هم‌بنیان‌گذار واتساپ: همین الان فیسبوک را پاک کنید

دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰
مطالعه 4 دقیقه
برایان اکنتون، هم‌‌بنیان‌گذار واتساپ که سرویس پیام‌رسان خود را به فیسبوک فروخت، در اظهارنظری جدی، همه‌ی مردم را به ترک غول شبکه‌ی اجتماعی فراخواند.
تبلیغات

هم‌بنیان‌گذار واتساپ، برایان اکتون، در جدیدترین اظهارنظر خود با لحنی تند به‌نوعی همه‌ی مردم را به پاک کردن حساب‌های کاربری خود در فیسبوک فراخواند. او که اکنون مدیر شرکت غیرانتفاعی Signal از رقبای جدی واتساپ است، مدیرعامل فیسبوک، مارک زاکربرگ را به‌خاطر معامله‌ی حریم خصوصی کاربران برای درآمدزایی، مورد انتقاد قرار داد.

برایان در صحبت‌های خود از همه‌ی مردم خواست تا با پاک کردن همه‌ی اپلیکیشن‌های خانواده‌ی فیسبوک از گوشی‌های هوشمند و دیگر دستگاه‌های خود، اکوسیستم آن را ترک کنند. اظهارنظرهای او، پس از اتهامات پی‌در‌پی مرتبط با حریم خصوصی غول شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد؛ اتهاماتی که هر کدام در ماه‌های گذشته، فاجعه‌هایی برای فیسبوک به‌همراه داشته‌اند.

هم‌بنیان‌گذار واتساپ در سال‌های گذشته هم به‌صورت جدی از شرکت‌های سیلیکون‌ولی همچون گوگل و فیسبوک انتقاد کرده بود. او آن‌ها را به‌خاطر مدل درآمدی و هزینه کردن داده‌های مردم برای کسب پول، سرزنش می‌کند. اکنون او برای دومین بار، نظر منتقدانه‌ی جدی خود را دربرابر شرکت بزرگی همچون فیسبوک بیان می‌کند. او سال گذشته‌ی میلادی هم در پی بحران کمبریج آنالیتیکا، از مردم خواسته بود که فیسبوک را ترک کنند. برای یادآوری بهتر است بدانید که داده‌های ۸۷ میلیون کاربر به‌صورت نادرست در اختیار کمبریج آنالیتیکا قرار گرفت که در جریان انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا، استفاده شد.

فیسبوک، در ماه‌های گذشته با چندین پرونده‌ی حقوقی پیرامون حریم خصوصی و سوءاستفاده از داده‌های کاربران هم روبه‌رو شده بود. آن اتهامات، موجب بازرسی‌های جزئی کمیسیون تجارت فدرال آمریکا، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آن کشور و همچنین چند سازمان دولتی دیگر در روندهای کاری فیسبوک شد.

اکتون در سال ۲۰۱۴ سرویس پیام‌رسان خود را به مبلغ ۱۹ میلیارد دلار به مارک زاکربرگ فروخت. او در سال ۲۰۱۷ و پس از اعلام تصمیم فیسبوک برای نمایش تبلیغات در واتساپ، شرکت را ترک کرد. او در دفاع از تصمیم خود برای فروش واتساب در سال ۲۰۱۴ گفته بود که هدفش، سودرسانی به کارمندان و سرمایه‌گذاران بوده است. به‌علاوه، اکتون گفت که قدرت و توجیهی برای رد کردن پیشنهاد فیسبوک نداشت.

بنیان گذاران واتساپ

اکتون در مصاحبه‌ای در دانشگاه استنفورد کالیفرنیا گفت:

من ۵۰ کارمند داشتم و باید به آن‌ها فکر می‌کردم. درنتیجه، درآمدی که آن‌ها از فروش شرکت کسب می‌کنند نیز برایم مهم بود. من باید سرمایه‌گذاران شرکت و همچنین سهم کم خود را نیز در نظر می‌گرفتم. درنهایت، اگر تصمیم به رد پیشنهاد هم داشتم، نفوذ کافی برای اجرای آن نداشتم.

مدیرعامل سابق واتساپ در صحبت‌های خود گفت که مدل درآمدزایی فیسبوک را در آن اپلیکیشن پیام‌رسان نمی‌پسندند. شایان ذکر است، هم‌بنیان‌گذار دیگر واتساپ یعنی جان کوم هم یک سال پس از همکار قدیمی خود شرکت را ترک کرد. او هم با رویکرد فیسبوک درباره‌ی داده‌های شخصی کاربران و حریم خصوصی مخالف بود.

بنیان‌گذاران واتساپ در گذشته تلاش کردند تا بدون بمباران کردن کاربران با تبلیغات، از سرویس خود درآمدزایی کنند. آن‌ها حتی دریافت یک دلار به‌صورت سالانه از کاربران را نیز در نظر داشتند که در روزهای ابتدایی کار واتساپ آن را امتحان کردند. این زوج تصور می‌کردند که مدل سرویسی برای واتساپ، می‌تواند مسیر علاقه‌مندی و اهداف آن‌ها را به کاربران نزدیک کند. آن مدل، نیاز کاربران به حریم خصوصی و امنیت حرفه‌ای را هم تأمین می‌کرد و در مقابل مدل فیسبوک، یعنی فروش داده‌ها به تبلیغ‌دهنده‌ها برای پیدا کردن راحت‌تر مخاطبان، قرار می‌گرفت.

It is time. #deletefacebook— برایان اکتون (@brianacton) بیست مارس ۲۰۱۸

توییت مشهور برایان اکتون

اکتون درباره‌ی طرح دریافت سالانه یک دلار از کاربران گفت:

اگر یک میلیارد کاربر داشته باشید، با آن مدل به یک میلیارد درآمد در سال می‌رسید، اما گوگل و فیسبوک چنان درآمدهایی را نمی‌پسندند. آن‌ها میلیاردها دلار درآمد از هر سرویس می‌خواهند.

هم‌بنیان‌گذار واتساپ قبلا در مصاحبه‌ای با واتساپ گفته بود که فیسبوک و مدیرش قصد دارند در دوره‌ای ۵ ساله، درآمد واتساپ را ازطریق نمایش تبلیغات به کاربران، به ۱۰ میلیارد دلار برسانند. به‌علاوه، او از طرح‌های آن‌ها برای ایجاد ارتباط مستقیم کسب‌وکارها با مخاطبان صحبت کرد. اکتون در آن مصاحبه گفت:

انگیزه‌ی درآمدزایی با ساختارهای سرمایه‌داری، یا نیاز به پاسخگو بودن به وال‌استریت، باعث شد تا نفوذ به حریم خصوصی کاربران این‌چنین افزایش یابد و رخدادهایی اتفاق بیافتد که مورد پسند هیچ‌یک از ما مردم نیست.ای کاش محدودیت‌هایی در آن حوزه‌ها وجود داشت. ای کاش روش‌هایی برای محدود کردن شرکت‌ها داشتیم. هنوز، چنان ساختارهایی وجود ندارند و این موضوع، من را می‌ترساند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات