌ در سوئد و همینطور آتش‌سوزی‌هایی در انگلستان، نروژ و آلمان شد. بااینکه فرانسه و آلمان نیز گرم‌ترین سال خود را سپری کردند، اما رکوردهای جدیدی در ژاپن به ثبت رسیده است.

افزایش سطح آب دریاها در اثر تغییرات اقلیمی

مقایسه‌ی دمای هوا با دوران پیش از انقلاب صنعتی، از گرمایش زمین حکایت دارد

بخش اعظم انرژی‌ای که به‌خاطر گازهای گلخانه‌ای محبوس ‌شده است، توسط اقیانوس‌ها جذب می‌شود و به‌همین دلیل روند بلندمدت افزایش دمای اقیانوس‌ها با ثبت رکوردی جدید در سال ۲۰۱۸ همراه بود. حجم جهانی یخچال‌ها نیز برای سی‌و‌یکمین سال کاهش یافته است. یخ‌های دریای شمالگان کمتر از حدمیانگین بوده و این الگو در سال ۲۰۱۹ نیز ادامه پیدا کرده است،‌ به‌طوری‌که حداکثر میزان یخ دریا در زمستان، هفتمین رکورد پایین‌ترین میزان را به ثبت رساند.

باتوجه به گرمایش ناشی از تغییرات اقلیمی، سازمان جهانی هواشناسی انتظار دارد که دمای کره‌ی زمین در سال ۲۰۱۹ از حد نرمال بالاتر برود. برخی کشورها در کاهش انتشار کربن پیشرفت‌هایی داشته‌اند؛ به‌عنوان مثال طبق آمار و ارقام کشور انگلستان انتشار کربن در سال ۲۰۱۸ را ۲٫۴ درصد کاهش داده؛ هرچند تصویر جهانی این موضوع نشان می‌دهد که انتشار کربن در سال گذشته با افزایش ۱٫۷ درصدی همراه بوده است.

دبیرکل سازمان ملل امیدوار است کشورهایی مثل چین، ایالات متحده و هند که کربن بسیار زیادی تولید می‌کنند، با برنامه‌هایی قوی‌تر برای کاهش انتشار کربن در نشست ماه سپتامبر حاضر شوند. سال آینده که کشورها قرار است برنامه‌های جدیدی تحت مکانیسم چرخ ضامن‌دار توافق پاریس (که هدفش افزایش تعهد کشورها برای مقابله با تغییرات اقلیمی است) منتشر کنند، این مقوله در رأس مذاکرات اصلی آب‌و‌هوایی سازمان ملل خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات