آیا تغییرات جدید نتلفیکس هوشمندانه است

دوشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
نتفلیکس، پیش‌تر مخالفت خود را با آمازون اعلام کرده بود و حال قصد دارد سهم اپل و گوگل را از پرداخت اشتراک ماهانه کاربران حذف کند.
تبلیغات

اخیرا شاهد این بودیم که شرکت نتفلیکس تغییرات بزرگی در استراتژی‌های خود ایجاد کرده است و این روند در آینده نیز ادامه خواهد داشت. شرکت نتفلیکس پیش از این گفته بود خدماتی که ارائه می‌دهد متفاوت از آمازون پرایم است و همین هفته از پیاده‌سازی استراتژی دیگری خبر داده است. آن‌ها قصد دارند سهم شرکت اپل و شرکت مادر گوگل یعنی آلفابت را از پرداخت اشتراک ماهانه کاربران قطع کنند. تا پیش از این تصمیم‌گیری، تغییرات قبلی شرکت به ویژگی‌ها و تبلیغات مربوط می‌شد. تغییراتی که مشتری با هر بار استفاده از خدمات نتفلیکس متوجه آن‌ها می‌شد اما این بار تغییرات جدید به نحوه‌ی پرداخت مربوط است. بنابراین مصرف کنندگان تنها هنگام ورود به سیستم یا پرداخت ماهانه اشتراک متوجه آن می‌شوند. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی بیشتر تغییرات و تأثیر آن‌ها روی این صنعت می‌پردازیم.

قانون ۳۰ درصد

برای اینکه متوجه تغییرات جدید نتفلیکس شوید باید ابتدا با روش پرداخت ماهانه‌ی مصرف‌کنندگان آشنا شوید. روش پرداخت اشتراک ماهانه به این صورت است که اگر مصرف‌کننده با تلفن هوشمند یا تبلت ثبت‌نام کرده باشد می‌تواند هزینه‌ی ماهانه‌ی خود را از طریق اپ‌استور برای سیستم‌های آی‌اواس یا گوگل‌پلی برای سیستم‌های اندروید پرداخت کند. شرکت نتفلیکس مشتری‌های زیادی دارد و طبق گزارش بلومبرگ و تک‌کرانچ اپلکیشن نتفلیکس اولین اپلکیشن سرگرمی از نظر تعداد دانلود در گوگل‌پلی و یکی از پر رشدترین اپلیکیشن‌ها در اپ‌استور است.

netflix

اما هر دو شرکت اپل و آلفابت بخشی از پرداخت مشتری را به‌عنوان سهم خود دریافت می‌کنند. سهم آن‌ها ۳۰ درصد از هر پرداخت مشتری در سال اول و ۱۵ درصد در سال‌های بعدی است. شرکت نتفلیکس به این نتیجه رسیده است که باید عملکرد بهتری داشته باشد و قصد دارد با حذف واسطه‌ها، روند پرداخت را مستقیم کند. تک‌کرانچ اعلام کرده است از تاریخ ۳۰ سپتامبر مشترکان جدید و قدیمی برخی بازارهای متخب اروپا، آمریکای لاتین و آسیا برای پرداخت هزینه‌های مرتبط با نتفلیکس به آیتونز دسترسی نداشته و پرداخت خود را باید مستقیما با نسخه‌ی موبایل به شرکت نتفلیکس انجام دهند.

بلومبرگ نیز اعلام کرده است از ماه می پرداخت حق اشتراک از طریق گوگل‌پلی برای برخی مشتری‌های غیر فعال شده است.

پلت‌فرم در برابر اپلیکیشن

مقابله کردن با شرکت‌هایی مانند اپل و آلفابت برای شرکت‌های کوچک مانند اقدام به خودکشی است زیرا هیچ شانسی برای پیروزی نخواهند داشت. اما قضیه برای شرکت‌هایی مانند نتفلیکس و اسپاتیفای که جایگاه خوبی در بازار پیدا کرده‌اند و طرفداران زیادی دارند فرق می‌کند. درواقع برند آن‌ها از غول‌هایی مانند اپل و گوگل مستقل است و حتی می‌تواند با آن‌ها رقابت کند. همه‌ی ما می‌دانیم شرکت اپل یک تریلیون دلار ارزش دارد و شرکت آلفابت نیز حدود ۸۴۰ میلیارد دلار ارزش گذاری شده است در حالی که نتفلیکس تنها ۱۵۰ میلیارد دلار ارزش دارد. با این حال به اندازه‌ای روی بازار تسلط پیدا کرده است که بتواند سهم ۱۵ تا ۳۰ درصدی خود را از اپل و آلفابت پس بگیرد.

netflix

شرکت نتفلیکس این طرح را به صورت آزمایشی روی ۳۳ کشور مانند کانادا، استرالیا، هند، مکزیک و بریتانیای کبیر پیاده‌سازی کرده اما بازار آمریکا را هنوز تغییر نداده است. طبق گزارش تک‌کرانچ این تغییرات به زودی در آمریکا هم اعمال می‌شود زیرا نتفلیکس در گزارش خود اعلام کرده بخشی از درآمد و مشترکان خود را از دست داده است.

زمانی که نرخ رشد شرکت پایین باشد تنها چیزی که سرمایه‌گذاران را خوشحال می‌کند این است که شرکت از بیش از ۱۳۰ میلیون کاربر خود درآمد بیشتری حاصل کند و مطمئنا یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای رسیدن به این هدف این است که سهم پرداخت اشتراک به شرکت‌هایی مانند اپل و گوگل حذف شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات