علت نشت آب از پکیج و راهکارهایی برای پیشگیری

دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
علت نشتی آب قطعات پکیج
در این مقاله از زومیت به بررسی دلایل نشتی آب از پکیج و نحوه جلوگیری از آن می‌پردازیم.
تبلیغات

ممکن است روزی با صحنه نشتی آب از پکیج خود روبه‌رو شوید که اصلاً جای نگرانی و استرس نیست. نشتی آب یکی از رایج‌ترین مشکلات این دستگاه است و به راحتی می‌توانید این مشکل را رفع کنید. روش‌های زیادی برای نگهداری و تشخیص رایج ترین مشکلات پکیج و راه حل آن‌ها وجود دارد که در ادامه به برخی از این مشکلات خواهیم پرداخت.

علت نشتی آب از پکیج

دلایل نشتی آب پکیج چیست؟

از آنجا که نشتی آب در پکیج، دلایل متعددی دارد، سعی کردیم بخشی از این دلایل را به‌طور خلاصه ارائه دهیم. با بررسی مواردی که ذکر شده است می‌توانید علت نشتی پکیج را به‌راحتی تشخیص دهید و در اسرع وقت نسبت به رفع آن اقدام کنید.

دلایل اصلی نشتی آب در پکیج عبارت‌اند از:

  • خراب شدن شیر تخلیه یا شیر اطمینان پکیج
  • عدم آب‌بندی صحیح اتصالات پکیج
  • نشتی آب از محل شیر پرکن دستگاه
  • آبریزی پکیج از ناحیه پمپ پکیج
  • پوسیدگی لوله و اتصالات درون دستگاه
  • زنگ‌زدگی، ترک‌خوردگی و یا سوراخ شدن مبدل پکیج
  • پوسیدگی قطعات داخلی پکیج

خرابی شیر اطمینان یا شیر تخلیه فشار

علت نصب شیر تخلیه فشار یا شیر اطمینان، آزاد یا خارج کردن آب اضافی پکیج در مواقعی است که فشار دستگاه بیشتر از حد مجاز بالا برود. عملکرد این شیر به دریچه فشار شباهت دارد و در‌ صورت احساس فشار مضاعف در پکیج، هرگونه فشار اضافه‌ای را از پکیج خارج می‌کند تا از بروز مشکلات جدید و وارد شدن آسیب جدی به پکیج جلوگیری کند.

فشار مناسب و استانداردی که برای پکیج‌ها در نظر گرفته شده است معمولاً بین عدد ۱٫۵ تا ۲ بار است. در‌صورتی‌که فشار پکیج بیشتر از این میزان تعیین شده باشد، شیر اطمینان برای جلوگیری از انفجار دستگاه، آب اضافی درون مدار را از پکیج آزاد می‌کند. با دانستن اینکه چگونه پکیج دیواری را هواگیری کنیم تا حد زیادی می‌توانید مانع از نشتی آب در دستگاه شوید.

پیشگیری از نشتی آب در شیر اطمینان

اولین اقدامی که باید در زمان آبریزی پکیج انجام دهید، بررسی فشار بار دستگاه است. در‌صورتی‌که فشار دستگاه از عدد ۲ بیشتر باشد، ریزش آب امری ضروری است و باید اجازه دهید که به‌صورت کامل تخلیه شود. در‌صورتی‌که پکیج مصرفی شما ایران رادیاتور باشد و شاهد نشتی آب از شیلنگ هستید، لازم است که در ابتدا فشار بار پکیج را بررسی و پس از آن شیر اطمینان یا تخلیه پکیج را چک کنید.

نشتی آب یا سوراخ شدن شیر اطمینان می‌تواند بر اثر ضربه باشد؛ در چنین حالتی فشار پکیج بالا می‌رود و آب اضافی از دستگاه خارج می‌شود. برای رفع این مشکل لازم است که شیر را بررسی و در‌ صورت نیاز آن را تعمیر یا تعویض کنید.

نشتی آب از پکیج 1

خرابی شیرپرکن پکیج

برای تنظیم فشار بار دستگاه در زیر بدنه پکیج یک عدد شیرپرکن تعبیه شده است. در‌صورتی‌که فشار بار پکیج به زیر عدد ۰٫۵ بار برسد، برای رفع افت فشار می‌توانید شیرپرکن پکیج را باز کنید تا آب بیشتری وارد مدار پکیج شود. با رسیدن فشار بار به محدوده تعیین‌شده، می‌توانید شیر پرکن پکیج را ببندید.

در برخی مواقع ممکن است که شیر پرکن دستگاه باز بماند یا به علت خرابی خوب بسته نشده باشد؛ در چنین شرایطی وقتی دستگاه شروع به آبگیری کند، فشار بار آب بالا می‌رود. برای رفع این فشار اضافی، دستگاه شروع به آبریزی یا نشتی می‌کند.

نشتی آب در برخی مواقع می‌تواند به‌علت خرابی واشر و شیلنگ‌های شیر آب باشد. اگر دلیل نشتی آب از پکیج‌های بوتان و ایران رادیاتور به‌خاطر خراب شدن شیر پرکن باشد، برای رفع این مشکل ابتدا باید شیر پرکن پکیج را بررسی کنید تا از سلامت آن مطمئن شوید (در‌صورت نیاز اقدامات لازم برای تعویض این قطعه را انجام دهید). در‌صورتی‌که علت این نشتی آب از لاستیک و یا واشرهای شیر باشد، می‌توانید با تعویض آن‌ها مجدداً از شیر پرکن استفاده کنید.

نشتی در پمپ پکیج

خراب شدن لوله‌های پمپ یکی از رایج‌ترین دلایل نشتی آب است و این عامل در حالتی اتفاق می‌افتد که پمپ و لوله‌های آن دچار فرسودگی یا پوسیدگی باشد (همچنین نشتی هوزینگ پمپ می‌تواند یکی از این دلایل باشد). این نشتی می‌تواند در اثر فشار زیادی که به لوله‌ها وارد می‌شود اتفاق بیفتد و باعث شکستگی لوله‌های پمپ شود.

علاوه بر مواردی که به آن‌ها اشاره شد، آب‌بندی‌های پمپ آب نیز می‌تواند یکی از دلایل نشتی آب در پکیج باشند و دلیل آن مهروموم و لاستیک‌های آب‌بندی پمپ است که به‌‌‌مرور‌‌ زمان خاصیت خود را از دست می‌دهند و باعث چکه کردن آب در پکیج می‌شوند.

اتصالات پکیج

اگر پکیج شما جدید است و اخیراً به نصب آن اقدام کرده‌اید ممکن است علت این نشتی، در اتصالات یا لوله‌های رفت و برگشت زیر دستگاه باشد. اگر با نشتی آب در پکیج‌های بوتان و ایران رادیاتور مواجه شدید؛ در ابتدا باید این اتصالات را به وسیله یک دستمال، خشک و مجدداً برای پیدا کردن علت نشتی اقدام به بررسی لوله‌ها و واشر‌ها کنید. در اکثر مواقع محکم کردن این اتصالات با تعویض واشرها مؤثر خواهد بود.

نشتی آب از شیلنگ‌های زیر پکیج

گاهی‌اوقات علت نشتی آب می‌تواند خیلی ساده‌تر از مواردی که در قسمت‌های قبل بررسی کردیم باشد. در زیر پکیج تعدادی شیلنگ و لوله پیسوار قرار دارد که برای انتقال آب گرم مصرفی، آب سرد ورودی، آب رفت رادیاتور و همچنین آب برگشت رادیاتور کاربرد دارد. لوله‌ها و شیلنگ‌ها به وسیله تعدادی اتصالات به بخش زیرین پکیج بسته می‌شوند و از سمتی دیگر به لوله‌های رفت‌وبرگشت و لوله آب سرد و گرم رادیاتور متصل می‌گردند.

در‌صورتی‌که شیلنگ‌های استفاده‌شده در پکیج، دارای جنس باکیفیتی نباشند و یا اینکه بست شیلنگ‌ها به‌درستی انجام نشده باشد، ممکن است علت نشتی و آب دادن پکیج، از این قسمت باشد.

علت نشتی آب در پکیج‌های ایران رادیاتور و بوتان نیز می‌تواند مرتبط با لوله‌ها و شیلنگ‌هایی باشد که در زیر پکیج قرار دارند؛ به عبارتی دیگر ممکن است که در این نوع پکیج‌ها نشتی آب از قسمت شیلنگ یا اتصالات باشد.

نشتی آب از پمپ پکیج

رفع نشتی آب از اتصالات پکیج

در‌ چنین حالتی بررسی محل دقیق نشتی بهترین کار است که اگر از طریق آن در سیستم اتصالات پکیج مشکلی وجود داشت، سریعاً رفع و در‌ صورت نیاز به تعویض، از اتصالات جدید استفاده شود. در‌صورتی‌که علت نشتی آب پوسیدگی این شیلنگ‌ها باشد چاره‌ای به‌جز تعویض آن نخواهید داشت.

نشتی در اتصالات و فیلتر پکیج

وارد شدن آب سخت به داخل پکیج و مدار سیستم گرمایشی می‌تواند باعث وارد شدن آسیب‌های زیادی به دستگاه شود. برای جلوگیری از این اتفاق لازم است که در ورودی آب سرد به پکیج از یک عدد فیلتر سختی‌گیر پلی فسفات (صافی برگشت) استفاده شود.

نکته: فیلترها برای اتصال به ورودی آب سرد نیاز به تعدادی واشر و مغزی اتصال‌دهنده دارند. پوسیدگی این اتصالات و واشرها می‌تواند عامل نشتی آب در پکیج باشند.

زنگ زدگی مبدل پکیج

در مواردی علت نشتی آب از زیر پکیج می‌تواند زنگ‌زدگی یا خوردگی مبدل باشد. در چنین حالتی چاره‌ای به‌جز تعویض کردن آن نخواهید داشت. مبدل یکی از گران‌ترین قطعات در پکیج است؛ این قطعه به‌مرور زمان و توسط جریان دائم آب، دچار پوسیدگی یا ترک‌خوردگی می‌شود و در‌نهایت منجر به نشتی آب از زیر پکیج خواهد شد.

نکته: رسوب‌گیری یا اسیدشویی از جمله عواملی است که به‌مرور زمان باعث خوردگی سطح داخلی مبدل و آب دادن پکیج می‌شود. با دانستن اینکه چگونه می‌توان عمر پکیج را افزایش داد؟ می‌توانید تا حد زیادی مانع از این مشکلات شوید.

رفع مشکل نشتی آب از مبدل پکیج

در‌صورتی‌که علت ریزش آب از پکیج ایران رادیاتور و چکه کردن آب در پکیج بوتان به سوراخ شدن یا ترک‌خوردگی مبدل مربوط شود، باید در اسرع وقت نسبت به تعویض مبدل توسط سرویس‌کار پکیج اقدام کنید. اگر پکیج شما شامل گارانتی باشد، هنگام تعمیر نسبت به تعویض آن هزینه کمتری را پرداخت خواهید کرد.

خرابی دیافراگم در منبع انبساط پکیج

همزمان با افزایش دما در پکیج، حجم آب افزایش پیدا می‌کند، کنترل این حجم اضافی از آب با پیام دیافراگم منبع انبساط انجام می‌گیرد. براساس تجربیات مصرف‌کنندگان یا تعمیرکاران بیشترین علت نشتی آب در پکیج‌های ایران رادیاتور و بوتان، از خراب شدن دیافراگم منبع انبساط است. معیوب شدن دیافراگم منبع انبساط می‌تواند باعث نشت آب اضافی در پکیج شود.

پوسیدگی قطعات داخلی پکیج

با در‌ نظر گرفتن اینکه پکیج دستگاهی پراستفاده در ساختمان به شمار می‌آید، وجود سختی آب نیز در پوسیدگی قطعات داخلی پکیج تأثیرگذار است و این پوسیدگی منجر‌ به چکه کردن آب در پکیج می‌شود.

علت نشتی آب در پکیج

جلوگیری از پوسیدگی قطعات داخلی پکیج

برای جلوگیری از پوسیدگی قطعات داخلی پکیج حتماً سرویس‌های دوره‌ای دستگاه (به‌خصوص با شروع فصل زمستان) را در دستور کار خود قرار دهید؛ زیرا نشتی آب در پکیج‌های ایران رادیاتور و بوتان می‌تواند به‌علت پوسیده شدن قطعات داخلی آن باشد که می‌توانید با انجام سرویس بموقع دستگاه این پوسیدگی‌ها را به حداقل برسانید.

آسیب‌های ناشی از نشتی آب پکیج

آبریزی از پکیج می‌تواند باعث انتقال رطوبت به دیوار و یا پریز برق شود. این مسئله مشکلات بسیاری را برای مصرف‌کننده به‌وجود می‌آورد. نشتی آب در پکیج‌های ایران رادیاتور و بوتان به هر علتی که باشد می‌تواند به‌شکل بالقوه خطرساز باشد؛ پس لازم است که این نکته را بدانید که نشتی آب از هر بخش دستگاه باعث ایجاد خطرات بیشتری در پکیج می‌شود. به‌عنوان مثال نشتی آب در پکیج و نفوذ آن به برد دستگاه می‌تواند برای شما هزینه‌ساز شود و چاره‌ای به‌جز تعویض کامل پکیج نداشته باشید.

مهم نیست که شما از چه برندی و از چه نوع پکیجی در ساختمان خود استفاده می‌کنید؛ عملکرد همه پکیج‌ها مثل یکدیگر است و در بررسی علت نشتی آب تفاوتی را برای مصرف‌کننده ایجاد نمی‌کند؛ درنتیجه می‌توان گفت که علت نشتی آب در پکیج‌های ایران رادیاتور، بوتان و ایساتیس مشابه است و نیازی به جست‌و‌جو‌های بیشتر در این رابطه نیست.

تأثیرات نشتی در کاهش فشار آب

نشتی آب در پکیج به هر علتی که باشد می‌تواند بر افت فشار پکیج تأثیر بگذارد؛ به عبارتی دیگر هر نوع آبریزی در سیستم گرمایشی مرکزی باعث کاهش فشار آب در مدار می‌شود (در اینجا منظور از سیستم گرمایش مرکزی، حوله خشک کن‌ها، رادیاتورها و... است).

کاهش فشار در مدار مشکلاتی از قبیل سرد شدن آب مصرفی، افت گرمایش رادیاتورها و خاموش شدن ناگهانی پکیج را به‌وجود می‌آورد. همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، نباید نشتی آب در پکیج را نادیده بگیریم؛ چرا که تأخیر در تعمیر دستگاه می‌تواند به پرداخت خسارات بیشتری منجر شود.

نشتی آب از اتصالات پکیج

جمع‌بندی

در این مقاله از زومیت به دلایل رایج نشتی آب از پکیج پرداختیم. بهتر است هنگامی که با نشتی آب مواجه می‌شوید در ابتدا دستگاه را خاموش و از برق جدا کنید. اگر توانایی و مهارت بالا در مسائل فنی ندارید، سعی کنید از تکنیسین‌ها یا تعمیرکاران ماهر کمک بگیرید تا مشکل سریع‌تر رفع شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات