چه عواملی به خرابی پمپ پکیج منجر می‌شود؟

چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۵
مطالعه 6 دقیقه
پمپ آی آر جی پکیج
در این مقاله از زومیت قصد داریم علائم و دلایل خرابی پمپ پکیج را بررسی کنیم.
تبلیغات

گه‌گاهی ممکن است با مشکلاتی در عملکرد پکیج خود مواجه و کمی نگران شوید. در چنین مواقعی، اصلاً استرس نداشته باشید و با صبوری مشکلات دستگاه را عیب‌یابی کنید. پمپ از قطعات مهم در پکیج محسوب می‌شود و اگر به‌درستی کار نکند، می‌تواند کل سیستم گرمایشی را مختل کند. معمولاً سروصدای بیش‌از‌حد نشانه‌ی مهمی از وجود اشکال در پمپ پکیج است و باید در اسرع وقت با کمک تعمیرکاران ماهر آن را تعمیر کنید.

دلایل زیادی به معیوب‌شدن پمپ پکیج منجر می‌شود که در مدل‌های مختلف کمی باهم تفاوت دارند. در این مقاله از زومیت، ضمن اشاره به علائم خرابی پمپ پکیج، راه‌حل‌هایی را برای جلوگیری از مشکلات ارائه می‌دهیم. گاهی اوقات، ممکن است افراد به‌تنهایی بتوانند مشکل را رفع کنند؛ اما اگر ایرادها تخصصی باشد، باید از تعمیرکاران تخصصی پکیج کمک بگیرید.

پمپ پکیج

علائم خرابی پمپ پکیج عبارت‌اند از:

  • کیفیت نامناسب پمپ پکیج
  • یک‌سره روشن‌ماندن پکیج
  • روشن‌نشدن پمپ پکیج
  • تولید صدای بلند پمپ پکیج
  • نشتی آب در پکیج
  • گرم‌نشدن آب پکیج
  • نچرخیدن آب در پکیج با وجود کارکردن پمپ
  • کارکرد دستگاه بدون آب
  • وجود پیچ‌و‌خم‌های زیاد در مسیر لوله‌کشی رادیاتورها
  • استفاده از لوله‌هایی با قطر نامناسب در برخی قسمت‌ها
  • گرفتگی داخلی اتصالات پلاستیکی به‌دلیل اتوکشی غیراستاندارد لوله‌ها
  • بستن شیر رادیاتورها و روشن‌گذاشتن پمپ

درادامه، هریک از این علائم را دقیق‌تر بررسی می‌کنیم.

کیفیت نامناسب پمپ پکیج

یکی از مشخصه‌های مهم خرابی پمپ پکیج، کیفیت نامناسب این قطعه است. واضح است که رعایت‌نکردن استاندارد‌های لازم در ساخت هر قطعه باعث بی‌کیفیت و خراب‌ شدن آن در مدت‌زمان کوتاهی می‌شود. اگر پمپ پکیج کیفیت لازم را نداشته باشد، وظیفه خود در سیستم گرمایشی را نمی‌تواند انجام دهد و زود‌به‌‎زود خراب خواهد شد.

یک‌سره روشن‌ماندن پکیج

به‌طورکلی، بیشتر مشکلات پمپ پکیج به کارنکردن آن مربوط است؛ اما گاهی اوقات با مشکلاتی مواجه می‌شویم که دلیل آن کاکرد دائم پمپ و خاموش‌نشدن آن است. برای رفع مشکل یک‌سره روشن‌ماندن پکیج، ابتدا باید برد پکیج و استرادور را بررسی کنید. در‌صورت خرابی آن‌ها، دلیل جرقه‌زدن مداوم پکیج را عیب‌یابی و سپس پکیج را تعمیر کنید.

پمپ و اجزای داخلی پکیج

ازجمله دلایل یک‌سره روشن‌ماندن پکیج می‌توان به این‌ها اشاره کرد:

  • خرابی برد پکیج
  • وضعیت نامناسب قرار‌گیری پمپ پکیج
  • گیرکردن شیر موقعیت میانی پکیج

روشن‌نشدن پمپ پکیج

روشن‌نشدن پمپ پکیج از نشانه‌های اصلی خرابی این قطعه است. دلایل زیادی به روشن‌نشدن پمپ پکیج منجر خواهد شد. ممکن است روشن‌نشدن پمپ به‌دلیل وجود مشکل در قطعاتی مثل برد الکترونیکی دستگاه و قرار‌گیری غیراصولی دودکش پکیج و تنظیم اشتباه فشار گاز دستگاه اتفاق بی‌افتد.

نکته: با تنظیم دقیق فشار گاز دستگاه و نحوه‌ی قرار‌گیری دودکش و قطعات دیگر، پمپ پکیج را تعمیر و تعویض کنید.

تولید صدای بلند پمپ پکیج

اگر صدایی غیرطبیعی از پمپ گرمایش مرکزی شنیدید، احتمالاً مشکل در عملکرد قفل هوا است. بسیاری از مشتریان از صدای زمزمه مداوم قفل هوا شکایت می‌کنند. پمپ گرمایش مرکزی در حالت کارکرد کامل زمزمه‌ای خفیف و لرزشی جزئی خواهد داشت. تولید صدای بلند پمپ پکیج، نشانه‌ی واضحی است که قطعه‌ای به‌درستی کار نمی‌کند و به عیب‌یابی و تعمیر نیاز دارد.

اگر هوا در پمپ جمع شود، قاعدتاً این قطعه به‌درستی کار نمی‌کند. بسیاری از پمپ‌های گرمایش مرکزی پیچ تخلیه دارند که می‌توان از آن برای حذف هوا استفاده کرد و به پمپ اجازه می‌دهد تا دوباره بدون تعویض قطعات داخلی کار کند.

اکثر پمپ‌های پکیج به‌ویژه پمپ‌های باکیفیت، از پیچ تخلیه بهره می‌برند؛ قطعه‌ای بسیار کوچک که می‌تواند برای حذف هوا از سیستم استفاده شود. توصیه‌ی قطعی ما این است که هنگام انجام این کار، از دستورالعمل‌های موجود در دفترچه‌ی راهنما پکیج پیروی کنید.

هنگامی‌که پمپ را روی دیگ قرار دادید، به‌دنبال پیچ کوچک تخلیه‌ی پمپ گرمایش باشید. توجه کنید که پمپ پر از آب است؛ بنابراین، پیچ را بسیار آهسته باز کنید. معمولاً کمتر از یک‌چهارم دور کافی است؛ زیرا به‌محض تخلیه‌ی تمام هوا، احتمالاً مقدار کمی آب از پمپ به بیرون نشت می‌کند.

اگر با انجام اقدامات گفته‌شده مشکل برطرف نشد، احتمالاً صدا‌های پمپ به‌دلیل نوع کیفیتش همیشه وجود داشته است.

پکیج دیواری مدرن

نشتی آب در پکیج

نشتی آب در پکیج یکی دیگر از علائم خرابی پمپ است. پکیج‌ها به‌دلایل مختلف نشت می‌کنند و یکی از دلایل رایج‌ نشتی، مشکل در عملکرد پمپ است که احتمال دارد به‌دلیل نصب نادرست، شُل‌شدن پمپ، آب‌بندی نادرست و تنظیمات نادرست فشار باشد. با دانستن علت نشت آب از پکیج و راهکارهایی برای پیشگیری از نشت آب از سایر بخش‌های دستگاه می‌توانید جلوگیری کنید.

به‌منظور حل مشکل نشتی آب در پکیج، باید تمام اتصالات پمپ را به‌دقت بررسی و در‌صورت وجود خوردگی یا خرابی پمپ، آن را با قطعه‌ی باکیفیت تعویض کنید. گاهی اوقات، نشتی آب از پمپ پکیج به‌دلیل شُل‌بودن محل اتصال است که در این شرایط با سفت‌کردن پیچ‌و‌مهره‌ی آن، می‌توان مشکل را رفع کرد.

گرم‌نشدن آب پکیج

گرم‌نشدن آب در پکیج نیز جزو علائم مهم‌ خرابی دستگاه است. در این صورت، با وجود کارکردن پمپ، آب گرم مصرفی ندارید و این اتفاق می‌تواند به‌دلیل کم‌بودن فشار گاز پکیج و فشار آب ورودی اتفاق بیفتد. در‌صورتی‌که فشار گاز و آب پکیج را بررسی کردید و مشکل همچنان ادامه پیدا کرد، احتمالاً پمپ نیم‌سوز شده است و باید آن را تعویض کنید.

نچرخیدن آب در پکیج با وجود کارکردن پمپ

گاهی اوقات، می‌بینیم که پمپ دستگاه عملکردی طبیعی و عادی دارد؛ اما درواقع آب را به اطراف سیستم پمپاژ نمی‌کند. نچرخیدن آب در پکیج با وجود کارکردن پمپ نیز یکی از علائم خرابی این قطعه است. این مسئله پیچیده‌ ممکن است ناشی از چندین مشکل باشد و احتمال زیاد پروانه روی پمپ گیر کرده است. این مشکل نیز به‌دلیل مسدود‌شدن پروانه پمپ یا همان شفت اتفاق می‌افتد.

نکته: این اتفاق معمولاً در سیستم‌های گرمایشی‌ای رخ می‌دهد که مدتی زیادی از آن‌ها استفاده می‌شود. اگر یکی از اجزای پمپ مانند پروانه یا شفت گیر کرده باشد و پمپ آب درگردش نباشد، گاهی اوقات ضربه‌ای ملایم باعث آزادشدن اجزای گیر کرده می‌شود.

چه عواملی باعث سوختگی پمپ پکيج می‌شود؟

در وهله‌ی اول، درصورت سوختن پمپ پکيج حتماً به این موضوع دقت کنید که از برند نام‌آشنا و دارای گارانتی معتبر استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم اگر به تعمیرکاران اعتماد کامل ندارید، حتماً خودتان این قطعه را از بازار تهیه کنید.

در قدم بعدی، حتماً از تعمیرکار بخواهید که قطعه‌ی پرشر سوئیچ آب را بررسی کند و از سلامت آن مطمئن شود. این قطعه درواقع حسگری است که در‌صورت سالم‌بودن باعث می‌شود اگر احیاناً دستگاه بدون آب ماند، عملکرد پکیج متوقف شود.

در برخی مواقع، خرابی پرشر سوئیچ آب باعث می‌شود دستگاه بدون آب کار کند و مشکلات زیادی به‌وجود آورد

موضوع بعدی گرفتگی هوا یا جرم در مسیر مدار گرمایشی است. از دلایل گرفتگی‌ها می‌توان به خرابی شیرهای رادیاتور، شیلنگ‌های فرسوده پکیج، لوله‌کشی ناشیانه و بسته‌شدن اتصالات پلاستیکی اشاره کرد. قاعدتاً با دانستن اینکه چگونه پکیج دیواری را هواگیری کنیم، می‌توانیم تا حد زیادی از جمع‌شدن هوا و رسوب در مدار دستگاه جلوگیری کنیم.

برسی پمپ پکیج

دلایل مهم خرابی پمپ پکیج

۱. گرفتگی مسیر برگشت پمپ

پمپ‌های استفاده‌شده در پکیج از نوع سیرکولاسیون هستند؛ یعنی پمپ باید آب داخل پکیج را به‌گردش درآورد. حال فرض کنید به‌دلیل گرفتگی در مسیر برگشت آب به پمپ نرسد. شفت پمپ در آب خنک می‌شود و اگر آب به این قطعه نرسد، دمای دستگاه افزایش می‌یابد و فشار مضاعفی به آن وارد و در نهایت پمپ پکیج خراب می‌شود.

۲. کثیف‌بودن صافی برگشت یا صافی برنجی

در بعضی از پکیج‌ها،‌ برای جلوگیری از ورود رسوب به پمپ و مسیر رادیاتورها، از قطعه‌ای به‌ نام صافی برگشت استفاده می‌شود. صافی برگشت متشکل از توری فلزی ساده‌ای است که اجازه نمی‌دهد ذرات درشت از داخل دستگاه عبور کند. در‌صورتی‌که این توری از ذرات و کثیفی‌های زیادی برخودار شود، می‌تواند عامل خرابی پمپ پکیج باشد.

۳. گریپاژ پمپ

گریپاژ پمپ یا قفل‌بودن پمپ به‌دلیل رسوب‌گرفتن یا تجمع زنگاب اتفاق می‌افتد. در‌صورتی‌که مدت زیادی از پکیج استفاده نشود، املاح موجود در آب باعث گیرکردن پمپ یا به‌اصطلاح جام‌کردن پمپ می‌شود که خود عامل مهمی در خرابی این قطعه است.

جمع‌بندی

در این مقاله از زومیت، به علائم اصلی خرابی پمپ پکیج و راهکارهای این مشکل اشاره کردیم. سرویس سالانه پکیج می‌تواند تا حدود زیادی از خرابی پمپ و قطعات دیگر جلوگیری کند. در‌صورت مشاهده‌ی خرابی، بد کارکردن، وجود اختلال در گرمایش آب مصرفی، قفل‌کردن و صدای زیاد پمپ بهتر است هرچه سریع‌تر از تعمیرکاران پکیج کمک بخواهید تا در اسرع وقت مشکل دستگاهتان رفع شود.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات