چگونه می‌توان عمر پکیج را افزایش داد؟

دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
پکیج دیواری
نشتی پکیج، جوش آوردن، گرم نشدن آب و... عواملی هستند که از استفاده غیر اصولی نشأت می‌گیرند. در این مقاله، راه‌های افزایش طول عمر پکیج را بررسی می‌کنیم.
تبلیغات

افزایش عمر پکیج با استفاده‌ی صحیح از آن امکان‌پذیر می‌شود و به شما کمک می‌کند تا مدت‌زمان بیشتری از پکیج خود استفاده کنید. تا‌به‌حال به این فکر کرده‌اید که تعویض پکیج چقدر دشوار و هزینه‌بر است؟ دردسرهای این‌ کار سبب می‌شود دارندگان پکیج از دستگاهشان درست‌تر استفاده کنند تا متحمل هزینه‌های هنگفت تعمیر یا تعویض نشوند.

به‌طورکلی، سیستم پکیج پس‌ از گذشت چند سال رو به فرسایش می‌گذارد و مستهلک می‌شود؛ اما روش‌هایی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا سال‌های بیشتری از پکیج استفاده کنید. در این مقاله، ترفندهای افزایش طول عمر پکیج را به شما آموزش می‌دهیم تا حداقل چند سال بیشتر بتوانید از سیستم گرمایشی منزل یا محل کار خود استفاده کنید.

افزایش عمر پکیج

پکیج یکی‌ از لوازم‌ خانگی مهم برای هر منزلی است. چگونگی افزایش عمر پکیج سؤالی است که اکثر کاربران از کارشناسان تعمیر پکیج می‌کنند. هزینه‌های تعمیر یا تعویض پکیج گاه به‌حدی زیاد است که چنین احتیاط‌هایی ضروری به‌نظر می‌رسد. کافی است دستگاه‌ را در ابتدای هر فصل سرویس کنید.

سرویس پکیج عملکرد دستگاه‌ را بهبود می‌بخشد و از این طریق، طول عمر قطعات و اجزای آن‌ را افزایش می‌دهد. همچنین، اگر می‌خواهید مدت‌زمان بیشتری از پکیج دیواری یا زمینی خود استفاده کنید، بهتر است به فکر سختی‌گیر (جرم‌گیر) باشید.

سختی‌گیر از رسوب‌گرفتن مداوم پکیج و رادیاتورها مانع می‌شود و از این طریق، به افزایش عمر پکیج کمک می‌کند. استفاده از صافی برگشت در مسیر برگشت رادیاتورها هم روش دیگری است که موجب افزایش عمر کاری پکیج‌ها می‌شود.

پکیج دیواری

چند راهکار برای افزایش طول عمر پکیج

درجه‌ی آب‌ را تنظیم کنید

بیشتر ما عادت داریم که درجه‌ی حرارت آب مصرفی را از‌طریق کم و زیاد کردن شیر آب گرم و سرد تنظیم کنیم؛ اما این کار اشتباه است؛ چون سیستم‌ گرمایشی برای افزایش دمای آب گرم، انرژی بیشتری مصرف می‌کند.

اگر می‌خواهید طول عمر پکیج خود‌ را افزایش دهید، بهتر است دمای آب گرم بهداشتی‌ را به گونه‌ای تنظیم کنید که در زمان باز‌کردن شیر آب گرم تا آخرین مقدار، دمای‌ آب دمای مطلوب مدنظر باشد.

دمای رادیاتورها را تنظیم کنید

حتماً افرادی‌ را دیده‌اید که حرارت رادیاتورها را زیاد می‌کنند و در‌صورتی‌که احساس گرمای بیش‌از‌حد کنند، پنجره‌ها را باز می‌کنند. این‌کار علاوه‌بر افزایش مصرف گاز، در دراز‌مدت به سیستم پکیج نیز آسیب می‌رساند. برای افزایش عمر پکیج، بهتر است دمای رادیاتورها و آب گرم‌ را به‌‌گونه‌ای تنظیم کنید که گرمادهی کاملاً مناسب باشد و محیط بیش‌از‌حد گرم نشود.

از پمپ محافظت کنید

پمپ دستگاه پکیج به‌گونه‌ای طراحی شده است که بتواند برای مدت‌زمان نامحدود و مادام‌العمر کار کند؛ اما به‌شرط استفاده درست و فراهم‌شدن شرایط استاندارد. برای افزایش عمر پکیج، از خالی‌بودن مدار آب گرمایشی و ورود نا‌خالصی‌ها و رسوبات به داخل هوزینگ پمپ و خاموش‌شدن پمپ برای بیش از ۲۴ ساعت جلوگیری کنید.

مراقب یخ‌زدگی پکیج باشید

اگر دمای هوای محل نصب پکیج در فصول سرد کاهش پیدا کند، ممکن است سیستم منجمد شود. این مشکل به‌ویژه برای افرادی ایجاد می‌شود که پکیج‌ را در مکان‌هایی همچون بالکن نصب می‌کنند. برای افزایش عمر کاری پکیج، باید از یخ‌زدن آن جلوگیری کنید. برای این منظور از ضدیخ‌های موجود در بازار می‌توانید کمک بگیرید و درصورت خاموش‌کردن دستگاه برای مدت طولانی، آب آن‌ را کاملاً تخلیه کنید.

از رسوب‌گذاری جلوگیری کنید

در بخش اول هم، اشاره‌ کردیم که رسوب‌گرفتن لوله‌ها و رادیاتورهای پکیج، هم بهره‌وری کاری دستگاه را کاهش می‌دهد و هم کیفیت گرمادهی را به‌شدت مختل می‌کند. برای افزایش عمر پکیج، بهتر است با استفاده از دستگاه‌های سختی‌گیر البته از نوع مجاز، تاحدممکن از رسوب‌گذاری لوله‌ها مانع‌ شوید.

از دودکش مناسب استفاده کنید

دودکش یکی‌ از اجزای مهم پکیج است و باید در انتخاب و اتصال آن دقت زیادی به‌خرج دهید. اگر دودکش کیفیت لازم را نداشته باشد یا به‌درستی نصب نشود، هم سلامت خودتان به‌خطر می‌افتد و هم سرعت فرسایش پکیج افزایش پیدا می‌کند.

سرویس پکیج

از تجهیزات گرمایشی مناسب و استاندارد استفاده کنید

تجهیزات گرمایشی نظیر رادیاتورها و لوله‌کشی گرمایش از کف یا حتی داکت اسپیلت، واسطه‌ی گرم‌کردن محیط به‌وسیله‌ی آب گرمی هستند که پکیج تأمین می‌کند.

انتخاب نادرست تعداد پره‌های رادیاتور، اجرای نادرست و غیراصولی سیستم گرمایش از کف، استفاده از سیستم داکت‌ اسپیلت ناسازگار با دستگاه یا استفاده از تجهیزات غیراستاندارد، عمر کاری پکیج‌‍ را به‌شدت کاهش می‌دهد. بنابراین، درصورت امکان با صرف هزینه‌ای بیشتر، تجهیزات مناسب و باکیفیت و استاندارد بخرید تا ناچار به پرداخت مبالغ هنگفت برای تعمیر پکیج خود نباشید.

جمع‌بندی

در‌مجموع، سعی کنید با رعایت نکات ذکر‌شده در این مقاله به افزایش طول عمر پکیجتان کمک و تا حد زیادی از هزینه‌های سنگین و هنگفت تعویض یا تعمیر دستگاهتان جلوگیری کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات