TSMC برای تراشه‌ی A12 اپل از معماری ۷ نانومتری استفاده خواهد کرد

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
برطبق گمانه‌زنی‌ها، به‌ نظر می‌رسد که پردازنده‌ی A12 که در آیفون‌های ۲۰۱۸ اپل مورد استفاده قرار می‌گیرند، از معماری ۷ نانومتری بهره خواهند برد.
تبلیغات

بر اساس گزارشی جدیدی، تولیدکننده تایوانی نیمه‌هادی‌ که با نام مختصر TSMC آن را می‌شناسیم، در حال آغاز روند ساخت تراشه‌های A12 با معماری ۷ نانومتری است. این نخستین‌ بار در تاریخ پردازنده‌‌های سری A خواهد بود که از معماری ۷ نانومتری در آن استفاده می‌شود. معماری ۷ نانومتری علاوه بر اینکه اندازه‌ی سی‌پی‌یو را کاهش می‌دهد، امکان جای‌گیری ترانزیستورهای‌ بیشتر را روی تراشه فراهم می‌کند که در کنار افزایش عمر باتری و گرمای کمتر، باعث افزایش کارایی پردازنده می‌شود.

آیفون ۱۰،  آیفون‌ ۸ و آیفون ۸ پلاس که از پردازنده‌ی A11 بایونیک بهره می‌برند، همگی با معماری ۱۰ نانومتری توسعه یافته‌اند. تولیدکنندگانی چون TSMC که توانایی تولید چنین پردازنده‌هایی را دارند، هزینه‌ی ساخت هر تراشه را کاهش می‌دهند؛ بنابراین تولید این تراشه‌ها سود بیشتری عاید آن‌ها می‌کند.

برطبق گزارش‌ها به‌ نظر می‌رسد که وظیفه‌ی تولید پردازنده‌‌ی آیفون‌های امسال، همگی برعهده‌ی این تولیدکننده تایوانی قرار گرفته است. با توجه به فناوری‌های پیشرفته‌ی TSMC در ساخت پردازنده‌هایی با معماری ۷ نانومتری، به‌ نظر می‌رسد که امسال نیز سامسونگ شانسی برای حضور در بازار پرسود اپل نخواهد داشت.

این سازنده‌ی تراشه، چندی قبل پیش‌بینی رشد درآمدهایش در سال ۲۰۱۸ را از ۱۰ تا ۱۵ درصد، به ۱۰ درصد کاهش داد که به نظر می‌رسد ناشی از تقاضای کمتر گوشی‌ هوشمند در نیمه‌ی دوم سال جاری میلادی باشد؛ همچنین تحولات بازار ارز مجازی‌ در این موضوع دخیل بوده است. منبع گزارش باور دارد که پردازنده‌‌ی ۷ نانومتری، ۲۰ درصد از درآمد‌های TSMC را در سال ۲۰۱۸ تشکیل خواهد داد که می‌تواند در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۸، منجر به سود بیشتر این شرکت شود.

اپل بزرگ‌ترین مشتری TSMC برشمرده می‌شود؛ اما انتظار می‌رود که امسال شرکت‌های دیگری نیز برای انجام سفارشات خود به این تولیدکننده روی بیاورند. بر طبق گمانه‌زنی‌ها، اواخر سال جاری میلادی، همکاری کوالکام با TSMC ‌به جریان خواهد افتاد و این شرکت بخشی از تراشه‌های اسنپدراگون را تولید خواهد کرد. در صورت وقوع چنین اتفاقی، تحلیلگران افزایش درآمد ۴۰ درصدی در حوزه‌ی پردازنده‌ی موبایل را برای این شرکت پیش‌بینی کرده‌اند.

با این وجود، این پایان کار نیست. برطبق گفته‌های پیشین مدیران این شرکت، امسال آن‌ها خط تولید پردازنده‌های ۵ نانومتری را افتتاح خواهند کرد؛ این در حالی است که افتتاح خط تولید پردازنده‌ی ۳ نانومتری برای سال ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات