کوالکام و مدیاتک بازار اسکنرهای اثرانگشت را تسخیر می‌کنند

جمعه ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
کارشناسان معتقدند شرکت‌های کوالکام و مدیاتک با فناوری‌های خود بازار حسگرهای اثرانگشت را در سال ۲۰۱۹ تصاحب خواهند کرد.
تبلیغات

به گفته‌ی منابع آگاه، شرکت کوالکام و Goodix مدیاتک‌ به‌زودی جایگاه اول صنعت حسگر‌های اثر‌انگشت گوشی‌های اندرویدی را تصاحب می‌کنند و سایر رقبای فعال در این زمینه را به حاشیه می‌رانند. تقاضای روزافزون صفحه‌نمایش‌های کم حاشیه و گوشی‌های هوشمند تمام‌صفحه از جمله عوامل مهم بروز این اتفاق هستند که سازندگان بزرگ مدار‌های مجتمع مثل Egis Technology ،FocalTech ،Elan Microelectronics و Novatek Microelectronics را وادار می‌کند در صنایع دیگری فعالیت داشته باشند. بنا‌ به ادعای منابع ناشناس، این شرکت‌ها باید برای مقابله با کوالکام و گودیکس یا به‌دنبال توسعه‌ی فناوری مقرون‌به‌صرفه‌ای برای خود باشند یا صحنه رقابت را ترک کنند و در صنایعی همچون خودرو، لوازم خانگی، بخش‌های مالی یا سایر صنایع فعالیت‌شان را ادامه دهند. گودیکس، که از شرکت‌های زیر‌مجموعه مدیاتک است، با شروع سال ۲۰۱۹ کلیه سفارشات شرکت‌های لنوو، هواوی، شیائومی، ویوو و سایر سازندگان موبایل در زمینه‌ی تولید حسگر اثرانگشت اپتیکال را به خود اختصاص می‌دهد. این شرکت حتی قراردادهای کوالکام، به‌خصوص با سامسونگ، را نیز از آن خود می‌کند.

این خبر با تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های دیگری که اخیراً در مورد این موضوع انجام شده است، همخوانی زیادی دارد. طبق این تخمین‌ها، میزان استفاده از فناوری اسکنر اثرانگشت زیر صفحه‌نمایش در سال آینده ۱۰ درصد افزایش می‌یابد و در کل ۱۳ درصد از بازار حسگرهای اثرانگشت را تصاحب می‌کند. اگرچه جزییات هر دو خبر ذکر شده در مورد کوالکام و فناوری حسگر اولتراسونیک آینده‌ی آن یکسان است، ولی فناوری حسگرهای درون‌صفحه‌ای اپتیکال شرکت Synaptics نیز می‌تواند نقش پررنگی در تأمین امنیت بیومتریک تلفن‌های همراه آینده ایفا کند. درحقیقت، کارشناسان قیمت‌گذاری Synaptics را عامل مهمی در پیشرو بودن این شرکت در این فضای رقابتی تلقی می‌کنند، درحالی‌که گودیکس یک رقیب تازه وارد است و در سال ۲۰۱۹ شروع به گسترش بازار خود می‌کند.

البته این به‌معنی نادرستی گزارش‌های جدید نیست. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، اسکنرهای اثرانگشت درون‌صفحه‌ای هنوز در بازار موبایل گسترش پیدا نکرده‌اند و رقابت برای پیشتازی در این صنعت شروع آتشینی در پیش دارد. برای مثال فناوری کوالکام به‌تازگی توانسته از نظر سرعت و کارایی خود را به حسگرهای اپتیکال نزدیک کند. کوالکام برای جبران این مسئله، در حال همکاری با سازندگان پنل‌های TFT است تا راهی برای جایگذاری حسگرها در پنل‌های شیشه‌ای پیدا کنند و هزینه‌های مربوطه را کاهش دهند. این امر حسگرهای اولتراسونیک را به گزینه‌ی آسان‌تر و مطلوب‌تری برای استفاده‌ی تولیدکنندگان گوشی‌های همراه تبدیل می‌کند. به همین جهت با پیش‌بینی تقاضای بالاتر در آینده‌ی این صنعت، تحقیقات و تلاش‌های فراوانی روی این فناوری در حال انجام است. بنابراین، با توجه به قراردادهایی که گویکس پیش از این بسته است، بعید نیست که به یک بازیگر مهم در بازار اسکنرهای اثرانگشت تبدیل شود.

درنهایت تمامی این مسائل به نفع کاربران تمام خواهد شد. رقابت شدید موجود در این صنعت اگر هیچ فایده‌ای نداشته باشد، باعث کاهش قیمت قطعات و در نتیجه کاهش قیمت تمام شده‌ی محصولات نهایی می‌شود. سرانجام می‌توان امیدوار بود که به‌زودی شاهد استفاده از اسکنرهای اثرانگشت جدید در دستگاه‌های میان‌رده و کاهش حاشیه صفحه‌ی گوشی‌ها باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات