یوتیوب سیستم گزارش تخلف در حق نشر را به‌روز کرد

شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۶
مطالعه 4 دقیقه
یوتیوب در تلاش‌های ادامه‌دار خود جهت حل مسائل مربوط به حق نشر، سیستم ارسال گزارش را برای حل مشکل تولیدکنندگان محتوا به‌روز کرده است.
تبلیغات

کاربران یوتیوب همیشه می‌توانند با گزارش ویدئوها به جهت «نقض حق نشر» و اثبات این موضوع که تخلفی در حق نشر ویدئویی صورت گرفته است، آن محتوا را از یوتیوب حذف کنند. فرایند گزارش تخلف در حق نشر یوتیوب به‌سادگی مورد سوءاستفاده قرار گرفته است و همیشه اشخاصی وجود دارند که به‌دلیل مخالفت با محتوای یک ویدئو یا رقابت با یکدیگر یا به هردلیل دیگر از این فرایند سوءاستفاده کنند.

حال گوگل با قراردادن بعضی موارد پاسخ‌گویی در ارتباط با این سیستم، قصد تغییر آن را دارد.

هر کاربری که بخواهد گزارش تخلف حق نشر یک ویدئو را ارسال کند، باید برچسب زمانی (Timestamp) تخلف در محتوا را نشان دهد تا سازنده بتواند با بررسی گزارش، اقدامات لازم را برای بخش مشخص‌شده‌ی محتوا انجام دهد. گوگل در یوتیوب امکاناتی از قبیل برش ویدئو، بی‌صدا کردن تصویر و جایگزینی محتوا در اختیار کاربرانش گذاشته است تا مجبور نباشند یک ویدئو را دوباره بارگذاری کنند. البته اگر یک کاربر از امکاناتی که یوتیوب در اختیار آن‌ها قرار داده، سوءاستفاده کند و نتواند ادعای خود را اثبات کند، یوتیوب این ویژگی را از او خواهد گرفت.

جولین بیل، مدیر محصول یوتیوب در بلاگ سازندگان یوتیوب گفته است:

همان‌گونه که ممکن است یک گزارش خودکار توسط سیستم تطبیق آی‌دی محتوا برای شما ارسال شود، از این به بعد برای گزارش‌هایی که به‌صورت دستی ارسال می‌شود، یک برچسب زمانی در برنامه Creator Studio یوتیوب خواهید دید. برای دریافت اطلاعات بیشتر به صفحه یوتیوب استودیو مراجعه کنید که به‌صورت گرافیکی، محلی را که توسط گزارش‌های دستی ارائه شده، در ویدئوی شما نشان داده خواهد داد. همچنین اطلاعات بیشتری درباره گزارش‌های مطرح‌شده درباره ویدئو در آنجا وجود خواهد داشت.ما میزان دقت این برچسب‌های زمانی را بررسی خواهیم کرد. صاحب حق نشر مدعی اگر به‌صورت مکرر نتواند داده‌های مناسبی برای گزارش خود فراهم کند، دسترسی خود را برای ارسال گزارش دستی از دست خواهد داد.

یوتیوب هر روز برای محافظت از محصول تولیدکنندگان محتوایش به محیط بهتری تبدیل می‌شود و با این ویژگی جدید، احتمالا ترول‌ها یکی از ابزارهای سوءاستفاده خود را از دست خواهند داد. با تغییر جدید، نحوه‌ی کار یوتیوب برای تولیدکنندگان بسیار شفاف‌تر و ساده‌تر خواهد بود و آن‌ها متوجه خواهند شد که در کجای ویدئو خود حق نشر محتوای دیگری را نقض کرده‌اند تا اقدامات لازم را انجام دهند.

یوتیوب هر روز برای محافظت از محصولات تولیدکنندگان محتوایش به محیط بهتری تبدیل می‌شود

البته از دیدگاه اشخاص بسیاری، ممکن است گزارش حق نشر یک موضوع واضح و ساده باشد؛ مانند پخش یک ترانه معروف در ویدئو یا قراردادن قطعه کوتاهی از یک فیلم ولی این موضوع آن‌قدرها هم ساده نیست. بعضی یوتیوبرها شکایت دارند که به خاطر پخش یک قطعه بسیار کوچک ترانه‌ی چند ثانیه‌ای که در پس‌زمینه ویدئو وجود داشته و توسط فروشگاهی که در آن حضور داشته‌اند پخش شده، گزارش حق نشر به دستشان رسیده است. بعضی دیگر تولیدکنندگان هم با بی‌اطلاع بودن از قوانین حق نشر محتوایی که در ویدئو خود قرار داده‌اند، گزارش حق نشر دریافت کرده‌اند.

معمولا هنگامی که حق نشر محتوایی به‌صورت واضح و مشخص توسط سازنده ویدئو نقض شود، سیستم خودکار یوتیوب می‌تواند این محتوا را تشخیص داده و به سازنده جهت اقدامات لازم هشدار دهد و با ارائه‌ی یک برچسب زمانی به آن‌ها محل مشکل‌دار در ویدئو را نشان دهد. گزارش حق نشر دستی یا همان گزارش تخلف حق نشر یوتیوب هنگامی استفاده می‌شود که سیستم خودکار یوتیوب نتواند محتوا را تشخیص دهد.

سوزان وویچیتکسی (Susan Wojcicki)، مدیر اجرایی یوتیوب گفت تغییرات جدید اواخر سال جاری ارائه خواهند شد.

ما در حال بررسی برای اعمال به‌سازی‌هایی به جهت برآورده کردن یک تعادل مناسب بین صاحبان حق‌نشر و تولید‌کنندگان هستیم.
مدیر اجرایی یوتیوب Susan Wojcicki

البته ویژگی جدید ارائه‌شده توسط یوتیوب نمی‌تواند تمام مشکلات تولیدکنندگان ویدئو را که با گزارش‌های حق نشر یوتیوب مواجه هستند، برطرف کند. لازم است یوتیوب به‌صورت قانونی به گزارش‌هایی که توسط صاحبان حق‌نشر محتوا ارسال می‌شود، رسیدگی کند که گاهی این بررسی‌ها به ضرر سازندگان محتوا یوتیوب تمام می‌شود. به‌طور مثال، این امر برای تولیدکننده محتوای آموزشی یوتیوب که مجبور است بخشی از یک فیلم یا ترانه را در ویدئو خود قرار دهد، ممکن است باعث بالا رفتن خطر حذف ویدئو یا تقسیم درآمد حاصل از آن با صاحب حق نشر شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات