چه عواملی به ترکیدگی آبگرمکن منجر می‌شوند؟

دوشنبه ۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
آبگرمکن
در این مقاله از زومیت قصد داریم تا به عوامل ترکیدن آبگرمکن دیواری بپردازیم.
تبلیغات

یکی از مشکلات رایج آبگرمکن‌های دیواری، انفجار ناگهانی آن‌ها به‌هنگام روشن شدن محسوب می‌شود و این روزها به یکی از دغدغه‌های افراد تبدیل شده است. مشکل یادشده می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ بنابراین باید با مواردی که احتمال دارد در عملکرد آبگرمکن اختلال ایجاد کنند، آشنا شوید و بهترین راه‌حل را برای رفع آن‌ها پیدا کنید.

به‌طور کلی، انفجار ناگهانی آبگرمکن معمولاً هنگام روشن کردن دستگاه اتفاق می‌افتد؛ اما اگر دستگاه دچار خرابی شده باشد، حتی در‌ حین کار نیز صداهایی از خود تولید می‌کند. در این مقاله از زومیت قصد داریم تا عوامل ترکیدن آبگرمکن دیواری و علل آن را بررسی کنیم.

اگر قصد سرویس کردن آبگرمکن خود را دارید مقاله‌ی هرآنچه باید درباره سرویس آبگرمکن بدانید را در بخش لوازم خانگی زومیت مطالعه کنید.

دلیل انفجاری روشن شدن آبگرمکن چیست؟

  • رسوب گرفتن مبدل
  • بالا بودن فشار آب ورودی
  • نامناسب بودن لوله‌کشی ساختمان
  • خرابی پمپ آبگرمکن
  • سرد بودن بیش‌ازحد آب ورودی

رسوب گرفتن مبدل

مهم‌ترین علت ترکیدن آبگرمکن دیواری می‌تواند رسوب گرفتن مبدل آن باشد. در واقع زمانی‌ که مبدل اصلی آبگرمکن رسوب می‌گیرد، زمینه برای انفجار ناگهانی آبگرمکن فراهم می‌شود‌؛ پس حتماً باید حواستان به این مشکل باشد و هر دو یا سه ماه یک‌بار (با توجه به کیفیت آب محل زندگی) مبدل را رسوب‌زدایی کنید. کیپ بودن مبدل یا رادیات دستگاه به جمع‌ شدن فشار آب می‌انجامد و همین دلیل به ترکیدگی دستگاه منجر می‌شود.

بالا بودن فشار آب ورودی

بالا بودن فشار آب ورودی دلیل دیگری است که باعث منفجر شدن آبگرمکن یا سوت کشیدن آن می‌شود؛ بنابراین حتماً میزان فشار آب ورودی به دستگاه را چک کنید و مطمئن شوید که فشار آن استاندارد است.

نامناسب بودن لوله کشی ساختمان

نامناسب بودن لوله‌کشی، مورد مهم دیگری است که در انفجار دستگاه و حتی ترکیدن لوله آبگرمکن دیواری نقش بسزایی دارد. مشکل مذکور باید از ریشه حل شود؛ زیرا خرابی مربوط به مبدل یا پمپ نیست که با تعویضی ساده بتوان مشکل را برطرف کرد. پس توجه داشته باشید که مرحله نصب آبگرمکن اگر به‌طور اصولی و استاندارد توسط افراد متخصص انجام نگیرد در آینده حتماً با مشکل ترکیدن لوله مواجه خواهید شد.

خرابی پمپ آبگرمکن

پمپ، دیگر دلیل انفجار آبگرمکن دیواری است که مدام باید آن را چک کنید؛ چون اگر نسبت به این مورد بی‌توجه باشید و مشکلی در آن به‌ وجود آمده باشد، زمینه برای ترکیدن آبگرمکن دیواری و حتی آسیب رسیدن به آبگرمکن مهیا می‌شود. خرابی ادوات پمپ آبگرمکن می‌تواند اصلی‌ترین عامل ترکیدگی دستگاه باشد.

پمپ آبگرمکن

سرد بودن بیش‌ازحد آب ورودی

علاوه‌بر بالا بودن فشار آب ورودی، سرد بودن بیش‌از‌حد آب نیز می‌تواند موجب انفجار ناگهانی آبگرمکن شود. پس به خاطر داشته باشید که آب ورودی به دستگاه نه باید بیش‌از‌حد سرد باشد و نه باید فشار زیادی داشته باشد؛ چون هر دو مورد علت ترکیدن شیلنگ آبگرمکن دیواری هستند.

دلیل صدای آبگرمکن چیست و چگونه باید آن را رفع کرد؟

صدا دادن آبگرمکن می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. یک تعمیرکار آبگرمکن ماهر ابتدا بررسی می‌کند چه صدایی و از کدام ناحیه آبگرمکن به گوش می‌رسد و بعد از آن، اقدام به رفع مشکل می‌کند. به‌طور کلی صدای آبگرمکن در اغلب موارد ناشی از موارد زیر است:

  • تنظیم نبودن شیر برقی
  • رسوب گرفتن آبگرمکن
  • خراب شدن پمپ (ژیگلور)
  • خرابی سنسورهای حرارتی
  • خرابی شیر احتراق آبگرمکن دیواری و یا شل شدن آن
  • تنظیم نبودن فشار گاز مشعل
  • تنظیم نبودن فشار آب
  • اختلال در فرایند احتراق
  • ایراد در پیلوت آبگرمکن دیواری

در ادامه به‌صورت کاملاً دقیق و مفصل این عوامل را توضیح می‌دهیم.

از جمله مشکلات رایج آبگرمکن‌ها سر و صدای آن‌ها است. اگرچه این صداها شبیه به هم نیستند، همه آن‌ها وجود اختلال در عملکرد آبگرمکن را نشان می‌دهند. در ادامه مقاله انواع صداهای غیرمتعارف آبگرمکن را بررسی می‌کنیم.

صدای ترکیدن

اگر با صداهای عجیب‌وغریب مانند صدای ترکیدگی در آبگرمکنتان روبه‌رو شدید، باید به سلامت دستگاه شک کنید؛ چراکه به احتمال زیاد مشکلی در آن به‌ وجود آمده است. صدای بلند معمولاً به علت تجمع بیش‌از‌حد رسوب در آبگرمکن ایجاد می‌شود.

تجمع رسوب در قسمت رادیات آبگرمکن باعث ایجاد صدایی شبیه به ترکیدن می‌شود. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که آب مصرفی شما سخت به حساب می‌آید، احتمال برخوردتان با این مشکل زیاد است. شستن مخزن آبگرمکن و رسوب‌زدایی آن با هزینه مناسبی توسط سرویس‌کاران انجام می‌شود.

رادیات

صدای سوت کشیدن آبگرمکن

آبگرمکن جزء جدایی‌ناپذیر سیستم گردش آب در خانه به شمار می‌آید. هدف از طراحی آبگرمکن فراهم آوردن آب داغ از طریق خطوط داخلی برای کل خانه است. آبگرمکن آب را گرم و ذخیره می‌کند تا زمانی‌ که به آب گرم نیاز باشد، آن را به قسمت‌های موردنیاز هدایت کند.

علت اصلی صدای جیغ یا سوت سوت آبگرمکن، وجود محدودیت در جریان آب است. این محدودیت از عملکرد عادی آبگرمکن و پر‌ شدن آن جلوگیری می‌کند. مهم‌ترین علت محدودیت جریان آب، گیر‌ کردن شیر ورودی یا معیوب بودن آن محسوب می‌شود. برای این کار، بررسی کنید که آیا چیزی جلوی شیر ورودی را گرفته یا خیر.

اگر شیر آب نیمه‌بسته است، آن را در موقعیت کاملاً باز نگه دارید تا صدای جیغ آبگرمکن از بین برود. اگر با این کار صدای آبگرمکن برطرف نشد، به احتمال زیاد دریچه ورودی معیوب است و باید تعویض شود. برای تعویض شیر ابتدا شیر اصلی آب را ببندید؛ سپس شیر قدیمی را بردارید و شیر جدید را به جای آن نصب کنید. با انجام این کار، وقتی مجدداً شیر اصلی آب را باز می‌کنید، نباید صدای جیغ بشنوید.

صدای تق تق آبگرمکن

صدایی تق تق مانند یکی از صداهایی به حساب می‌آید که معمولاً در آبگرمکن‌های گازی شنیده می‌شود. شنیدن ناگهانی این صدا کمی آزاردهنده و نشان‌دهنده تراکم در سیستم آبگرمکن است؛ اما جای نگرانی نیست، زیرا شرایط خطرناکی ایجاد نمی‌کند. توصیه می‌کنیم حتماً از تعمیرکاران ماهر بخواهید نگاهی به آبگرمکن شما بیندازند تا خیالتان راحت باشد؛ چون ایمنی وسایل گازسوز چیزی نیست که بتوان نسبت به آن بی‌تفاوت بود.

آبگرمکن

صدای خس خس آبگرمکن

یکی دیگر از صداهای آزاردهنده آبگرمکن، صدای خس خس است. پیش از عیب‌یابی، باید بدانید که آبگرمکن برای گرم کردن و تأمین آب گرم طراحی شده و صرف‌نظر از اینکه آبگرمکن با برق یا با استفاده از گاز و مشعل آب را گرم می‌کند، معمولاً طرز کار یکسانی دارد.

چند علت وجود دارد که موجب می‌شود از آبگرمکن خود صدای خس خس یا هیس بشنوید. یکی از علل ایجاد صدای خس خس، تراکمی است که هنگام پر شدن مخزن آب گرم به‌وجود می‌آید. علت دیگر این صدا تماس آب سرد با سطوح گرم‌تر مخزن است. بااین‌حال، دلیل دیگری نیز شاید موجب ایجاد صدای خس خس در آبگرمکن شود که از دو مورد قبل جدی‌تر به شمار می‌رود.

علت اصلی ایجاد صدای یادشده، نشتی در مخزن آب گرم است. به‌دلیل تحت فشار بودن مخزن رها شدن آب شاید صدای خس خس ایجاد کند. این مشکل سریعاً باید برطرف شود. اگر نشانه‌ای از نشتی (جمع شدن آب یا جاری شدن آن در کف) در آبگرمکن نمی‌بینید، احتمالاً مشکل چندان جدی نیست؛ با این حال نیاز است از یک تعمیرکار بخواهید آبگرمکنتان را چک کند.

جمع‌بندی

در این مقاله از زومیت علت ترکیدگی و سروصدای آبگرمکن را بررسی کردیم و راه‌حل برطرف کردن آن‌ها را نیز توضیح دادیم. از جمله عللی که موجب ایجاد سروصدا و ترکیدگی در آبگرمکن می‌شوند، می‌توان به جمع‌ شدن رسوب در رادیات آبگرمکن، گیر‌ کردن شیر ورودی یا معیوب بودن آن، تراکم رسوب در پمپ آبگرمکن و نشتی رادیات آبگرمکن و... اشاره کرد. سرویس به‌موقع آبگرمکن توسط سرویس‌کاران ماهر به‌صورت منظم می‌تواند از چنین مشکلاتی جلوگیری کند. سروصدای آبگرمکن می‌تواند هشداری برای شما باشد که در اسرع وقت به سرویس دستگاه بپردازید و آن را عیب‌یابی کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات