چرا گوگل برنامه‌ای برای تولید تبلت جدید ندارد؟

پنج‌شنبه ۶ تیر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
گوگل به‌طوررسمی اعلام کرد پیکسل اسلیت آخرین تبلت این شرکت خواهد بود. چه دلایلی باعث شده گوگل چنین تصمیمی بگیرد؟
تبلیغات

اواسط مهر سال گذشته، پیکسل اسلیت گوگل تبلتی جدید برای رقابت با آیپد پرو اپل معرفی شد؛ اما آخرین روز فصل بهار،‌ براساس اعلام رسمی شرکت مشخص شد گوگل برنامه‌ای برای تولید تبلتی جدید نخواهد داشت. در‌حال‌حاضر، گوگل محصولاتی همچون گوشی‌های پیکسل، لپ‌تاپ‌های پیکسل، هوم‌مکس و اولترا کروم‌کست، ترموستات نست و نست‌کم را تولید می‌کند؛ ولی ظاهرا کاربران نباید منتظر نسخه‌های بعدی تبلت پیکسل اسلیت گوگل باشند. 

گوگل اسلیت / Google Slate

Computerworld درباره‌ی برنامه‌ی گوگل برای تبلت پیکسل اسلیت چنین گزارشی منتشر کرده است: 

گوگل تصمیم گرفته برنامه‌ی توسعه‌ی تبلت‌ پیسکل اسلیت را متوقف کند و درعوض، بر توسعه‌ی لپ‌تاپ متمرکز شود. براساس اعلام رسمی سخن‌گوی گوگل، این شرکت برنامه‌ای برای توسعه‌ی تبلت جدید ندارد و درمقابل، تلاش می‌کند کارمندان این بخش را برای حضور در بخش دیگری متمرکز کند. بسیاری از کارمندان بخش طراحی سخت‌افزاری تبلت به بخش توسعه‌ی سخت‌افزاری لپ‌تاپ منتقل شده‌اند. 

با انتشار این خبر، بسیاری از فعالان رسانه‌ای در یوتیوب و توییتر و سایر شبکه‌های اجتماعی به این موضوع واکنش نشان دادند و از قبول آن سرباز زدند. اواخر خرداد، گوگل تصویری از پیکسل ۴ در حساب توییتر خود منتشر کردریک آسترلو، قائم‌مقام واحد سخت‌افزار گوگل، درباره‌ی این موضوع اعلام کرد: 

تیم سخت‌افزار گوگل فقط روی ساخت لپ‌تاپ‌ متمرکز شده؛ اما اشتباه نکنید، تیم‌های کاری فعال روی اندروید و سیستم‌عامل کروم به‌‌طورکامل به‌‌همراه همکاران ما در بخش توسعه‌ی تبلت در تمامی بخش‌های بازار (مشتری و شرکت و آموزش) ادامه می‌دهند.
گوگل اسلیت / Google Slate

واقعا برنامه‌ی گوگل چیست و چرا چنین تصمیمی گرفته است؟ آیا ممکن است گوگل از کسب‌وکار تبلت خارج شود و کارمندان بخش سخت‌افزار تبلت خود را به سایر بخش‌ها منتقل کند؟ 

اگر آنچه تاکنون درباره‌ی تصمیم گوگل درزمینه‌ی طراحی و تولید تبلت گفته شده، صحت داشته باشد، نشان می‌دهد گوگل همانند اپل و مایکروسافت، اهمیت زیادی به تولید و عرضه‌ی تبلت نمی‌دهد. گوگل در سال ۲۰۱۵، تبلت پیکسل سی را معرفی و به بازار عرضه کرد و با اینکه ازنظر سخت‌افزاری دستگاه قدرتمندی بود، کیبورد مناسبی نداشت و اصلا با آیپد پرو اپل مقایسه‌شدنی نبود. 

بی‌شک، تولید و عرضه‌ی تبلت جزو اولویت‌های گوگل نیست و شاید گوگل فقط قصد داشته تولید تبلت را آزمایش کند و درنهایت، تصمیم گرفته این پروژه را به‌پایان برساند و انرژی و توان خود را صرف سایر محصولات و حوزه‌ها کند. می‌توان به‌جرئت گفت اپلیکیشن‌ها واقعا برای استفاده در نمایشگر بزرگ بازطراحی نشدند. حتی سال ۲۰۱۷، اخباری درباره‌ی بازطراحی و بهبود اپلیکیشن‌های تبلت منتشر شد و کاربران منتظر بودند چنین اتفاقی بیفتد؛ ولی درنهایت، این‌چنین نشد و اپلیکیشن‌های اندرویدی مناسب استفاده در نمایشگر بزرگ نبودند. در ۱۰ سال گذشته، با مروری بر دیدگاه‌های کاربران تبلت‌های اندرویدی، به‌وفور به این مسئله اشاره شده است. 

بی‌شک ایجاد اکوسیستم مناسب و قدرتمند کار ساده‌ای نیست و به‌نظر می‌رسد گوگل نیز برای تصمیم‌گیری خود دلایل روشنی داشته است. فروش‌نرفتن تعداد چشمگیر تبلت‌ها می‌تواند یکی از دلایل این موضوع باشد. افزون‌براین، ابزارهای به‌کاررفته برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های تبلت به‌ندرت تغییر می‌‌کنند. اگر دقت کنیم، می‌بینیم به‌صورت متوسط کاربران تبلت‌های اندرویدی نیز تقاضای اپلیکیشن‌های بهتر را نداده‌اند. یکی از دلایل روشنی که در‌این‌بین به‌چشم می‌آید، آن است که کلا بازار تبلت خیلی هم درآمدزا و پول‌ساز نیست. شاید هیچ‌کس باور نداشت گوگل مدت طولانی از بازار تبلت‌های اندرویدی پشتیبانی کند. 

گوگل پیکسل 3 و گوگل اسلیت

احتمالا همه‌ی آنچه گفته شد، از اهمیت یکسانی برخوردار نیستند؛ ولی حل‌و‌فصل‌‌کردن هرکدام از آن‌ها واقعا نیازمند مهارت و تعهد و صبر است. برای آنکه چنین مسائلی حل شود، باید واقعا کل شرکت از این حوزه پشتیبانی کند. گوگل هرسال تلاش می‌کند برای اکوسیستم خود کار جدیدی انجام دهد. معمولا می‌بینیم رابط کاربری تغییراتی می‌کند و بازهم تغییرات جدیدتری شاهد هستیم. فرم‌فکتورها تغییر می‌‌کند و تبلت‌ها بزرگ‌تر و سپس، کوچک‌تر می‌شوند. کمی ارزان‌تر به بازار عرضه می‌شوند؛ ولی یک‌دفعه می‌بینیم تبلت‌های گران‌قیمت‌تری هم به بازار عرضه شده است. همه‌ی این تغییرات هدفی را دنبال می‌کنند. 

سال گذشته با معرفی پیکسل اسلایت، انتظار می‌رفت گوگل استراتژی جدیدی در پیش گرفته و ایده‌‌اش این بود که اپلیکیشن‌های اندروید بتوانند روی سیستم‌عامل کروم (Chrome) اجرا شون و. کاربران بتوانند از مرورگر دسکتاپ و اپلیکیشن‌های موبایل استفاده کنند. گوگل با معرفی پیکسل اسلیت ایده‌ی مناسبی در پیش گرفته بود؛ ولی ازنظر اجرا، ضعف‌هایی دیده می‌شد. رابط کاربری در حالت لپ‌تاپ سریع و خوب به‌نظر می‌رسید؛ ولی به‌محض اینکه کاربران صفحه‌کلید را جدا می‌کنند، دستگاه خیلی کُند می‌شود. با درنظرگرفتن برتری‌های فراوان لپ‌تاپ پیکسل بوک، وجود چنین مشکلاتی در تبلت پیکسل اسلیت اصلا خوشایند نبود. 

شاید همه‌ی این مسائل باعث شده‌اند درنهایت، گوگل چنین تصمیمی بگیرد. در نظر داشته باشید گوگل دراصل شرکتی سخت‌افزاری نیست و قصد دارد در آینده، سیستم‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی و گوگل اسیستنت را به‌صورت گسترده در تمامی دستگاه‌ها و محصولات ازجمله گوشی‌های هوشمند، صفحات وب، آشپزخانه و البته روی تلویزیون‌های خانگی معرفی کند. شاید باتوجه‌به برنامه‌های کلانی که گوگل در پیش گرفته، متوقف‌کردن خط‌تولید تبلت تصمیم چندان مهمی نباشد و به اعتبار این شرکت خدشه وارد نکند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات