رایج ترین مشکلات پکیج و راه حل آن‌ها

شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
پکیج دیواری
در این مقاله، تعدادی از ایرادهای رایج پکیج و عواملی را بررسی می‌کنیم که به سرو‌صدا در دستگاه منجر می‌شوند.
تبلیغات

از‌آن‌جا‌که پکیج برای تأمین گرمایش آب و منزل اهمیت زیادی دارد، پس ایجاد کوچک‌ترین مشکلی در آن می‌تواند شما را کلافه و گرمایش آب و منزل را با مشکل مواجه کند و به سایر لوازم خانگی آسیب بزند.

یکی از این مشکلات عمده‌ ایجاد سروصدای زیاد دستگاه است؛ بنابراین، در این مقاله قصد داریم مشکلات متداول پکیج را بررسی کنیم و راهکارهایی برای برطرف‌کردن آن ارائه دهیم تا در اسرع وقت بتوانید به‌کمک تعمیرکاری ماهر ایراد دستگاه را برطرف کنید.

سرویس پکیج

دلیل سروصدای زیاد پکیج

یکی از ایرادهای متداول سیستم گرمایشی پکیج، سروصدای آن است که دلایل آن‌ را بررسی می‌کنیم:

  • اگر صدایی شبیه به صدای غرغر از پکیج شنیدید، یعنی هوا درون سیستم به‌دام افتاده است.
  • معمولاً شنیدن صدای وزوز از دستگاه به‌دلیل خرابی پمپ آن رخ می‌دهد.
  • در‌صورتی‌که آب با فشار بیش‌ازحد از شبکه اصلی وارد شود، صدای همهمه به‌گوش می‌رسد.
  • اگر مانعی باعث مسدود‌شدن لوله ورودی هوا شده باشد یا فیلترهای هوا بر‌اثر گرد‌و‌غبار دچار انسداد شده باشند، صدای فش‌فش از دستگاه شنیده می‌شود.

نکته: پیش از انجام هرکاری، باید بدانید که لزوماً این صداها نشان‌دهنده خطر فوری برای سیستم نیستند؛ اما بهتر است که تعمیرکار پکیج مشکل را بررسی کنند.

گرم‌نشدن آب پکیج

عوامل مختلفی در گرم‌نشدن آب ساختمان مؤثر هستند. برای مثال، اگر منطقه محل زندگی شما دچار افت فشار شده باشد، آب گرم نمی‌شود. یکی از مشکلات متداولی که باعث بروز این مشکل می‌شود، کم‌بودن فشار آب است. وقتی مقدار آبی که وارد پکیج می‌شود، کم باشد، آن مقدار به‌سرعت داغ می‌شود و وقتی این میزان تمام شد، دوباره آب سرد وارد پکیج می‌شود.

روشن و خاموش شدن مداوم پکیج باعث بی‌ثباتی آب گرم خروجی لوله ها می‌شود؛ بنابراین، برای رفع مشکل فشار آب در ساختمان بهتر است که از پمپ آب کمک بگیرید.

عامل دیگری که ممکن است از گرم‌شدن آب مانع شود، رسوب گرفتن مبدل ثانویه است که تمیز‌کردن آن به مواد خاصی نیاز دارد و بهتر است که انجام آن به تعمیرکار پکیج سپرده شود. علاوه‌براین‌، اگر لوله‌ها هوا بگیرند، آب گرم نمی‌شود؛ بنابراین، در این صورت باید عمل هواگیری پکیج انجام و مشکل حل شود.

برای هواگیری لوله‌ها، باید پیچ مشخصی (معمولاً قرمزرنگ) را در زیر دستگاه پکیج بچرخانید و باز کنید تا صدای خارج‌شدن هوا را بشنوید. فراموش نکنید که تا وقتی درجه فشارسنج به بالای عدد یک نرسیده، نباید پیچ را ببندید.

پکیج

گرم‌نشدن رادیاتور‌ها

ازجمله دلایل بروز این مشکل می‌توان به کم‌بودن فشار آب، وجود هوا درون لوله‌ها، خراب‌بودن دیافراگم، خراب‌بودن شیرها و ترموستات اشاره کرد. برای اینکه متوجه شوید که گرم‌نشدن رادیاتورها به فشار آب ارتباط دارد یا خیر، باید عقربه فشار سنج زیر پکیج را بررسی کنید.

اگر کمتر از ۱ بار باشد، یعنی باید فشار دستگاه را تنظیم کنید. در‌صورتی‌که آب گرم قطع‌و‌وصل و رادیاتورها سرد‌و‌گرم شوند، می‌توان حدس زد که مشکل از ترموستات است. در این صورت، می‌توان ازطریق دفترچه راهنمای پکیج یا کمک گرفتن از فردی متخصص مشکل را حل کرد.

نشتی پکیج

یکی از عوامل مهمی که ممکن است باعث آبریزی از پکیج شود، این است که اتصالات این سیستم گرمایشی در زمان نصب به‌درستی عایق نشده‌اند و همین موضوع باعث نشت آب از پکیج شده است.

همچنین، پوسیدگی اتصالات و لوله‌ها و تَرَک‌خوردن یا سوراخ‌شدن مبدل می‌تواند باعث نشت آب از پکیج شود. اگر مشکل از مبدل باشد، راهی جز تعویض آن وجود ندارد. درضمن، از‌آن‌جا‌که نشتی آب از دستگاه پکیج باعث کاهش فشار سیستم می‌شود، بهتر است که تا رسیدن سرویس‌کار پکیج، آن را خاموش کنید.

افت فشار مداوم پکیج

به‌طور ایدئال فشار‌سنج پکیج باید عدد ۵/۱ بار را نشان دهد. حالا اگر این فشار به کمتر از ۱ بار برسد، دستگاه نمی‌تواند به‌درستی کار کند. نشتی آب از پکیج و خرابی سوپاپ اطمینان فشار و هواگیری رادیاتورها ازجمله عواملی هستند که ممکن است باعث افت فشار سیستم گرمایشی شوند. بنابراین، ابتدا سیستم را بررسی کنید تا مطمئن شوید که آب از آن چکه نمی‌کند؛ چون اگر نشتی داشته باشید، بهتر است که از تعمیرکار کاربلد کمک بگیرید.

بااین‌حال، چنانچه خودتان می‌خواهید این کار را انجام دهید، باید از دستورالعمل‌های دفترچه راهنمای پکیج کمک بگیرید. اگر سوپاپ اطمینان تنظیم‌کننده فشار دچار مشکل شده باشد، باید آن را عوض کنید.

نکته: در‌صورتی‌که به‌تازگی رادیاتورها را هواگیری کرده‌اید و آب از سیستم خارج می‌شود، باید بار‌دیگر فشار دستگاه را تنظیم کنید.

خود‌به‌خود خاموش‌شدن پکیج

عواملی از‌قبیل کم‌بودن فشار آب، خرابی ترموستات، مسدود‌شدن شیر ورودی آب به‌دلیل تجمع رسوبات، خرابی پمپ، به‌گردش در‌نیامدن آب درون سیستم و وجود هوا داخل لوله‌ها ممکن است باعث خاموشی خود‌به‌خودی دستگاه شوند.

پکیج

جوش‌آوردن پکیج

اگر آب به‌سرعت گرم شود و به نقطه جوش برسد، باعث می‌شود که هوا در پکیج به‌دام بیفتد و این هوای به‌دام‌افتاده مثل کتری در حال جوش صدای سوت بدهد. معمولاً براثر تجمع رسوبات آهکی که باعث کُند‌شدن جریان آب و گرم‌شدن بیش‌از‌حد دستگاه می‌شود، دستگاه جوش می‌آورد. افزون‌براین، وجود قطعات خراب در پکیج می‌تواند سیستم گرمایشی شما را بیش‌از‌حد انتظار گرم کند.

یخ‌زدگی لوله‌های پکیج

در‌صورتی‌که درجه حرارت هوا به کمتر از صفر برسد، ممکن است آب لوله میعان یخ بزند و سیستم را به‌طور خودکار خاموش کند. بهترین کاری که در چنین شرایطی باید انجام دهید، این است که مقداری آب گرم روی لوله بریزید تا یخ آن ذوب شود.

جمع‌بندی

این مقاله برای شناسایی ایرادهای رایج پکیج برای شما عزیزان تهیه شد و هدفمان این بود که با شناخت آن‌ها، مشکلات دستگاهتان زودتر برطرف شود و در‌نهایت با آرامش کامل و با کمترین تنش از زندگی در منزلتان لذت ببرید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات